میانگین درآمد در آلمان (یک تحلیل جامع)

میانگین درآمد در آلمان (یک تحلیل جامع)

کمتر کسی شرایط رفاهی بالا و عدالت اجتماعی و اقتصادی بی‌نظیر آلمان را انکار می‌کند. سیستم فوق‌العاده اقتصادی در این کشور باعث شده است تا مردم بتوانند در مشاغل مختلف، سطح درآمد قابل‌قبول و حقوق کافی داشته باشند و زندگی مناسبی را تجربه کنند. در این مقاله از میانگین درآمد در آلمان مطلع می‌شوید و همه‌چیز را درباره دستمزد بخش‌های مختلف، فرصت‌های شغلی و قوانین متنوع آن به دست می‌آورید. تا انتهای مقاله همراه ما باشید تا به یک دید جامع درباره کار در این کشور دوست‌داشتنی برسید.

میانگین درآمد در آلمان

به‌عنوان یک مهاجر، شغل شما آن چیزی است که بیشترین اهمیت را در کشور مقصد دارد. بنابراین اگر می‌خواهید کشور پرطرفدار آلمان را به‌عنوان مقصد خود در نظر بگیرید، بسیار مهم است که درباره جزئیات بازار کار این کشور، اطلاعات کافی را به دست بیاورید. در ادامه با چند مفهوم مهم درباره بازار کار آلمان آشنا می‌شوید:

ساختار بازار کار آلمان

بازار کار آلمان به‌خاطر ماهیت تخصصی خود، تنها افراد حرفه‌ای با مهارت‌‌های ویژه را برای مشغول‌شدن در حیطه‌های شغلی مختلف می‌پذیرد. به‌خاطر سیستم آموزشی عالی این کشور و نوآوری و فناوری قوی آلمان، افرادی با صلاحیت‌های پایین امکان ورود به مشاغل مختلف این کشور را ندارند. بازار کار آلمان به سه بخش اصلی تقسیم می‌شود:

  • بخش دولتی: شامل ادارات، سازمان‌های محلی و موسسات آموزشی و پژوهشی است که در زمینه‌های مختلف مثل حقوق، علوم پایه،‌علوم مالی و مهندسی به دنبال افراد متخصص می‌گردند.
  • بخش خصوصی: شرکت‌های کوچک و بزرگ خصوصی مربوط به صنایع مختلف، در این دسته جای می‌گیرند. بخش خصوصی شامل طیف وسیعی از زمینه‌های شغلی مثل تولید، بازاریابی، فروش انواع محصولات و خدمات، امور مالی و فناوری اطلاعات است.
  •  خوداشتغالی: افراد زیادی در آلمان مشغول به کارهایی مانند اداره مشاغل کوچک شخصی، پروژه‌های فریلنسری و کارآفرینی در تمامی عرصه‌ها هستند. این افراد در اصل به خوداشتغالی می‌پردازند و کسب‌وکار مربوط به خود را شکل می‌دهند.

بیشتر بدانید :شرایط خوداشتغالی در آلمان 2024

صنایع محبوب در آلمان

درست است که آلمان به‌عنوان مهد صنعت مهندسی و خودرو در جهان شناخته می‌شود و غول‌های خودروسازی مانند مرسدس بنز و BMW همچنان پرچمدار اقتصاد آلمان هستند؛ اما این فقط نیمی از داستان است و تقاضا برای فرصت‌های شغلی در حوزه‌های پیشرفته و نوظهور در حال افزایش است. این کشور قدرتمند اروپایی در سال‌های اخیر شاهد رشد چشمگیر در صنایع مانند فناوری اطلاعات، مراقبت‌های بهداشتی، لجستیک و حمل‌ونقل، انرژی‌های تجدیدپذیر، صنایع خلاق مانند فیلم‌سازی و... نیز بوده است.

