فرهنگ آلمان و  آشنایی کامل با مراسمات مردم آلمان

فرهنگ آلمان و آشنایی کامل با مراسمات مردم آلمان

به طور کلی، مهاجرت به یک کشور جدید، در کنار چالش‌های فراوانی که دارد، فرصت آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم آن کشور را نیز برای فرد فراهم می‌کند. این آشنایی، به افراد برای زندگی راحت و ایجاد ارتباط بهتر با مردم آن کشور، کمک فراوانی خواهد کرد. آلمان یکی از کشور‌های پیشرفته و توسعه یافته در جهان می‌باشد، که فرهنگ و آداب و رسوم خاص خود را دارد. شناخت این فرهنگ و آداب و رسوم، به مهاجران در تجربه یک زندگی شیرین در این کشور کمک فراوانی می‌کند. در این مطلب، شما را با جنبه‌های مختلف فرهنگ در زندگی مردم آلمان و فرهنگ آلمان آشنا می‌کنیم.

ریشه‌های تاریخی و تکامل فرهنگ زندگی در آلمان

به طور کلی، فرهنگ آلمان شامل مردم، زبان و سنت آن‌ها می‌باشد که از دیرباز تا کنون، نقش مؤثری در تاریخ اروپا داشته است. ریشه‌های تاریخ و فرهنگ آلمان، از قرن‌ها قبل شکل گرفته و در طول سالیان، دچار تغییرات و تکامل شده است. آلمان در گذشته، قسمت مهمی از امپراتوری روم باستان بوده و در حال حاضر نیز، دارای یکی از پایدار‌ترین اقتصاد‌های جهان می‌باشد. به این ترتیب، کشور آلمان از گذشته تا به امروز، کانون توجه و پیشرفت در فرهنگ و صنعت قرار گرفته است. امروزه، در حدود ۸۵ میلیون نفر از جمله آلمانی‌ها و ملیت‌های دیگر، دارای اقامت آلمان (شهروندی آلمان) بوده و در کنار هم تعامل و زندگی می‌کنند. به عبارت دیگر می‌توان گفت، مردمان و مقیمان آلمان، این کشور را به مکانی با ارزش‌ها، جشن‌ها و آداب و رسوم خاص تبدیل کرده‌اند.

ریشه‌های تاریخی در آلمان

اهمیت خانواده و اجتماع در فرهنگ زندگی آلمان

در آلمان نیز، مانند تمامی نقاط دیگر جهان، خانواده‌ها با یکدیگر متفاوت بوده و در عین حال، دارای ویژگی‌ها و خصوصیات مشترکی نیز هستند. به طور کلی، خانواده و جایگاه آن در فرهنگ آلمان، بسیار ویژه و با اهمیت بوده و تمامی افراد، برای حفظ احترام و حمایت از یکدیگر تلاش خواهند کرد. اغلب خانواده‌ها در آلمان، دارای ویژگی‌هایی مانند سخت کوشی، صرفه‌جویی و نظم در کار‌ها هستند. کشور آلمان، دارای شهر‌هایی کوچک است که اغلب خانواده‌ها در آن، دارای یک یا دو فرزند هستند. اغلب خانواده‌ها در نقاط روستایی زندگی کرده و تنها برای کار، به شهر رفت و آمد می‌کنند. علاوه بر این، برخی از خانواده‌ها نیز در شهر‌های بزرگ بوده و ساکن آپارتمان‌ها هستند. امورات منزل در آلمان، هیچگاه بر اساس نوع جنسیت اعضای خانواده نبوده و تقسیم کار بین آن‌ها وجود دارد.

روابط والدین با فرزندان نیز در خانواده، بر اساس اعتماد بوده و والدین انتظار دارند، فرزندانشان مطیع و اهل مشورت در کار‌ها باشند. هر چند این ویژگی، هرگز به معنی عدم آزادی افراد در انتخاب‌ها نبوده و فرزندان در یک خانواده آلمانی، دارای حق انتخاب و آزادی بیان می‌باشند. اغلب آلمانی‌ها، تمایل به بحث و اظهار نظر در مورد بسیاری از مسائل سیاسی، ورزشی، فرهنگی، محیط زیست و غیره در جمع‌های خانوادگی خود داشته و به این ترتیب، مکالمات فکری عمیق را بر گفتگو‌های سطحی ترجیح می‌دهند. به این ترتیب می‌توان گفت، آلمان دارای یک جامعه حامی بوده که از یکدیگر مراقبت می‌کنند و به حقوق هم احترام می‌گذارند. برای همسو شدن با فرهنگ جامعه آلمان و گذراندن زندگی روزمره در آلمان، لازم است وقت‌شناسی، نظم و احترام را در تمامی جنبه‌های زندگی رعایت نمایید.

