آمادگی مهاجرت و نکات مهمی که قبل از مهاجرت باید بدانید!

آمادگی مهاجرت و نکات مهمی که قبل از مهاجرت باید بدانید!

شاید شما هم در طول زندگی یک بار به مهاجرت فکر کرده باشید و بنا به دلایل مختلفی تصمیم به مهاجرت گرفته باشید. تصمیم برای مهاجرت اگر با هدف و برنامه‌ریزی باشید، قطعاً تبدیل به سفری ارزشمند و شروع یک زندگی جدید با کیفیت بالا خواهد شد. اما اگر آمادگی مهاجرت نداشته باشید و خیلی عجولانه و سریع تصمیم به مهاجرت گرفته باشید، احتمالاً با مشکلات زیادی روبرو خواهید شد. در این مطلب از مونارک قصد داریم در مورد نکاتی که باید قبل از مهاجرت بدانید صحبت کنیم و به شما بگوییم باید چه آمادگی‌هایی داشته باشید. با ما همراه باشید.

تصمیمی جدی بگیرید

اولین چیزی که باید در مورد آمادگی مهاجرت در نظر بگیرید، تصمیم راسخ و مطمئن است. اول باید خوب فکر کنید که اصلاً چرا می‌خواهید مهاجرت کنید؟ چه دلیل محکمی برای مهاجرت شما وجود دارد؟ آیا برای کار رفاه بیشتر می‌خواهید مهاجرت کنید و یا برای ادامه تحصیلات؟ لازم است به طور دقیق همراه با جزئیات موضع خود را از مهاجرت مشخص کنید. مثلاً اگر پاسخ شما این است که برای تحصیلات در دانشگاه‌های بسیار خوب و عالی قصد مهاجرت دارید، باید تصمیم بگیرید آیا بعد از فارغ التحصیلی می‌خواهید به وطن خود برگردید یا قصد ماندن در همان کشور را دارید؟ آیا کشور مبدا شرایط خوبی برای تحصیل ندارد و یا کشور مقصد از لحاظ آموزشی در سطح بسیار بالایی قرار دارد؟ این‌ها سؤالات ساده‌ای است که باید از خودتان بپرسید. حتماً پیش از آن که کار‌های مهاجرت شما شروع شود، تصمیم جدی بگیرید و به هیچ عنوان با شک و تردید مهاجرت نکنید چرا که در این صورت در آینده با مشکلات زیادی روبرو خواهید شد و این کار برای شما هزینه بر خواهد بود.

با استرس‌ها رو به رو شوید

یکی از نکات مربوط به آمادگی مهاجرت روبرو شدن با استرس‌ها است. شما باید بدانید که در آینده با مهاجرت کردن مشکلاتی برای شما به وجود می‌آید و چیز‌هایی که قبلاً به آن علاقه‌مند بوده‌اید را از دست خواهید داد. از جمله:

  • شغل فعلی خود را از دست می‌دهید. شغلی که ممکن است با تلاش و کوشش فراوان آن را به دست آورده باشید. اگر دلبستگی زیادی به شغل خود دارید، بیشتر راجع به مهاجرت فکر کنید.
  • شما دیگر به خانه و شهر خود برنمی گردید. رها کردن خانه و کاشانه‌ای که سال‌ها در آن زندگی کرده‌اید، می‌توانید یکی از سخت‌ترین کار‌هایی باشد که باید آمادگی آن را پیدا کنید. آمادگی برای زندگی در خارج نیاز به روبرو شدن با چنین استرسی را هم دارد.
  • هیچ دوستی نخواهید داشت. زمانی که به کشور جدیدی مهاجرت می‌کنید، طبیعتا همان اول هیچ دوستی ندارید و پیدا کردن دوست غیر هم زبان هم کار دشواری است. این که کسی نیست که تا با او مشکلات خود را در میان بگذارید، ممکن است دچار احساس خلأ و ناامیدی شوید اما باید به هر حال با آن روبرو شوید.