صنایع محبوب در آلمان

صلاحیت و تجربه

از طلایی‌ترین نکات در تعیین حقوق و مزایا بازار کار آلمان توجه به مدرک تحصیلی، مهارت‌های تخصصی و تجربه کاری است. داشتن مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد در رشته مرتبط با شغل موردنظرتان، نشانه‌ای قابل‌اعتماد درباره میزان تخصص و دانش شماست و دریچه‌های فرصت شغلی پردرآمد را به رویتان باز می‌کند. همچنین مهارت‌های فنی و تجربه کاری شما، باعث می‌شود که از بین انبوه متقاضیان فرصت‌های شغلی، متمایز شوید و به حقوق ایدئال خود دست پیدا کنید.

فرهنگ کار

وقت‌شناسی و نظم، عمیقاً در فرهنگ آلمان ریشه دوانده است. آلمانی‌ها -به‌خصوص مدیران- برای آن‌تایم‌بودن نیروهای کار خود ارزش و اهمیت بسیار بالایی قائل هستند و تأکید زیادی روی نظم و ساختار در همه زمینه‌های زندگی شغلی و شخصی دارند. آن‌ها معتقدند که برای دستیابی به سطح بالایی از عملکرد و کیفیت کار، لازم است که افراد در سمَت‌های شغلی مختلف خود، وقت‌شناسی و دقت به جزئیات را در اولویت قرار دهند.

چارچوب قانونی تنظیم درآمد در آلمان

قبل از اینکه درباره حقوق و دستمزد در آلمان و میانگین حقوق در صنایع مختلف، اطلاعات لازم را به‌دست بیاورید، بهتر است بدانید که چه چهارچوب قانونی بر شرایط کاری این کشور حاکم است و چه چیزهایی ممکن است باعث تعیین دستمزد شما در آلمان شوند؟

قراردادهای جمعی (Tarifverträge)

قرارداد جمعی، قراردادی بین کارفرما و اتحادیه (نماینده گروهی از کارمندان) است که در آن قوانین و مزایای استخدامی از جمله حقوق، ساعت‌های کاری، مرخصی‌ها و سایر شرایط کاری تعیین می‌کنند. البته این توافقات دائمی نیستند و تنها برای مدت‌زمان مشخصی اعتبار دارند. 

ساعات کاری

ساعت کاری تمام‌وقت در آلمان بین 38 تا 40 ساعت در هفته است؛ یعنی به‌صورت استاندارد روزهای کاری معمولاً بین 8-9 صبح شروع می‌شود و بین  5-6 بعدازظهر به پایان می‌رسد. البته به‌خاطر داشته باشید که بسته به مفاد قرارداد جمعی و صنعتی که در آن مشغول هستید، ممکن است این ساعت‌ها نیز تغییر کنند.

ساعات کاری در آلمان

مالیات ها و بیمه اجتماعی

حقوق و دستمزد در آلمان شامل کسری مالیات و بیمه تأمین اجتماعی می‌شود. این موارد می‌تواند روی درآمد شما تأثیر مستقیم بگذارد:

  • مالیات درآمد؛
  • بیمه بازنشستگی؛
  • بیمه بیکاری؛
  • بیمه مراقبت‌های بهداشتی-درمانی؛
  • بیمه مراقبت‌های طولانی‌مدت.

جوایز و مزایای سالانه

براساس قراردادهای جمعی، کارمندانی که تمام ۱۲ ماه سال را کار کرده‌اند ممکن است حق دریافت یک ماه حقوق را به‌عنوان پاداش پایان سال داشته باشند. بسیاری از کارفرمایان آلمانی نیز مرخصی‌های کوتاه‌مدت را در قالب جایزه برای کارمندان خود در نظر می‌گیرند. همچنین اتومبیل‌های شرکتی و کمک‌هزینه سفر نیز می‌تواند در دسته مزایای سالانه کار در آلمان به‌شمار بیاید.

