قوانین و مقررات رانندگی در آلمان برای مهاجران ۲۰۲۴

قوانین و مقررات رانندگی در آلمان برای مهاجران ۲۰۲۴

سفر و رانندگی در آلمان با بزرگراه‌های خارق‌العاده و مناظر دیدنی، یک تجربه لذت‌بخش است؛ اما باید به‌یاد داشته باشید که مانند بسیاری از کشورها، آلمان هم قوانین رانندگی خاص خود را دارد. در کشوری که اولین تولیدکننده خودرو در جهان است، قوانین رانندگی به‌طور مداوم بازنویسی می‌شوند تا به‌روز باشند و مانع تخلف شوند؛ بنابراین، اگر قصد سفر به آلمان را دارید یا می‌خواهید در این کشور رانندگی کنید، حتماً باید با قوانین و مقررات مربوطه آشنا شوید تا از هرگونه مشکل یا جریمه‌ای جلوگیری کنید. در این مقاله قصد داریم در مورد قوانین و مقررات رانندگی در آلمان برای مهاجران در سال ۲۰۲۴ صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

آیا رانندگی در آلمان ساده است؟

اگر به اروپا سفر می‌کنید و بین رانندگی خودروی شخصی و استفاده از قطار، مردد هستید، باید به چند نکته توجه کنید. قیمت سوخت در اروپا به‌طور معمول کمتر از امریکای شمالی است؛ اما هزینه سفر با خودروی شخصی ممکن است دو برابر هزینه استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی باشد. همچنین، برخی از خودروها در این کشور از نوع دیزلی هستند، پس در انتخاب پمپ سوخت باید دقت کنید.

قوانین و مقررات رانندگی در آلمان نه‌تنها آسان است، بلکه رانندگی در این کشور تجربه‌ای بسیار لذت‌بخش نیز محسوب می‌شود. اگر به رانندگی در سمت راست عادت داشته باشید، در آلمان به‌راحتی می‌توانید رانندگی کنید. حتی اگر به رانندگی در سمت چپ عادت داشته باشید، با تمرین می‌توانید به این وضعیت عادت کنید. کافی است ابتدا در محیط‌های کم‌ترافیک تمرین کنید و سپس وارد جاده‌های اصلی شوید.

فرهنگ رانندگی آلمان‌ها

وقتی صحبت از فرهنگ رانندگی می‌شود، آلمان به‌عنوان یکی از نمونه‌های برتر کشورهای اروپایی به ذهن خطور می‌کند. مردم این کشور به نظم و انضباط در امور روزمره معروف هستند و این ویژگی در رانندگی و رفتارهای ترافیکی آن‌ها نیز به‌خوبی مشهود است. آلمان از نظر قانون‌مداری و فرهنگ رانندگی، یکی از الگوهای مثال‌زدنی در جهان محسوب می‌شود.

قانون‌مداری و فرهنگ بالای رانندگی که امروزه در خیابان‌ها و جاده‌های آلمان مشاهده می‌شود، نتیجۀ آموزش‌های دقیق، قوانین و مقررات رانندگی در آلمان و همچنین جریمه‌های بسیار سنگین است که توسط قانونگذاران این کشور وضع شده‌اند. به‌عنوان مثال، اگر یک راننده آلمانی بدون توجه به آژیر خودروهای امدادی، راه را برای آن‌ها باز نکند، ممکن است با مجازات سنگینی مواجه شود که شامل پنج سال زندان خواهد شد. این قوانین سخت‌گیرانه و فرهنگ بالای رانندگی، موجب ایجاد نظم و ایمنی در جاده‌های آلمان شده است.

فرهنگ رانندگی آلمان‌ها

گواهینامه رانندگی در آلمان

برای رانندگی در آلمان، حتماً باید گواهینامه رانندگی را دریافت کنید. گواهینامه رانندگی در آلمان شامل موارد زیر است:

  • گواهینامه رانندگی آلمانی که برای رانندگی در تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا معتبر است.
  • گواهینامه رانندگی بین‌المللی که اجازه می‌دهد در بیشتر کشورهای دنیا رانندگی کنید؛ اما جایگزینی برای گواهینامه آلمانی نیست.

