ویزای 17a آلمان فرصتی ویژه برای متخصصان رشته‌های پزشکی

ویزای 17a آلمان فرصتی ویژه برای متخصصان رشته‌های پزشکی

یکی از کشور‌های مهاجر‌پذیر که هر ساله میزبان متخصصان در حوزه‌های مختلف شغلی است، کشور آلمان می‌باشد. یکی از این مشاغل که شانس زیادی برای ورود به آلمان دارند، پزشکی است. این کشور، ویزایی با نام 17a را که یکی از قوانین اقامتی آن نیز می‌باشد، به این حوزه اختصاص داده است. این ویزا، به تمامی متخصصان حوزه پزشکی و پرستاری، اجازه اقامت تا ۱۲ ماه را در خاک آلمان می‌دهد. در این مطلب، شما را با شرایط دریافت این ویزا، مشاغل مناسب برای دریافت ویزا و بسیاری موارد دیگر آشنا می‌کنیم.

ویزای 17a آلمان چیست؟

همان طور که گفته شد، این ویزا ویژه نیروی متخصص و کارگران ماهر خارجی بوده تا برای گذراندن دوره‌های آموزشی و یافتن شغل مناسب، وارد آلمان شوند. به عبارت دیگر، این ویزا نوعی ویزای آموزشی بوده و راهی برای ساده کردن فرآیند دریافت ویزا محسوب می‌شود. لازم است بدانید، این ویزا به دلیل ارتباطی که با ماده ۱۷ قانون اقامت آلمان دارد، به صورت مختصر 17a نامیده می‌شود. تمامی متقاضیان، پس از دریافت ویزای 17a آلمان و پشت سر گذاشتن دوره‌های آموزشی و تحصیلی تکمیلی، مهلتی ۱ ساله برای یافتن شغل مناسب و دریافت مجوز کار در آلمان خواهند داشت. به طور مثال، پزشک یا متخصص در هر یک از رشته‌های پزشکی یا پرستاری، باید در مدت زمان اقامتش در آلمان، سطح زبان آلمانی و مطالعات پزشکی خود را تقویت کرده تا بتواند شغل مناسبی را پیدا کند. نکته مهم در این زمینه این است که، شغل مورد نظر باید در لیست مشاغل مورد نیاز آلمان باشد.

بر اساس گزارش‌های ارائه شده، تعداد پزشکان ومتخصصانی که به کشور آلمان مهاجرت کرده‌اند، در حال افزایش بوده و این امر، به دلیل شرایط مطلوب کاری و زندگی در آلمان، فرصت‌های شغلی و سیستم بهداشتی مدرن و درمان با کیفیت بالا می‌باشد. به این ترتیب، انتظار می‌رود در صورتی که دولت آلمان، بتواند خدمات بهداشتی و سیستم بهداشت و درمان در خود را بهبود بخشیده و شرایط کاری را برای پزشکان دارای ویزای 17a آلمان بهتر کند، پزشکان بیشتری به این کشور جذب شده و مهاجرت می‌کنند.

ویزای 17a آلمان چیست؟

ویزای 17a برای چه کسانی مناسب است؟

همان طور که می‌دانید، با دریافت ویزای 17a آلمان، تمامی افراد متخصص و ماهر در رشته‌های مختلف مانند پزشکی یا پرستاری، امکان ورود به کشور آلمان را داشته و می‌توانند در این کشور مشغول به کار شوند. به طور کلی می‌توان گفت، این نوع ویزا برای ۳ دسته از افراد مناسب است که در ادامه، به هر کدام از این موارد اشاره می‌کنیم:

افراد متخصص که تحصیلات آکادمیک دارند و نیروی کار ماهر دارای بلوکارت اروپا (EU Blue card)

تمامی افرادی که دارای مهارت‌های بالا و منحصر به فردی هستند، می‌توانند با ارائه مدرک تحصیلی معتبر خود، از طریق پایگاه ANABIN یا مدرک ارزیابی که توسط اداره مرکزی آموزش صادر گردیده است، اقدام به اخذ ویزای 17a آلمان نمایند. از آن جایی که پزشکان و پرستاران، دارای تخصص و مهارت بالایی بوده و مدرک تحصیلی معتبری نیز دارند، انجام این روش برای مهاجرت این گروه از افراد به آلمان بسیار مناسب است.

