راهنمای جامع شهروندی آلمان: اقدامات و قوانین 2024

راهنمای جامع شهروندی آلمان: اقدامات و قوانین 2024

آلمان افرادی را که به دنبال شروعی تازه و دنیایی از فرصت‌ها هستند را مجذوب خود می‌کند. این کشور که به خاطر تاریخ غنی و فرهنگی منحصر به فردش مشهور است، کلید آینده‌ای پر از امید را نوید می‌دهد. برای کسانی که رویای گرفتن شهروندی آلمان را در سر می‌پرورانند، ممکن است رسیدن به این مهم را دشوار بدانند؛ اما خبر خوب این است که مهاجران معمولاً پس از چند سال اقامت می‌توانند برای شهروندی آلمان درخواست دهند. با این حال، ما در «موسسه مهاجرتی مونارک» به شما کمک می‌کنیم تا شرایط و راه‌های اخذ تابعیت آلمان را بدانید.

شرایط قانون جدید شهروندی آلمان

دولت فدرال آلمان قانون جدید شهروندی را با هدف تسهیل و تسریع روند اخذ تابعیت برای اتباع خارجی مقیم این کشور تصویب کرده است. این قانون شامل چندین تغییر کلیدی از جمله کاهش دوره اقامت اجباری از هشت سال به پنج سال است. در ادامه به جزئیات بیشتری اشاره می‌کنیم:

تابعیت آلمان در 5 سال

بر اساس مقررات جدید، کسانی که به دنبال تابعیت از طریق Naturalization (شهروندی بعد از اقامت) هستند، به جای هشت سال برای دریافت تابعیت، تنها باید پنج سال در آلمان اقامت داشته باشند. در شرایط استثنایی، فرد می‌تواند تنها با سه سال اقامت تابعیت کسب کند. علاوه بر این، اگر حداقل یکی از والدین بیش از پنج سال به طور قانونی در این کشور اقامت داشته باشد به فرزندان والدین خارجی متولد شده در آلمان تابعیت بدون قید و شرط اعطا خواهد شد.

تابعیت آلمان در 3 سال

افرادی که دستاوردهای برجسته‌ای دارند تنها در عرض سه سال پس از اقامت در آلمان می‌توانند تابعیت دریافت کنند. دستاوردها ممکن است تحصیلی، شغلی و مشارکت‌های اجتماعی قابل توجه باشد. علاوه بر این، آنها باید سطح بالایی از تسلط به زبان آلمانی، حداقل در سطح C1 را کسب کنند. این افراد همچنین باید از نظر مالی مستقل باشند و بتوانند از خود و همراه‌شان حمایت مالی کنند.

شرایط قانون جدید شهروندی آلمان

تفاوت اقامت دائم با شهروندی آلمان

اقامت دائم و شهروندی آلمان وضعیت‌های قانونی متمایز با حقوق و مسئولیت‌های متفاوت هستند. اقامت دائم یک وضعیت اقامت طولانی مدت است که به اتباع خارجی اجازه می‌دهد به طور نامحدود در آلمان زندگی و کار کنند. افراد برای به دست آوردن اقامت دائم معمولاً باید مجوز اقامت موقت برای چند سال (معمولاً پنج سال) داشته باشند، توانایی مالی کافی را نشان دهند، مهارت‌های کافی در زبان آلمانی داشته باشند و سایر شرایط خاص را برآورده کنند.

شهروندی آلمان بالاترین وضعیت قانونی در آلمان است که عضویت کامل در ایالت آلمان را اعطا می‌کند. روند اخذ تابعیت آلمان گسترده‌تر از اقامت دائم است. این روند اغلب شامل یک دوره اقامت طولانی‌تر (معمولاً هشت سال)، اثبات ادغام در جامعه آلمان، مهارت زبان و انصراف از شهروندی قبلی است. شهروندان آلمانی دارای کلیه حقوق و مسئولیت‌های سایر شهروندان هستند. شهروندان آلمانی حق داشتن گذرنامه آلمانی را خواهند داشت. درحقیقت، شهروندی مزایای بسیاری بیشتری نسبت به اقامت دائم دارد.

