نگاهی به شرایط و مراحل اخذ ویزا و اقامت برای پرستاران در آلمان

نگاهی به شرایط و مراحل اخذ ویزا و اقامت برای پرستاران در آلمان

آلمان جزء آن دسته از کشورهایی است، که بهترین مقصد برای کارکنان حوزه بهداشت و سایر مشاغل در جهان محسوب می‌شود. با توجه به کمبودها و محدودیت‌هایی که این کشور در استخدام پرستار دارد، مهاجرت پرستاران به آلمان روز به روز در حال افزایش است. در سال‌های اخیر، به علت مشکلات معیشتی و اقتصادی موجود در ایران و همینطور شرایط مناسب شغلی در کشور آلمان، شاهد افزایش چشمگیر مهاجرت شغلی پرستاران به آلمان هستیم. جایگاه اجتماعی خوب و امنیت شغلی یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش اخذ ویزا و اقامت برای پرستاران در آلمان محسوب می‌شود. همچنین دریافت اقامت برای پرستاران خارجی در آلمان یکی از مزایایی است که مقامات این کشور برای مهاجرین کادر درمان در نظر گرفته‌اند. اگر شما هم به دنبال اطلاعاتی درباره  روند دریافت ویزای پرستاری آلمان هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

مراحل اخذ ویزا و اقامت برای پرستاران در آلمان

فرایند دریافت ویزا و اقامت برای پرستاران در آلمان با داشتن یک مجموعه مهاجرتی حرفه‌ای، مانند مونارک بسیار راحت و سریع انجام می‌شود. با توجه به اینکه در کشور آلمان کمبود پرستار و محدودیت پرستار به وضوح به چشم می‌آید، بنابراین به راحتی می‌توانید با داشتن مدرک لیسانس پرستاری و مدرک زبان آلمانی ویزای این کشور را به دست آورید. در واقع داشتن مدرک لیسانس پرستاری یکی از مهم‌ترین آیتم‌هایی است که در فرایند اخذ ویزا و اقامت برای پرستاران در آلمان لازم و ضروری است. البته توجه داشته باشید که برای مهاجرت شغلی به این کشور, باید مراحلی را پشت سر بگذارید که به شرح زیر است:

  1. تامین و گردآوری مدارک مورد نیاز ویزای پرستاری آلمان

  2. ترجمه مدارک جمع‌آوری شده 

  3. دریافت تاییدیه مدارک ارائه شده به سفارت آلمان در ایران

  4. تنظیم کردن رزومه

  5. آمادگی برای انجام مصاحبه کاری

  6. عقد قرارداد کاری و ثبت نام در دوره‌های آموزشی

  7. اخذ مجوز کاری

  8. دریافت وقت ویژه از سفارت

شرایط اخذ ویزا و اقامت برای پرستاران در آلمان

شاید روند دریافت ویزای پرستاری آلمان دشوار به نظر برسد, اما باید بدانید که شرایط ویزای پرستاران آلمان سخت نیست و تمامی این شرایط با هدف افزایش کیفیت خدمات ارائه شده توسط کادر درمان در آلمان می‌باشد. این شرایط عبارت‌اند از:

  • داشتن سابقه کار به مدت حداقل 2 سال

  • آن دسته از افرادی که به صورت تجربی در حوزه پرستاری فعالیت می‌کنند نیز باید مدارکی برای داشتن سابقه ارائه نمایند

  • اخذ  و ارائه مدرک زبان 

  • ارائه گواهی، مبنی بر سلامت جسم و روان و عدم سوء پیشینه

  • با توجه به اینکه برخی کشورها برای مهاجرت تحصیلی و یا کاری به شرط سنی متقاضی اهمیت ویژه‌ای می‌دهند، اما داشتن ویزا و اقامت برای پرستاران در آلمان محدودیت سنی  ندارد، اما افرادی که زیر 45 سال هستند، شانس بالاتری برای دریافت ویزا دارند.

