چگونه به بهترین شکل از خدمات بهداشتی در آلمان استفاده کنیم؟

چگونه به بهترین شکل از خدمات بهداشتی در آلمان استفاده کنیم؟

اکثر ساکنینی که در آلمان زندگی یا کار می‌کنند، احتمالاً واجد شرایط بیمه درمانی دولتی هستند که همه چیز از فوریت‌های پزشکی گرفته تا خدمات دوران بارداری را پوشش می‌دهد. در حالی که بازنشستگان و ساکنان بیکار تحت پوشش مراقبت‌های بهداشتی دولتی هستند، قوانین خاصی برای افراد خود اشتغال و دانشجویان دانشگاهی وجود دارند. اگر هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی شما بالاست یا آلمانی صحبت نمی‌کنید، بیمه خصوصی نیز ارزش بررسی دارد. در این مقاله از «موسسه مهاجرتی مونارک» به طور کامل در مورد خدمات بهداشتی در آلمان صبحت می‌کنیم.

آشنایی با سیستم بهداشتی آلمان: مراحل و ساختارها

سیستم بیمه سلامت اجتماعی آلمان به سال 1883 برمی‌گردد، به همین دلیل قدیمی‌ترین سیستم بیمه درمانی در جهان محسوب می‌شود. امروزه سیستم خدمات بهداشتی در آلمان امکاناتی را فراهم می‌کند که بیماران را در هر دو طرح بیمه دولتی و خصوصی درمان می‌کنند. آلمان نسبت به تولید ناخالص داخلی (GDP) بیشترین هزینه را برای مراقبت‌های بهداشتی در اروپا دارد. این کشور 12.8 درصد از تولید ناخالص داخلی سالانه خود را به خدمات مراقبت‌های درمانی اختصاص می‌دهد که هر سال بیش از 5 هزار یورو برای هر نفر است.

هزینه خدمات بهداشتی در آلمان با کمک‌های قانونی تأمین می‌شود و دسترس همه افراد قرار دارد. سهم بیمه عمومی اکثر هزینه‌ها را پوشش می‌دهد و از سال 2015 ثابت مانده است. ساکنان شاغل به طور خودکار 14.6 درصد از درآمد خود را به خدمات درمانی پرداخت می‌کنند. این مقدار با حق بیمه کارفرمایان تقسیم می‌شود و معادل 7.3 درصد از دستمزد ماهانه هر کارمند را شامل می‌شود.

سازمان Bundesministerium für Gesundheit (BMG) مسئول توسعه سیاست مراقبت‌های بهداشتی اجتماعی در آلمان است. بیمه درمانی عمومی (Gesetzliche Krankenversicherung – GKV) فرم استاندارد پوشش پزشکی در آلمان خواهد بود. این بیمه حقی است که به همه ساکنان داده می‌شود. آلمان تا سال 2021 دارای 110 صندوق بیماری عمومی (Gesetzliche Krankenkasse) است. علاوه بر پوشش عمومی، ساکنان پردرآمد و خوداشتغال می‌توانند از بیمه درمانی خصوصی تکمیلی (Private Krankenversicherung – PKV) استفاده کنند. این نوع بیمه برای کمک به هزینه‌هایی که توسط سیستم دولتی پرداخت نمی‌شود، مانند بیمه تکمیلی عمل می‌کند.

بیشتر بخوانید: بررسی جامع هزینه زندگی در آلمان

چه کسانی می‌توانند به خدمات بهداشتی در آلمان دسترسی داشته باشند؟

همه افراد در صورت زندگی یا کار طولانی مدت در آلمان به بیمه درمانی نیاز دارند. داشتن بیمه یک الزام قانونی محسوب می‌شود. بیمه طبق قانون برای همه ساکنان و بازدیدکنندگان در آلمان اجباری است. شما باید در آلمان بیمه درمانی داشته باشید، فارغ از اینکه بیکار هستید یا شاغل! افراد یک شماره بیمه اجتماعی دریافت می‌کنند که سیستم خدمات بهداشتی در آلمان برای پردازش خدمات به آن نیاز دارد. قدم بعدی دسترسی ثبت نام در صندوق بیمه سلامت است. بسته به وضعیت شغلی و درآمد می‌توان بین بیمه درمانی خصوصی و دولتی یکی را انتخاب کرد یا باید به طور اجباری در یک بیمه درمانی عمومی بیمه شد.