مزایای اخذ شهروندی آلمان

اگر در حال حاضر در آلمان زندگی می‌کنید و قصد ندارید به این زودی‌ها این کشور را ترک کنید، پس می‌توانید برای شهروندی درخواست دهید. مزایای شهروندی آلمان عبارتند از:

  • دارندگان پاسپورت آلمانی از دسترسی بدون روادید یا ویزا در هنگام ورود به طیف وسیعی از کشورها برخوردار می‌شوند که این امر رفت و آمد راحت در سراسر جهان را تسهیل می‌کند.
  • اقتصاد قوی آلمان چشم اندازهای بی‌پایانی برای رشد شغلی و ثبات مالی ارائه می‌دهد و پایه محکمی برای آینده‌ای مرفه فراهم می‌کند.
  • آلمان از سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی کارآمد گرفته تا آموزش در سطح جهانی، همواره از نظر کیفیت زندگی در زمره کشورهای برتر قرار دارد و سبک زندگی راحت و رضایت بخشی را تضمین می‌کند.
  • سیستم رفاه اجتماعی توسعه یافته آلمان از جمله پوشش مراقبت‌های بهداشتی، مزایای بیکاری و مستمری بازنشستگی را ارائه می‌دهد که این امر آرامش خاطر را برای افراد تضمین می‌کند.
  • افراد از حمایت یک نظام حقوقی باثبات و قابل اعتماد، ارتقای ایمنی، برابری و احترام به حقوق فردی برخوردار می‌شوند.
  • امکان دسترسی به اتحادیه اروپا با پاسپورت آلمان وجود دارد. شهروندی آلمان درها را به روی فرصت‌های گسترده‌تر برای سفر، کار و تحصیل در سراسر قاره باز می‌کنید.
  • شهروندان آلمانی می‌توانند فعالانه در شکل دادن به آینده آلمان از طریق رای دادن و شرکت در انتخابات محلی و ملی حضور قوی داشته باشند.
  • فرزندان کسانی که تابعیت آلمان را دارند به طور خودکار شهروند آلمان خواهند شد. این موضوع می‌تواند‌ آینده درخشانی را برای فرزندان شما رقم بزند.

شرایط گرفتن تابعیت آلمان

برای تبدیل شدن به یک شهروند باید تمام شرایط اخذ شهروندی به شرح زیر را داشته باشید:

  • شما باید حداقل مدت زمان لازم در آلمان کار و زندگی قانونی داشته باشید.
  • شما باید مجوز اقامت قانونی در آلمان داشته باشید.
  • شما باید به زبان آلمانی صحبت کنید.
  •  شما باید آزمون تابعیت را گذرانده باشید یا از یک مدرسه آلمانی فارغ التحصیل شده باشید.
  • شما نباید هرگز به جرم جدی محکوم شده باشید.
  • قانون اساسی آلمان باید به رسمیت شناخته شود و شما موظف به رعایت آن هستید.
  • شما نمی‌توانید بیش از یک همسر داشته باشد (بدون تعدد زوجات).
  • شما باید مدارکی مانند گذرنامه یا شناسنامه ارائه کنید که نام و اطلاعات شخصی شما را ثابت کند. در غیر این صورت، باید ثابت کنید که کشور مبدا از صدور این اسناد خودداری می‌کند.

مراحل اخذ تابعیت آلمانی

فرآیند درخواست شهروندی به شرح زیر است:

1.بررسی شرایط: مطمئن شوید که معیارهای واجد شرایط بودن برای اخذ تابعیت آلمان را دارید. شرایط لازم ممکن است شامل حداقل دوره اقامت، ادغام در جامعه آلمان، مهارت زبان و سایر عوامل باشد.

2.اجازه اقامت: اگر قبلاً مقیم دائمی نیستید، ممکن است لازم باشد ابتدا اجازه اقامت دریافت کنید و دوره اقامت مورد نیاز را تکمیل کنید.