برای دریافت گواهینامه رانندگی آلمانی، شرایط مشخصی وجود دارد که شامل موارد زیر هستند:

  1. ابتدا باید حداقل سن مجاز را داشته باشید، هجده سال برای رانندگی با خودرو و شانزده سال برای رانندگی با موتورسیکلت.
  2. باید در آلمان اقامت داشته باشید.
  3. یک معاینه پزشکی را باید پشت سر بگذارید تا از سلامتی جسمی و روانی شما برای رانندگی اطمینان حاصل شود.
  4. پس‌از آن، باید در آزمون تئوری و عملی موفق شوید.

برای دریافت گواهینامه، باید به یک آموزشگاه رانندگی مراجعه و در کلاس‌های تئوری و عملی شرکت کنید. سپس معاینه پزشکی را پشت سر بگذارید و در آزمون‌های تئوری و عملی موفق شوید. پس‌از قبولی در آزمون عملی، می‌توانید گواهینامه رانندگی خود را دریافت کنید.

امتحان گواهینامه رانندگی در آلمان شامل پرسش‌هایی در زمینه مباحث فنی و مکانیکی خودرو و همچنین سوالاتی درباره قوانین و مقررات رانندگی در آلمان است. علاوه‌بر آزمون تئوری، تمرین‌های عملی نیز بخشی از فرایند دریافت گواهینامه را تشکیل می‌دهند. این تمرین‌ها شامل رانندگی در شب، رانندگی در اتوبان، مسیرهای شهری و رانندگی در شرایط مختلف می‌شود. این مراحل به‌منظور اطمینان از توانایی کامل رانندگان در مواجهه با موقعیت‌های مختلف ترافیکی و جاده‌ای طراحی شده‌اند.

هزینه دریافت گواهینامه متناسب با محل زندگی و آموزشگاه رانندگی متفاوت است؛ اما به‌طور میانگین بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ یورو تخمین زده می‌شود.

گواهینامه رانندگی در آلمان

آیا توریست‌ها در آلمان مجوز رانندگی دارند؟

در آلمان، گردشگران می‌توانند با دارابودن یکی از شرایط زیر از گواهینامه رانندگی کشور خود استفاده کنند:

  • بازدیدهای کوتاه‌مدت (Short-term Visits): اگر به‌عنوان توریست یا برای اقامت کوتاه‌مدت (معمولاً تا 6 ماه) به آلمان سفر کرده‌اید، می‌توانید از گواهینامه رانندگی ملی خود برای رانندگی در آلمان استفاده کنید.
  • مجوز بین‌المللی رانندگی (IDP): بسته به کشور خود، ممکن است نیاز به دریافت مجوز رانندگی بین‌المللی (IDP) به‌همراه گواهینامه رانندگی ملی خود نیز داشته باشید. IDP اساساً ترجمه گواهینامه رانندگی فعلی شما است.
  • گواهینامه اتحادیه اروپا یا EEA: اگر دارای گواهینامه رانندگی صادرشده توسط یک کشور اتحادیه اروپا یا منطقه اقتصادی اروپا هستید، می‌توانید تا زمان معتبربودن آن، حتی به‌عنوان یک توریست، از آن در آلمان استفاده کنید.
  • مجوزهای غیر اتحادیه اروپا یا EEA: برای مجوزهای صادرشده در خارج از اتحادیه اروپا یا EEA، نیاز به IDP ممکن است متفاوت باشد. درحالی‌که بسیاری از مجوزهای غیراتحادیه اروپا یا EEA برای بازدیدهای کوتاه‌مدت بدون IDP پذیرفته می‌شوند، داشتن یک مجوز برای جلوگیری از هرگونه مشکل توصیه می‌شود، به‌خصوص اگر مجوز شما به زبانی غیر از آلمانی یا انگلیسی باشد.