دسترسی به خدمات بهداشتی در آلمان

انتخاب بهترین بیمه سلامتی در آلمان: نکات کلیدی

بیمه درمانی دولتی و خصوصی براساس میزان حق بیمه یا پوشش خدمات متفاوت هستند. خدمات بهداشتی در آلمان، درمان‌های ضروری پزشکی در پزشک عمومی، درمان‌های داخل بیمارستانی، درمان‌های سرپایی، داروها و مراقبت‌های اولیه دندانپزشکی را پوشش می‌دهد؛ بنابراین نیازهای اولیه پزشکی شما تحت پوشش بیمه دولتی قرار می‌گیرند، اما اگر می‌خواهید نیازهای دیگری مانند بیمه کمک‌های بینایی، مراقبت بهتر از دندان، درمان با پزشک ارشد در بیمارستان را داشته باشید، باید بیمه درمانی خصوصی یا بیمه تکمیلی دریافت کنید.

بخشی از هزینه‌های بهداشت و درمان عمومی در آلمان توسط صندوق سلامت و سایر منابع دولتی تامین می‌شوند. به این ترتیب میزان مشارکت‌های پرداختی بر اساس میانگین نیاز صندوق‌های بیمه سلامت است. بیمه شدگان عمومی باید 14.6 درصد از درآمد خود را برای بیمه سلامت عمومی به علاوه یک حق بیمه انفرادی اضافی به میزان 1.6 درصد درآمد خود را بپردازند.

همانطور که قبل‌تر بیان کردیم، به عنوان یک کارمند، فقط باید نیمی از 14.6 درصد را بپردازید و بقیه سهم کارفرمای شماست. افراد خود اشتغال باید کل حق بیمه را خودشان را بپردازند. کارمندان دولت همچنین باید خودشان کل مبلغ را در بیمه سلامت عمومی بپردازند، زیرا آنها تنها در صورتی واجد شرایط دریافت سهم کارفرمایی از دولت هستند که در بیشتر موارد تحت بیمه درمانی خصوصی باشند.

از مزایای بهداشت و درمان عمومی در آلمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بیمه سلامت عمومی درصدی از درآمد شما را شامل می‌شود. اگر درآمد کمتری داشته باشید، هزینه کمتری می‌پردازید.
  • اگر دانشجو هستید تا سن 31 سالگی حدود 120 یورو در ماه پرداخت می‌کنید. بیمه درمانی عمومی معمولا بهترین گزینه برای دانشجویان است.
  • بیمه سلامت عمومی فرزندان و همسر بیکار را پوشش می‌دهد.
  • اگر همسر شما کمتر از 485 یورو در ماه درآمد داشته باشد، تحت پوشش قرار می‌گیرد.
  • اگر قصد دارید بچه‌دار شوید، بیمه سلامت عمومی اغلب بهترین گزینه است.
  • وقتی به پزشک مراجعه می‌کنید، کارت بیمه خود را نشان می‌دهید و مراقبت‌های بهداشتی دریافت می‌کنید. نیازی نیست به پوشش، بازپرداخت یا فرانشیز فکر کنید.

بیشتر بخوانید: بیمه‌های مهم برای مهاجران در آلمان  

بیمه خصوصی در آلمان

بیمه درمانی خصوصی یک موضوع مهم برای تغییر جمعیتی است که در آلمان در حال وقوع است. برای هر نسبت فزاینده‌ای از افراد مسن، تعداد کمی از جوانان وجود دارند که هزینه‌های جامعه را به عهده بگیرند. بیمه شدگان خصوصی با کمک‌های خود هزینه‌هایی را تامین می‌کنند که برای سالمندان به عنوان ذخیره مالی در نظر گرفته می‌شوند.