3.مهارت زبان: این شرط ممکن است با گذراندن یک آزمون زبان شناخته شده مانند آلمانی به عنوان زبان خارجی (TestDaF) یا Goethe-Zertifikat برآورده شود.

4.ادغام و دانش فرهنگی: ادغام خود را با جامعه آلمان با نشان دادن دانش فرهنگی و پایبندی به قوانین و ارزش‌های آلمان ثابت کنید. این موضوع ممکن است شامل شرکت در دوره‌های ادغام و قبولی در آزمون‌های مرتبط باشد.

5.ترک تابعیت قبلی (در صورت نیاز): اگر کشور خود اجازه تابعیت مضاعف را نمی‌دهد، آماده باشید که تابعیت قبلی خود را ترک کنید. برخی استثناها وجود دارند، بنابراین مهم است که قوانین خاص آلمان و کشور خود را بررسی کنید.

6.ارسال درخواست: درخواست شهروندی آلمان را به اداره محلی یا اداره مهاجرت ذیصلاح ارسال کنید. تمام مدارک مورد نیاز مانند مدرک هویت، مجوز اقامت، گواهی مهارت زبان و سایر مدارک پشتیبانی را شامل شود.

7.فرآیند تابعیت: فرآیند پذیرش تابعیت شامل بررسی درخواست، انجام مصاحبه و ارزیابی صلاحیت کلی شما است. این روند ممکن است چندین ماه طول بکشد.

8.مراسم شهروندی: اگر درخواست شما موفقیت آمیز باشد، ممکن است به یک مراسم شهروندی دعوت شوید که در آن سوگند وفاداری می‌خورید تا رسماً شهروند آلمان می‌شوید.

9.دریافت گواهی و گذرنامه: پس از پایان مراسم، گواهی تابعیت دریافت خواهید کرد و می‌توانید برای پاسپورت آلمانی اقدام کنید.

مراحل اخذ تابعیت آلمانی

آشنایی با حقوق و مسئولیت‌های شهروندان آلمانی

حقوق و وظایف شهروندان پس از اخذ تابعیت آلمانی عبارتند از:

اطاعت از قانون

ملزم به پیروی از تمام قوانین و مقررات آلمان هستید. این موضوع شامل پایبندی به قوانین فدرال و محلی برای تضمین یک جامعه امن و منظم است. توجه به این نکته مهم است که اگرچه تعهد شما به اطاعت از قانون مطابق با زمانی است که مقیم خارجی بوده‌اید، اقدامات شما به عنوان یک شهروند دارای اهمیت و مسئولیت بیشتری است.

مشارکت در دموکراسی

شهروندان دارای تابعیت در آلمان حق مشارکت دارند و مسئول مشارکت فعال در روند دموکراتیک هستند. این امر شامل استفاده از حق رای شما در انتخابات فدرال، ایالتی و محلی و مشارکت در انتخاب نمایندگان است. به عنوان یک شهروند مسئول، این وظیفه شماست که در مورد مسائل سیاسی آگاه باشید و در بحث‌های محترمانه و آگاهانه در مورد موضوعاتی که جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد شرکت کنید.

خدمت در مواقع نیاز

در حالی که آلمان خدمت سربازی اجباری را به حالت تعلیق درآورده است، اما کلیه شهروندان ممکن است برای خدمت در خدمات غیرنظامی جایگزین یا ارائه کمک در مواقع اضطراری ملی فراخوانده شوند.

احترام به قانون اساسی

رعایت اصول مشخص شده در قانون اساسی آلمان یک مسئولیت مشترک بین همه شهروندان است. این امر حفاظت از حقوق اساسی و حفظ ارزش‌های دموکراتیک را تضمین می‌کند. در واقع، این موضوع یکی از مهمترین الزاماتی است که باید در طول فرآیند درخواست تابعیت خود رعایت کنید.