شرایط اخذ ویزا و اقامت برای پرستاران در آلمان

روش‌های گرفتن ویزا و اقامت برای پرستاران در آلمان

روش‌های متنوعی برای درخواست ویزا و اقامت برای پرستاران در آلمان وجود دارد، که  در ادامه به بررسی و توضیح آن‌ها می‌پردازیم:

  • اخذ ویزای پرستاری آلمان از طریق جاب آفر (پیشنهاد کاری)

یکی از مسیرهای دریافت ویزا و اقامت برای پرستاران در آلمان، درخواست همکاری از یک بیمارستان یا کلینیک در این کشور است. برای این کار سعی کنید مدارک خود را به اداره مهاجرت ارائه دهید و تاییدیه‌های ضروری را از کشور آلمان دریافت کنید. پس از آن، به محض ورود به آلمان می‌توانید فعالیت خود را شروع کنید. اقدام از طریق این روش، 4 سال اقامت برای پرستاران به ارمغان می‌آورد و حتی امکان تمدید اقامت نیز وجود دارد. یک روش ساده برای به دست آوردن جاب آفر آلمان این است که تلاش کنید ابتدا ویزای توریستی این کشور را دریافت کنید. به عبارتی، یک سفر توریستی به آلمان داشته باشید. در این سفر مدارکتان را همراه خود ببرید، به بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها به صورت حضوری مراجعه و با آن‌ها صحبت کنید. سپس بعد از دریافت پیشنهاد شغلی، درخواست خود را برای دریافت ویزای کار ارسال نمایید. البته برای دریافت جاب آفر به صورت آنلاین هم می‌توانید اقدام کنید اما حسنی که این کار دارد، این است که شما به صورت حضوری از محل کار خود به صورت حضوری بازدید می‌کنید و با شرایط بیمارستان‌های این کشور بهتر آشنا می‌شوید. موسسه مهاجرتی مونارک می‌تواند برای گرفتن جاب آفر و ویزای پرستاری آلمان در کنار شما باشد و تمامی مراحل این کار را به جای شما انجام دهد.

  • اخذ ویزای پرستاری آلمان از طریق کارآموزی آوسبیلدونگ

اگر شما یک پرستار تجربی هستید و مدرک آکادمیک پرستاری ندارید، می‌توانید در این دوره‌ها که به صورت تئوری و عملی برگزار می‌شوند، شرکت کنید. شرایط لازم برای شرکت در این دوره‌های آوسبیلدونگ‌ پرستاری، داشتن حداقل مدرک دیپلم و مهارت‌های زبان آلمانی است. در این دوره‌ها به شما حقوق نیز تعلق می‌گیرد. مبلغ حقوق دریافتی بر اساس توانایی‌ها و مهارت‌های فرد متفاوت خواهد بود. همچنین حتی اگر معادل‌سازی مدرک شما از نظر کشور آلمان تایید نشد، شما می‌توانید با شرکت در این دوره‌های آموزشی واجد شرایط مهاجرت و دریافت ویزای کار پرستاری آلمان نیز شوید.

  • اخذ ویزای پرستاری آلمان از طریق جست و جوی کار

یکی دیگر از روش‌های  گرفتن ویزا و اقامت برای پرستاران در آلمان، اقدام از طریق ویزای جست و جوی کار یا جاب سیکر است. با دریافت ویزای کار که به مدت 6 ماه اعتبار دارد، می‌توانید برای پیدا کردن کار در این کشور اقدام کنید. بعد از اینکه شغل مورد نظر را خود یافتید، در مدت زمانی که در ویزای شما مشخص شده است، می‌توانید در این کشور بمانید و به شغل مورد نظر خود بپردازید. همچنین در صورتی که واجد شرایط لازم باشید، می‌توانید ویزای خود را تمدید کنید.

