دریافت بلوکارت آلمان

دریافت بلوکارت آلمان

یکی از سیاست‌های اتحادیه اروپا برای جذب نیروی کار ممتاز و متخصص از سراسر جهان، تعریف و صدور بلوکارت (Blue card) است تا افراد واجد آن بتوانند به تمام کشورهای عضو این اتحادیه مهاجرت کاری داشته باشند. شرایط و مراحل اخذ بلوکارت آلمان، مزایای دریافت و هزینه صدور آن از جمله موضوعاتی است که در این مقاله به آن‌ها خواهیم پرداخت.

اتحادیه اروپا از 27 کشور تشکیل شده است که در میان آن‌ها نوعی اتحاد اقتصادی وجود دارد. همچنین کشورهای عضو اتحادیه اروپا موظفند سیاست‌های خارجی مشترک داشته باشند و در جهت حفظ امنیت بکوشند. پیمان معروفی تحت عنوان شینگن در بین این کشورها بسته شده که بر اساس آن، شهروندان اروپایی می‌توانند به راحتی در میان کشورها به رفت و آمد بپردازند و بتوانند فعالیت‌های مختلفی انجام دهند. بلوکارت نیز یکی از سیاست‌هایی است که اتحادیه اروپا به منظور جذب افراد متخصص و ماهر اتخاذ کرده است تا بتواند از این طریق کمبود نیروی کار متخصص و جوان خود را رفع نماید. در ادامه به تعریف بلوکارت آلمان و مطالب مهم پیرامون آن خواهیم پرداخت. به شما پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه بمانید.

بلوکارت آلمان چیست؟

همانطور که گفته شد، کمبود نیروی کار متخصص و جوان در اروپا منجر به این شد که اتحادیه اروپا از گرین‌کارت (کارت سبز) آمریکا الهام بگیرد و با توجه به رنگ آبی سمبل پرچم اتحادیه اروپا، بلوکارت (Blue card) را ارائه دهد. بلوکارت اتحادیه اروپا نخستین بار در سال 2007 میلادی مطرح شد و آلمان نخستین کشوری بود که از ابتدای سال 2012 اقدام به اجرای این طرح نمود. 

به بیان ساده‌تر با استفاده از کارت آبی آلمان، نیروهای متخصص کاری که عضو اتحادیه اروپا نیستند، می‌توانند به تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا (البته به جز کشورهای انگلستان، دانمارک و ایرلند) مهاجرت کاری داشته باشند. Blue card به دارنده آن در ابتدا اجازه 4 ساله برای زندگی و کار کردن در آلمان می‌دهد و چنانچه این افراد همچنان واجد شرایط لازم باشند، می‌توانند مدت اقامت خود را تمدید نمایند. از دور ممکن است شرایط دریافت بلوکارت آلمان دشوار و پیچیده به نظر برسد، اما در واقعیت اینگونه نیست و با کمی تلاش و کمک گرفتن از یک موسسه مهاجرتی معتبر می‌توانید برای اخذ Blue card اقدام نمایید.

sform

فرم درخواست مشاوره

لطفا تیک من ربات نیستم را بزنید.

شرایط دریافت بلوکارت آلمان

افرادی که متقاضی بلوکارت آلمان هستند، باید واجد برخی شرایط لازم باشند و در واقع حضور آن‌ها در آلمان و یافتن یک شغل از طریق کارفرمای آلمانی، تضمین‌کننده صدور بلوکارت آلمان برای آن‌ها نخواهد بود. چنانچه شما هم یکی از متقاضیان اخذ بلوکارت آلمان هستید، باید شرایط زیر را داشته باشید:

مدرک تحصیلی

متقاضیان اخذ بلوکارت آلمان باید از یک دانشگاه‌ آلمانی یا دانشگاه‌های مورد تایید دولت این کشور فارغ‌التحصیل شده باشد.

رشته مورد پذیرش

متقاضیان کارت آبی آلمان باید در یکی از رشته‌های پزشکی، حقوق، مهندسی (مشاغل مورد نیاز آلمان) تحصیل کرده باشد و مدارک مربوط به تحصیلات او توسط دولت آلمان مورد تایید قرار گیرد.

پیشنهاد شغلی

متقاضیان باید قرارداد رسمی با موقعیت شغلی ایده‌آلی داشته باشد و همچنین حقوق او مشخص شده باشد. لازم است این افراد دعوتنامه کاری از یک شرکت یا موسسه معتبر داشته باشند.