مسئولیت زیست محیطی

آلمانی‌ها به خاطر قوانین سخت بازیافت و مراقبت از محیط زیست شهرت دارند. به عنوان یک شهروند مسئول از شما انتظار می‌رود که رفتارهای آگاهانه محیطی را بپذیرید. این امر نه تنها مستلزم پیروی از دستورالعمل‌های بازیافت به خوبی تثبیت شده است، بلکه مشارکت فعالانه در تلاش‌ها برای کاهش ضایعات، حفظ منابع و حمایت از شیوه‌های پایدار است.

راه‌های گرفتن تابعیت در آلمان

چند مسیر مختلف برای اخذ شهروندی آلمان وجود دارند. هر مسیر می‌تواند‌ شرایط و مدارک مخصوص به خود را داشته باشد که باید از قبل نسبت به شناخت آنها اقدامات لازم را انجام دهید. در ادامه به راه‌های گرفتن تابعیت در آلمان اشاره می‌کنیم:

اخذ تابعیت و شهروندی آلمان از طریق کار

در آلمان کار پیدا کنید و قرارداد کاری را تضمین کنید. کارفرمای شما معمولاً برای دریافت ویزای کار(ویزای جاب آفر) باید یک پیشنهاد کاری برای شما ارائه دهد. انواع مختلفی از ویزای کار آلمان وجود دارند که می‌توانید برای هر کدام اقدام کنید. پس از ورود به آلمان باید برای مقاصد کاری برای اجازه اقامت اقدام کنید. این موضوع به شما اجازه می‌دهد تا به طور قانونی در این کشور اقامت و کار کنید. نوع مجوزی که دریافت می‌کنید به شغل و صلاحیت شما بستگی دارد. سپس بعد از سپری شدن سه تا پنج سال می‌توانید برای شهروندی اقدام کنید.

اخذ شهروندی و تابعیت کشور آلمان از طریق سرمایه گذاری

برای تبدیل شدن به یک شهروند آلمانی از طریق سرمایه گذاری، باید برای ویزای خوداشتغالی (کارآفرینی) درخواست دهید و کسب و کاری را راه اندازی کنید که سهم قابل توجهی در اقتصاد آلمان داشته باشد. استخدام حداقل پنج کارمند جدید از شرایط لازم برای خوداشتغالی در آلمان است. شما همچنین باید حداقل شش سال قبل از ارائه درخواست شهروندی در آلمان زندگی کنید و در جامعه آلمان ادغام شوید. اگرچه سرمایه گذاری یک مسیر مستقیم شهروندی نیست، اما از طریق ویزای کارآفرینی می‌توانید انتظار داشته باشید که پس از سه سال اقامت دائم آلمان و پس از شش سال شهروند شوید.

بیشتر بدانید: اخذ اقامت آلمان از طریق سرمایه‌گذاری

اخذ تابعیت آلمان از طریق تحصیل

تحصیل معمولاً به یک مسیر مستقیم برای شهروندی منجر نمی‌شود. اگر  قصد تحصیل در آلمان دارید و ویزای تحصیلی آلمان دارید باید به محض اتمام تحصیل و پایان اعتبار ویزای خود این کشور را ترک کنید. با این حال، اگر می‌خواهید به مدت طولانی در آلمان زندگی کنید و در نهایت پس از پایان تحصیلات خود برای شهروندی درخواست دهید، باید مسیرهای اقامت دیگر را بررسی کنید. اگر می خواهید پس از اتمام تحصیلات خود برای شهروندی آلمان درخواست دهید، چند گزینه وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

  • برای ویزای JobSeeker اقدام کنید.
  • برای ویزای کار اقدام کنید.
  • برای ویزای الحاق خانواده اقدام کنید.