روش‌های گرفتن ویزا و اقامت برای پرستاران در آلمان

فرصت‌های شغلی که، ارزش اخذ ویزا و اقامت برای پرستاران در آلمان را دارد

محل خدمت یکی از موضوعات مهم در بحث مهاجرت پرستاران به آلمان محسوب می‌شود که احتمالا ذهن شما را درگیر می‌کند. بیمارستان ها نسبت به سایر مراکز کماکان تقاضای زیادی برای جذب پرستار دارند؛ اما به عنوان یک پرستار شما گزینه‌های متعدد و متنوعی برای کار کردن در این کشور دارید. این گزینه‌ها عبارت‌اند از:

  1. بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها

بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها اولین و بهترین محل کار به منظور مهاجرت و اخذ ویزا و اقامت برای پرستاران در آلمان  محسوب می‌شوند. این مراکز دارای امکانات مدرن و زیرساخت‌هایی عالی هستند. ساعات کاری منظم، امنیت شغلی، دستمزد بالا و  کمک‌های دولتی برای پرستاران در آلمان و این مراکز، مزیت به حساب می‌آید.

  1. مراکز نگهداری سالمندان

حدود 2 میلیون نفر از جمعیت آلمان بالای 90 سال سن دارند. همچنین بخش عمده‌ی جمعیت آلمان در بازه سنی 60 تا 90 سال قرار دارند. پیری جمعیت در این کشور باعث می‌شود بسیاری از آسایشگاه‌ها و خانه‌های سالمندان، نیاز مبرمی به پرستار و مراقب داشته باشند. این مشکل زمینه مناسبی برای مشاغل پرستاری در آلمان برای خارجی‌ها فراهم می‌کند و موجب افزایش تقاضا برای دریافت ویزا و اقامت برای پرستاران در آلمان می‌شود. پرستاران در کنار خدمات پزشکی که به سالمندان ارائه می‌دهند، نیازهای ذهنی، اجتماعی و روانی آن‌ها را نیز تامین می‌کنند.

  1. خوابگاه‌های نگهداری از معلولان

وظایف و خدماتی که پرستاران در این خوابگاه‌ها ارائه می‌دهند، مشابه وظایف آن‌ها در خانه سالمندان است.

  1. دستیار پزشکان متخصص

در کشور آلمان نیز مانند سایر نقاط جهان، پزشکانی وجود دارند که به صورت مستقل و خود اشتغال فعالیت می‌کنند. این پزشکان برای ارائه خدمات درمانی و ویزیت بیماران خود در مطب، نیازمند استخدام پرستار هستند. هرچند درآمد استخدام در مطب‌ها یا کلینیک‌های خصوصی از بیمارستان‌ها و مراکز دولتی کمتر است، اما این موقعیت شغلی، یکی از  انگیزهای متقاضیان برای پیگیری ویزا و اقامت برای پرستاران در آلمان محسوب می‌شود.

  1. شرکت‌های خدماتی

در آلمان شرکت‌های خصوصی وجود دارند که خدمات پرستاری در منزل ارائه می‌دهند. این شرکت‌ها برای ارائه خدمات درمانی به بیماران، نیازمند پرستارانی ماهر هستند. از این رو میتوان گفت، شرکت‌های خدماتی نیز از جمله فرصت‌های شغلی و انگیزه‌ای برای اخذ ویزا و اقامت برای پرستاران در آلمان هستند. دستمزد پرستاران خصوصی در آلمان بسیار بالاست؛ زیرا بیشتر خانواده‌های ثروتمند تمایل به استخدام پرستار خصوصی دارند.

  1. مراکز بازپروری(Reha)

در کشور آلمان مراکزی وجود دارند، به افرادی که از یک بیماری شدید یا مزمن بهبود یافته‌اند، خدماتی ارائه می‌دهند. وظایف پرستارانی که در این مراکز مشغول به کار می‌شوند مانند خانه‌های سالمندان،  کمک و یاری رساندن به این بیماران و تسهیل فرایند بازگشت این افراد به زندگی عادی و روزمره است. بنابراین فعالیت و استخدام در مراکز بازپروی یکی از گزینه‌های افراد بالای 35 سال برای اخذ ویزا و اقامت برای پرستاران در آلمان محسوب می‌شود.

