پیوست والدین برای مهاجرت به آلمان براساس قوانین جدید

پیوست والدین برای مهاجرت به آلمان براساس قوانین جدید

ویزای پیوست خانواده آلمان یا ویزای الحاق خانواده (German Family Reunion Visa) فرصتی فراهم می‌آورد تا اعضای خانواده یا شریک زندگی شما در این کشور به شما ملحق شوند. اگر در آلمان اقامت دارید و می‌خواهید فرزند، همسر یا سایر اعضای خانواده‌تان به شما بپیوندند، باید از طریق این ویزا اقدام کنید. برای دریافت ویزای پیوست والدین برای مهاجرت به آلمان، لازم است نشان دهید که توانایی حمایت مالی را از افرادی که می‌خواهند به شما بپیوندند، دارید.

هزینه دریافت این ویزا برای هر فرد بالغ درحال‌حاضر 75 یورو است. همچنین باید توجه داشت که ویزای الحاق به خانواده، قابلیت تبدیل به مجوز اقامت (Residence Permit) را دارد و می‌تواند مسیر مهاجرت اعضای خانواده را نیز تسهیل کند. در ادامه، با ما همراه باشید تا جزئیات بیشتری درباره ویزای الحاق به خانواده یا ویزای پیوست به همسر در آلمان را بررسی کنیم.

پیوست والدین برای مهاجرت به آلمان

براساس قانون جدید الحاق خانواده در آلمان، والدینی که در این کشور زندگی می‌کنند، می‌توانند از طریق ویزای پیوست، برای الحاق فرزندشان اقدام کنند. همچنین اگر یکی از والدین، دارای حق حضانت فرزند باشد، می‌تواند با استفاده از این ویزا، فرزند خود را به آلمان بیاورد. این قانون که به‌تازگی اجرایی شده است، به‌منظور تسهیل رشد خانواده‌های مهاجر در آلمان تصویب شده است و پیش‌از این، چنین قانونی وجود نداشت.

این قانون فقط به الحاق فرزندان محدود نمی‌شود؛ بلکه فرزندان نیز می‌توانند والدین خود را به آلمان بیاورند. اگر شما اقامت آلمان را دارید، می‌توانید از این طریق پدر و مادر خود را به این کشور بیاورید. البته شرایطی وجود دارد که شامل موارد زیر است:

  • توانایی تأمین هزینه‌های زندگی خود و خانواده؛
  • داشتن مسکن مناسبی برای پیوست خانواده در آلمان؛
  • تهیه بیمه درمانی برای والدین؛
  • والدین باید حداقل سطح ابتدایی زبان آلمانی (A1) را بلد باشند.

این تغییرات در قانون الحاق خانواده و ویزای خانوادگی آلمان، گامی مهم در جهت حمایت از انسجام خانواده‌های مهاجر و تسهیل شرایط زندگی آن‌ها در آلمان به شمار می‌رود.

ویزای پیوست والدین به آلمان چیست؟

مهاجرت به کشوری با قوانین، مقررات و زبانی که با آن آشنایی کامل ندارید، می‌تواند بسیار سخت و طاقت‌فرسا باشد. این شرایط، زمانی بدتر می‌شود که بدون حضور اعضای خانواده در آن کشور زندگی کنید. برای کاهش مشکلات و دشواری‌های مهاجرت به آلمان، دولت آلمان ویزای پیوست والدین برای مهاجرت خانوادگی به آلمان را درنظر گرفته است. این ویزا به مهاجران اجازه می‌دهد که اعضای خانوادۀ خود را به آلمان بیاورند و بدین‌ترتیب از دشواری‌های مهاجرت آن‌ها کاسته شود.

با استفاده از ویزای پیوست والدین آلمان، اعضای خانواده فردی که به‌صورت قانونی در آلمان اقامت دارد، می‌توانند به‌صورت موقت یا دائم در این کشور سکونت کنند. این ویزا برای خانواده‌هایی که ساکن کشورهای عضو اتحادیه اروپا هستند یا سایر افرادی که در این کشورها زندگی نمی‌کنند، صادر می‌شود. دارندگان این ویزا می‌توانند در آلمان به تحصیل، زندگی و کار مشغول شوند.

