چطور برای گرفتن جاب آفر رزومه بنویسیم؟ 5 نکته در نوشتن رزومه کاری مهاجرت

چطور برای گرفتن جاب آفر رزومه بنویسیم؟ 5 نکته در نوشتن رزومه کاری مهاجرت

یکی از بهترین راه‌های مهاجرت به کشورهای دیگر، مهاجرت کاری است، چون با مهاجرت از این طریق، بسیاری از دغدغه‌های مربوط به پیدا کردن شغل و یا مسائل مالی را نخواهید داشت. همچنین یکی از گام‌های اولیه برای مهاجرت کاری، داشتن جاب آفر از سوی کشور مقصد بوده و لازمه دریافت آن نیز داشتن یک رزومه کاری قوی است. شما با مطالعه این مقاله اطلاعات جامع‌تری درباره نحوه نوشتن رزومه کاری مهاجرت به صورت صحیح، به دست می‌آورید.

افرادی که قصد مهاجرت کاری به کشور دیگری را دارند، باید به تنظیم نامه‌ای تحت عنوان رزومه کاری بپردازند. نوشتن یک رزومه کاری مهاجرت به صورت حرفه‌ای برای بدست آوردن یک موقعیت شغلی عالی یا گرفتن جاب آفر از کارفرمای خارجی یکی از فاکتور‌های با اهمیت در فرآیند مهاجرت کاری است.

با توجه به اهمیت این موضوع ما در این مقاله به موارد زیر می‌پردازیم:

-        چطور برای جاب آفر رزومه بنویسیم؟

-        پنج قدم برای نوشتن رزومه کاری مهاجرتی حرفه‌ای

-        نمونه یک رزومه کاری مهاجرتی خوب برای گرفتن جاب آفر

 

چطور رزومه کاری مهاجرتی حرفه‌ای بنویسم؟

 پیش از آن‌که به نحوه نوشتن رزومه حرفه‌ای برای جاب آفر بپردازیم، لازم است مروری بر معنای مفاهیم "رزومه" و "جاب آفر" داشته باشیم. در واقع رزومه(Resume) مدرکی است که توسط خود فرد تنظیم می‌شود و در آن به طور مختصر به بیان سوابق تحصیلی و شغلی خود می‌پردازد و هدف از تنظیم آن، متقاعد کردن کارفرمایان برای استخدام و عقد قرارداد کاری است. جاب آفر(Job offer) نیز همانطور که از اسمش پیداست، به معنای پیشنهاد شغلی است. به بیان دیگر، جاب آفر برای مهاجرت، یک دعوت‌نامه کاری به شمار می‌رود که آن را کارفرمای خارجی برای شما صادر کرده است و شما با اخذ آن می‌توانید برای دریافت ویزای کاری و اقامت بلندمدت در کشور مورد نظر اقدام نمایید.

از این رو، مهاجرت کاری به شیوه جاب آفر، به عنوان یکی از محبوب‌ترین روش‌های مهاجرت به کشوری دیگر به شمار می‌رود. برای اینکه بتوانید مهاجرت کاری موفقی داشته باشید و موقعیت شغلی مناسب و درخوری پیدا کنید، باید بدانید که تنها داشتن تحصیلات و سابقه کاری درخشان کافی نیست. در واقع اگر شما نتوانید به درستی مهارت‌هایی که در آن‌ها تخصص و سابقه فعالیت دارید را ارائه نمایید، نمی‌توانید پیشنهادات شغلی خوبی دریافت کنید. به همین دلیل است که رزومه کاری مهاجرت از اهمیت بالایی برخوردار است و لازم است در نوشتن آن نهایت دقت و توجه را به کار ببرید.

در ادامه این مقاله به طور جامع، ۵ شرط مهم برای نوشتن یک رزومه کاری مهاجرتی حرفه‌ای را بیان می‌کنیم و همچنین به بررسی یک نمونه رزومه قوی از نظر کارفرمایان آلمانی خواهیم پرداخت.

 

1. در رزومه کاری مهاجرتی، مطالب غیر مرتبط ننویسید و داستان سرایی نکنید

 متن روزمه‌ای که شما می‌نویسید، باید محوریت داشته باشد. یعنی مهم نیست اگر شما قهرمان دو و میدانی جهان بودید، علاوه بر آن مدرک پزشکی، لیسانس اقتصاد هم گرفته‌اید و یا به موسیقی راک نیز علاقه دارید!