  1. شرکت‌های خصوصی

برخی از شرکت‌های بزرگ در کشور آلمان به صورت قانونی دارای یک پزشک سازمانی هستند. پزشک‌های سازمانی برای انجام برخی از وظایف خود به یک پرستار و یا دستیار نیاز دارند که وظیفه آن‌ها، کنترل وضعیت سلامت جسمی و روحی کارکنان است. بنابراین کار در این شرکت‌های خصوصی را نیز می‌توان به عنوان یک فرصت شغلی مناسب برای مهاجرت پرستاران به آلمان و گرفتن ویزا و اقامت برای پرستاران در آلمان برشمرد.

فرصت‌های شغلی که، ارزش اخذ ویزا و اقامت برای پرستاران در آلمان را دارد

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزا و اقامت برای پرستاران در آلمان

افرادی که قصد مهاجرت به آلمان و دریافت ویزا و اقامت برای پرستاران در آلمان را دارند، باید مدارکی تهیه و فراهم نمایند که به شرح زیر است:

  • پاسپورت معتبر

  • گواهی دوره دبیرستان

  • گواهی مربوط به عدم سوء پیشینه

  • گواهی پزشکی مبنی بر سلامت روان و جسم 

  • گواهی مهارت مربوط به گذراندن دوره‌های زبان آلمانی

  • ارائه CV یا رزومه‌ای به روز

  • ارائه تاییدیه مبنی بر تمکن مالی جهت پرداخت هزینه‌های سفر و زندگی در این کشور

  • ترجمه گواهی صلاحیت و گواهینامه‌های مربوط به سابقه کار با تایید مقامات پرستاری آلمان به همراه ریز نمرات

سخن پایانی

فرصت‌های شغلی برای پرستاران در اروپا بسیار زیاد است و دلایل زیادی برای مهاجرت پرستاران به آلمان وجود دارد. افزایش تقاضای بازار کار این در کشور، داشتن امنیت شغلی، پرستیژ اجتماعی بالا، حقوق مناسب و… از جمله مزایایی هستند که روند مهاجرت پرستاران به آلمان را در سراسر دنیا تشدید کرده است. اخذ اقامت دائم آلمان یکی از مهم‌ترین انگیزه‌های مهاجرت کادر درمان از جمله پرستاران به این کشور محسوب می‌شود. زیرا با داشتن اقامت دائم در این کشور، شما اجازه دارید به صورت نامحدود در آلمان بمانید. در این مقاله از وب سایت مونارک به بررسی شرایط، مراحل و روش‌های مهاجرت  اخذ ویزا و اقامت برای پرستاران در آلمان اشاره کردیم و عنوان شد که علاوه بر بیمارستان‌ها فرصت‌های شغلی دیگری نیز برای پرستاران در آلمان وجود دارد. پروسه مهاجرت و اخذ ویزا و اقامت برای پرستاران در آلمان، ماهیتی کاملا حقوقی دارد و اقدام به این امر برای یکی شخص حقیقی دشوار خواهد بود. اما نگران نباشید، ما در موسسه مهاجرتی مونارک کنار شما هستیم و صفر تا صد مهاجرت پرستاران به آلمان را با بهترین کیفیت و در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌دهیم.

سوالات متداول

  1. آیا دریافت ویزا و اقامت برای پرستاران در آلمان بدون مدرک زبان امکان پذیر است؟

خیر؛ برای مهاجرت از طریق پرستاری، داشتن حداقل مدرک زبان آلمانی سطح B2 لازم و ضروری است.

  1. از طریق دریافت ویزای جاب سیکر چه مدت می‌توان در آلمان اقامت داشت؟

با اخذ ویزا از طریق جاب سیکر به مدت 6 ماه، می‌توانید در این کشور اقامت داشته باشید.

  1. آیا برای مهاجرت پرستاران به آلمان شرط سنی وجود دارد؟

بله افراد زیر 45 سال شانس بیشتری دارند.

تیم تولید محتوا
منتشر شده توسط تیم تولید محتوا