آدرس ثبت‌شده در آلمان

یکی دیگر از شرایط دریافت بلوکارت آلمان، ثبت‌نام در اداره Resident’s Registration است. متقاضیان پس از ثبت‌نام، باید گواهی مربوط به آن را در زمان ثبت درخواست خود برای اخذ کارت آبی آلمان به اداره مهاجرت تحویل دهد.

بیمه سلامت

برای اخذ بلوکارت آلمان، متقاضی باید در این کشور تحت پوشش یک بیمه درمانی باشند.

بیشتر بدانید: بیمه‌های مهم برای مهاجران در آلمان

تجربه کاری

افرادی که به دنبال دریافت بلوکارت آلمان هستند، باید حداقل 5 سال تجربه کاری مرتبط را در رزومه خود به ثبت رسانده باشند.

در نظر داشته باشید که متقاضیان بلوکارت آلمان، باید مدارک لازم که حاکی از قانونی‌ بودن شغل او دارد را ارائه نمایند. مدارک بیمه سلامت و ویزای بلند مدت متقاضیان به همین منظور مورد نیاز خواهد بود. همچنین افراد متقاضی دریافت کارت آبی آلمان، باید آشنایی اولیه و لازم با قوانین، فرهنگ، آداب و رسوم آلمان را داشته باشند و به عقیده کارشناسان صادرکننده Blue card، به عنوان تهدیدی برای سیاست‌های عمومی این کشور تلقی نشوند. لازم به ذکر است که شرایط سنی خاصی برای بلوکارت آلمان تعریف نشده است و برخلاف بسیاری از ویزاهای کاری و تحصیلی که از محدودیت سنی برخوردارند، متقاضیان کارت آبی آلمان در صورت واجد شرایط بودن، در هر سنی که باشند، می‌توانند در این کشور به زندگی و کار بپردازند.

 دریافت بلوکارت آلمان

شرایط عدم دریافت بلوکارت آلمان

در کنار مواردی که به عنوان شرایط مورد نیاز برای دریافت بلوکارت آلمان ذکر کردیم، برخی از شرایط و موارد نیز وجود دارد که در صورت برخورداری آن‌ها شانسی برای گرفتن کارت آبی آلمان نخواهید داشت. این شرایط عبارت‌اند از:

  • متقاضیانی که به عنوان افراد کارآفرین یا خوداشتغال شناخته می‌شوند، نمی‌توانند کارت آبی آلمان را دریافت نمایند.

  • افرادی که در گذشته به طور غیرقانونی وارد کشورهای عضو اتحادیه اروپا شده‌اند، نمی‌توانند برای دریافت بلوکارت آلمان اقدام نمایند.

  • در صورتی که افراد قبلا در اتحادیه اروپا مشغول به کار بودند و مرتکب برخی اعمال همچون پولشویی یا فرار مالیاتی شده باشند، شانسی برای دریافت بلوکارت آلمان نخواهند داشت.

  • ارتکاب جرم در اروپا و داشتن سابقه محکومیت کیفری

  • عدم برخورداری از مدارک معتبر به منظور سفر قانونی در اتحادیه اروپا

  • عدم اثبات صلاحیت مدارک شغلی یا تحصیلی برای اشتغال در اتحادیه اروپا

مزایای بلوکارت آلمان

بالطبع دریافت کارت آبی آلمان برای دارندگان آن مزیت‌هایی به همراه دارد. این مزیت‌ها عبارت‌اند از:

  • کار کردن در کشوری که یکی از بهترین اقتصادهای جهان را دارد

  • امکان دسترسی به سیستم بهداشتی و درمانی آلمان

  • امکان دسترسی به فرصت‌های شغلی مطلوب و مناسب

  • امکان دریافت حقوق ایده‌آل از ابتدای کار

  • برخورداری از تمامی حقوق شهروندی کشور آلمان

  • صدور بلوکارت برای دوره 1 تا 4 ساله و وجود امکان تمدید آن

  • امکان سفر 3 ماهه به کشورهای دیگر اروپا در طول 6 ماه

  • امکان اقدام به دریافت بلوکارت برای یک کشور دیگر، پس از گذشت 18 ماه

  • امکان همراهی اعضای خانواده و اعطای اجازه کار و تحصیل رایگان در آلمان به آن‌ها

  • اخذ اقامت دائم آلمان در مدت بسیار کمتر (حدود 33 ماه و در صورت داشتن مدرک زبان آلمانی B1 حدود 21 ماه)

 

دریافت بلوکارت آلمان

مشاغل واجد شرایط دریافت بلوکارت آلمان

همانطور که اشاره کردیم، بلوکارت آلمان به افرادی اعطا می‌شود که از مهارت و تخصص کافی در زمینه‌ها و رشته‌های مورد نیاز آلمان برخوردار باشند. رشته‌هایی که آلمان در آن با کمبود نیرو مواجه است شامل موارد زیر است:

