مروری بر شرایط کار پزشکی در آلمان

مروری بر شرایط کار پزشکی در آلمان

با توجه به اهمیت کار پزشکی در آلمان، در این مقاله بر شرایط مهاجرت و اخذ اقامت دائم، بهترین شهرها برای پزشکان، موقعیت کار برای پزشکان، مزیت‌های مهاجرت پزشکان به آلمان و مباحثی از این قبیل، مروری جامع و کامل خواهیم داشت.

پزشکان یکی از مهمترین اعضای کادر درمان هستند که کشور آلمان به آن‌ها نیاز دارد و از سراسر جهان، مهاجر پزشک می‌پذیرد. به همین دلیل بسیاری از پزشکان مایل هستند تا اطلاعات بیشتری درباره کار پزشکی در آلمان به دست آورند تا بتوانند بهتر و دقیق‌تر شرایط را برای مهاجرت به این کشور بسنجند. اگر شما هم مایل هستید تا از شرایط و بازار کار پزشکی در آلمان اطلاع پیدا کنید، پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید چون به موضوعات جالبی می‌پردازیم.

شرایط عمومی مهاجرت برای کار پزشکی در آلمان

آن دسته از افرادی که به دنبال کار پزشکی در آلمان هستند، باید واجد برخی شرایط باشند تا بتوانند ویزای این کشور را دریافت کنند. در واقع دولت آلمان با ادامه کار و فعالیت افرادی موافقت خواهد کرد که شرایط زیر را داشته باشد:

داشتن پیشنهاد شغلی

پیشنهاد شغلی یا جاب آفر، اولین شرط مورد نیاز برای کار پزشکی در آلمان است. پزشکان برای گرفتن پیشنهاد شغلی می‌توانند به صورت شخصی با بیمارستان‌ها و کلینیک‌های درمانی آلمان مکاتبه کنند و یا به یکی از موسسات مهاجرتی مراجعه کنند و به کمک آن‌ها موفق به دریافت پیشنهاد شغلی در آلمان شوند. افرادی که به دنبال کار پزشکی در آلمان هستند، می‌توانند به موسسه مهاجرتی مونارک مراجعه کنند. ما در تمام مسیر در کنار شما پزشکان عزیز خواهیم بود و فرآیند مهاجرت را برای شما آسان خواهیم کرد.

شرایط سنی

کار پزشکی در آلمان، از جمله مشاغلی است که دارای شرایط سنی است و سن مناسب برای اشتغال در زمینه، 25 تا 40 سال عنوان شده است. البته توجه داشته باشید که امکان مهاجرت پزشکان با سنی خارج این محدوده نیز امکان‌‌پذیر است اما کمی دشوار و با شرایطی خاص صورت می‌گیرد.

مدرک زبان آلمانی

حداقل سطح زبان آلمانی مورد پذیرش برای کار پزشکی در آلمان، سطح عمومی B2 و سطح تخصصی C1 است. با توجه به اهمیت ارتباط پزشکان با بیماران برای اطلاع از عارضه و بیماری آن‌ها و همچنین برقراری ارتباطات با همکاران جهت تبادل اطلاعات و وضعیت بیمار، تسلط داشتن بر این زبان ضروری به شمار می‌رود.

سابقه کار

از دیگر شرایط مورد نیاز برای کار پزشکی در آلمان، داشتن حداقل دو سال سابقه کار و فعالیت پزشکان در حوزه کاری یا تخصص خود است.

معال‌سازی کردن مدارک

یکی از الزامات کار پزشکی در آلمان، قبولی در آزمون اپروباسیون (Approbation) است که برای شرکت در آن، نیازمند معادل‌سازی مدارک خواهید بود. با توجه به اینکه معادل‌سازی مدارک پزشکی غیر اروپایی به طول می‌انجامد، متقاضیان می‌توانند در ابتدای کار پزشکی در آلمان، مجوز پزشکی موقت (Berufserlaubnis) را دریافت نمایند و تا زمان معادل‌سازی نهایی مدارکشان و قبول شدن در آزمون دانش پزشکی، در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مشغول به کار شوند.

موفقیت در آزمون زبان آلمانی برای پزشکان

آزمون زبان فنی یا Fachspracheprüfung آزمونی است که با هدف بررسی مهارت‌های زبانی حرفه‌ای پزشکان به صورت شفاهی و کتبی صورت می‌گیرد. این آزمون، برای کار پزشکی در آلمان اهمیت زیادی دارد و برای به رسمیت شناخته‌شدن پزشکان و دریافت مجوز طبابت، لازم است.

برخورداری از آمادگی جسمانی و شخصیتی

افرادی که به دنبال کار پزشکی در آلمان هستند، باید آمادگی جسمانی و شایستگی شخصیتی خود را از طریق انجام برخی آزمایشات و آزمون‌ها اثبات کنند. این کار به دلیل اهمیت شغل پزشکی در آلمان انجام می‌شود.