میانگین حقوق در آلمان براساس حرفه

اکنون وقت آن رسیده است تا با بررسی میانگین درآمد در آلمان برای صنایع مختلف، به یک دید ۳۶۰درجه درباره میزان درآمد سالانه در آلمان برسید. در ادامه مهم‌ترین و اساسی‌ترین صنایع را براساس میزان دستمزد، مشاهده می‌کنید:

فناوری اطلاعات (IT)

یکی از مشاغل پردرآمد در آلمان، شغل‌های مربوط به فناوری اطلاعات است که به‌طور میانگین ۵۸ هزار یورو تخمین زده می‌شود؛ اما در جدول زیر، می‌توانید دستمزد سالانه هر کدام از پوزیشن‌های شغلی این حیطه کاری را به‌صورت مجزا بررسی کنید:

 

جایگاه شغلی

دستمزد سالانه

مهندس نرم‌افزار

۵۵۰۰۰ تا ۷۰۰۰۰ یورو

مدیر فناوری اطلاعات

۶۰۰۰۰ تا ۸۰۰۰۰ یورو

دانشمند داده

۶۰۰۰۰ تا ۷۵۰۰۰ یورو

 

مهندسی

یکی دیگر از حیطه‌های کاری که به‌عنوان نمونه مناسب از سطح درآمد در آلمان شناخته می‌شود، مشاغل مربوط به مهندسی است. در جدول زیر از جزئیات درآمد مهندسین در آلمان مطلع می‌شوید:

 

جایگاه شغلی

دستمزد سالانه

مهندس عمران

۴۵۰۰۰ تا ۶۵۰۰۰ یورو

مهندس مکانیک

۴۸۰۰۰ تا ۶۸۰۰۰ یورو

مهندس برق

۵۰۰۰۰ تا ۶۸۰۰۰ یورو

 

مراقبت های بهداشتی

پزشکی و پیراپزشکی در آلمان نیز مانند سراسر جهان، محبوبیت فوق‌العاده چشمگیری دارد:

 

جایگاه شغلی

دستمزد سالانه

پزشک عمومی

۱۰۰۰۰۰ تا ۱۳۰۰۰۰ یورو

دندانپزشک

۵۵۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰۰ یورو

پرستار

۳۰۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰ یورو

داروساز

۷۰۰۰۰ تا ۹۰۰۰۰ یورو

 

مالی

میانگین درآمد در آلمان نسبت به مشاغل مربوط به امور مالی، شامل اعداد و ارقام زیر می‌شود:

 

جایگاه شغلی

دستمزد سالانه

تحلیلگر مالی

۵۰۰۰۰ تا ۷۰۰۰۰ یورو

حسابدار

۴۰۰۰۰ تا ۶۰۰۰۰ یورو

مشاور مالی بانک

۸۰۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰۰ یورو

مدیر مالی

۷۵۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰۰ یورو

 

آموزش

مشاغل مربوط به آموزش و پژوهش در کشوری با فرهنگ غنی از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است:

 

جایگاه شغلی

دستمزد سالانه

استاد دانشگاه

۶۰۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰۰ یورو

معلم مدرسه

۳۵۰۰۰ تا ۵۵۰۰۰ یورو

مدیر مدرسه

۶۲۰۰۰ تا ۸۵۰۰۰ یورو

مربی مهد کودک

۳۵۰۰۰ تا ۴۵۰۰۰ یورو

 

حقوق

جایگاه شغلی

دستمزد سالانه

وکیل

۶۰۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰۰ یورو

دستیار حقوقی

۳۰۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰ یورو

قاضی

۹۰۰۰۰ تا ۱۲۵۰۰۰ یورو

 

نکاتی در رابطه با حقوق و دستمزد در آلمان

برای اینکه بتوانید از پسِ هزینه‌های زندگی در آلمان بربیایید و یک شغل عالی با بهترین درآمد ماهانه در آلمان داشته باشید، لازم است که چند نکته اساسی را درنظر بگیرید:

درباره میانگین حقوق تحقیق کنید

در قدم اول لازم است که درباره حداقل دستمزد، حقوق و مزایا و میانگین درآمد در آلمان اطلاعات لازم را به دست بیاورید. می‌توانید با افراد در صنعت مربوطه خودتان مشورت کنید، به سایت‌های مختلف سرک بکشید و از شرکت‌های مشابه سوال کنید تا یک تحقیق تمام‌عیار درباره مقدار درآمد مربوط به حیطه شغلی خود انجام داده باشید.