ویزای پیوست آلمان می‌تواند تضمین‌کنندۀ امنیت شغلی و اقامتی دریافت‌کنندگان آن باشد. افرادی که این ویزا را دریافت می‌کنند، نیازی به دریافت مجوز شغلی یا اقامت جداگانه نخواهند داشت. آن‌ها می‌توانند برای مدت طولانی در آلمان زندگی و سپس این ویزا را به مجوز اقامت تبدیل کنند. ویزای پیوست آلمان، فرصتی مناسب برای کاهش مشکلات مهاجرت و تسهیل پیوستن اعضای خانواده به یکدیگر است. به‌طوری که اعضای خانواده بتوانند در کنار هم زندگی، تحصیل و کار کنند.

قوانین پیوست والدین پیش‌از اجرای قانون جدید

براساس اعلام رسمی، قانونی وجود دارد که به شما اجازه می‌دهد در شرایط خاص و دشوار، والدین خود را به آلمان بیاورید. بااین‌حال، روند تأیید این ویزا، بسیار سختگیرانه است و فقط در موارد استثنایی دریافت ویزای پیوست والدین امکان‌پذیر خواهد بود.

این قانون در مورد پیوست والدین برای مهاجرت به آلمان فقط در صورتی قابل اجرا است که فرد، سن کمتر از ۱۸ سال داشته باشد و والدین قادر به مراقبت از او نباشند. پس اگر شما بالای 18 سال سن دارید، این بخش از قانون برای شما قابل اجرا نیست.

قانون الحاق خانواده در آلمان به صراحت بیان می‌کند که اگر هیچ‌کدام از والدین در آلمان نباشند که بتوانند از کودک زیر 18 سال خود مراقبت کنند، والدین می‌توانند برای ویزای پیوست مجدد خانواده درخواست دهند. اگر شما بالای ۱۸ سال باشید، فقط قسمت دوم این بخش اعمال می‌شود.

براساس قسمت دوم این قانون، یکی از شرایط پیوست والدین به آلمان این است که والدین شما تنها در صورت وجود شرایط خاص و سخت، می‌توانند با ویزای اقامت طولانی مدت به آلمان بیایند. این شرایط خاص، شامل مسائل پزشکی، اجتماعی یا اقتصادی هستند که نیازمند بررسی دقیق و تأیید مقامات مربوطه خواهند بود.

قوانین پیوست والدین پیش‌از اجرای قانون جدید

مزیت پیوست خانواده براساس قوانین جدید مهاجرت کاری

قانون پیوست والدین برای مهاجرت به آلمان براساس قوانین جدید مهاجرت کاری به آلمان توسط نمایندگان مجلس این کشور به تصویب رسیده است. این قانون به افرادی که قصد مهاجرت به آلمان از طریق قانون جدید مهاجرت کاری را دارند، این امکان را می‌دهد که علاوه‌بر خانوادۀ خود (همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال)، والدین خود شامل پدر و مادر متقاضی اصلی و پدر و مادر همسر متقاضی را نیز برای مهاجرت به آلمان در لیست پیوست خود قرار دهند و پس‌از مهاجرت، آن‌ها را برای زندگی در آلمان دعوت کنند.

این قانون با ۳۸۸ رای موافق، ۲۴۲ رای مخالف و ۳۱ رای ممتنع در ماه جون ۲۰۲۳ به تصویب رسید که فرصتی مناسب برای علاقه‌مندان به مهاجرت به آلمان فراهم می‌کند. این تغییرات، تأثیر بزرگی در حمایت از خانواده‌ها و تسهیل مهاجرت آن‌ها به آلمان خواهد داشت.

شرایط پیوست والدین به فرزندان در آلمان

ویزای پیوست آلمان شرایط خاص خود را دارد و لازم است فرزند مقیم در آلمان، مجوز اقامت داشته باشد. در مواردی که فرزند مقیم خردسال است، شرایط پیوست اعضای خانواده پیچیده‌تر می‌شود. در این حالت، والدین باید ثابت کنند که توانایی حضانت و نگهداری از کودک خود را دارند.

