مهاجرت از طریق تولد فرزند در آلمان

مهاجرت از طریق تولد فرزند در آلمان

از جمله موضوعاتی که در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه و استقبال قرار گرفته است، مهاجرت از طریق تولد فرزند در آلمان است. با توجه به این که آلمان یکی از کشور‌های صنعتی و پیشرفته در دنیا شناخته می‌شود، بسیاری از افراد به دنبال این هستند که به طرق مختلف به این کشور مهاجرت کنند. یکی از راه‌های تابعیت در آلمان هم تولد فرزند است که در این مطلب از مونارک قصد داریم به آن بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

روش‌های اخذ اقامت از طریق تولد فرزند

به طور کلی برای این که بتوانید از طریق تولد تابعیت آلمان بگیرید دو روش وجود دارد که یکی بر اساس اصل خاک و دیگری اصل خون که در ادامه هر دو این روش‌ها را برای شما توضیح می‌دهیم:

تابعیت آلمان براساس اصل خاک

یکی از شناخته شده‌ترین و پرطرفدارترین روش‌های مهاجرت از طریق تولد فرزند در آلمان، روش اصل خاک است. بر این اساس هر فردی که در قلمرو مکانی و یا در سرزمین یک کشور متولد شود، به راحتی می‌تواند با توجه به قوانین مربوط به تابعیت و شهروندی در آلمان سکونت کند.

تابعیت آلمان براساس اصل خون

سیستم مهاجرتی دیگری که برای دریافت تابعیت آلمان مورد استفاده قرار می‌گیرد، اصل خون است. بر اساس این اصل ملیت هر فرد و همچنین تابعیت یک یا هر دو از والدین در نظر گرفته می‌شود. در این صورت شهروندی و یا تابعیت برای برخی از اقلیت‌های که در اجتماع و مرز‌های کشور وجود دارند، تعریف می‌شود. وجود این دو اصل باعث می‌شود تا افراد غریبه نتوانند در یک کشور سکونت داشته باشند. به این شکل دولت می‌تواند مطابق با چارچوب و ضوابط با این افراد برخورد کند.

اقامت یا تابعیت بر اساس تولد فرزند در آلمان

جزییات مهاجرت از طریق تولد فرزند در آلمان بسیار مهم است و باید در مورد این موضوع ابتدا تفاوت اساسی اقامت یا تابعیت را درک کنیم. عدم آگاهی در این زمینه می‌تواند در آینده مشکلات زیادی را به وجود آورد. به هر حال مشاوره با یک وکیل یا مشاوره مهاجرتی می‌تواند در این مسیر به شما کمک زیادی کند. حالا قبل از این مشاوره‌ای دریافت کنید ما شما را با مفهوم اقامت و تابعیت آشنا می‌کنیم تا کمی اطلاعات در این زمینه داشته باشید.

اصطلاح تابعیت به معنای پیروی و اطاعت از دولت یا کشوری است که قصد مهاجرت به آن را دارید. در قوانین مهاجرتی این مفهوم بر مبنای رابطه‌های معنوی، سیاسی، حقوقی و بین‌المللی بین یک فرد و دولت تعریف می‌شود. در این رابطه هم دولت و هم مردم نسبت به یک دیگر تعهدات و وظایفی دارند که باید رعایت شود.

اصطلاح اقامت هم به معنای سکونت و توقف در یک ناحیه خاص از خاک یک کشور است. این مفهوم بیشتر با محل سکونتی که اشخاص در کشور مورد نظر خودشان رابطه دارد. بسیاری از افراد ابتدا اقامت موقت را دریافت می‌کنند تا بتوانند در آینده درخواست اقامت دائمی داشته باشند.

اگر بخواهیم به طور خلاصه بگوییم اصل خاک همان به معنای اخذ تابعیت یک کشور به واسطه تولد فرزند است. در حالی که اصل خون به معنای اخذ تابعیتی است که از والدین می‌تواند به فرزند منتقل کند.

شرایط تولد فرزند در آلمان

سؤالی که برای افرادی که قصد مهاجرت از طریق تولد فرزند در آلمان دارند، پیش می‌آید این است که این روش مهاجرتی چه شرایطی دارد. روش‌های متعدد و متنوعی برای مهاجرت به آلمان وجود دارد که یکی از آن‌ها اخذ اقامت و تابعیت به واسطه تولد فرزند است. آن دسته از افرادی که می‌خواهند از طریق تولد تابعیت آلمان را دریافت کنند باید واجد برخی شرایط عمومی باشند. چنان چه فردی شرایط عمومی و اصلی تابعیت آلمان به واسطه تولد را داشته باشد، می‌تواند برای دریافت شهروندی آن اقدام کند. براساس مباحثی که پیش‌تر توضیح دادیم، می‌توانید از طریق اصل خاک و همچنین اصل خون برای اقامت و تبعیت این کشور درخواست بدهید.