 مدارک و تجربیات شما بسیار مهم هستند

همانطور که گفته شد، مدارک تحصیلی و سابقه کاری شما تأثیر فوق‌العاده‌ای روی جایگاه شغلی‌تان می‌گذارد. کافی است CV ارزشمند و مدرک تحصیلی خوبی ارائه کنید تا بهترین درآمد مهاجران در آلمان را تجربه کنید.

برای بحث درباره حقوق قبلی خود آماده باشید

این احتمال وجود دارد که کارفرمای جدید شما درباره حقوق و مزایای شغل قبلی‌تان، سوال کند. اول از همه سعی کنید پاسخ‌هایتان صادقانه و شفاف باشد، ثانیاً ببهتر است اسرار شرکت قبلی را فاش نکنید و همچنین در خلال توضیحاتتان، سطح تجربه و تخصص خود را نیز به مدیر جدید نشان دهید.

ارزش خود را برای شرکت بیان کنید

شرکتی که قصد استخدام شما را دارد باید بداند که چرا می‌تواند روی شما سرمایه‌گذاری کند؟ حقوق و دستمزد در آلمان به‌قدری بالاست که صاحبان شرکت‌ها نیاز دارند تا افراد ارزشمندی را برای پوزشن‌های مختلف شغلی، استخدام کنند؛ بنابراین تمام تلاشتان را بکنید که درباره مهارت‌های فنی، تجربیات، انگیزه شغلی، تعهد اخلاقی و ... خود، به‌خوبی توضیح دهید.

درباره جزئیات حرف بزنید

همه‌چیز به درآمد سالانه و درآمد ماهانه در آلمان ختم نمی‌شود! درباره بیمه، پاداش‌ها، نوع مرخصی‌ها و... نیز صحبت کنید. این گفتگوها در مصاحبه‌های شغلی آلمان، اتفاقی بسیار عادی به‌حساب می‌آید و لازم است که هر فرد بنابر انتظارات خود از محیط شغلی جدید، درباره مزایای مختلفی علاوه‌بر حقوق اولیه با صاحب شرکت به نتیجه قطعی برسد.

حساسیت فرهنگی را تمرین کنید

حتماً تابه‌حال متوجه شده‌اید که وقت‌شناسی و نظم در فرهنگ شغلی آلمان از اهمیت بی‌حدوحصری برخوردار است. همچنین حفظ متانت و آرامش در محیط کاری و رعایت اصول حرفه‌ای در عین صراحت کلام و نقدهای سازنده از دیگر حساسیت‌های فرهنگی در محیط‌های کسب‌وکاری این کشور است.

قرارداد را به صورت کتبی دریافت کنید

ابتدا مطمئن شود که همه چیز را در قرارداد ذکر کرده‌اید. سپس از کارفرما بخواهید که نسخه قرارداد را به‌صورت کتبی به شما ارائه دهد. ثبت یک قراردادی جدی کاری به‌صورت شفاهی، تصمیمی غیرحرفه‌ای و غیراستاندارد به شمار می‌رود.

در صورت لزوم به دنبال مشاوره حقوقی باشید

ممکن است نسبت به بسیاری از جزئیات قرارداد کاری خود، ابهام داشته باشید یا درباره مزایا و میانگین حقوق در آلمان به مشکلاتی بربخورید. در این شرایط، داشتن یک مشاور حقوقی می‌تواند معجزه‌ای در روند شغلی شما به‌حساب بیاید.