عکس از کار پزشکی در آلمان

موقعیت‌های کار پزشکی در آلمان

در حال حاضر، کشور آلمان به عنوان یکی از کشورهای نیازمند به نیروهای کادر درمان شناخته می‌شود که با کمبود شدید نیروی پزشک مواجه است. به دلیل توجه ویژه‌ای که این دولت به حوزه بهداشت و درمان دارد، کار پزشکی در آلمان یکی از مشاغل مهم و حیاتی در این کشور به شمار می‌رود. البته اهمیت این شغل فقط مربوط به کشور آلمان نیست و در سراسر جهان توجه ویژه‌ای به آن می‌‌شود. به دلیل نیاز گسترده آلمان به نیروی پزشک، می‌توان گفت که بازار کار پزشکی در آلمان وضعیت مطلوبی دارد و پزشکان می‌توانند با کمی جست و جو در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی، پیشنهاد شغلی دریافت نمایند. موارد زیر عمده موقعیت‌های کار پزشکی در آلمان را تشکیل می‌دهند:

  • پزشک عمومی

  • دستیار پزشک

  • جراح ارتوپد

  • مشاور پزشکی

  • پزشک جانشین

  • پزشک مراقبت‌های اولیه

  • پزشک اورژانس

  • انواع متخصص

  • و …

بهترین شهر برای کار پزشکی در آلمان

آمار و ارقام نشان می‌دهد که اکثر شهرهای آلمان نیاز شدیدی به نیروی پزشک دارند و به همین دلیل می‌توان گفت که پزشکان در هر شهری که مایل باشند می‌توانند زندگی و فعالیت کنند. البته توجه داشته باشید که شهرهای کوچک آلمان، به دلیل کمبود شدید نیروی پزشک، خدمات و شرایط ایده آل‌تری را برای متقاضیان کار پزشکی در آلمان فراهم می‌کند. با این وجود، همانطور که گفته شد، پزشکان می‌توانند هر کجای این کشور که بخواهند زندگی کنند و شغل و درآمد ایده‌آل خود را کسب نمایند. 

اخذ اقامت دائم از طریق کار پزشکی در آلمان

پزشکانی که ویزای کاری دریافت می‌کنند و به آلمان مهاجرت می‌کنند، در واقع اقامت موقت این کشور اروپایی را دارند و پس از آن، افرادی که شرایط دریافت اقامت دائم را دارند، می‌توانند برای دریافت آن، درخواست دهند. معادل‌سازی برای دریافت تابعیت آلمان توسط پزشکان، اهمیت زیادی دارد. فرآیند اقامت پزشک در آلمان نیز به این صورت خواهد بود که ابتدا اجازه اقامت 18 ماهه در این کشور را دریافت می‌کنند که در طول این مدت نیز، می‌توانند به تقویت مهارت زبان آلمانی و معادل‌سازی مدارک خود بپردازند. سپس افرادی که به مدت 5 سال مشغول به کار پزشکی در آلمان بودند، می‌توانند برای دریافت اقامت دائم اقدام کنند. البته در برخی از موارد خاص، این مدت به 3 سال نیز تقلیل خواهد یافت. لازم به ذکر است که پزشکان برای دریافت پاسپورت آلمان، باید به مدت 7 سال در این کشور فعالیت و زندگی کنند.

حقوق کار پزشکی در آلمان

حقوق برای کار پزشکی در آلمان

احتمالا شما هم از خود پرسیده‌اید که یک پزشک، در آلمان چقدر حقوق دریافت می‌کند؟ باید بگوییم که حقوق دریافتی پزشکان در آلمان، به فاکتورهای متنوع و زیادی بستگی دارد. به عنوان مثال نوع بیمارستان و خدمات ارائه شده توسط پزشک، محلی که بیمارستان در آن واقع است، تخصص پزشک، شیفت کاری او و… از جمله عوامل تاثیرگذار بر حقوق پزشکان به شمار می‌رود. به طور کلی حقوق پزشکان در سال اول کاری در همه بیمارستان‌ها یکسان و حدود 4000 یورو در ماه خواهد بود که در نهایت این مبلغ بر اساس شرایط کاری، شخصی و حرفه‌ای پزشک، افزایش خواهد یافت.

