ویزای دوره زبان آلمانی، فرصت اقامت برای زبان آموزان

ویزای دوره زبان آلمانی، فرصت اقامت برای زبان آموزان

یکی از انواع ویزاهای آلمان که برای آموزش زبان به دانشجویان بین المللی در نظر گرفته شده است، ویزای دوره زبان آلمانی است که در تمام سطوح، در دسترس افراد علاقه‌مند قرار دارد. یادگیری زبان آلمانی، موجب افزایش فرصت‌های مهاجرت به این کشور شده و امکان ورود به بهترین دانشگاه‌های آلمان و تحصیل در مقطع مورد نظر افراد را، برای آن‌ها فراهم خواهد کرد. در این مطلب، مونارک شما را با مراحل و شرایط دریافت ویزای دوره زبان آلمانی، هزینه‌های دریافت ویزا و بسیاری موارد دیگر آشنا می‌کنیم.

ویزای دوره زبان آلمانی چیست؟

همان طور که گفته شد، ویزای دوره زبان آلمانی، به منظور آموزش زبان به دانشجویان بین المللی طراحی شده و به آن ها اجازه می‌دهد، به مدت 1سال در آلمان اقامت داشته و به یادگیری زبان آلمانی بپردازند. به عبارت دیگر، ویزای دوره زبان آلمانی، امکان تقویت مهارت‌های زبانی در کشور آلمان را برای متقاضیان فراهم کرده تا در کنار آموزش، با محیط این کشور نیز آشنا شده و در دانشگاه‌های آن به تحصیل بپردازند. لازم است بدانید، افراد با داشتن مدرک زبان به واسطه ویزای زبان آلمانی، وارد دانشگاه‌های این کشور شده و پس از پشت سر گذاشتن دوره زبان آلمانی، باید به کشور خود برگشته و پس از دریافت پذیرش از دانشگاه مورد نظر، درخواست مجددی برای دریافت ویزای دانشجویی ارائه دهند.

اهمیت یادگیری زبان آلمانی

به طور کلی باید گفت، زبان آلمانی یکی از پر کاربرد ترین زبان‌ها در اروپا بوده که لازم است مهاجرانی که برای تحصیل، کار، اقامت یا زندگی به این کشور سفر کرده‌اند، زبان این کشور را نیز فرا گیرند. به عبارت دیگر، یادگیری زبان آلمانی، گام مهمی برای دستیابی به فرصت های شغلی عالی و زندگی مناسب در آلمان و سایر کشور های آلمانی زبان بوده و به همین دلیل نیز ضرورت دارد. در ادامه، چند مورد از دلایل اهمیت و ضرورت یادگیری زبان آلمانی را نام می بریم:

  • یادگیری آسان: از آن جایی که زبان آلمانی و انگلیسی ریشه ژرمنی داشته و در بسیاری از موارد، شباهت های فراوانی با هم دارند، از این رو یادگیری زبان آلمانی، به ویژه برای افرادی که به زبان انگلیسی تسلط دارند، بسیار آسان می باشد.
  • قدرت اقتصادی کشور آلمان: از آن جایی که آلمان، بهترین اقتصاد را در اتحادیه اروپا داشته و مکانی برای جذب شرکت های بین المللی و فناوری‌های جدید می باشد، به همین دلیل یادگیری زبان آلمانی، میزان موفقیت افراد را برای ایجاد ارتباط حرفه‌ای با این شرکت‌ها افزایش خواهد داد.
  • اهمیت زبان در دانشگاه‌ها: اولین قدم برای ورود به دانشگاه‌های آلمان، یادگیری زبان آلمانی بوده و از آن جایی که چاپ و انتشار بسیاری از کتاب‌ها و منابع آموزشی به زبان آلمانی است، می‌توان با یادگیری این زبان، به اطلاعات مهم موجود در این منابع و کتب دست پیدا کرد.