بنابراین، افرادی که به هر طریقی به آلمان مهاجرت کرده‌اند و در این کشور زندگی می‌کنند، می‌توانند برای آوردن والدین خود به این کشور و شروع یک زندگی خانوادگی در آلمان اقدام کنند. برای این منظور، فرزند باید مدارک لازم را به دولت آلمان ارائه دهد و ثابت کند که آوردن والدین، به‌دلیل ناتوانی آن‌ها و به‌منظور نگهداری و مراقبت از ایشان ضروری است. مراحل درخواست و دریافت این نوع ویزای پیوست به خانواده در آلمان، مشابه سایر انواع ویزا، زمان‌بر است.

شرایط پیوست والدین به فرزندان در آلمان

مدارک مورد نیاز برای پیوست والدین

جمع‌آوری مدارک مورد نیاز برای هر یک از ویزاهای پیوست در آلمان اهمیت بسیاری دارد. مدارک مورد نیاز برای پیوست والدین برای مهاجرت به آلمان به شرح زیر هستند:

  • پاسپورتی معتبری که در ۱۰ سال گذشته صادر شده و حداقل ۲ صفحه خالی داشته باشد؛
  • تکمیل فرم درخواست یا اپلیکیشن فرم (Application Form) به‌درستی و کامل؛
  • اظهارنامه (Declaration)؛
  • عکس پاسپورتی با رعایت استانداردهای بیومتریک که حداکثر ۳ ماه از گرفتن آن گذشته باشد؛
  • کپی از صفحه اطلاعات پاسپورت؛
  • اثبات آدرس محل اقامت همراه با گواهینامه، قبض آب و برق یا اجاره‌نامه؛
  • اصل گواهی ازدواج؛
  • کپی پاسپورت همسر، فرزند یا نامزد آلمانی؛
  • مدرک زبان آلمانی با حداقل سطح A1؛
  • اسناد مسکن در آلمان شامل آدرس کامل مثل اجاره‌نامه، رزرو هتل یا دعوت‌نامه؛
  • کپی پاسپورت شخص دعوت‌کننده؛
  • دعوت‌نامه صادرشده توسط فرد مقیم آلمان.

نکات مهم:

  • سفارت آلمان حق دارد در طول رسیدگی به پروندۀ ویزای پیوست آلمان، هر زمان که صلاح بداند، مدارک بیشتری از شما درخواست کند.
  • ارائه مدارک مورد نیاز به سفارت، تضمین صد درصدی برای اعطای ویزای پیوست به خانواده آلمان نیست.
  • توجه به این موارد و تکمیل درست مدارک، نقش مهمی در موفقیت درخواست ویزای خانوادگی دارد.

فرایند درخواست ویزای پیوست والدین

فرایند درخواست ویزای پیوست والدین برای مهاجرت به آلمان شامل چند مرحله مهم و به‌شرح زیر است:

  1. اطمینان حاصل کنید که تمامی اعضای خانواده، واجد شرایط اخذ این ویزا هستند.
  2. مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزای پیوست را جمع‌آوری و آن‌ها را ترجمه کنید.
  3. وقت ملاقات را در سفارت یا کنسولگری آلمان رزرو کنید. تمامی مدارک مورد نیاز را تا وقت ملاقات آماده کنید تا بتوانید در زمان مقرر، آن‌ها را به‌صورت کامل ارائه دهید.
  4. در زمان تعیین‌شده به سفارت یا کنسولگری آلمان مراجعه کنید و حداقل ۱۵ دقیقه پیش‌از وقت تعیین‌شده در سفارت حضور داشته باشید.
  5. مدارک را طبق چک‌لیست توسط سفارت آلمان ارائه کنید. توجه داشته باشید که اسناد و مدارک نباید منگنه شوند.
  6. هزینه رسیدگی به درخواست ویزای پیوست آلمان (به‌ازای هر نفر ۷۵ یورو) را بپردازید. این هزینه در صورت ردشدن درخواست، غیرقابل بازگشت است و در بعضی موارد باید به‌صورت نقدی و در برخی دیگر با کارت اعتباری پرداخت شود.
  7. مصاحبۀ سفارت را با موفقیت پشت سر بگذارید. این مصاحبه معمولاً ۱۰ تا ۱۵ دقیقه طول می‌کشد و شامل پرسش‌هایی در مورد سوابق شخصی و هدف شما از سفر خواهد بود.
  8. منتظر پاسخ سفارت باشید. این فرایند ممکن است حدود ۳ ماه طول بکشد.
  9. پس‌از دریافت پاسپورت و ویزای پیوست آلمان، آماده سفر به آلمان شوید.