به بیان ساده‌تر، شما در نوشتن رزومه کاری مهاجرتی باید دقت کنید که برای چه موقعیت کاری، رزومه ارسال می‌کنید. شما باید با در نظر گرفتن حوزه کاری که تصمیم به استخدام در آن دارید، مهارت‌ها و ویژگی‌های مرتبط با آن و همچنین انتظارات کارفرمای خارجی، رزومه کاری مهاجرتی خود را تهیه و تنظیم نمایید. همچنین محوریت اصلی CV کاری برای مهاجرت شما، باید شامل سوابق کاری، تحصیلات، مهارت‌ها و نهایتا ویژگی‌های فردی و توانایی‌هایی باشد که شما را به یک نیروی کار متمایز برای موقعیت شغلی مورد نظرتان تبدیل می‌کند.

 

2. در رزومه کاری برای مهاجرت، اولویت‌بندی انجام دهید و طولانی ننویسید

در نوشتن رزومه کاری مهاجرت خود، نیازی نیست به خرده‌گویی بپردازید، اما تا حد امکان سعی کنید رزومه‌ای که می‌نویسید هدفمند باشد. در واقع اگر رزومه کاری مهاجرتی شما که طولانی باشد و اطلاعات در آن طبقه‌بندی نشده باشد، تمرکز خواننده و کارفرما را از اطلاعات مهم و اصلی منحرف می‌کند و این می‌تواند در حاصل نشدن نتیجه مطلوب برای شما تاثیرگذار باشد.

اگر در نوشتن رزومه کاری مهاجرت خود نمی‌توانید اطلاعات مهم را طبقه‌بندی کنید، در یک برگه همه اطلاعات مربوط به خود را اعم از تحصیلات، تمایزات و مهارت‌هایی که دارید را بدون فکر کردن بنویسید. اکنون شما به لیست کاملی از اطلاعات خود دسترسی دارید و می‌توانید به راحتی به طبقه‌بندی و اولویت‌بندی آن‌ها بپردازید.

نکته مهمی که باید در نوشتن رزومه کاری مهاجرت خود در نظر داشته باشید این است که روزمه شما نباید از 2 صفحه فراتر رود. به همین دلیل سعی کنید به کلیدی‌ترین، مرتبط‌ترین و مهم‌ترین اطلاعات در مورد خود بسنده کنید.

در اینجا یک نمونه CV برای مهاجرت کاری مورد تایید کارفرمایان آلمانی برای گرفتن جاب آفر را برای شما قرار داده‌ایم، تا هرچه بهتر با ویژگی‌های یک رزومه مورد تایید، برای گرفتن پیشنهاد کاری آشنا شوید.

عکس از نمونه CV مونارک برای مهاجرت کاری

 

 

 

 

 

 

3. افعال و کلمات مناسبی را در رزومه کاری مهاجرتی خود انتخاب کنید

افعالی که در نوشتن یک رزومه کاری مهاجرت انتخاب می‌کنید می‌تواند نشان‌دهنده ویژگی‌های شخصیتی شما باشد. برای مثال:

    • من به طراحی علاقه دارم.

    • من به طراحی تسلط دارم.

    • یا من در طراحی تخصص دارم.

به نظر شما کدام فعل برای نوشتن رزومه کاری مهاجرت انتخاب بهتری خواهد بود؟

توصیه ما به شما این است که سعی کنید در رزومه خود، افعالی را انتخاب نمایید که شما را یک فرد باسواد، باتجربه، مورد اعتماد، مفید، متخصص یا رهبر نشان می‌دهد. بنابراین در نوشتن افعال و کلمات در رزومه کاری مهاجرت خود، نهایت دقت و ظرافت را به کار ببرید تا بتوانید تاثیر بیشتری بر کارفرمای خود بگذارید.

البته توجه داشته باشید که در استفاده از این افعال زیاده‌روی و مغالطه نکنید و با توجه به شخصیتتان و مهارت‌هایی که دارید، دست به انتخاب افعال مناسب بزنید.