نقش دین در فرهنگ زندگی در آلمان

به طور کلی، در زمینه فرهنگ آلمان و نقش دین در آن باید گفت، در این کشور افراد دارای آزادی و اختیار کامل در انتخاب دین هستند. آلمان، دارای مردمان مختلفی با هر دین و آیینی بوده که در کنار هم با صلح زندگی می‌کنند. هر چند، اغلب مردمان آلمان مسیحی هستند با این حال، ادیان دیگر مانند اسلام و‌یهودیت نیز در این کشور وجود دارند. در سال‌های گذشته، مراکز تشیع فراوانی در آلمان تأسیس شده که در شهر برلین تمرکز یافته‌اند. به همین دلیل، اغلب شیعیان آلمان در شهر برلین و در کنار سایر افراد شیعه زندگی می‌کنند. به این ترتیب می‌توان گفت، نزدیک به ۷۰ درصد از مردم آلمان مسیحی، ۴ درصد از آن‌ها مسلمان و ۲۶ درصد دارای ادیان مختلف دیگر می‌باشند. با گسترش مهاجرت دانشجویی و کاری به آلمان، در آینده شاهد تغییر ترکیب جمعیتی در این کشور و افزایش درصد‌های هر دین خواهیم بود. لازم است بدانید، برای ترویج مذهب شیعه، تلاش‌هایی از سوی کشور ایران مبنی بر تأسیس مراکز مختلف برای افزایش گرویدن به مذهب شیعه در آلمان صورت گرفته است.

نقش قانون و اخلاق در فرهنگ زندگی در آلمان

مردم آلمان، اغلب قانون مدار بوده و مواردی مانند وقت‌شناسی، صرفه‌جویی و غیره دارای اهمیت فراوانی در فرهنگ آلمانی است. احترام به قوانین کشور نیز، موجب شده تا سایر جوامع بشری، مردم آلمان را پایبند به اصول و قوانین بشناسند. به طور مثال، یکی از قوانین موجود در آلمان، تحصیل رایگان برای عموم افراد است که به دلیل حمایت مردم آلمان از عدالت و آزادی خواهی وضع شده است. قانون دیگر، ممنوعیت سیگار کشیدن در مکان‌های عمومی مانند استخر، رستوران، مترو، اتوبوس و غیره است که در صورت نقض آن، افراد دارای جریمه خواهند شد. یکی دیگر از قوانین مهم در آلمان، پرداخت مالیات اجباری است که در آن، افراد ملزم به دریافت کد مالیاتی و پرداخت مالیات هستند. به عبارت دیگر، افراد با توجه به میزان درآمدشان، بخشی از آن را به دولت پرداخت کرده که در غیر این صورت، مشمول جریمه‌های هنگفتی خواهند شد.

جشنواره‌ها و سنت‌ها در فرهنگ زندگی آلمان

در تقویم کشور آلمان، مناسبت‌ها و مراسمات مختلفی وجود دارد که شامل مواردی مانند، کریسمس یا عید پاک و هم چنین روز اتحاد آلمان در ۳ اکتبر است. بخشی از سنت و فرهنگ آلمان، شامل جشن‌ها و مراسمات عروسی مختلفی در کشور آلمان بوده که زیبایی و جذابیت خاص خودش را دارد. به طور مثال، در روز عروسی، داماد باید کمی غلات آورده و عروس نیز نان و نمک به همراه داشته باشد. آلمانی‌ها معتقدند این کار، موجب برکت، ثروت و شانس در زندگی عروس و داماد می‌شود. علاوه بر این، برگزاری فستیوال و کارناوال‌های متنوع نیز در آلمان رواج فراوانی داشته که یکی از مفرح‌ترین و جذاب‌ترین قسمت‌ها، برای گردشگران و مقیمان آلمان به شمار می‌رود. برخی از این فستیوال‌ها شامل موارد زیر است:

  • فستیوال فیلم برلین: این فستیوال، هر ساله در ماه فوریه و برای میزبانی از فستیوال بین‌المللی فیلم برگزار شده که در کنار فستیوال‌های دیگری مانند فیلم کن و ونیز، دارای اهمیت ویژه‌ای می‌باشد. در این فستیوال، بیش از ۴۰۰ فیلم از سراسر جهان، در سالن‌های مختلف به نمایش گذاشته می‌شود.
  • فستیوال راین: این فستیوال، شامل تماشای زیبایی‌های طبیعی رود راین بوده که هزاران فشفشه وآتش بازی‌های جالب، رود راین و کرانه‌های آن را نور افشانی می‌کنند.
  • فستیوال باخ: این فستیوال، در شهر لایپزیک آلمان و به منظور گرامیداشت مشهور‌ترین شهروند و صاحب آثار هنری آلمان، یعنی سباستین باخ برگزار می‌شود. در این فستیوال، هنرمندان فراوانی از سراسر جهان، شاهکار‌های باخ را در مکان‌هایی مانند کلیسای توماس اجرا خواهند کرد.