فرایند درخواست ویزای پیوست والدین

نکات مهم درباره قوانین و مقررات پیوست والدین

برخی نکات مهم درباره قوانین و مقررات پیوست والدین شامل موارد زیر هستند:

  • اقامت قانونی در آلمان: شما باید حداقل اجازه قانونی برای زندگی در آلمان را داشته باشید.
  • شهروندی آلمان: اگر شهروند آلمان هستید، خانوادۀ شما می‌توانند راحت‌تر وارد این کشور شوند؛ اما باید بتوانند به‌راحتی به زبان آلمانی صحبت کنند.
  • مسکن مناسب: باید محلی مناسب و کافی برای زندگی خود و همسرتان در آلمان داشته باشید.
  • اقامت تحصیلی: اگر از طریق تحصیل اقدام می‌کنید، مدت تحصیل شما باید حداقل یک سال باشد.
  • تمکن مالی: باید بودجه کافی را برای تأمین هزینه‌های زندگی خود و خانواده‌تان بدون حمایت دولت، داشته باشید.
  • حمایت مالی دانشجویی: اگر دانشجو هستید و خانواده‌تان می‌خواهند به شما بپیوندند، باید اثبات کنید که از نظر مالی قادر به حمایت از آن‌ها هستید. طبق قوانین فعلی، این مقدار سالانه حدود ۱۱,۲۰۸ یورو است.
  • حداقل درآمد: هیچ مبلغ مشخصی برای حداقل درآمد وجود ندارد؛ اما به‌طور کلی باید حداقل ۵۰۰ یورو به‌ازای هرکدام از اعضای خانواده درآمد داشته باشید.
  • شغل مناسب: باید شغلی مناسب داشته باشید تا بتوانید ویزای شینگن برای خانواده را دریافت کنید.
  • تابعیت آلمان: افرادی که تابعیت آلمان را دارند، راحت‌تر می‌توانند خانوادۀ خود را به این کشور ببرند و نیازی به اثبات توانایی تأمین مالی ندارند. همچنین، اندازه مسکن در این شرایط اهمیت ندارد. بااین‌حال، خانوادۀ شما باید با زبان آلمانی آشنا باشند.

مدت زمان بررسی و صدور ویزای پیوست والدین

رزرو وقت ملاقات در سفارت برای اخذ ویزای الحاق یا پیوست به آلمان، مشابه سایر ویزاهای آلمانی، ممکن است چندین ماه طول بکشد. علاوه‌براین، با توجه به شرایط هر عضو خانواده، ممکن است که بررسی و صدور ویزا تا ۳ ماه یا بیشتر نیز زمان ببرد؛ بنابراین، تمام متقاضیان باید با درنظرگرفتن این مدت زمان، برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند تا فرایند مهاجرت بدون مشکل پیش برود.

هزینه‌ها و مخارج مربوط به پیوست والدین

هزینه ویزای کوتاه مدت آلمان به‌طور معمول ۸۰ یورو و هزینه ویزای بلند مدت ۷۵ یورو است. در خصوص ویزای پیوست آلمان، هزینه ویزای بلند مدت برای بزرگسالان ۷۵ یورو و برای کودکان تا ۱۸ سال ۳۵ یورو خواهد بود. برای رسیدگی به درخواست ویزا، شما باید هزینۀ مربوطه را هنگام شرکت در مصاحبه پرداخت کنید تا اجازه ورود به مراحل بعدی را داشته باشید. هزینۀ ویزا با توجه به نوع ویزای انتخابی متفاوت است. به‌طور کلی، ویزای آلمان نسبت به ویزاهای کشورهایی مانند آمریکا ارزان‌تر است.