  • متخصصان سلامت و کادر درمان

  • مهندسان فناوری اطلاعات

  • معماران و طراحان داخلی

  • ریاضیدان‌ها

  • دانشمندان

  • مهندسان علمی

  • متخصصان برنامه‌ریزی شهری

همچنین رشته‌هایی که در جدول زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم از آخرین فهرست مشاغل مورد نیاز برای مهاجرت کاری به آلمان در سال 2022 تهیه شده و در واقع نشان‌دهنده میزان و نوع موقعیت‌های شغلی مورد نیاز این کشور است:

 

مشاغل مورد نیاز برای دریافت بلوکارت آلمان

پرستاری

ارتوپدی

مهندسی مکانیک

مهندسی مکاترونیک

مهندسی برق

مهندسی ساختمان

برنامه‌نویسی

مهندسی برق صنعتی

مهندسی صنایع

مشاغل مربوط به سازه‌های الکتریکی

تکنولوژی ماشین برقی

مهندسی IT

مهندسی خودرو و فلزات

تکنولوژی صنعت

تحقیقات فنی و توسعه علم

مشاغل مربوط به ساخت و ساز

لوکوموتیورانی

مهندسی جوش

سنگ‌تراشی

شنوایی‌سنجی

توان‌بخشی

مشاغل مربوط به توسعه نرم افزار

مهندسی رباتیک

مهندسی اتوماسیون صنعتی

مدرس اتوماسیون صنعتی

پروسه مدیریت در برق

 



مراحل دریافت بلوکارت آلمان

نحوه دریافت بلوکارت در هر کشور اتحادیه اروپا، با دیگری متفاوت است. در واقع تصمیم‌گیری در خصوص شرایط و چگونگی دریافت و درخواست Blue card، بر عهده خود کشورها است. برای دریافت بلوکارت آلمان باید در نظر داشته باشید که این کارت را تنها می‌توانید از اداره اتباع خارجی آلمان دریافت نمایید. به عبارت دیگر، پس از آن‌که کار مورد نظر خود را در آلمان پیدا کرده و پیشنهاد شغلی را دریافت نمودید، برای دریافت ویزای ورود به آلمان باید به سفارت آلمان واقع در کشور خود مراجعه کنید و بعد از ورود به خاک آلمان، می‌توانید برای دریافت ویزای بلوکارت آلمان خود اقدام نمایید. به طور کلی مراحل دریافت بلوکارت آلمان به شرح زیر است:

تعیین وقت ویزا

برای انجام این کار، لازم است با سفارت یا کنسولگری آلمان در کشور خود تماس بگیرید.

جمع‌آوری مدارک لازم

پس از دریافت لیست مدارک مورد نیاز از سفارت آلمان، لازم است اقدام به جمع‌آوری و آماده‌سازی آن‌ها نمایید.

درخواست ویزا

متقاضیان دریافت بلوکارت آلمان باید در تاریخ مقرر شده، مدارک خود را ارسال نموده و مبلغ تعیین شده را نیز بپردازند. همچنین ممکن است برای دریافت ویزای ورود به آلمان، زمانی برای مصاحبه سفارت برای شما تعیین گردد.

انتظار برای دریافت پاسخ

فرایند مربوط به دریافت پاسخ و اعلام نتیجه، ممکن است بین 1 تا 3 ماه به طول بینجامد.

سفر به آلمان

پس از صدور ویزای سفر به آلمان، متقاضیان می‌توانند وارد این کشور شوند. لازم است افراد در ابتدای ورود به خاک این کشور، برای دریافت بیمه درمانی آلمان و افتتاح حساب بانکی اقدام نمایند.

اخذ بلوکارت اتحادیه اروپا

پس از آنکه کلیه مراحل ذکر شده انجام شد، می‌توان برای دریافت بلوکارت آلمان به اداره مهاجرت آلمان (Ausländerbehörde) درخواست داد.

 دریافت بلوکارت آلمان

مدارک لازم برای دریافت بلوکارت آلمان

اگر شما جزء متقاضیان دریافت بلوکارت آلمان هستید، باید برخی از مدارک مورد نیاز را جمع‌آوری و آمده نمایید. دقت داشته باشید که کمک گرفتن از یک موسسه مهاجرتی معتبر یا یک وکیل مهاجرتی در زمینه جمع‌آوری مدارک مورد نیاز به شما بسیار کمک خواهد کرد و از تبعات ناشی از وجود نقص در مدارک شما جلوگیری می‌کند. برخی از مدارکی که برای دریافت بلوکارت آلمان به آن نیاز دارید، عبارت‌اند از:

  • پاسپورت

پاسپورت شما باید دارای حداقل 6 ماه اعتبار و مهرهای لازم باشد تا حاکی از ورود قانونی شما به کشور آلمان باشد.