مقابله با استرس

چه بودجه‌ای را در نظر گرفته‌اید؟

یکی از مهم‌ترین نکات در مورد آمادگی مهاجرت این است که برای خود مشخص کنید چه بودجه‌ای را می‌خواهید برای مهاجرت در نظر بگیرید. باید به این سؤال کاملاً صادقانه پاسخ دهید و عددی که برای این بودجه در نظر می‌گیرید، باید مطابق واقعیت و حساب بانکی شما باشید. آیا هدف شما از مهاجرت سرمایه‌گذاری است؟ آیا بودجه شما برای این کار مناسب است؟ اگر نتوانید شغل مناسب خود را در کشور مقصد پیدا کنید، آیا این بودجه تا زمانی که شغل مناسب پیدا کنید برای شما کافی است؟ آیا هزینه‌های زندگی در خارج که شامل اجاره یا خرید خانه، هزینه حمل و نقل، هزینه خوراک و پوشاک می‌شود را در نظر گرفته‌اید و می‌توانید از پس آن‌ها بربیایید؟ علاوه بر همه این‌ها باید بودجه مشخصی را برای گرفتن ویزای کاری و اقامت کنار بگذارید که معمولاً رقم کمی نیست. در حقیقت یکی از مهم‌ترین مراحل آمادگی برای مهاجرت مشخص کردن میزان بودجه است و باید با دقت و حوصله زیاد و یک حسابرسی بسیار عالی به بررسی این موضوع بپردازید.

ذخیره پول

چیزی که در نکات آمادگی مهاجرت کاملاً مشخص و مبرا است، نیاز شدید به پول است. هر اندازه که شما پول برای مهاجرت کنار گذاشته باشید باز هم نیاز دارید تا صرفه‌جویی کنید. چرا که حادثه هیچ گاه خبر نمی‌کند و شما نمی‌دانید چه اتفاقات غیر منتظره‌ای پیش روی شما است. همچنین احتمال این که پولی را که برای مهاجرت کنار گذاشته باشید، به گونه‌ای دیگر خرج شود هم بسیار زیاد است. در نظر داشته باشید برای این که به زندگی بهتری دست یابید، نمی‌توانید از همان اول بهترین غذا‌ها را بخورید و نیاز‌های خود را بهترین شکل رفع کنید، چون در این صورت بیشتر ضرر خواهید کرد. پیشنهاد می‌کنیم در ابتدا صرفه جو باشید و پول‌هایتان را ذخیره کنید. حتی گاهی بهتر است عادت‌های پر خرج خود را هم کنار بگذارید تا بلاخره بتوانید به یک درآمد ثابت و خوب برسید. پس حتماً موارد اقتصادی و مالی برای آمادگی بهتر جهت مهاجرت را جدی بگیرید.

ذخیره پول

انتخاب کشور مقصد ۲۰۲۳

پس از آن که هدف خود را از مهاجرت مشخص کردید، نوبت به این می‌رسد که براساس شرایط و انگیزه‌ای که از مهاجرت دارید، کشور مقصد را برای خود انتخاب کنید. به عنوان مثال برخی از کشور‌ها بیشتر به دنبال نیرو‌های انسانی برای کار هستند، پس می‌توانند انتخاب مناسبی برای کسانی باشد که قصد مهاجرت کاری دارند. بعضی از کشور‌ها هم دانشگاه‌های معتبر و سطح بالایی دارند که با تحصیل در آن‌ها می‌توان مدرک معتبری دریافت کرد و تبدیل به فردی ماهر شد. بعضی از کشور‌ها هم برای گذراندن دوره بازنشستگی و تفریح بسیار مناسب هستند. به هر حال هر سرزمینی ویژگی‌های خاص خود را دارد. این شما هستید که با توجه به هدف و انگیزه‌ای که دارید باید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید و آمادگی مهاجرت به آن جا را برای خود ایجاد کنید. علاوه بر همه این موارد باید نکات دیگری که مربوط به آمادگی اجتماعی و فرهنگی برای مهاجرت است را هم مدنظر بگیرید.

  • همخوانی شرایط مالی کنونی با کشور منتخب.
  • همخوانی فرهنگ جامعه‌ای که قرار است در آن زندگی کنید با آداب و رسومی که با آن رشد کرده‌اید.
  • توجه به وضعیت بهداشت و درمان کشوری که مدنظرتان است.
  • آشنایی با میزان مالیات و قوانین مقصد.
  • وضعیت تحصیلی جامعه مقصد.
  •  و غیره.

چگونه کشور مناسب را برای مهاجرت انتخاب کنیم؟

خوب سؤالی که حالا ایجاد می‌شود این است که چگونه کشور مناسب برای مهاجرت را انتخاب کنیم و آمادگی مهاجرت به آن جا را در خود ایجاد کنیم. برای این که بتوانید کشور مناسبی برای مهاجرت انتخاب کنید ما در این قسمت راهکار‌های بهبود آمادگی مهاجرین را برای شما با طرح سؤال عنوان کردیم:

توجه ویژه به وضعیت بهداشت و درمان

باید حتماً در مورد وضعیت بهداشت و درمان کشوری که قصد مهاجرت به آن را دارید، اطلاعات جامعی کسب کنید تا سلامتی‌تان در خطر نیفتند. آب و غذای سالم، وضعیت بهداشتی افراد جامعه، آب و هوای خوب و بدون آلودگی و غیره جز نیاز‌های اولیه است که باید به آن توجه کرد.