اخذ تابعیت آلمان از طریق ازدواج

این مسیر فرصتی را برای همسران خارجی شهروندان آلمانی فراهم می‌کند تا تابعیت این کشور را کسب کنند. توجه به این نکته مهم است که ازدواج به تنهایی به طور خودکار تابعیت را اعطا نمی‌کند، بلکه به عنوان یک عامل مهم در فرآیند شهروندی عمل می‌کند. برای واجد شرایط بودن، همسران باید شرایط خاصی از جمله حداقل مدت اقامت در آلمان، ازدواج معتبر که توسط قانون آلمان به رسمیت شناخته شده است و توانایی اثبات شده برای حمایت مالی از خود را داشته باشند. علاوه بر این، متقاضیان باید با نشان دادن مهارت در زبان آلمانی و درک ارزش‌ها، سنت‌ها و نظام حقوقی کشور، ادغام خود را در جامعه آلمان به نمایش بگذارند.

اخذ تابعیت آلمان از طریق تولد فرزند

بر اساس قانون فعلی، فرزندان دارای والدین خارجی تنها در صورتی می‌توانند تابعیت آلمان را دریافت کنند که حداقل یکی از والدین حداقل هشت سال به طور قانونی در آلمان اقامت داشته باشد و در زمان تولد فرزند، حقوق اقامت دائم را به دست آورده باشد. پس از اجرایی شدن قانون جدید، مدت اقامت والدین به پنج سال کاهش می‌یابد. در مورد کودکان آلمانی که در خارج از آلمان در تاریخ 1 ژانویه 2000 یا پس از آن متولد می‌شوند، تنها در صورتی تابعیت آلمانی را کسب می‌کنند که والدین قبل از اولین سالگرد تولد کودک، تولد فرزند خود را به نمایندگی آلمانی صلاحیت‌دار در خارج از کشور گزارش دهند.

اخذ شهروندی آلمان از طریق پناهندگی

آلمان به عنوان یکی از کشورهای اروپایی با بیشترین پناهنده و پناهجو، امنیت و ثبات را برای کسانی که در کشورهای خود تحت آزار و اذیت قرار می‌گیرند، ارائه می‌دهد؛ بنابراین، برای پناهندگان و پناهجویان، اخذ تابعیت آلمان صرفاً یک وضعیت قانونی نیست، بلکه دروازه‌ای به سوی یک زندگی جدید است. پناهندگان باید حداقل پنج سال به طور مداوم در آلمان به طور قانونی زندگی کرده باشند. آنها باید اقامت دائم در آلمان داشته باشند یا کارت آبی اتحادیه اروپا یا مجوز اقامت موقت مربوطه را ارائه دهند.

قوانین تابعیت دوگانه در آلمان

تابعیت مضاعف به معنای داشتن بیش از یک تابعیت است. به عنوان مثال، شخصی می‌تواند به طور همزمان شهروند آلمان و ایران باشد. هر کشوری قوانین شهروندی خود را تنظیم می‌کند و اکثر کشورها تابعیت مضاعف را مجاز نمی‌دانند. آلمان تا همین اواخر اجازه تابعیت مضاعف را جز در شرایط فوق العاده نمی‌داد. قانون شهروندی گسترش یافته و شامل افراد بیشتری می‌شود که واجد شرایط تابعیت دوگانه آلمان هستند. آلمان تابعیت مضاعف را فقط در شرایط زیر مجاز می‌داند:

  • برای کودکانی که در زمان تولد حداقل یک والدین آلمانی دارند (فردی خارجی با یک آلمانی ازدواج کرده است).
  • برای کودکانی که در آلمان از والدین خارجی متولد شده‌اند.
  • برای مهاجران آلمانی که برای حفظ تابعیت خود و گرفتن تابعیت دیگر درخواست ابقا کرده‌اند.
  • برای شهروندان خارجی که از نوادگان اتباع آلمانی هستند.