بیشتر بدانید: بهترین کتاب‌های گرامر زبان آلمان

اهمیت یادگیری زبان آلمانی

زبان تحصیل در دانشگاه های آلمان

به طور کلی باید گفت، در حدود 95 درصد از دانشگاه‌های موجود در کشور آلمان، در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، به زبان آلمانی و در دوره‌های دکترا، به زبان آلمانی و انگلیسی تدریس انجام می دهند. لازم است تمامی افرادی که قصد ادامه تحصیل در مقاطع مختلف را در کشور آلمان داشته و مدرک زبان آلمانی ندارند، همزمان با دریافت پذیرش در دانشگاه‌ها، در دوره‌های زبان آلمانی نیز شرکت نمایند.

بیشتر بدانید: تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی

انواع دوره‌های زبان آلمانی

به طور کلی، دوره‌های زبان آلمانی انواع مختلفی دارد که در ادامه، هر کدام از آن‌ها را بررسی خواهیم کرد:

  • دوره آمادگی زبان آلمانی: این دوره آموزشی، توسط یک موسسه فناوری برگزار شده و زبان آموزان با شرکت در آن، می‌توانند در سطوح مختلف زبان آلمانی به آموزش مشغول شوند.
  • دوره زبان و فرهنگ آلمانی: این دوره آموزشی، توسط یک دانشگاه بین المللی در 2 دوره تابستانی و زمستانی ارائه شده و زبان آموزان می‌توانند با داشتن ویزای کورس آلمانی، برای قبولی در سطوح مختلف زبان آلمانی، در این دوره‌ها شرکت کنند.
  • دوره فشرده زبان آلمانی: این دوره آموزش زبان آلمانی نیز توسط دانشگاه بین المللی ویکتوریا و در سطوح مختلف زبان آلمانی برگزار می‌شود.
  • دوره کورس زبان آلمانی: این دوره آموزشی، توسط آکادمی زبان و به منظور تسلط بر سطوح متخلف زبان آلمانی برگزار می‌شود.

انواع دوره های زبان آلمانی

هزینه‌های ویزای دوره زبان آلمانی چقدر است؟

هزینه درخواست ویزای کورس زبان آلمانی در حدود 80 یورو بوده که چگونگی پرداخت آن، بر اساس شرایط سفارت آلمان، متغیر است. به طور مثال، سفارت آلمان واقع در کشور آرژانتین، تنها پرداخت پول به صورت نقدی را پذیرفته و در مقابل، افراد در سفارت آلمان واقع در سنگاپور، می‌توانند هزینه ویزای دوره زبان آلمانی را از طریق کارت‌های اعتباری نیز پرداخت نمایند. متقاضیان علاوه بر پرداخت هزینه ویزای آموزشی زبان آلمانی، لازم است تمکن مالی خود را نیز اثبات کرده که مبلغ آن 934 یورو در ماه می باشد. در کنار این موارد، هزینه دوره آموزشی زبان آلمانی نیز معادل 75 یورو برای بزرگسالان و حدود 38 یورو برای افراد زیر 18 سال محاسبه خواهد شد.

بیشتر بدانید: هزینه‌های زندگی در آلمان 

چقدر طول می‌کشد که تا ویزای زبان آلمانی بگیرید؟

در اغلب اوقات، زمان دریافت و پردازش ویزای کورس زبان آلمانی در حدود 2 یا 3 ماه بوده و که این بازه زمانی، در برخی کشور ها به 6 هفته تا 16 هفته نیز خواهد رسید. از این رو، نمی‌توان زمان مشخصی برای دریافت ویزای زبان آلمانی ارائه کرد و این موضوع، به طور کامل به شرایط کشور مبدا بستگی خواهد داشت.