  • عکس پرسنلی
  • فرم درخواست اجازه اقامت

این فرم را می‌توانید از سایت اداره مهاجرت دانلود نمایید و یا به صورت حضوری برای دریافت آن اقدام کنید. سپس باید آن را طور کامل تکمیل و امضا نمایید.

  • پیشنهاد یا قرارداد کاری
  • مدارک تحصیلی
  • گواهی بیمه سلامت

بیمه‌های درمانی سایر کشورها مورد تایید نیست و لازم است حتما تحت پوشش یکی از بیمه‌های آلمان قرار بگیرید.

  • آدرس ثبت‌شده در آلمان

برای دریافت بلوکارت آلمان لازم است مدارکی را مبنی بر اقامت اولیه خود در آلمان ارائه دهید. در واقع شما باید آدرس خود را در اداره ثبت‌نام ساکنان محلی در آلمان به ثبت برسانید و سپس گواهی آن را به مدارک خود الحاق نمایید.

  • تایید آژانس کار فدرال آلمان

چنانچه حقوق دریافتی شما کمتر از 56400 یورو در سال باشد، موظف به دریافت این تاییدیه خواهید بود.

  • مدرک مربوط به ازدواج و شناسنامه سایر اعضای خانواده (در صورت لزوم)

مدت‌زمان صدور بلوکارت آلمان

به طور کلی حدود 5 تا 6 هفته زمان صرف می‌شود تا درخواست صدور بلوکارت آلمان به اداره مهاجرت آلمان (Ausländerbehörde) برسد. این حداقل زمان تحت شرایطی است که متقاضیان مدارک خود را به طور کامل و درست ارسال کرده باشند. اداره مهاجرت آلمان و آژانس فدرال کار آلمان، هر دو برای صدور مجوز اقامت متقاضیان به صورت هم‌زمان کار می‌کنند و با یکدیگر همکاری خواهند داشت. بر اساس قوانین کشور آلمان، کلیه درخواست‌های مربوط به بلوکارت اتحادیه اروپا، باید در طول 3 ماه انجام و صادر شود. به طور معمول، متقاضیان پس از 5 یا 6 هفته، موفق به دریافت کارت آبی آلمان می‌شوند. همچنین افرادی که قبلا در آلمان زندگی کرده‌اند و قصد دارد اکنون بلوکارت خود را دریافت نمایند، لازم است حدود 4 تا 6 هفته پیش از اتمام و انقضای مجوز اقامت کنونی خود، برای دریافت بلوکارت آلمان اقدام نمایند.

حداقل حقوق برای بلوکارت آلمان

اگرچه حقوق دریافتی افراد دارای بلوکارت آلمان حدود یک و نیم برابر میانگین حقوق ملی این کشور است، اما میزان حقوقی که به این افراد تعلق می‌گیرد، در کشورهای مختلف، متفاوت خواهد بود. حداقل میزان حقوقی که برای افراد واجد Blue card در سال 2022 مد نظر قرار داده شده، 56400 یورو است. این مبلغ نسبت به سال گذشته آن، حدود 400 یورو کاهش یافته و همچنین بدون در نظر گرفتن مالیات است. در صورتی که مهاجران حقوقی کمتر از این مقدار دریافت کنند، و از طرفی مایل به دریافت بلوکارت آلمان باشند، باید از طریق آژانس کار فدرال آلمان برای دریافت تاییدیه اقدام نمایند.

در ادامه حقوق گروه‌های شغلی مختلف را در سال 2022 بیان می‌کنیم:

  • حداقل حقوق لازم برای مشاغلی که با کمبود شدید نیروی کار مواجه‌اند (همچون علوم پزشکی، مهندسی، عمران، فناوری اطلاعات و …) حدود 44304 یورو است.

  • در صورت درخواست بلوکارت در سایر مشاغل، حداقل حقوق بدون کسر مالیات باید حدود 56400 یورو باشد.

هزینه و مدت اعتبار بلوکارت آلمان

به طور کلی مدت اعتبار بلوکارت آلمان به مدت زمان قرارداد کاری افراد بستگی دارد. به بیان ساده‌تر، مدت اعتبار Blue card معادل قرارداد کاری به علاوه سه ماه و حداکثر تا چهار سال صادر می‌شود. چنانچه به زمان انقضای بلوکارت آلمانی خود نزدیک می‌شوید، لازم است در صورت واجد شرایط بودن، برای تمدید آن اقدام نمایید. همچنین در نظر داشته باشید که متقاضیان پس از اتمام قرارداد کاری خود، تنها به مدت سه ماه فرصت دارند تا شغل دیگری پیدا کرده و به زندگی و فعالیت در آلمان ادامه دهند. 