جشنواره‌ها و سنت‌ها در فرهنگ زندگی آلمان

فرهنگ مردم آلمان در غذا و نوشیدن

به طور کلی باید گفت، تنوع غذایی در آلمان بسیار زیاد بوده و به اندازه‌ای است که حتی از شهری به شهر دیگر تفاوت غذایی مشاهده می‌شود. هر چند، پایه و اساس اصلی تمامی غذا‌های آلمانی، شامل سیب زمینی، سبزیجات مختلف، گوشت خوک، نان و انواع کلم است. غذا‌های گوشتی در فرهنگ آلمانی دارای جایگاه ویژه‌ای بوده که مواردی مانند، ژامبون و انواع سوسیس‌ها، در صدر جدول غذا‌های مورد علاقه مردم آلمان قرار دارند. به این ترتیب، قوت غالب مردم آلمان، سبزیجات، گوشت و سیب زمینی می‌باشد. وعده صبحانه در آلمان، شامل نان با نوتلا، عسل و مربا است. وعده غذایی ناهار نیز، در یک بشقاب با سبزیجات، سیب زمینی، پاستا یا برنج می‌باشد. در وعده عصرانه نیز، یک فنجان چای یا قهوه به همراه یک تکه کیک میل می‌شود. آلمانی‌ها در وعده غذایی شام خود، عادت به خوردن یک بشقاب سبزیجات با برش‌های پنیر و نان دارند.

فرهنگ مردم آلمان در غذا و نوشیدن

فرهنگ مراقبت‌های بهداشتی آلمان

از آن جایی که آلمانی‌ها، از پیشروان صنعت پزشکی و بیمه سلامت هستند، بسیاری از خدمات پزشکی و بهداشتی ارائه شده در این کشور، به شکل بسیار گسترده و با کیفیت بالایی است. آلمانی‌ها، به دلیل برخورداری از فناوری‌های پزشکی، دارای پزشکان متبحر فراوانی بوده و آمار مهاجرت پزشکان به این کشور نیز بسیار بالا می‌باشد. علاوه براین، در کنار صنعت پزشکی در آلمان، کاربرد طب سنتی مانند آب درمانی نیز رواج بسیار زیادی دارد. هزینه‌های درمان نیز در این کشور، در مقایسه با سایر کشور‌های پیشرفته مانند آمریکا، استرالیا و غیره ارزان‌تر بوده و بخش زیادی از آن، توسط بیمه‌های درمانی پوشش داده می‌شود. افراد در صورت مراجعه به بیمارستان، می‌توانند پزشک معالج خود را انتخاب نموده و از آن جایی که اغلب پزشکان، به زبان انگلیسی مسلط هستند می‌توانند از این راه، با آن‌ها ارتباط برقرار کنند.

نقش فرهنگ در رانندگی آلمان

بخش مهمی از فرهنگ آلمان، شامل قوانین راهنمایی و رانندگی است. به این ترتیب، تمامی رانندگان، ملزم به رعایت قوانین و مقررات رانندگی بوده و باید از هرگونه تخلف در این زمینه خودداری کنند. برخی از این قوانین، شامل موارد زیر است:

  • تمامی خودرو‌های سواری و کشنده مانند کامیون و تریلی، در اتوبان‌های دو بانده مجازبه سرعت ۸۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌باشند.
  • سرعت مجاز برای خودرو‌های سواری و کشنده در اتوبان‌های بدون محدودیت سرعت، بالا‌تر از ۱۳۰ کیلومتر در ساعت است.
  • عدم استفاده از کمربند ایمنی، جریمه و پیگرد قانونی دارد.
  • صحبت کردن با تلفن همراه در حین رانندگی، ممنوع بوده و تنها با استفاده از هندزفری مجاز است.
  • به دلیل این که فرمان خودرو‌ها در سمت راست قرار دارد، رانندگان باید در سمت راست جاده رانندگی کرده و از سمت چپ سبقت بگیرند.
  • در ترافیک‌های روان، می‌توان از سمت چپ برای سبقت گرفتن استفاده کرد و در ترافیک‌های سنگین، رانندگان مجاز به سبقت از هر دو سمت هستند.
  • تمامی خودرو‌هایی که بیشتر از ۳ دقیقه بی‌حرکت باشند، پارک شده بوده و در صورت قرار گرفتن در اماکن پارک ممنوع، جریمه خواهند شد.
  • استفاده از چراغ‌های نور بالا در مناطق مسکونی، غیر مجاز بوده و ممنوع می‌باشد.