مدت اعتبار ویزای دوره زبان آلمانی چقدر است؟

مدت اعتبار ویزای دوره زبان آلمانی تا پایان کلاس‌های زبان به صورت قانونی بوده و از آن جایی که مدت زمان این دوره‌های آموزشی، اغلب بین 3 ماه تا 12 ماه می باشد، در نهایت مدت اعتبار ویزای دوره زبان آلمانی نیز، بین 3 تا 12 ماه است. لازم است بدانید، تمدید بیشتر از 1 سال برای ویزای آموزش زبان آلمانی امکان پذیر نمی‌باشد.

آیا می‌توان با ویزای دوره زبان آلمانی کار کنید؟

پاسخ این سؤال خیر است. زیرا با ویزای دوره زبان آلمانی، نمی‌توان موفق به استخدام و اشتغال به کار شد. هر چند بسیاری از دانشجویان خارجی دارای مجوز کار، می‌توانند به صورت محدود در آلمان مشغول به کار شوند. علاوه بر این، دانشجویان می‌توانند پس از پایان تحصیلات دانشگاهی، از طریق ویزای کاری جاب سیکر وارد بازار کار این کشور شده که شرط اصلی برای تمامی موارد گفته شده، داشتن مدرک زبان آلمانی و فرصت فراگیری از طریق ویزای کورس آلمانی می‌باشد.

شرایط صدور ویزا برای آموزش زبان آلمانی

به طور کلی، شرایط دریافت و صدور ویزای دوره زبان آلمانی در افراد مختلف، متفاوت است. با این حال، برخی از شرایط معمول و رایج برای صدور یا دریافت ویزای دوره زبان آلمانی، شامل موارد زیر می‌باشد:

  • ثبت نام در دوره‌های آموزش زبان آلمانی
  • پرداخت شهریه‌های مربوط به دوره‌های آموزش زبان آلمانی با توجه به نوع دوره
  • اثبات تمکن مالی که نشان دهد فرد، توانایی مالی کافی برای پوشش هزینه‌های زندگی و تحصیل در کشور آلمان را دارد.
  • پاسپورت معتبر که حداقل تا پایان مدت اقامت دارای اعتبار باشد.
  • بیمه سلامت که لازم است در زمان ورود به این کشور، دارای اعتبار باشد.
  • برگه درخواست ویزای دوره زبان آلمانی که لازم است به همراه مدارک دیگری، مانند اطلاعات ثبت نام در دوره، نامه تمکن مالی، اطلاعات پاسپورت و بیمه سلامت به سفارت آلمان ارائه شود.

شرایط صدور ویزا برای آموزش زبان آلمانی

مدارک لازم برای ویزای دوره زبان آلمانی

برای دریافت ویزای دوره زبان آلمانی در کشور آلمان، لازم است ابتدا مدارک و اسناد لازم و ضروری را، برای تأیید ویزای خود به سفارت آلمان ارائه دهید. این مدارک، شامل موارد زیر می‌باشد:

  • فرم کامل شده درخواست ویزای زبان آلمانی ویژه دوره‌های آموزشی که اغلب، توسط سفارت آلمان در اختیار افراد قرار گرفته تا به طور کامل بررسی و تکمیل شود.
  • کپی از پاسپورت با حداقل ۶ ماه اعتبار پس از پایان اقامت
  • گواهی ثبت نام در دوره‌های آموزش زبان آلمانی که باید به مدت حداقل ۱۸ ساعت کلاس در هفته باشد.
  • برگه اثبات تمکن مالی که لازم است در آن، مبلغ مشخصی که هر ساله اعلام می‌شود را در حساب بانکی مسدود شده، بلوکه نمایید. در برخی موارد، داشتن اظهارنامه والدین مبنی بر حمایت مالی از فرزندان نیز، برای اثبات تمکن مالی مؤثر است.
  • بیمه درمانی که باید مدت زمان اقامت فرد را پوشش دهد.
  • داشتن عکس پرسنلی که به تازگی گرفته شده باشد.
  • کپی ویزای شینگن
  • انگیزه‌نامه که شامل قصد و انگیزه فرد از شرکت در دوره‌های زبان آلمانی است.
  • پرداخت هزینه‌های ویزا که در هر فرد، با توجه به نوع ویزا، متفاوت است.
  • گواهی عدم سو پیشینه که لازم است در صورت درخواست سفارت آلمان، نامه‌ای مبنی بر عدم سو پیشینه ارائه شود.