نکاتی در رابطه با حقوق و دستمزد در آلمان

تأثیر موقعیت مکانی بر درآمد در آلمان

با توجه به وضعیت مناسب شرایط اقتصادی آلمان، از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر درآمد در آلمان، شهری است که در آن به کار مشغول می‌شوید. مونیخ، برلین، هامبورگ و فرانکفورت ۴ شهر اصلی در این سرزمین هستند که می‌توانید در ادامه از حداقل دستمزد در آن‌ها آگاه شوید و از تفاوت درآمد در شهرهای آلمان اطلاعات جامعی به دست بیاورید:

میانگین درآمد در شهر مونیخ

مونیخ، پایتخت ایالت بایرن آلمان به‌عنوان یکی از گران‌ترین شهرهای اروپا و جهان شناخته می‌شود. با این حال، سطح بالای زندگی و فرصت‌های شغلی متنوع به‌همراه حقوق و مزایای مکفی باعث شده است که شهروندان مونیخی زندگی باکیفیتی را در این محیط تجربه کنند. مشاغل مربوط به مهندسی و امور مالی در مونیخ از طرفداران بیشتری برخوردار است و میانگین حقوق سالانه در این شهر شامل چنین رقم‌هایی می‌شود:

  • مهندس نرم‌افزار: ۷ هزار یورو؛
  • مهندس مکانیک: ۶۵ هزار یورو؛
  • تحلیلگر مالی: ۶۲ هزار یورو.

درآمد در برلین آلمان

پایتخت آلمان! یک کلان‌شهر با اقتصادی پویا، درآمد خالص و ناخالص مناسب و هزینه‌های زندگی نسبتاً پایین‌تر در مقایسه با شهرهای هم‌رده اروپایی که آن را به مکانی جذاب برای زندگی و کار تبدیل کرده است. در ادامه با میانگین درآمد سالانه این شهر آشنا می‌شوید:

  • مدیر بازاریابی: ۵۵ هزار یورو؛
  • تحلیلگر داده: ۵۰ هزار یورو؛
  • مدیر بازاریابی: ۵۵ هزار یورو.

حقوق در شهر فرانکفورت آلمان

فرانکفورت به‌عنوان مرکز مالی آلمان، قطب مهمی برای تجارت و بازرگانی بین‌المللی شناخته می‌شود. بسیاری از بانک‌ها و موسسات اقتصادی در این شهر مستقر شده‌اند و به‌همین‌دلیل، تقاضای شغل‌های به امور مالی در فرانکفورت به‌وفور یافت می‌شود. میانگین دستمزد سالانه در این شهر عبارت است از:

  • تحلیلگر مالی: ۷۰ هزار یورو؛
  • متخصص امور مالی: ۶۵ هزار یورو؛
  • مشاور سرمایه‌گذری در بانک: ۹۰ هزار یورو.

دستمزد شهر هامبورگ آلمان

هامبورگ به‌عنوان یک بندر اقتصادی مهم، دستمزدهای نسبتاً بالایی در زمینه‌ مشاغل تجاری و رسانه‌ای در نظر گرفته است. این شهر بندری به افراد مختلف این امکان را می‌دهد که در حوزه‌های مختلف تجاری از کارگری تا مدیریت ارشد، فعالیت کنند. درآمد کارگران در آلمان نیز رقم قابل‌قبولی به خود اختصاص داده است:

کارگر فروش: ۳۸ هزار یورو؛

متخصص مالی: ۵۸ هزار یورو؛

مدیر تدارکات: ۶۰ هزار یورو؛

متخصص تجارت بین‌الملل: ۵۵ هزار یورو

تأثیر موقعیت مکانی بر درآمد در آلمان

سخن پایانی

اکنون به درک درست و دقیقی از میانگین درآمد در آلمان رسیده‌اید و می‌توانید با توجه به شرایط، مهارت‌ها، انتظارات شغلی و مدارک معتبر خود دست به اقدام بزنید و در یکی از کلان‌شهرهای کشور قدرتمند آلمان، مشغول به کار شوید. کافی است به عوامل تأثیرگذار بر درآمد در آلمان توجه داشته باشید و به‌سراغ بهترین فرصت‌های شغلی بروید.

تیم تولید محتوا
منتشر شده توسط تیم تولید محتوا