برای ایرانیان، ترجمه گواهینامه رانندگی یا همان IDP لازم است.

آیا برای مهاجرت به آلمان به مجوز رانندگی بین‌المللی برای آلمان نیاز دارم؟

بله، اگر قصد مهاجرت به آلمان را دارید و قصد دارید اطلاعات لازم در مورد نیاز به مجوز رانندگی بین‌المللی (IDP) برای رانندگی در آلمان را به‌دست آورید، باید درنظر داشته باشید که پاسخ به این پرسش، به عوامل مختلفی بستگی دارد که شامل کشور مبدأ و مدت اقامت شما هستند.

برای اقامت طولانی یا درصورتی‌که قصد دارید به‌طور مستقر در آلمان زندگی کنید، ممکن است نیاز باشد گواهینامه رانندگی ملی خود را به گواهینامه رانندگی آلمانی تبدیل کنید. فرایند و الزامات این تبدیل، ممکن است بسته به کشوری که مجوز فعلی شما در آن صادر شده است، بسیار متفاوت باشد. برخی از کشورها، قراردادهای متقابلی با آلمان دارند که این امکان را فراهم می‌کند که به‌صورت مستقیم گواهینامه رانندگی را تبادل کنند، درحالی‌که برخی دیگر ممکن است از شما بخواهند که آزمون کتبی یا عملی رانندگی را بگذرانید.

اعتبار گواهینامه ایرانی در آلمان

بر أساس قوانین و مقررات رانندگی در آلمان، اگر گواهینامه رانندگی شما از یک کشور غیر عضو اتحادیه اروپا باشد، می‌توانید تا شش ماه پس‌از ورود به آلمان با آن رانندگی کنید. این اجازه به دارندگان گواهینامه رانندگی ملی ایران نیز داده شده است؛ به این معنا که تا شش ماه پس‌از ورود به آلمان می‌توانند با گواهینامه رانندگی ایرانی‌شان در این کشور رانندگی کنند.

اما پس‌از گذشت این مدت شش ماه، گواهینامه رانندگی ایرانی شما در آلمان اعتبار ندارد و به‌منظور ادامه اجازۀ رانندگی، باید برای دریافت گواهینامه رانندگی آلمانی اقدام کنید.

نحوه دریافت مجوز رانندگی بین‌المللی برای آلمان

گواهی‌نامه بین‌المللی (IDP) در واقع نمونۀ ترجمۀ گواهینامه رانندگی ملی شما به زبان‌های مختلف است که به شما اجازه می‌دهد در کشورهای دیگر رانندگی کنید. برای دریافت گواهینامه بین‌المللی در آلمان، شما باید در شهری که در آن زندگی می‌کنید، درخواست دهید. این درخواست باید شخصاً توسط شما انجام شود و هیچ کس دیگری نمی‌تواند به‌جای شما درخواست دهد یا مجوز را دریافت کند. برای دریافت گواهینامه بین‌المللی در آلمان، باید مراحل زیر را طی کنید:

  1. ابتدا باید فرم درخواست مدارک خود را در وب‌سایت مرتبط، آپلود کنید. برای تکمیل این فرم، لازم است که حتماً گواهینامه رانندگی ملی خود را داشته باشید.
  2. پس‌از بررسی مدارکتان، مجوز بین‌المللی به زبان آلمانی صادر می‌شود که می‌توانید از طریق همین وب‌سایت، آن را دریافت کنید.

مدارک مورد نیاز برای دریافت گواهینامه بین‌المللی

برای دریافت مجوز رانندگی بین‌المللی، باید مدارک زیر را فراهم کنید:

  • پاسپورت معتبر یا مدرک شناسایی.
  • دو قطعه عکس به‌اندازۀ عکس پاسپورت.
  • تصویر گذرنامه بیومتریک.
  • گواهینامه رانندگی ملی خود (مثلاً گواهینامه رانندگی ایرانی یا معتبرترین مدرک رسمی مشابه از کشور محل اقامت شما).