نکته دیگری که در خصوص بلوکارت آلمان وجود دارد، این است که متقاضیان پس از گذشت 33 ماه از زندگی در آلمان، برای تبدیل اقامت کاری خود به اقامت دائم اقدام نمایند و در صورتی که افراد تسلط کامل به زبان آلمانی داشته باشند (یعنی داشتن مدرک زبان سطح B1)، می‌توانید این مدت زمان را به 21 ماه کاهش دهید. دقت داشته باشید که همچنان به تمدید بلوکارت آلمان نیاز خواهید داشت.

دریافت بلوکارت آلمان بدون پرداخت هزینه نیست. در واقع هزینه‌های مربوط به آن، به شرح زیر است:

صدور بلوکارت آلمان برای نخستین بار: 100 یورو

تمدید بلوکارت آلمان تا سه ماه: 96 یورو

تمدید بلوکارت آلمان بیش از سه ماه: 93 یورو

صدور بلوکارت آلمان برای شهروندان ترکیه: 28.80 یورو

البته در نظر داشته باشید که مبالغ ذکر شده، تنها مربوط به هزینه بلوکارت آلمان است. متقاضیان باید برای دریافت ویزای کاری، ارزیابی صلاحیت و … هزینه‌های دیگری پرداخت نمایند.

در این مقاله بیان کردیم که بلوکارت در اتحادیه اروپا برای نخستین بار توسط کشور آلمان اجرا شد و به واسطه آن افراد می‌توانند در کشورهای اتحادیه اروپا به جز انگلستان، دانمارک و ایرلند مهاجرت کاری داشته باشند. شرایط دریافت بلوکارت آلمان سخت نیست و نیاز به ارائه مدارک لازم جهت اثبات مهارت و تخصص مورد نیاز این کشور دارد.

بلوکارت آلمان 3 ماهه صادر خواهد شد و به مدت 4 سال اعتبار خواهد داشت و پس از آن نیز امکان تمدید آن وجود دارد. دارندگان Blue card بعد از 33 ماه، می‌توانند برای دریافت اقامت دائم آلمان اقدام نمایند و در صورت ارائه مدرک زبان سطح B2، این مدت زمان به 21 ماه خواهد رسید. همچنین همسر دارندگان بلوکارت اجازه اشتغال و فرزندان او، اجازه تحصیل رایگان در مدارس دولتی آلمان را خواهند داشت. 

امیدواریم که در این مقاله به پرسش‌ها و ابهامات شما پاسخ داده باشیم. چنانچه در خصوص بلوکارت سوالی دارید که در این مقاله به پاسخ آن اشاره نشده، می‌توانید کامنت بگذارید یا از طریق شماره‌های درج شده در سایت، با کارشناسان ما ارتباط بگیرید.

پاسخ به سوالات متداول بلوکارت آلمان

بلوکارت آلمان چیست؟

بلوکارت آلمان مجوزی است که به منظور اقامت موقت نیروهای متخصص غیر عضو در اتحادیه اروپا، در کشور آلمان صادر می‌شود.

حداقل مدرک مورد نیاز برای دریافت بلوکارت آلمان چیست؟

حداقل مدرکی که متقاضیان برای دریافت بلوکارت آلمان باید ارائه دهند، مدرک لیسانس است.

با ویزای بلوکارت آلمان، برای چه مدت می‌توان در این کشور اقامت کرد؟

اعتبار ویزای بلوکارت آلمان حداکثر تا 4 سال است اما پس از اتمام آن، در صورت واجد شرایط بودن، قابل تمدید است.

آیا با داشتن بلوکارت آلمان می‌توان اقامت دائم آلمان را اخذ کرد؟

بله. دارندگان کارت آبی آلمان، پس از 4 سال کار کردن و پرداخت بیمه و مالیات، می‌توانند برای دریافت اقامت دائم آلمان درخواست دهند.

چه شرایطی برای دریافت بلوکارت آلمان لازم است؟

متقاضیان دریافت Blue card لازم است تحصیلات دانشگاهی، مدرک زبان سطح B2، سابقه کار مرتبط و همچنین حقوق دریافتی سالانه 55400 یورو داشته باشند.

تیم تولید محتوا
منتشر شده توسط تیم تولید محتوا