قوانین تابعیت دوگانه در آلمان

مدارک لازم برای اخذ تابعیت آلمانی

هنگام درخواست شهروندی آلمان باید مدارک زیر را ارائه دهید تا ثابت کنید که شرایط لازم را دارید:

  • فرم درخواست شهروندی
  • پاسپورت معتبر یا مدارک هویتی دیگر
  • اجازه اقامت
  • گواهی آزمون تابعیت
  • شناسنامه
  • شناسنامه اجداد (در صورت درخواست تابعیت از طریق نسب)
  • مدرک مهارت زبان آلمانی در سطح B1 یا بالاتر
  • گواهی ازدواج (در صورت وجود)
  • مدرک مالی کافی برای حمایت از خود و افراد وابسته (در صورت وجود)
  • گواهی سوء پیشینه کیفری
  • اثبات پرداخت هزینه‌های تابعیت

            بیشتر بخوانید: آنرکنونگ و فرآیند معادل‌سازی مدارک تحصیلی و کاری در کشور آلمان

اعتبار پاسپورت آلمانی

گذرنامه‌های بیومتریک و کارت‌های شناسایی را فقط می‌توان به صورت حضوری و پس از تعیین وقت قبلی درخواست کرد، زیرا اسکن اثر انگشت متقاضی الزامی است. پاسپورت‌های بیومتریک در دفتر چاپ فدرال در برلین چاپ می‌شوند. اگر نیاز به سفر دارید و پاسپورت هنوز معتبر است، می‌توانید پاسپورت موجود خود را در طول زمان پردازش نگه دارید. زمان پردازش 8 تا هفته است. یک گزینه اکسپرس زمان پردازش را به 3 تا 4 هفته با هزینه اضافی 32 یورو کاهش می‌دهد. گذرنامه‌های بیومتریک صادر شده برای متقاضیان زیر 24 سال به مدت 6 سال اعتبار دارند. برای متقاضیان بالای 24 سال اعتبار 10 سال است.

آزمون اخذ شهروندی آلمان

آزمون تابعیت برای ارزیابی دانش یک فرد از سیستم حقوقی، جامعه و شرایط زندگی آلمان است. این آزمون شامل 33 سوال چند گزینه‌ای از جمله سه سوال خاص در مورد ایالتی از آلمان است که متقاضی در آن زندگی می‌کند. برای قبولی در آزمون، متقاضی باید به 17 پاسخ صحیح برسد. برای آمادگی بیشتر می‌توانید در وبسایت اداره فدرال مهاجرت و پناهندگان یک آزمون تستی بدهید که در آن پاسخ‌های صحیح نمایش داده می‌شود. این آزمون برای کسانی که دوره دبیرستان آلمان یا برنامه آموزش عالی آلمان را در علوم حقوقی، اجتماعی، سیاسی یا اداری گذرانده‌اند، الزامی نیست. همچنین افراد کمتر از 16 سال و کهنسالان که توانایی شرکت در آزمون را ندارد، از این آزمون معاف هستند.

هزینه‌های اخذ شهروندی آلمان

شما باید قبل از ارسال درخواست خود، تمام هزینه‌های مربوطه را بپردازید. هنگام درخواست تابعیت آلمان از طریق اخذ تابعیت باید مبلغ 255 یورو را پرداخت کنید. اگر برای فرزندان تحت تکفل درخواست می‌دهید، هزینه درخواست برای هر کودک زیر 16 سال 51 یورو است. هزینه‌های اضافی شامل 25 یورو برای آزمون تابعیت و 25 یورو هزینه گواهی شهروندی است.

کلام آخر

آلمان به دلیل استاندارد زندگی عالی و اقتصاد قوی خود به یکی از کشورهای ایده آل برای زندگی تبدیل شده است. برخی از افراد نه تنها قصد زندگی در آلمان را دارند بلکه بخشی از جامعه شهروندی این کشور نیز می‌شوند. با این حال، به دلیل سیستم پیچیده بوروکراتیک، اخذ تابعیت آلمان آنقدر که به نظر می‌رسد آسان نیست. شما باید شرایط و مدارک لازم برای شهروندی را داشته باشید تا بتوانید تابعیت این کشور اروپایی را به دست آورید. برای کسب اطلاعات بیشتر با تیم مشاوران ما در موسسه مهاجرتی مونارک تماس بگیرید.

تیم تولید محتوا
منتشر شده توسط تیم تولید محتوا