شرایط عمومی برای تابعیت آلمان در صورتی خواهد بود که شما در آن کشور متولد شده باشید و سپس تابعیت آن را دریافت کرده باشید. تابعیت آلمان از طریق تولد براساس اصل خون هم به این معنا است که اگر شما والدین آلمانی داشته باشید، می‌تواند تابعیت Jus Sanguinis را دریافت کنید. در این اصل خیلی اهمیتی ندارد که در آلمان متولد شده باشید یا در سرزمین دیگر؛ اما لازم است که والدین پیش از یک سالگی فرزند خود، برای دریافت تابعیت او به سفارت آلمان مراجعه کنند.

از دیگر شرایط عمومی برای مهاجرت از طریق تولد فرزند در آلمان، عدم نیاز به شهروند آلمان بودن هر دو والدین است. در واقع اگر فقط یکی از والدین شهروند آلمان باشند کافی است و می‌تواند تابعیت آلمان را دریافت کنند. با تمام این شرایط هم افراد بین سن ۱۸ تا ۲۳ سالگی فرصت تصمیم‌گیری برای قطعی کردن ملیت خود دارند و می‌توانند شخصاً برای انتخاب تابعیت آلمان و یا کشور‌های دیگر تصمیم بگیرند. لازم به ذکر است که شرایط تابعیت آلمان از طریق تولد برای فرزندانی که والدین آن‌ها از یک دیگر جدا شده‌اند، در صورتی انجام می‌شود که هر دو والدین، وجود فرزند خود را قبول کنند.

شرایط تولد فرزند در آلمان

بررسی اخذ اقامت والدین از طریق تولد فرزند

همان طور که پیش‌تر هم به آن اشاره کردیم برای مهاجرت از طریق تولد فرزند به آلمان و دریافت تابعیت، شرایط و قوانین خاصی تعریف شده است که ما پیش‌تر در مورد آن توضیح دادیم. بر همین اساس اگر شما آلمانی نباشید یا تابعیت آن را هنوز دریافت نکرده باشید، اما فرزند شما در این زمان در آلمان متولد شده باشد یا به طور کلی شرایطی را که توضیح دادیم را نداشته باشید، نمی‌توانید تابعیت آلمان را به واسطه تولد دریافت کنید. حتی فرزندی که در این زمان در آلمان به دنیا آوردید هم نمی‌تواند تابعیت آلمان را دریافت کند.

حالا اگر شما براساس شرایط و قوانین، فرزندی با تابعیت آلمانی به دنیا آوردید، می‌توانید برای اجازه اقامت برای الحاق مجدد خانواده درخواست دهید. برای این وضعیت تنها شرطی که لازم است این است که ثابت کنید که می‌خواهید واقعاً از کودک خود مراقبت کنید. این موضوع را می‌توانید با ارائه یک بیانیه حضانت مشترک والدین هم به اثبات برسانید. شما با انجام این کار موافقت خود را مبتنی بر تقسیم زمان حضانت و همچنین رسیدگی به فرزند خود به کمک همسرتان، اعلام کنید. فردی که حق حضانت فرزند خود را دریافت می‌کند، در واقع مسئولیت نگهداری از فرزند خود را به عهده گرفته است. در نتیجه می‌تواند تصمیمات لازم در مورد انتخاب مهد کودک، مدرسه برای تحصیل، افرادی که قرار است با کودک او ارتباط داشته باشند، محل زندگی کودک و غیره را بگیرد.

اگر هم والدین ازدواج مدنی داشته باشند، به صورت خودکار حضانت فرزند به عهده هر دو والدین خواهد بود. در غیر این صورت فقط مادر می‌تواند حضانت کودک خود را برعهده بگیرد. حالا اگر مادر تصمیمی که گرفته بر این مبنی باشد که حق حضانت فرزند خود را با پدر به اشتراک بگذارد، لازم است تا هر دو والدین بیانیه مربوط به حضانت فرزند را به به اداره رفاه جوانان ارائه دهند. البته مدارک دیگری هم همچون پاسپورت معتبر، گواهی تولد فرزندی که نام والدین به عنوان پدر یا مادر در آن درج شده، اظهارات و یا شواهدی که ثابت می‌کند والدین می‌خواهند از کودک خود مراقبت کنند و غیره را باید برای دریافت اقامت و یا تابعیت آلمان به واسطه تولد فرزند ارائه دهند.