آیا برای ویزای کورس زبان آلمانی باید مجوز اقامت دریافت کنیم؟

در این زمینه باید گفت، به این دلیل که اعتبار ویزای کورس زبان آلمانی به مدت ۳ ماه است، لازم است پس از ورود به کشور آلمان، اقدامات لازم را به منظور دریافت اجازه اقامت انجام دهید. در برخی موارد، ممکن است ویزایی ۶ ماهه به شما تعلق گیرد که برای مدت زمان اقامت در این کشور، کافی بوده و دیگر نیازی به اجازه اقامت نخواهد بود. برخی از مدارک لازم برای درخواست اقامت، شامل موارد زیر است که با توجه به شهری که در آن اقامت دارید، ممکن است کمی متفاوت باشد:

  • فرم درخواست ویزا
  • پاسپورت
  • عکس ویژه پاسپورت
  • ویزای زبان آلمانی
  • مدارک شرکت در دوره‌های آموزش زبان
  • گواهی تمکن مالی
  • بیمه سلامت معتبر
  • مدرک اقامتگاه یا مسکن مانند گواهی ثبت یا اجاره نامه

اصولی که باید در مورد ویزای کورس زبان آلمانی بدانید

به طور کلی باید بدانید، چند اصل و عامل کلیدی در زمینه ویزای کورس زبان آلمانی وجود داشته که لازم است افراد، با این موارد آشنا شوند. برخی از این اصول، شامل مواردی مانند سطح گواهی زبان و نوع کلاس‌هایی است که می‌توان با داشتن ویزای دوره زبان آلمانی در آن‌ها شرکت نمود. دوره‌های آموزش زبان آلمانی، اغلب در یک دانشگاه یا مؤسسه زبان تخصصی در کشور آلمان برگزار شده که پس از پایان دوره فشرده زبان، گواهی نامه سطح مهارت، بر اساس نمره کسب شده به فرد داده می‌شود. لازم است بدانید، دریافت گواهی هر کدام از این سطوح زبان، با توجه به مهارت و میزان تسلط زبان‌آموزان به زبان آلمانی بوده و حداقل نمره قبولی برای پیشرفت در زبان آلمانی و ورود به مرحله بعدی آموزش، سطح B۱ است و کمتر از این میزان قابل قبول نمی‌باشد.

جمع‌بندی

در این مطلب تلاش کردیم، تا شما را با شرایط، مدارک و مراحل دریافت ویزای دوره زبان آلمانی آشنا کرده تا در صورتی که قصد ادامه تحصیل در این دوره‌ها با ویزای گفته شده را دارید، اطلاعات و آگاهی‌های لازم در این زمینه را کسب کرده باشید. حال دیگر می‌دانید، ویزای دوره زبان آلمانی، برای یادگیری زبان این کشور بوده و فرصتی برای افزایش مهارت‌های زبانی و ورود به محیط کار در آلمان است. برای اطلاع از موارد بیشتر در این زمینه، می‌توانید به سایت موناک مراجعه نمایید.

سؤالات متداول

آیا برای شرکت در دوره زبان در آلمان به ویزا نیاز است؟

بله، برای دانشجویان بین‌المللی که که قصد یادگیری زبان در کشور آلمان را دارند، ویزا در نظر گرفته شده است.

شرایط اخذ ویزای دوره زبان آلمانی چیست؟

همان طور که گفته شد، دریافت ویزای دوره زبان آلمانی در افراد مختلف، متفاوت بوده و شامل برخی موارد مانند فرم ثبت‌نام در دوره آموزشی، اثبات تمکن مالی، داشتن پاسپورت، درخواست ویزا و بیمه سلامت می‌باشد.