نیروی کار ماهر واجد شرایط که دوره آوسبیلدونگ آلمان را پشت سر گذاشته‌اند

تمامی افرادی که شغل مورد نظرشان در لیست سفید کشور آلمان بوده و یا نیروی کار ماهری که مدرک دوره آوسبیلدونگ را دارند، واجد شرایط دریافت ویزای 17a آلمان هستند. در این شرایط، متقاضیان باید پیشنهاد کار از سمت یک کارفرمای آلمانی و مجوز اقامت و کار در آلمان را نیز داشته باشند.

بیشتر بدانید: لیست آوسبیلدونگ های آلمان

نیروی کار ماهر ویژه

تمامی نیروی کار متخصص و ماهری که هنوز نیاز به تکمیل مهارت‌های زبانی و افزایش سطح آموزشی و علمی دارند نیز، دارای شرایط لازم برای دریافت ویزای متخصصان آلمان  17a هستند. لازم است این افراد، پس از شرکت در دوره‌های آموزشی تئوری و عملی و قبولی در آزمون‌ها، رضایت نامه آژانس کار فدرال آلمان را نیز دریافت نمایند.

لیست مشاغل سفید برای دریافت ویزای 17a آلمان

آژانس کار فدرال آلمان، بر اساس بازار کار و سیاست‌های دولت، لیست سفیدی از مشاغل مورد نیاز آلمان منتشر کرده است که شامل موارد زیر می‌باشند:

  • رشته‌های پزشکی: این رشته‌ها، شامل تخصص‌های ویژه‌ای مانند ارتوپدی، فیزیوتراپی، توان بخشی، فناوری آکوستیک سمعک، اپتیک، دندانپزشکی و پزشکی می‌باشد.
  • زنان و زایمان: شامل تمامی تخصص‌های مراقبت قبل و بعد از زایمان
  • پرستاری: این رشته‌ها، شامل تخصص‌هایی مانند مراقبت از سالمندان، خدمات امداد و نجات و پرستاری سالمندان می‌باشد.
  • تأسیسات: مواردی مانند لوله کشی، اجرا و نصب تجهیزات گرمایشی و تهویه مطبوع
  • رشته‌های ساختمان: مواردی مانند، نظارت بر نصب دیوار‌های خشک، عایق کاری، شیشه کاری، نصب کرکره غلتکی و انواع آن
  • تزیینات ساختمان: مانند کاشی کاری، موزائیک، نصب پارکت و نظارت بر آن
  • برق و الکترونیک: مانند فناوری اتوماسیون، مهندسی ماشین برق، مهندسی برق صنعتی و تخصص‌های مکاترونیک

لیست مشاغل سفید برای دریافت ویزای 17a آلمان

شرایط مورد نیاز برای دریافت ویزای17a آلمان

لازم است افراد، برای دریافت موفق ویزای 17a آلمان دارای شرایط زیر باشند:

  • سن ۲۵ سال یا کمتر
  • ارائه مدرک فارغ التحصیلی برای اخذ مجوز ادامه تحصیل در مؤسسه آموزش عالی آلمانی
  • ارائه مدرک مربوط به مهارت زبان آلمانی
  • افتتاح حساب بانکی مسدود شده و واریز حداقل ۱۰۲۷ یورو در هر ماه یا ارائه مدرک اثبات تمکن مالی

نگاهی به مراحل ۵‌گانه اخذ ویزای 17a آلمان

به طور کلی، شرایط و مراحل ورود مهاجران به آلمان، بر اساس بخش ۵ قانون اقامت در این کشور، شامل ارائه ویزا، داشتن شرایط عمومی، ارائه پاسپورت، تمکن مالی و بلیت پرواز است. با این حال، در ادامه تمامی مراحل اخذ ویزای متخصصان آلمان a17 را بررسی خواهیم کرد:

  • لازم است در اولین مرحله، شرایط و مدارک لازم را بررسی کرده و برای ارائه آماده نمایید. دقت کنید که برای ادامه آموزش از طریق ویزای 17a لازم است تأییدیه آژانس استخدام فدرال را دریافت نمایید.
  • لازم است در این مرحله، برای ارائه مدارک و ثبت درخواست برای دریافت ویزا، از سفارت آلمان وقت خود را رزرو کنید. سفارت این کشور از طریق وب سایت یا روش‌های دیگر، اطلاعات مربوط به زمان ملاقات را در اختیارتان قرار خواهد داد.
  • پس از ورود به سفارت در زمان مقرر و ارائه مدارک، هزینه‌ای برای اخذ ویزا به مبلغ ۷۵ یورو را پرداخت کرده و برای پردازش درخواست، بین چند روز تا چند هفته منتظر پاسخ بمانید.
  • پس از اخذ ویزا، لازم است بلیط پرواز و بیمه مسافرتی را دریافت کرده و سپس، وارد آلمان شوید.
  • پس از ورود به کشور آلمان، لازم است برای اخذ مجوز اقامت اقدام کرده و چک لیست مدارک لازم را بررسی کنید. پس از آن، هزینه مربوط به رسیدگی که تا ۱۰۰ یورو برآورد شده است را بپردازید.