در سال 2019، بیمه شدگان بیمه درمانی خصوصی، ذخیره‌ای به مبلغ 271.89 میلیارد یورو را تشکیل دادند. این مبلغ می‌تواند‌ برای سیستم خدمات بهداشتی در آلمان پشتوانه قوی باشد. تعداد فزاینده‌ای از مردم بیمه درمانی خصوصی را انتخاب می‌کنند؛ اما همه افراد واجد شرایط بیمه درمانی خصوصی نیستند. افراد زیر می‌توانند بیمه درمانی خصوصی دریافت کنند:

  • کارمندان (درآمد بالاتر از 66600 یورو)
  • خوداشتغال (صرف نظر از درآمدشان)
  • کارمندان دولت (صرف نظر از درآمدشان)
  • دانشجویان (صرف نظر از درآمدشان)

با انتخاب یک بیمه درمانی خصوصی می‌توانید از طیف گسترده‌ای از پوشش‌های بیمه درمانی به شرح زیر بهره مند شوید:

  • زمان انتظار کوتاه‌تر
  • درمان‌های دندانپزشکی
  • عینک و وسایل کمکی
  • اتاق یک یا دو نفره در بیمارستان
  • درمان پزشک ارشد در بیمارستان

نکته: اگر تحت بیمه سلامت عمومی در آلمان هستید، می‌توانید برای دریافت پوشش درمانی بهتر، یک بیمه درمانی خصوصی بگیرید؛ بنابراین شما می‌توانید مراقبت‌های بهداشتی دولتی و خصوصی را از طریق بیمه‌های تکمیلی با هم ترکیب کنید.

مزایا و تأثیرات بیمه سلامتی بر بهداشت ساکنین آلمان 

آلمان یکی از بهترین خدمات بهداشتی در آلمان در جهان دارد، اما بالاترین هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی در اروپا را نیز به خود اختصاص داده است. مراقبت‌های بهداشتی برای همه افرادی که در آلمان زندگی می‌کنند، قابل دسترسی است. برخی از مزایای کلیدی بیمه درمانی در آلمان عبارتند از:

  • بیمه درمانی در آلمان به طور معمول طیف گسترده‌ای از خدمات پزشکی از جمله ویزیت پزشک، اقامت در بیمارستان، داروهای تجویزی، مراقبت‌های پیشگیرانه و خدمات توانبخشی را پوشش می‌دهد.
  • آلمان به دلیل سیستم مراقبت‌های بهداشتی پیشرفته خود شناخته می‌شود. ساکنان دائمی و غیر دائمی آلمان به شبکه‌ای از متخصصان آموزش دیده و امکانات مدرن در سیستم مراقبت‌های بهداشتی دسترسی دارند.
  • سیستم خدمات بهداشتی در آلمان به گونه‌ای طراحی شده است که برای افراد مقرون به صرفه باشد. هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی به طور کلی بین جمعیت توزیع می‌شود و همه افراد صرف نظر از وضعیت مالی به بیمه دسترسی دارند.
  • افراد بیمه شده این آزادی را دارند که پزشکان، متخصصان و بیمارستان‌های مورد نظر خود را در داخل سیستم مراقبت‌های بهداشتی انتخاب کنند. این انتخاب به بیماران اجازه می‌دهد تا مراقبت و درمان شخصی دریافت کنند.
  • بیمه سلامت در آلمان بر مراقبت‌های پیشگیرانه تأکید دارد و طیف وسیعی از خدمات پیشگیرانه و غربالگری‌ها را برای ارتقای رفاه کلی و تشخیص زودهنگام مشکلات بالقوه سلامت ارائه می‌دهد.
  • بیمه درمانی در آلمان اغلب خدمات زایمان از جمله مراقبت‌های دوران بارداری، زایمان و مراقبت‌های پس از زایمان را پوشش می‌دهد. علاوه بر این، پوشش نیازهای مراقبت‌های بهداشتی کودکان و خدمات تنظیم خانواده را نیز ارائه خواهد داد.
  • بیمه درمانی معمولاً بخش قابل توجهی از هزینه‌های داروهای تجویزی را پوشش می‌دهد. این امر تضمین می‌کند که افراد بدون مواجهه با بار مالی بیش از حد به داروهای ضروری دسترسی دارند.