حداقل ساعات آموزش در دوره‌های زبان آلمانی در این کشور چقدر است؟

لازم است افراد متقاضی، حداقل ۱۸ ساعت در هفته آموزش زبان آلمانی داشته تا بتوانند موفق به دریافت ویزای دوره زبان آلمانی شوند.

آیا امکان درخواست پذیرش در دانشگاه از طریق ویزای دوره زبان آلمانی وجود دارد؟

خیر، همان طور که گفته شد، تمامی افرادی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه‌های کشور آلمان را دارند، لازم است پس از پایان دوره‌های آموزش زبان آلمانی به کشور خود برگشته و از همان جا، نسبت به دریافت ویزای تحصیلی اقدام نمایند.

آیا امکان کار پاره وقت از طریق ویزای دوره زبان آلمانی وجود دارد؟

خیر، افراد پس از پایان دوره‌های آموزش زبان و دریافت ویزای دوره زبان آلمانی، امکان کار پاره‌وقت در این کشور را نداشته و لازم است برای انجام این کار، ابتدا به کشور خود برگشته و سپس، اقدامات لازم برای دریافت ویزای کاری آلمان را انجام دهند.

مدت زمان اعتبار ویزای دوره زبان آلمانی چقدر است؟

اعتبار این ویزا به مدت ۳ ماه تا ۱ سال بوده و افراد، امکان ماندن بیشتر از این بازه زمانی را در کشور آلمان نخواهند داشت.

آیا امکان تغییر ویزای دوره زبان آلمانی به ویزای دانشجویی وجود دارد؟

خیر، همان طور که گفته شد، افراد باید پس از پایان دوره‌های آموزش زبان آلمانی و اتمام رسیدن مدت اعتبار ویزای دوره زبان آلمانی خود، هر چه سریع‌تر کشور آلمان را ترک کنند.

هزینه ویزای دوره زبان آلمانی چقدر است؟

در حال حاضر، هزینه ویزای دوره زبان آلمانی در حدود ۷۵ یورو می‌باشد.

مدت زمان لازم برای دریافت ویزای دوره زبان آلمانی چقدر است؟

به طور کلی می‌توان گفت، فرآیند دریافت ویزا، در حدود ۸ تا ۱۲ هفته زمان خواهد برد.

مدارک لازم برای اخذ ویزای دوره زبان آلمانی چقدر است؟

همانطور که گفته شد، لازم است برای دریافت ویزای دوره زبان آلمانی، مدارک ضروری را برای تأیید به سفارت آلمان ارائه دهید. برخی از این مدارک، شامل فرم درخواست ویزا، پاسپورت، برگه اثبات تمکن مالی، انگیزه نامه، گواهی سو پیشینه و غیره می‌باشد.

آزمون‌های معتبر پس از شرکت در دوره‌های زبان آلمانی کدامند؟

برخی از آزمون‌های معتبر پس از شرکت در دوره‌های آموزش زبان آلمانی، مانند گوته، DSH و Test DaF است.

آیا امکان شرکت در دوره زبان آلمانی در کالج برلین وجود دارد؟

بله، لازم است بدانید هر ساله، بیش از ۵۰۰ فرد متقاضی برای تحصیل در دوره‌های آموزش زبان آلمانی، در کالج برلین پذیرش می‌شوند.

هزینه زندگی متقاضیان شرکت در دوره‌های زبان آلمانی در کشور آلمان چقدر است؟

لازم است بدانید، هزینه‌های زندگی افراد متقاضی شرکت در دوره‌های آموزش زبان آلمانی، به سبک زندگی و الگوی مصرف آن‌ها بستگی داشته و به همین دلیل، نمی‌توان میزان مشخص و ثابتی را ارائه نمود.

تیم تولید محتوا
منتشر شده توسط تیم تولید محتوا