مدارک لازم برای صدور ویزای 17a آلمان

لازم است برای دریافت ویزای 17a آلمان، مدارک زیر را برای ارائه آماده نمایید:

  • مدرک فارغ التحصیلی
  • مدرک مهارت‌های زبان آلمانی
  • انگیزه نامه
  • مدرک تمکن مالی برای پرداخت هزینه‌های زندگی در آلمان
  • پاسپورت معتبر
  • بیمه درمانی بر اساس استاندارد‌های اتحادیه اروپا
  • مدرک تعهد شخص ثالث برای پرداخت هزینه‌های متقاضی

هزینه مهاجرت با ویزای 17a آلمان

به طور کلی، تمامی هزینه‌های مربوط به مهاجرت در آلمان با این ویزا، شامل موارد زیر می‌باشد:

  • هزینه ویزای 17a آلمان: ۷۵ یورو
  • هزینه آزاد‌سازی مدارک: متغیر
  • هزینه ترجمه مدارک تحصیلی و سابقه کاری: متغیر
  • هزینه ویزا متریک برای مدارک: در حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ یورو
  • هزینه معادل‌سازی زاب: برای مدرک لیسانس ۲۰۰ یورو و برای مدرک دیپلم ۶۰ تا ۱۱۰ یورو
  • هزینه بیمه مسافرتی: برای دوره زمانی ۶۰ تا ۹۰ روزه معادل ۱۵۰ هزار تومان

 

  • هزینه مهاجرت با ویزای 17a آلمان

پس از رسیدن به آلمان با این ویزا باید چه کار کنیم؟

با داشتن ویزای 17a آلمان، فرصت‌های شغلی مختلفی پیش روی افراد خواهد بود. برخی از این فرصت‌های شغلی که می‌توان با این ویزا در اختیار داشت، شامل موارد زیر است:

  • اخذ مجوز اقامت برای تکمیل دوره‌های آموزشی در مدرسه، مؤسسه یا شرکت
  • با داشتن ۱۰ ساعت در هفته اجازه کار نیمه وقت، می‌توانید به دنبال شغل باشید
  • ثبت نام در کلاس‌های آموزشی تقویت زبان آلمانی
  • استفاده از قانون اقامت برای استخدام در یک شغل مناسب بدون نیاز به خروج از آلمان

تبدیل ویزای 17a آلمان به ویزای کاری

همان طور که گفته شد، متقاضیان با داشتن ویزای 17a آلمان، می‌توانند به این کشور وارد شده و به مدت ۱ سال نیز به دنبال شغل مناسب باشند. لازم است این افراد، پس از گذشت این مهلت یک ساله و استخدام در شغل مناسب، برای دریافت ویزای کاری آلمان a17 نیز اقدام نمایند. در این شرایط، باید با رزرو وقت سفارت، به سفارت این کشور مراجعه کرده و با ارائه مدارکی مانند پاسپورت، مدرک زبان، کارفرمای آلمانی معتبر، اثبات تمکن مالی، اثبات اقامت در آلمان و نیز فرم درخواست ویزای کار، درخواست خود را ثبت نموده و هزینه آن را که در حدود ۷۵ یورو است، پرداخت نمایند.

اخذ ویزای 17a، مسیری برای مهاجرت به آلمان

همان طور که گفته شد، یکی از بهترین راه‌ها برای مهاجرت کاری به آلمان و زندگی در این کشور، دریافت ویزای 17a آلمان است. این ویزا، برای افراد متخصص و ماهر که دارای شرایط عمومی بخش ۱۷ قانون اقامت آلمان هستند، در نظر گرفته شده و موجب می‌شود فرد متقاضی، به منظور تکمیل سطح زبان آلمانی و شرکت در دوره‌های تحصیلی تکمیلی، وارد آلمان شده و پس از یک سال، شغل و حرفه مناسب و مورد نظر خود را بیابد.

جمع‌بندی

در این مطلب تلاش کردیم، تا شما را با شرایط و مراحل دریافت ویزای 17a آلمان آشنا کرده و اطلاعات مهمی در مورد هزینه مهاجرت و تبدیل ویزا ارائه دهیم. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر، به سایت مونارک مراجعه کرده تا علاوه بر بررسی موارد گفته شده، نسبت به جمع‌آوری مدارک لازم نیز اقدام نمایید.