توجه داشته باشید که اگر پس‌از پرداخت هزینه به هر دلیلی تصمیم به پس‌گرفتن درخواست خود بگیرید، پول پرداختی بابت ویزا به شما بازگردانده نمی‌شود. همچنین، اگر درخواست ویزای شما رد شود، هیچ هزینه‌ای به شما بازگردانده نخواهد شد. درصورتی‌که پس‌از انصراف یا رد درخواست، تصمیم بگیرید دوباره برای ویزای پیوست آلمان درخواست دهید، باید هزینه را مجدداً پرداخت و تمامی مراحل دریافت ویزای خانوادگی را از ابتدا طی کنید.

تجربیات موفق در پیوست والدین به آلمان

تجربیات موفق در پیوست والدین به آلمان نشان می‌دهد که شما می‌توانید والدین خود را تحت شرایط خاصی به آلمان بیاورید. تجربه‌ها نشان می‌دهد که برای موفقیت در این مسیر، والدین باید کاملاً به شما وابسته باشند. ازسوی‌دیگر باید یک بیمه درمانی در آلمان برای آن‌ها دریافت کنید و اگر آن‌ها می‌خواهند برای همیشه در آلمان بمانند، بیمه مسافرتی کافی نیست و باید یک بیمه درمانی دائمی دریافت کنند که البته هزینه بالایی دارد.

برای دریافت ویزای اقامت والدین اگر والدین بخواهند در آلمان اقامت دائم دریافت کنند، باید زبان آلمانی را یاد بگیرند و حداقل به سطح B1 در زبان آلمانی برسند. همچنین آن‌ها باید بتوانند به‌خوبی وارد جامعه شوند و شما باید آنقدر درآمد داشته باشید که بتوانید از آن‌ها حمایت و محافظت کنید.

تجربیات موفق در پیوست والدین به آلمان

نحوه تهیه و ترجمه مدارک لازم برای پیوست والدین

نحوه تهیه و ترجمه مدارک لازم برای پیوست والدین به آلمان، مشابه مراحل ترجمه مدارک برای سایر ویزاهای آلمان است. در ابتدا، باید بدانید که دولت آلمان در هر کشور، چک لیست به‌روز شده‌ای دارد که مدارک لازم برای اخذ هر نوع ویزا را در آن قرار می‌دهد.

  1. درخواست چک لیست از سفارت آلمان: ابتدا به سفارت آلمان درخواست دهید یا با مراجعه به وب‌سایت سفارت، چک لیست مورد نیاز را دریافت کنید. این چک لیست شامل تمامی مدارکی است که برای رفتن به سفارت نیاز دارید.
  2. تهیه مدارک طبق چک لیست: کلیه اسناد را همان‌طور که در چک لیست شرح داده شده است، تهیه و آماده کنید. مدارک شما باید به زبان انگلیسی یا آلمانی باشند. اگر اسناد به زبان اصلی خود شما صادر شده باشد و به زبان آلمانی نباشد، باید آن‌ها را همراه با ترجمه‌اش که توسط مترجم معتبر انجام شده است، ارائه دهید تا مورد قبول سفارت قرار بگیرد. بهتر است مدارک را از ابتدا به زبان آلمانی ارائه دهید.
  3. تعیین وقت مصاحبه: هنگامی که کاملاً آماده شدید و همه مدارک را در دست داشتید، جلسه‌ای جهت مصاحبه در سفارت آلمان تعیین کنید. به‌یاد داشته باشید که در روز مصاحبه، به‌موقع در سفارت یا کنسولگری آلمان حاضر شوید و تمامی مدارک خود را همراه داشته باشید.
  4. پرداخت هزینه ویزا: پس‌از آن، باید هزینه ویزا را پرداخت کنید و حتماً رسید آن را تحویل بگیرید. این رسید را هنگام مصاحبه با افسر کنسولگری نشان دهید.

حقوق و مزایای والدین پس‌از پیوست به فرزندان در آلمان

یکی از مهم‌ترین مزایای پیوست به فرزندان در آلمان ، امکان انجام کار تمام وقت است. خبر خوب این است که آلمان چارچوب انعطاف‌پذیری را فراهم کرده که به والدین مهاجران اجازه می‌دهد به‌صورت تمام وقت در آلمان مشغول به کار شوند.