قوانین رانندگی در آلمان و قوانین جاده

در مورد قوانین و مقررات رانندگی در آلمان باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • برای رانندگی در آلمان باید حداقل 18 سال سن و گواهینامه معتبر رانندگی داشته باشید.
  • استفاده از کمربند ایمنی در آلمان الزامی است.
  • رانندگی در جاده‌های آلمان به‌طور عمومی در سمت راست است.
  • نظم و انضباط بین خطوط در اتوبان‌های آلمان بسیار حائز اهمیت است.
  • محدودیت سرعت در بزرگراه‌های آلمان وجود دارد.
  • سرعت مجاز برای رانندگی در شهرها و مناطق مسکونی معمولاً 50 کیلومتر در ساعت است.
  • در صورت بروز موارد اضطراری، می‌توانید با شماره 112 تماس بگیرید.
  • خودروهای اضطراری باید دارای چراغ چشمک‌زن راه باشند.
  • اتوبوس‌های مدرسه در ایستگاه‌های اتوبوس اولویت دارند.
  • سیستم بین‌المللی چراغ ‌راهنمایی سه‌رنگ در آلمان استفاده می‌شود.
  • استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی ممنوع است، مگر اینکه از هندزفری استفاده کنید.
  • در فصل زمستان و روزهای سرد و یخبندان، رانندگان آلمانی موظف به استفاده از تایرهای زمستانی هستند. درصورتی‌که پلیس خودرویی را با تایرهای معمولی مشاهده کند، راننده با جریمه 40 یورویی مواجه خواهد شد. اگر این خودرو باعث تصادف یا راهبندان شود، مبلغ جریمه به 80 یورو افزایش می‌یابد.

آلمان در کدام سمت جاده رانندگی می‌کند؟

در آلمان، مانند ایران، رانندگان به‌سمت راست حرکت می‌کنند و از سمت چپ سبقت می‌گیرند. بیشتر خطوط جاده در این کشور به رنگ سفید هستند. در مسیرهای دوچرخه‌سواری یا Radweg، دوچرخه‌سواران ممکن است حرکت کنند و رانندگان باید در گذرگاه‌های عابر پیاده وقتی که عابران پیاده منتظر عبور هستند، توقف داشته باشند.

نوشیدنی و رانندگی در آلمان

آلمانی‌ها به نوشیدن الکل بسیار معروف هستند. بااینحال، قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای رانندگی در حالت مستی وجود دارد. طبق این قوانین، حداکثر میزان الکل مجاز در هر نوشیدنی در زمان رانندگی باید 0.5 میلی‌گرم باشد و اگر بیش‌از این مقدار هنگام رانندگی الکل مصرف کرده‌ باشید، باید جریمه 500 یورویی بپردازید و از رانندگی به‌مدت یک ماه تعلیق می‌شوید.

کمربند ایمنی و قوانین صندلی اتومبیل در آلمان

در آلمان، برای تمام سرنشینان خودرو، حتی افرادی که در صندلی عقب نشسته‌اند، بستن کمربند الزامی است. عدم رعایت این قانون منجر به پرداخت جریمه‌های سنگین می‌شود. همچنین، برای کودکان زیر 3 سال، استفاده از صندلی مخصوص در خودرو الزامی است. کودکان زیر 12 سال با قد کمتر از 150 سانتی‌متر نیز باید کامل روی صندلی بنشینند.

محدودیت‌های سرعت رانندگی در آلمان

آلمان به داشتن بزرگراه‌هایی با محدودیت سرعت و حتی برخی جاده‌ها بدون محدودیت سرعت معروف است؛ با‌این‌حال بخش‌های زیادی در امتداد بزرگراه‌های آلمان وجود دارد که محدودیت‌های سرعت سختگیرانه‌ای دارند.