مزایا و تأثیرات بیمه سلامتی بر بهداشت آلمان

پوشش‌های تکمیلی بیمه سلامتی در آلمان

بیمه تکمیلی را باید تحت بیمه خصوصی در آلمان دریافت کنید. تفاوت‌های زیادی بین شرکت‌های بیمه سلامت خصوصی وجود دارند. هر کدام گزینه‌های بسیار متفاوتی را ارائه می‌دهند. درحقیقت، بهترین گزینه بستگی به شرایط شما دارد. بهترین راه برای انتخاب این است که از یک کارگزار بیمه سلامت بپرسید. بیمه خصوصی Ottonova گزینه محبوبی در بین مهاجران است، زیرا به زبان انگلیسی پشتیبانی می‌شود. شرکت‌های بیمه Allianz Care، Cigna Global و Feather نیز می‌توانند از بهترین ارائه دهنده بیمه خصوصی در آلمان باشند.

در حالی که بیمه تکمیلی در آلمان می‌تواند گران‌تر از بیمه سلامت عمومی باشد، مزایای متعددی از جمله زمان انتظار کوتاه‌تر برای قرار ملاقات‌های تخصصی، پوشش گسترده‌تر برای خدمات درمانی و دسترسی به بیمارستان‌ها و پزشکان خصوصی را ارائه می‌دهد. علاوه بر این، طرح‌های بیمه تکمیلی ممکن است گزینه بهتری برای افراد با درآمد بالا، افراد خود اشتغال و مشاغل آزاد باشد.

توجه به این نکته مهم است که بیمه تکمیلی ممکن است بهترین گزینه برای همه افراد نباشد. اگر سابقه بیماری‌های مزمن یا رفتارهای پرخطر دارید، ممکن است با حق بیمه بالاتر یا محرومیت از پوشش مواجه شوید. علاوه بر این، طرح‌های بیمه تکمیلی می‌توانند پیچیده‌تر باشند و به اسناد بیشتری نسبت به بیمه سلامت عمومی نیاز داشته باشند. متوسط حق بیمه ماهانه برای بیمه درمانی خصوصی در آلمان در سال 2021 حدود 500 تا 600 یورو برای مردان و 600 تا 700 یورو برای زنان بوده است. این ارقام فقط میانگین هستند و هزینه واقعی بیمه درمانی خصوصی بسته به شرایط فردی می‌تواند به طور قابل توجهی بیشتر یا کمتر باشد.

تجربه مراجعه به پزشک در آلمان: راهنمای مراحل مراقبت پزشکی

توصیه می‌کنیم هنگام قرار ملاقات با پزشک در آلمان از قبل برنامه ریزی کنید. ممکن است برای چند هفته وقت ملاقات نگیرید. میانگین انتظار برای مراجعه به پزشک در آلمان در سیستم دولتی حدود چهار روز است در حالی که در سیستم خصوصی سه روز خواهد بود. بیشتر مراکز درمانی و مطب‌ها از دوشنبه تا جمعه بین ساعت 08:00 تا 18:00، با دو ساعت استراحت معمولاً بین 13:00 تا 15:00 ساعات اداری باز هستند.