وضعیت اقتصادی

وضعیت اقتصادی کشوری که قصد مهاجرت به آن را دارید را در نظر بگیرید. سرزمین‌هایی که با بحران‌های اقتصادی و مشکلات حادی در این زمینه هستند نباید به هیچ عنوان انتخاب شوند. زندگی در چنین کشور‌هایی حتی برای خود افراد جامعه سخت است چه برسد به این که فردی از خارج از کشور بخواهد به آن مهاجرت کند. باید قبل از مهاجرت بدانید که میزان مالیات، وضعیت اقتصاد و تورم و غیره در کشور مقصد چگونه است و آیا شما می‌توانید از پس مخارج خود بر بیاید یا خیر.

آداب و رسوم جامعه

قبل از مهاجرت بهتر است در مورد آداب و رسوم منطقه اطلاعات جمع‌آوری کنید و با آن‌ها آشنا شوید. سعی کنید کشوری را انتخاب کنید که با عقاید و تفکرات شما مشابه باشد. چرا که اولین چیزی که در یک کشور دیگر به چشم می‌آید فرهنگ مردم جامعه است.

هزینه مسکن

در هر کشوری هزینه که باید بابت مسکن پرداخت شود کاملاً متفاوت است. شما باید ببنید آیا توانایی زندگی در مکانی که اجاره خانه بیشتر از درآمد شما است را دارید؟ یا اگر بخواهید در کشور مورد نظرتان خانه‌ای را خریداری کنید باید چه مقدار هزینه کنید؟

وضعیت کار

آمادگی مهاجرت فقط معطوف به سرمایه و بودجه نمی‌شود. شما باید قبل از هر اقدامی برای مهاجرت در هر کشوری، وضعیت کاری آن را در نظر بگیرید. شما پس از تحصیلات نیاز به استخدام شدن دارید. پس حتماً در مورد چگونگی وضعیت کار در کشور‌هایی که علاقه‌مند به زندگی در آن هستید، مطلع شوید.

 کشور مناسب برای مهاجرت

انتخاب مشاور خوب

خوشبختانه امروزه وکلاً و مشاوران بسیار زیادی در سطح کشور وجود دارند که می‌توانند اطلاعات و مهارت‌های لازم برای مهاجرت را به شما آموزش دهند و در این زمینه شما را راهنمایی کنند. اگر با روند و مراحل خارج شدن از کشور و همچنین اخذ ویزا و اقامت آشنایی ندارید، می‌توانید امور مربوط به مهاجرت خود را به وکلاً بسپارید. هزینه مشاوره در رابطه با مهاجرت بستگی به میزان شهرت و معروفیت وکیل و همچنین کشوری که قصد دارید به آن مهاجرت کنید دارید. توصیه می‌کنیم از شروع کار مهاجرت با وکلاً خبره و ماهر در این زمینه مشورت کنید تا روند اداری و سایر مراحل با سرعت بیشتر و بدون هیچ مشکلی پیش رود. انتخاب یک وکیل منصف و ماهر نقش بسیار مهمی در آمادگی مهاجرت شما دارد. پیشنهاد می‌کنیم از تجربیات مهاجران در فرآیند آمادگی با وکلاً استفاده کنید تا بتوانید راحت‌تر در مورد این موضوع تصمیم بگیرید و بهترین وکیل و مشاور را برای خود انتخاب کنید.

آشنایی با شرایط اخذ اقامت در کشور مقصد

اگر بتوانید یک وکیل خبره و ماهر برای امور مربوط به مهاجرت خود انتخاب کنید، تمام شرایط شما از جانب وکیل مورد بررسی قرار خواهد گرفت. وکیل می‌تواند به شما مشاوره و راهنمایی در آمادگی برای مهاجرت ارائه دهد و بگوید که کشوری که برای مهاجرت انتخاب کرده‌اید مناسب شرایط فعلی شما است یا خیر. از آنجایی که وکلاً تجربه زیادی دارند یم توانند تشخیص دهند که آیا تصور شما از مکانی که می‌خواهید برای همیشه در آن زندگی کنید، درست و مطابق واقعیت است یا خیر. شما می‌توانید به راحتی از طریق وکیل خود از شرایط اخذ اقامت دائم جویا شوید. در صورتی که کشور مورد نظر مناسب شما باشد، می‌توانید شرایط و قوانین اخذ اقامت، تحصیل و کار کشور مقصد آشنا شوید. توجه کنید شرایط اقامت در هر کشوری متفاوت است و این نکته را در آمادگی مهاجرت فراموش نکنید.