به‌عنوان مثال، بر أساس قوانین و مقررات رانندگی در آلمان در مناطق شهری حداکثر سرعت مجاز 50 کیلومتر در ساعت (31 مایل در ساعت) و در مناطق غیرشهری این مقدار به 100 کیلومتر در ساعت (62 مایل در ساعت) محدود است. سرعت توصیه‌شده برای آزادراه‌های آلمان، 120 کیلومتر و در بعضی مناطق تا 130 کیلومتر در ساعت است.

هزینه رانندگی در آلمان

هزینه‌های رانندگی در آلمان شامل چندین بخش است که شامل موارد زیر می‌شود:

  • هزینه‌های گازوئیل و بنزین؛
  • هزینه خرید اتومبیل؛
  • هزینه اجاره خودرو؛
  • هزینه جریمه‌های مرتبط با رانندگی.

جریمه رانندگی در آلمان با سرعت غیرمجاز، بسته به منطقه مسکونی یا بزرگراه، از 20 تا 700 یورو متغیر است. در هر دو مورد، فرد مجرم، دو امتیاز منفی در گواهینامه و سه ماه ممنوعیت رانندگی دریافت خواهد کرد. در ادامه در مورد جریمه‌های دیگر رانندگی در آلمان صحبت خواهیم کرد.

هزینه گازوئیل و بنزین در آلمان

گازوئیل و بنزین، دو سوخت اصلی در آلمان به‌حساب می‌آیند که بسیار گران هستند. سوخت‌گیری در آخر هفته‌ها ممکن است گران‌تر از روزهای دیگر هفته باشد. به‌همین‌دلیل، ایده خوبی است که باک خود را در روزهای عادی هفته، بین ساعت 18:00 تا 20:00 پر کنید.

هزینه خرید اتومبیل در آلمان

هزینه‌های متوسط خرید خودرو به نوع اتومبیل و شرکتی که از آن خریداری می‌کنید، بستگی دارد. همچنین هزینه‌های جانبی دیگری مانند مالیات، تعمیرات و بیمه خودرو و همچنین هزینه‌های عملیاتی مانند سوخت و غیره در ماه وجود دارد که جزء هزینه‌های ماهانه زندگی در آلمان هستند و باید آن‌ها را درنظر بگیرید. به‌طور کلی، هزینه‌های جانبی برای خودروهای معمولی 520 یورو و برای خودروهای برقی 788 یورو در ماه است.

هزینه اجاره اتومبیل در آلمان

کرایه ماشین در آلمان نیز به نوع و مدل خودرویی که قصد اجاره آن را دارید، بستگی دارد و عدد ثابتی ندارد. کسانی که ماشین کرایه می‌کنند، باید گواهینامه رانندگی و پاسپورت معتبر داشته باشند.

انواع جاده‌های آلمان برای رانندگی

جاده‌های آلمان به چند بخش اصلی تقسیم می‌شوند که شامل اتوبان‌ها، راه‌های زیرزمینی و منطقه‌ای، جاده‌های شهری و بزرگراه‌های فدرال هستند. انواع جاده‌های آلمان برای رانندگی شامل موارد زیر هستند:

  • اتوبان‌ها: رانندگی در اتوبان‌های آلمان به‌دلیل مهندسی فوق‌العاده‌اش، لذت‌بخش است. تردد موتورسیکلت، دوچرخه و عابرپیاده و هر وسیله نقلیه‌ای که کمتر از 60 کیلومتر در ساعت حرکت کند، در این جاده‌ها ممنوع است.
  • راه‌های زیرزمینی و منطقه‌ای: این جاده‌ها در اصل، مسیرهای خارج از شهر هستند که کمتر ترافیک دارند و محدودیت سرعت در آن‌ها، دیده می‌شود.
  • جاده‌های شهری: این جاده‌ها همان خیابان‌های شهری هستند که رانندگی در آن‌ها با سرعت 50 کیلومتر بر ساعت انجام می‌شود.
  • بزرگراه‌های فدرال: این بزرگراه‌ها با علائم زرد مستطیلی با اعداد مشکی مشخص شده‌اند و طول آن حدود 520 کیلومتر است.