  بیشتر بدانید: شرایط و هزینه گرفتن گواهینامه رانندگی در آلمان

فرهنگ کاری در آلمان

به طور کلی می‌توان گفت، فرهنگ آلمان در زمینه کار، بسیار معروف و شناخته شده بوده و مردم آلمان نیز به این باور رسیده‌اند، که افرادی سخت کوش، آزاد و روشنفکر هستند. آلمانی‌ها تلاش می‌کنند در محیط‌های کاری، رفتاری حرفه‌ای و مؤدبانه داشته و با حفظ روابط کاری، هرگز با سایر همکاران خود صمیمی نمی‌شوند. در صورتی که برای یافتن شغل مناسب به آلمان سفر کرده‌اید، لازم است بدانید، مدت زمان زیادی برای خارج شدن یک کارمند از حالت رسمی و صمیمی شدن با همکار خود نیاز است. به همین دلیل، بسیاری از شرکت‌ها و ادارات در آلمان، دارای یک فضای منطقی و رسمی بوده و تمامی وظایف، به درستی بین کارمندان تقسیم شده است.

علاوه بر این، افراد تلاش می‌کنند تمام توجه و تمرکز خود را، بر روی انجام کار محول شده قرار دهند. به این ترتیب، در محیط‌های کاری و در ساعات اداری، هرگز با یکدیگر شوخی نکرده و تنها در زمان استراحت، به این موارد پرداخته می‌شود. انجام این کار، در نهایت موجب افزایش راندمان کاری در این کشور و بهره وری کاری سالانه می‌شود.

فرهنگ کاری در آلمان

بیشتر بدانید: شرایط کار در آلمان در سال 2024

تأثیر مهاجرت بر فرهنگ زندگی در آلمان

به طور کلی، ساختار جوامع و کشور‌های مختلف، همواره در حال تغییر و تحول بوده و مهم‌ترین عامل در این زمینه، مهاجرت و اقامت افراد مختلف از سایر کشور‌ها به کشوری دیگر می‌باشد. کشور آلمان نیز، کشوری مهاجر‌پذیر بوده که در طول سال، بسیاری از افراد برای کار و زندگی به این کشور مهاجرت می‌کنند. به همین دلیل می‌توان گفت، تأثیر مهاجرت بر فرهنگ آلمان، مانند تأثیرات اقتصادی و سیاسی، غیر قابل انکار است.

آشنایی با فرهنگ، اولین قدم برای مهاجرت به آلمان

شروع یک سفر هر چند دائم یا موقت، می‌تواند با هیجان و چالش‌های فراوانی همراه باشد. به همین دلیل، لازم است در اولین قدم، اطلاعات کافی در زمینه فرهنگ و سبک زندگی ساکنین کشور مقصد را به دست آورد. یکی از مسائل مهم پیش آمده در زمینه مهاجرت، تقابل و تغییرات فرهنگی میان مردم مهاجر و جامعه مهاجر‌پذیر است. این شوک فرهنگی به این معنی است که، باور‌ها و اعتقادات فرد در فرهنگ جدید تعریف نشده و افراد، با جنبه‌های کاملاً متفاوتی از ابعاد فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، مذهبی و غیره مواجه می‌شوند. در این شرایط، آشنایی با فرهنگ کشور مقصد و پذیرش آن، بسیار مهم و ضروری می‌باشد. لازم است افراد پس از مهاجرت به کشور مقصد، خود را با شرایط فرهنگی آن کشور تطبیق داده تا در مقابل تغییرات و شوک فرهنگی احتمالی، ایمن شوند.

جمع‌بندی

در این مطلب تلاش کردیم، تا با جنبه‌های مختلف فرهنگ در زندگی مردم آلمان آشنا شده و تأثیرات آن را در زندگی مهاجران و افراد بومی بررسی نماییم. شما می‌توانید علاوه بر اطلاعات ارائه شده، به سایت مونارک مراجعه کرده تا با موارد بیشتری در این زمینه آشنا شوید.

سؤالات متداول

میانگین هزینه زندگی در آلمان چقدر است؟

به طور کلی، میانگین هزینه زندگی در آلمان برای هر فرد، بین ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ یورو می‌باشد.

آیا گردشگران در آلمان مجوز رانندگی دارند؟

رانندگی در آلمان برای گردشگران و افراد غیر شهروند، تنها با گواهینامه بین‌المللی امکان‌پذیر بوده و در صورت داشتن گواهینامه معتبر، می‌توان رانندگی کرد.

غذای رایج مردم آلمان چیست؟

آلمانی‌ها علاقه زیادی به خوردن سوسیس و کالباس داشته و آن‌ها را در طعم‌های مختلفی تهیه می‌کنند.

تیم تولید محتوا
منتشر شده توسط تیم تولید محتوا