مزایای کار پزشکی در آلمان

با توجه به نیاز شدید آلمان به نیروهای تحصیل‌کرده و متخصص در زمینه پزشکی، کار پزشکی در آلمان جایگاه ویژه و مزیت‌های خوبی دارد. افرادی که در این رشته تحصیل کرده‌اند و قصد دارند به یکی از کشورهای اروپایی مهاجرت کنند، می‌توانند آلمان را به عنوان مقصد مهاجرتی خود انتخاب کنند. انتخاب این کشور با توجه به مزیت‌هایی که برای پزشکان در آلمان به همراه دارد، توصیه می‌شود؛ مزیت‌هایی همچون:

  • وجود امنیت شغلی و درآمدی برای کار پزشکی در آلمان

  • امکان همراه بردن خانواده از ابتدای فرایند مهاجرت

  • دریافت اقامت دائم آلمان پس از 3 سال

  • دریافت پاسپورت آلمان که یکی از معتبرترین پاسپورت‌های جهان است، پس از 7 سال

  • تضمین کار پس از انجام معادل‌سازی مدارک

  • درآمد مناسب و ایده‌آل

  • دریافت مجوز تاسیس مطب بعد از 3 سال کار کردن در بیمارستان‌ها

  • امکان تحصیل رایگان برای فرزندان

  • اجازه تحصیل و کار برای همسر

  • عدم نیاز به مدرک زبان آلمانی در سطوح بالا برای ورود به آلمان

  • کاریابی آسان برای کار پزشکی در آلمان

  • امکان دریافت کمک هزینه‌های دولتی برای پزشکان

  • شرایط  کار پزشکی در آلمان

نحوه کاریابی برای کار پزشکی در آلمان

کاریابی در آلمان، یکی از بزرگترین دغدغه‌های افرادی به شمار می‌رود که قصد مهاجرت به کشوری دیگر را دارند. این موضوع برای کار پزشکی در آلمان نیز صادق است. اگرچه کشور آلمان نیاز شدیدی به پزشک دارد و بیمارستان‌های این کشور ظرفیت جذب و استخدام پزشکان را دارند، اما پیدا کردن کار در یک بیمارستان مجهز با کارفرمای خوب کاری سخت خواهد بود. اگر چه ما در موسسه مهاجرتی مونارک، برای پزشکان عزیز نیز پیشنهاد شغلی فراهم می‌کنیم؛ اما افراد می‌توانند به صورت شخصی از طریق موسسات کاریابی نیز برای پیدا کردن یک موقعیت شغلی ایده‌آل اقدام نمایند. سایت‌ها و موسسات کاریابی بسیاری را می‌توان در آلمان پیدا کرد که به صورت تخصصی در زمینه کاریابی رشته‌های پزشکی و بیمارستانی مشغول به فعالیت هستند و شرایط را برای مهاجرت و کار پزشکان در آلمان آسان می‌کنند. موارد زیر از جمله سایت‌ها و موسساتی است که در این زمینه عملکرد قابل قبولی از خود نشان داده‌اند:

آژانس استخدام بهداشت و درمان

این آژانس به صورت اختصاصی در زمینه کاریابی برای رشته‌ها و کارشناسان بهداشت و درمان فعالیت می‌کند.

آژانس Germanmedicine

این آژانس به صورت اختصاصی اقدام به کاریابی برای پزشکان و نیروهای کادر درمان برای برخی از کشورها همچون آلمان، فرانسه، سوئیس، امارات و عربستان سعودی می‌کند.

آژانس c jobs germany

این آژانس نیز خدمات خوبی برای پزشکان و پرستارانی که فرایند معادل‌سازی مدارک خود را انجام داده‌اند و متقاضی کار پزشکی در آلمان هستند، ارائه می‌نماید

آژانس کاریابی medijobs

این آژانس تخصصی، موقعیت‌های شغلی مختلفی را برای پزشکان و متخصصان تازه کار و نیروهای باسابقه در کشور آلمان پیدا می‌کند.

موسسه کاریابی doc to let

این موسسه نیز خدمات کاریابی در رشته‌های پزشکی، بهداشت و درمان را به متقاضیان ارائه می‌دهد.

البته در مورد مراکز کاریابی در آلمان، یک مقاله مفصل نوشتیم که میتوانید به آن مراجعه کنید. 

بنابر آنچه در این مقاله بیان کردیم، کار پزشکی در آلمان، یکی از مشاغلی به شمار می‌رود که کمبود نیروهای تخصصی آن به شدت حس می‌شود. مزیت‌های زیادی برای کار پزشکی در آلمان وجود دارد که افراد را از سراسر دنیا ترغیب به مهاجرت به این کشور می‌کند. بالا بودن سطح دستمزد پزشکان، امنیت شغلی آن‌ها و امکان همراه بردن خانواده از ابتدای مسیر مهاجرت، از جمله دلایلی است که این کشور را به یکی از مقاصد محبوب مهاجرتی برای پزشکان تبدیل کرده است.

اگر شما هم به دنبال مهاجرت به آلمان هستید، می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید و از ظرفیت‌های کار پزشکی در آلمان مطلع شوید. ما در تمام مسیر در کنار شما خواهیم بود و فرآیند مهاجرت شما را تا حد امکان آسان می‌کنیم.

تیم تولید محتوا
منتشر شده توسط تیم تولید محتوا