انواع جاده‌های آلمان برای رانندگی

بیشتر بدانید: بررسی جامع هزینه زندگی در آلمان

چیزهای دیگر که هنگام رانندگی در آلمان باید بدانید

غیر از اطلاعاتی که  در مورد قوانین و مقررات رانندگی در آلمان گفته شد، برای رانندگی در آلمان باید به موارد زیر هم توجه کنید:

  • اگر چراغ‌های خودرو به هر نحوی معیوب است، رانندگی‌کردن در شب ممنوع است و قانوناً جریمه می‌شوید.
  • همه خودروها باید جعبه کمک‌های اولیه قابل حمل و علامت خطر مثلث برای توقف در صندوق عقب ماشین داشته باشند.
  • پارک‌کردن در کنار خیابان فقط در جهت حرکت مجاز است و در خیابان‌های یک طرفه، پارک در هر دو سمت راست و چپ مجاز خواهد بود.
  • خودروهای بزرگ و غول‌پیکر در آلمان کمتر دیده می‌شوند و بیشتر خودروها از نوع کوچک و جمع‌وجور هستند.
  • اگر مدت زمان اقامت شما در آلمان کمتر از 6 ماه است، به مجوز رانندگی بین‌المللی نیاز ندارید، به‌شرطی که ویزای شما حداقل 6 ماه اعتبار داشته باشد.
  • تمام خودروهایی که در خیابان‌های آلمان تردد می‌کنند باید دارای برچسب تأییدیه TÜV باشند. چراغ‌های شکسته، سیستم اگزوز معیوب، و حتی زنگ‌زدگی یا ایرادات کوچک در نقاط حساس می‌توانند باعث ردشدن خودروها در تست‌های مربوطه شوند.
  • چنانچه راننده‌ای به عمد مسیر را برای گروه‌های امدادی مسدود کند، وی مسئول تمامی اتفاقات پیش رو تلقی می‌شود. اگر فردی به این خاطر دچار صدمه شود یا جان خود را از دست دهد، راننده به اتهام اقدام به جرح یا قتل بازداشت خواهد شد. در صورت عدم آسیب جسمانی، راننده با جریمه 1000 یورویی مواجه می‌شود.
  • در آلمان، گرفتن عکس یا فیلم از مجروحان و مصدوم‌شدگان یک حادثه توسط افراد غیرمجاز، تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرد و ممکن است به زندانی‌شدن فرد منجر شود. برخلاف برخی کشورها که در شرایط اضطراری، افراد عکس‌برداری می‌کنند، شهروندان آلمانی موظف به کمک‌رسانی هستند. عدم کمک‌رسانی در شرایط اضطراری می‌تواند منجر به محکومیت زندان شود.

چیزهای دیگر که هنگام رانندگی در آلمان باید بدانید

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم درباره قوانین و مقررات رانندگی در آلمان در سال ۲۰۲۴ توضیح دهیم. این کشور دارای قوانین دقیقی است که باید رعایت شوند؛ اما همچنین رانندگی در آلمان لذت‌بخش است. رانندگی در آلمان با قوانین سختی همراه است؛ اما ماشین‌ها و جاده‌های آن، به‌لطف طراحی زیبا و لوکس، تجربۀ لذت‌بخشی را به شما می‌دهند. برای رانندگی در این کشور نیاز به گواهینامه دارید که می‌توانید با طی‌کردن مراحل مربوطه، آن را دریافت کنید. به‌علاوه، به‌عنوان یک مهاجر، اگر قصد استفاده از گواهینامۀ رانندگی خارجی خود را دارید، باید آن را تصدیق کنید که تنها تا مدت شش ماه در آلمان اعتبار دارد.

تیم تولید محتوا
منتشر شده توسط تیم تولید محتوا