بیشتر بدانید: راه‌های قانونی مهاجرت به آلمان 2024

هزینه تولد فرزند در آلمان

هزینه تولد فرزند هم یکی دیگر از موضوعات بسیار مهمی است که در بحث مهاجرت از طریق تولد فرزند در آلمان مورد توجه قرار بگیرد. اشتراک در بیمه درمانی تا حد زیادی می‌تواند هزینه‌ها را کاهش دهد. به همین دلیل قبل از سفر به آلمان و تولد فرزند در این آلمان لازم است تا هزینه‌های زندگی در این کشور را مورد بررسی قرار دهید و اطلاعات لازم را هم جمع‌آوری کنید.

موضوع دیگر که باید مورد توجه قرار گیرد، مدت زمان میانگین اقامت در بیمارستان برای مادرانی است که می‌خواهند در این کشور وضع حمل کنند. هزینه اقامت در بیمارستان و تولد فرزند کاملاً بستگی به نوع زایمان و موفقیت این فرایند بستگی دارد. در صورتی که زایمان طبیعی صورت گیرد، باید ۳ تا ۷ روز در بیمارستان بستری بمانید. اما اگر زایمان سزارین باشد، باید در بیمارستان حدود ۱۲ روز بستری باشید.

بیشتر بدانید: بررسی جامع هزینه زندگی در آلمان

هزینه تولد فرزند در آلمان

اخذ پاسپورت آلمان از طریق تولد فرزند

پاسپورت کشور آلمان یکی از پاسپورت‌های بسیار قوی و ارزشمند در جهان است و جایگاه معتبری در بین پاسپورت‌های جهانی دارد. اگر کسی توانایی اخذ پاسپورت آلمانی را داشته باشد، می‌تواند به ۱۶۸ کشور جهان بدون نیاز به ویزا سفر کند. این امکان با تولد فرزند در این کشور و بهره‌گیری از پاسپورت آلمانی میسر خواهد شد.

اخذ اقامت و مهاجرت از طریق تولد فرزند در آلمان برای کسانی که به دنبال دریافت شهروندی هم هستند می‌تواند قابل توجه باشد. در این حالت، علاوه بر شرایط مرسوم، تولد فرزند یا ازدواج با یک شهروند آلمانی می‌تواند در مدت زمان دریافت اقامت صرفه‌جویی کند و این زمان را کاهش دهد.

به علاوه همه این‌ها فرزند متولد شده می‌تواند ملیت والدین خود را هم دریافت کند و حتی آن‌ها را از کشور خارج کند. این امکان ویژگی‌های بسیار جالبی دارد که به فرزندان این امتیاز را می‌دهد تا در سنین ۱۸ تا ۲۳ سالگی تصمیم به انتخاب تابعیت دلخواه بگیرند. در صورتی هم که تمایل داشته باشند یم توانند در آلمان مستقر شوند.

امتیازات حقوقی اقامت از طریق تولد فرزند در آلمان

مهاجرت از طریق تولد فرزند در آلمان و دریافت اقامت می‌تواند هم برای والدین و هم برای فرزند امتیازات حقوقی زیادی را به همراه داشته باشد. این امتیازات حقوقی شامل زندگی و کار والدین در آلمان می‌شود و باعث می‌شود وضعیت اقامت آن‌ها حفظ شود. والدین می‌توانند برای اجازه اقامت درخواست دهند که در این صورت می‌تواند اقامت موقت سه ساله را دریافت کنند. این امتیاز به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا در آلمان بمانند و به طور قانونی در این کشور کار و تحصیل داشته باشند. برخی از والدین واجد شرایط هم می‌توانند مزایای اجتماعی مانند کمک هزینه فرزند و بیمه درمانی دریافت کنند.

فرزندی که در آلمان متولد شده باشد، والدین آن می‌توانند برای فرزند خود درخواست تابعیت آلمانی داشته باشند. این فرآیند ممکن است چند سال طول بکشد و والدین هم باید شرایط خاصی را رعایت کنند. با این حال پس از تأیید درخواست، به فرزند تابعیت آلمان اعطا خواهد شد و می‌تواند از تمام حقوق و مزایا ناشی از آن بهره‌مند شود. علاوه بر همه این‌ها، والدین فرزندی که در آلمان متولد شده‌اند، در آلمان می توانند برای الحاق خانواده درخواست دهند. این موضوع به آن‌ها اجازه می‌دهد تا سایر اعضای خانواده از جمله پدربزرگ و مادربزرگ، خواهر و برادر و سایر بستگان فرزند را به آلمان بیاورند.