محل اقامتتان را از قبل انتخاب کنید

یکی از اقدامات پیشگیرانه در مسیر مهاجرت این است که محل اقامت خود را مشخص کنید. جستجوی محل اقامت یکی از هیجان انگیزترین بخش‌ها برای مهاجران است. هنگامی که مکانی را برای خود پیدا می‌کنید و از این به بعد آن را خانه خود می‌دانید، می‌تواند واقعاً هیجان‌انگیز و جالب البته نگران‌کننده هم باشد. شما می‌توانید برای پیدا کردن یک خانه مناسب برای خود نقشه‌های گوگل را مورد بررسی قرار دهید. رستوران، داروخانه، بانک، سوپرمارکت و غیره را به صورت آنلاین در نقشه پیدا کنید و برای روز‌های خود برنامه‌ریزی کنید.

اگر می‌خواهید با ویزای کاری مهاجرت کنید، احتمالاً محل کار شما می‌تواند موضوع تعیین‌کننده برای محل اقامت‌تان باشد. اگر هم برای تحصیل مهاجرت می‌کنید، مؤسسه تحصیلی شما احتمالاً گزینه‌های مسکن برای دانشجو‌های بین‌المللی ارائه می‌دهد که می‌توانید از خدمات آن‌ها استفاده کنید.

توجه به وضعیت حمل و نقل

یکی دیگر از نکاتی که باید برای آمادگی مهاجرت به آن توجه کنید وضعیت حمل و نقل است. هنگامی که محل اقامت خود را می‌خواهید انتخاب کنید، باید به مسیر رفت و آمد و وضعیت حمل و نقل در آن منطقه توجه کنید. باید تصمیم بگیرید که می‌خواهید خارج از مرکز شهر زندگی کنید و با ماشین شخصی رفت و آمد کنید و یا می‌خواهید در مرکز شهر زندگی کنید و وسیله نقلیه عمومی را انتخاب کنید. شما می‌توانید بلافاصله پس از این که اقامت خارج از کشور را دریافت کردید، برای دریافت گواهینامه بین‌المللی اقدام کنید تا برای رانندگی مشکلی نداشته باشید.

آشنایی با زبان کشور مقصد

یکی از مواردی که باید هنگام آمادگی مهاجرت به آن توجه کنید، بحث زبان کشور مقصد است. شما باید بدانید که کشور مقصد از شما چه زبانی می‌خواهد. آیا آن‌ها می‌توانند به زبان شما یا زبان انگلیسی صحبت کنند؟ به هر حال لازمه مهاجرت به هر کشور یادگرفتن زبان آن کشور است در غیر این صورت زندگی کردن و هم صحبتی با دیگران و رفع نیاز‌های اولیه کار سختی خواهد بود. قبل از این که اقدامی برای مهاجرت انجام دهید، سعی کنید در مورد کار‌های قانونی یا ثبتی که باید قبل از رسیدن به کشور مقصد انجام دهید را بررسی کنید. چرا که شاید مجبور به امضای قرارداد‌هایی شوید که هیچ چیزی از آن سر در نمی‌آورید. البته توصیه می‌کنیم برای ترجمه اسناد مهم حتماً از خدمات ترجمه استفاده کنید. اهمیت آموزش و آمادگی فردی برای زبان کشور مقصد بسیار بالا است و این موضوع را حتماً جدی بگیرید.

جمع بندی

مهاجرت برای همه افراد یک تصمیم پیچیده و مهم است که نیاز به برنامه ریزی دقیق و آمادگی کامل دارد. هر فردی برای پیدا کردن آمادگی مهاجرت باید با شرایط و قوانین سرزمینی که قصد مهاجرت به آن را دارد، آشنا شوید. هر کدام از کشورها دارای آداب و رسوم، فرهنگ و قوانین متفاوتی هستند و نمی توان هیچ کدام از آن ها را نادیده گرفت. ما در این مطلب نکات مهم مربوط به آمادگی هی لازم برای مهاجرت را برای شما ارائه دادیم. برای اطلاعات بیشتر در زمینه مهاجرت می توانید به مطالعه مقالاتی که مونارک در مورد مهاجرت در اختیار شما قرار داده بپردازید. 

تیم تولید محتوا
منتشر شده توسط تیم تولید محتوا