سؤالات متداول

۱. آیا برای اخذ ویزای 17a پزشکان آلمان آزمون لازم است؟

بله، اگر بین مدرک فرد متقاضی و مدرک پزشکی آلمان تفاوت زیادی باشد، لازم است آزمونی برای تطبیق مدارک داده شود.

۲. آیا برای اخذ ویزای 17a پزشکان آلمان مهارت زبان آلمانی لازم است؟

بله، افراد متقاضی در بسیاری از ایالت‌های فدرال، برای شغل پزشکی، نیازمند داشتن مهارت زبان آلمانی در سطح B۲ و یا C۱ می‌باشند.

۳. متوسط درآمد پزشکان در آلمان چقدر است؟

حرفه پزشکی در کشور آلمان، حقوق ابتدایی بالایی داشته و پزشکان دستمزد خوبی دارند. هر چند میزان این حقوق، با توجه به تجربه حرفه‌ای پزشک و حوزه پزشکی خاص او، متفاوت است. به طور کلی می‌توان گفت، متوسط درآمد پزشکان عمومی و متخصص، در حدود ۶۰۰۰۰ دلار در سال است.

۴. پس از آموزش تحت ویزای 17a پزشکان آلمان چه مدت فرصت است که به دنبال کار باشید؟

افراد با داشتن ویزای 17a آلمان، مهلتی یک ساله برای یافتن شغل مناسب داشته و لازم است پس از گذشت این مدت و استخدام در شغل مناسب، نسبت به دریافت ویزای کاری آلمان a17 اقدام نمایند.

۵. مدت زمان دریافت ویزای 17a پزشکان آلمان چقدر است؟

مدت زمان دریافت ویزای 17a آلمان، به میزان گذراندن یک دوره آموزشی و مدت زمان یک ساله برای جستجوی کار است.

۶. مدت زمان انتظار تأیید مدرک برای ویزای 17a پزشکان آلمان چقدر است؟

در صورت عدم کمبود و کسری قابل توجه در مطالعات، حکم تطبیق و تأیید مدرک صادر شده که فرآیندی مقایسه‌ای می‌باشد. در صورتی که مجموعه کاملی از اسناد و مدارک تهیه شده باشد، با توجه به نوع سازمان تأیید، انجام این کار بین ۳۶ ماه تا یک سال زمان خواهد برد.

۷. آیا برای دریافت ویزای 17a پزشکان آلمان محل آموزش باید شرایط خاصی داشته باشد؟

بله، محل آموزش و تمامی آموزش‌هایی که داده می‌شود، باید از سوی آژانس استخدام فدرال تأیید گردد.

۸. آیا برای دریافت ویزای 17a پزشکان آلمان باید تمکن مالی داشت؟

تمکن مالی یک اصل مهم در زمینه دریافت ویزای 17a آلمان بوده و شامل، تمامی هزینه‌های مربوط به مهاجرت، مخارج زندگی، هزینه‌های تحصیلی و هزینه‌های فرآیند دریافت مجوز پزشکی در این کشور می‌باشد.

۹. آیا با ویزای 17a پزشکان آلمان می‌توان از ابتدا کار کرد؟

هر چند کشور آلمان، با داشتن سیستم‌های بهداشتی مدرن، فرصت‌های شغلی و بازار کار خوبی برای افراد دارای ویزای 17a دارد، با این حال بسیاری از پزشکان در ابتدای کار، تنها ۱۰ ساعت در هفته، مجاز به انجام فعالیت‌های پزشکی در حوزه تخصصی خود هستند. به این ترتیب می‌توان گفت، با وجود این شرایط، هیچ کلینیک یا بیمارستانی، پزشک را با این محدودیت زمانی نمی‌پذیرد.

۱۰. آیا بیمارستان‌ها دکتر‌های دارای ویزای 17a را می‌پذیرند؟

خیر، زیرا این ویزا تنها برای ورود متقاضیان به کشور آلمان و انجام دوره‌های آموشی پزشکی در نظر گرفته شده است. افراد می‌توانند پس از پایان تحصیلات و دوره‌های آموزشی در کشور آلمان، ویزای پزشکان خود را به ویزای کاری آلمان تغییر داده و سپس، به دنبال یافتن شغل مناسب در این کشور باشند.

تیم تولید محتوا
منتشر شده توسط تیم تولید محتوا