بیشتر بدانید: هر آنچه لازم است درباره ویزای پیوست به خانواده در آلمان بدانید

نکات مهم در اقامت از طریق تولد فرزند در آلمان

در صورتی که قصد مهاجرت از طریق تولد فرزند در آلمان را دارید و می‌خواهید از شرایط آن برخوردار شوید، باید نکات مهمی را در نظر بگیرید که در این قسمت این نکات را به شما ارائه می‌دهیم:

  • همه اتباع خارجی در آلمان باید طی ۱۴ روز پس از آن که وارد کشور شدند، اقامت خود را در اداره ثبت محلی ثبت کنند.
  • والدینی که فرزند آن‌ها در آلمان متولد شده است، باید برای اجازه اقامت فرزند خود، به اداره محلی اتباع خارجی درخواست دهند.
  • والدینی که شهروند اروپا باشند، نیازی به اجازه اقامت در آلمان را ندارند، چرا که به طور خودکار این اجازه به آن‌ها داده می‌شود.
  • اگر والدین شهروندان غیر اتحادیه اروپا باشد، در صورتی که شرایط لازم را داشته باشد، مانند دارا بودن مجوز اقامت معتبر، ممکن است به فرزند آن‌ها حق اقامت داده شود.
  • اجازه اقامت فرزند مرتبط با اجازه اقامت والدین در آلمان است.
  • اجازه اقامت فرزند باید به صورت سالانه به همراه اجازه اقامت پدر و مادر تمدید شود.
  • اگر والدین اجازه اقامت موقت را دریافت کنند، اجازه اقامت موقت به فرزند هم داده خواهد شد.
  • اگر والدین اجازه اقامت دائم را دریافت کنند، اجازه اقامت دائم به فرزند آن‌ها هم اعطا خواهد شد.

نکات مهم در اقامت از طریق تولد فرزند در آلمان

جمع‌بندی

همان گونه که در این مطلب از مونارک در مورد آن صحبت کردیم، افرادی که تمایل به مهاجرت از طریق تولد فرزند در آلمان و اخذ تابعیت آلمانی دارند، باید تمام شرایط و ضوابط را به خوبی و با دقت رعایت کنند. برای این که در این مسیر به مشکلی بر نخورید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً اطلاعات خود را در این زمینه تکمیل کنید. برای این کار می‌توانید از مشاوران مهاجرتی و حقوقی کمک بگیرید.

سؤالات متداول

فرزند من در آلمان متولد شده است، می‌تواند تابعیت آلمان را دریافت کند؟

خیر هیچ فرزندی به طور خودکار با تولد در آلمان تابعیت آلمانی را دریافت نخواهد کرد. برای فرزند باید به طور جداگانه برای اخذ تابعیت و شهروندی اقدام کنید.

آیا کودکانی که در آلمان متولد می‌شوند اجازه اقامت را دریافت می‌کنند؟

خیر کودک نمی‌تواند صرفاً با تولد در آلمان اقامت را دریافت کند و باید والدین برای اقامت موقت او ابتدا درخواست دهند و بعد از چند اقامت دائم دریافت کنند.

اگر فرزند من تابعیت آلمانی داشته باشد می‌توانم اجازه اقامت آلمان را دریافت کنم؟

اگر فرزند تابعیت آلمانی داشته باشد، والدین می‌توانند اجازه اقامت برای الحاق خانواده یا Familiennachzug zu Deutschen را دریافت کنند.

منظور از تشخیص پدر کودک (Vaterschaftsanerkennung) چیست؟

اگر متاهل نباشید اما یک طفل به دنیا آورده باشید، باید ثابت کنید که پدر فرزند خود هستید و تمام مسئولیت‌های خدمات نگهداری از فرزند خود را به عهده بگیرید. در این صورت می‌توانید از طریق فرزند خود تابعیت دریافت کنید.

اگر پدر نخواهد قبول کند که پدر طفل است، چه کنم؟

در صورتی که پدر قبول کند به طور رسمی خود را به عنوان پدر طفل معرفی کند، می‌توانید برای تعیین پدر به دادگاه خانواده مراجعه کنید. دادگاه خانواده دستور آزمایش دی ان ‌ای خواهد داد.

تیم تولید محتوا
منتشر شده توسط تیم تولید محتوا