 

4. برای دریافت جاب آفر، قالب مناسبی برای رزومه کاری خود انتخاب کنید

در کنار محتوای متنی قوی و حرفه‌ای، آنچه می‌تواند در ثانیه‌های ابتدایی نظر کارفرما را به رزومه شما جلب کند، "ظاهر رزومه شماست". در نتیجه سعی کنید یک قالب رزومه تمیز و بخش‌بندی شده که قسمت‌های لازم برای طبقه ‌بندی اطلاعات را دارا است، انتخاب کنید. اصولا قالب‌های رزومه آماده وجود دارد که شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. این قالب‌ها شامل جای خالی اطلاعات شخصی شما مانند اطلاعات تماس، ایمیل، سن، تحصیلات، سوابق کاری، دوره‌ها، مهارت‌ها، گواهینامه‌های اخذ شده و ... است.

به طور معمول رزومه‌ها بر اساس اطلاعاتی که در آن‌ها درج می‌شود، به سه دسته رزومه مهارتی، رزومه زمانی و رزومه ترکیبی تقسیم می‌شود و مشخصات هر یک از آن‌ها به شرح زیر است:

    • رزومه کاری مهارتی: تمرکز این نوع از رزومه کاری، بیشتر بر توانایی‌ها و مهارت‌های تجربی افراد است و برای افرادی که از سابقه شغلی خوبی برخوردارند، مناسب خواهد بود.

    • رزومه کاری زمانی: این رزومه از شرایط کنونی افراد شروع می‌شود و به تحصیلات او ختم می‌شود. رزومه زمانی برای افرادی که تحصیلات خوبی دارند، پیشنهاد می‌شود.

    • رزومه کاری ترکیبی: همانطور که از نام این نوع از رزومه پیداست، ادغامی از دو نوع رزومه قبلی است و برای افرادی که هم از تحصیلات خوبی برخوردار هستند و هم سابقه فعالیت درخشانی دارند، گزینه مناسبی به شمار می‌رود.

5. اصول نگارش را در رزومه کاری مهاجرت خود رعایت کنید

پس از آن‌ که Cv برای مهاجرت کاری خود را نوشتید، آن را مجددا بررسی کنید و خطاهای نگارشی آن را برطرف نمایید. یک اشتباه ساده در رزومه کاری مهاجرت شما، می‌تواند به سادگی شما را از چشم کارفرمای خارجی بیندازد. در انتهای رزومه، ضمن ذکر نام کشور و شهر محل اقامت خود، تاریخ تهیه و تنظیم رزومه را نیز درج نمایید و دقت کنید که به‌روزترین اطلاعات مربوط به خود را در رزومه نوشته باشید.

بنابر آن‌چه گفته شد، شما برای دریافت جاب آفر(پیشنهاد شغلی) از سوی کارفرمایان خارجی به یک رزومه کاری مهاجرتی قوی نیاز دارید. نحوه نوشتن رزومه بستگی زیادی به کشور مقصد شما دارد و باید طبق قوانین، ویژگی‌ها و فرهنگ آن کشور تنظیم شود. همچنین با توجه به اینکه کارفرمای خارجی هیچ پیش‌زمینه و شناختی از شما ندارد، رزومه شما می‌تواند نقش بسیار مهمی را در پذیرش شما توسط کارفرما ایفا کند. به همین دلیل توصیه می‌شود برای نوشتن رزومه کاری مهاجرت خود با صرف وقت و دقت کافی موارد گفته‌شده را به درستی رعایت کنید. 

از خودتان بپرسید اگر تنها یک موقعیت کاری وجود داشته باشد، چرا کارفرما باید شما را انتخاب کند؟ شما بهتر از هرکسی می‌توانید به این پرسش پاسخ دهید. با در نظر گرفتن این موضوع و با رعایت نکاتی که در این مقاله به آن‌ها اشاره کرده‌ایم، می‌توانید یک رزومه کاری مهاجرت بدون نقص بنویسید. همچنین در نظر داشته باشید که همکاران ما در نوشتن رزومه کاری حرفه‌ای برای مهاجرت، به شما کمک خواهند کرد و از رعایت کلیه اصول آن به شما اطمینان خاطر خواهند داد. برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید فرم مربوط به دریافت مشاوره را پر کنید. 

 

تیم تولید محتوا
منتشر شده توسط تیم تولید محتوا