پس‌از اعطای حق اقامت، والدین متقاضی اصلی می‌توانند هر نوع شغلی در آلمان داشته باشند. این امر به‌ویژه برای خانواده‌هایی که به‌دنبال درآمد بیشتر هستند مفید است. والدین متقاضی پس‌از پیداکردن کار و اخذ قرارداد کاری، باید این موضوع را به اداره اتباع خارجی در آلمان (Ausländerbehörde) اطلاع دهند.

در بیشتر موارد، اگر والدین متقاضی (دارنده ویزای پیوست آلمان) واجد شرایط دریافت کارت آبی اتحادیه اروپا (Blue Card) باشند، می‌توانند برای آن درخواست دهد. این امکانات و انعطاف‌پذیری در قوانین مهاجرتی آلمان، فرصت‌های شغلی زیادی را برای مهاجران فراهم می‌کند و به بهبود وضعیت اقتصادی خانواده‌ها کمک خواهد کرد.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد ویزای پیوست والدین برای مهاجرت به آلمان صحبت کردیم. برای دریافت این ویزا فرد مقیم در آلمان باید توانایی نگهداری و حمایت مالی از اعضای خانواده خود را با ارائه اسناد و مدارک ثابت کند. پس‌از بررسی صلاحیت و واجد شرایط‌بودن، ویزای پیوست صادر خواهد شد. افرادی که با استفاده از این ویزا به آلمان مهاجرت می‌کنند، اجازه زندگی، تحصیل و کار را در این کشور خواهند داشت.

هرچند مهاجرت با استفاده از ویزای همراه آلمان به‌نظر آسان می‌آید، اما این فرایند در سیستم مهاجرتی آلمان معمولاً زمان‌بر است و ممکن است طولانی‌تر از تحمل برخی افراد باشد. به‌همین‌دلیل، برخی راه‌های جایگزین مانند دریافت ویزای تحصیلی، ویزای جاب آفر و... به این افراد پیشنهاد می‌شود. به‌طور کلی، پیوست والدین به آلمان فرصت مناسبی برای تجدید دیدار و پیوستن به عزیزان است و زندگی مهاجران در آلمان را آسان‌تر می‌کند؛ اما نیازمند صبر و پیگیری دقیق مدارک و شرایط خواهد بود. 

پرسش‌های متداول درباره پیوست والدین به آلمان

1.ویزای پیوست آلمان چیست؟

ویزای پیوست آلمان یا ویزای دیدار مجدد خانواده، به اعضای خانواده یا شریک زندگی فردی که در آلمان اقامت دارد اجازه می‌دهد تا به او ملحق شوند و امکان اقامت خانوادگی در آلمان را فراهم می‌کند.

2.هزینه اخذ ویزای پیوست آلمان چقدر است؟

هزینه اخذ ویزای بلند مدت برای بزرگسالان ۷۵ یورو و برای کودکان تا ۱۸ سال ۳۵ یورو است.

3.مهم‌ترین شرط اخذ ویزای پیوست آلمان چیست؟

مهم‌ترین شرط این است که شخص مقیم آلمان بتواند از اقوام خود حمایت مالی کند؛ به این معنی که باید قادر باشد هزینه‌های زندگی شما را در آلمان، بپردازد.

4.اعتبار ویزای پیوست آلمان تا چه زمانی است؟

اجازه اقامت به‌دلایل خانوادگی معمولاً حداکثر تا یک سال صادر می‌شود؛ اما امکان تمدید آن برای تمام مدت زمانی که خانواده به زندگی مشترک ادامه می‌دهند، وجود دارد.

5.اخذ ویزای پیوست آلمان چقدر طول می‌کشد؟

به‌طور کلی، فرایند اخذ ویزای پیوست به همسر آلمان چندین ماه (حداقل ۳ ماه) طول می‌کشد تا نتیجه نهایی اعلام شود.

تیم تولید محتوا
منتشر شده توسط تیم تولید محتوا