کارت شناسایی بیمه درمانی خود را به مسئول پذیرش بدهید. اگر برای اولین بار به پزشک مراجعه می‌کنید، ممکن است مجبور شوید یک پرسشنامه سابقه پزشکی را نیز پر کنید. سپس وقت آن است که در اتاق انتظار بمانید. اکثر پزشکان جوان در آلمان به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند، بنابراین در این مورد می‌توانید احساس راحتی بیشتر داشته باشید.

پس از معاینه، مسئول پذیرش هرگونه نسخه، ارجاع یا گواهی مرخصی استعلاجی مورد نیاز را به شما می‌دهد. همچنین در صورت لزوم از شما می‌خواهد که برای پیگیری قرار ملاقات بعدی خود را تنظیم کنید. اگر بیمه شما قرار ملاقات و سایر نیازها را پوشش نمی‌دهد یا اگر بیمه خصوصی هستید، کارکنان اداری صورتحساب را برای شما ارسال می‌کنند.

چگونه نوبت‌ دهی به پزشک و بیمارستان را انجام دهیم؟

خوشبختانه، نوبت دهی در خدمات بهداشتی در آلمان یک فرایند ساده است. شما می‌توانید مستقیماً با مطب تماس بگیرید یا از طریق وبسایت‌های Doctolib، Jameda، یا Doctena به صورت آنلاین وقت رزرو کنید. همچنین می‌توانید یک قرار بعدی را مستقیماً با مسئول پذیرش رزرو کنید. بسته به وضعیت پزشکی، قرار بعدی می‌تواند از یک هفته تا شش ماه آینده باشد.

قابل ‌توجه است که جراحان برای موقعیت‌های فوری پزشکی که به عنوان Sprechstuden شناخته می‌شوند، ساعت‌های خاصی را در نظر می‌گیرند؛ بنابراین نیازی به وقت ملاقات ندارید. با این حال، بهتر است ابتدا با مطب تماس بگیرید و ببینید که آیا می‌توانید برای آن روز قرار ملاقات بگیرید یا خیر. در غیر این صورت، با زمان انتظار طولانی مواجه می‌شوید.

 نوبت‌ دهی به پزشک و بیمارستان

آزمایشات پزشکی و اطلاعات مربوط به نتایج آنها در آلمان

روند تشخیص در خدمات بهداشتی در آلمان با معاینه اولیه آغاز می‌شود. اگر بیمار به کمک فوری نیاز داشته باشد، پزشکان شروع به حل مشکل در اسرع وقت می‌کنند. چکاپ اولین کاری است که پزشکان انجام می‌دهند تا دیدگاه واضحی از سلامتی شما داشته باشند. چکاپ اولیه شامل موارد زیر است:

  • مشاوره مقدماتی (علائم و تاریخچه بیماری‌ها در طول زندگی)
  • تشخیص آزمایشگاهی (آزمایش خون عمومی و بیوشیمیایی، آزمایش نشانگرهای قلبی و سرطانی، کلسترول و غیره)
  • آزمایش ادرار سیتولوژیک و باکتریولوژیک
  • اسپیرومتری (تعیین حجم ریه و عملکرد تنفسی)
  • الکتروکاردیوگرام (مطالعه فعالیت قلبی در حالت استراحت و بعد از تمرین بدنی)
  • معاینه سونوگرافی (ساختار درونی قلب، تیروئید و همه اندام‌های حیاتی)
  • بررسی شریان‌ها و وریدهای اصلی راهی
  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی از کل بدن با ماده حاجب

پزشک با بررسی نتایج آزمایشات می‌توانند روند درمان بیماری را مشخص کند. پس از معاینه گزارش پزشکی دقیق و توصیه‌هایی به شما داده می‌شود.

مشاوره در مورد سلامتی روانی و روان شناسی در آلمان

طبق گزارش انجمن روانپزشکی، روان درمانی در آلمان تقریباً 28 درصد از جمعیت بزرگسال آلمان را شامل می‌شود. این رقم برابر با 17.8 میلیون نفر است. با این حال، تنها 18.9 درصد از این افراد به دنبال کمک از ارائه دهندگان خدمات هستند. شایع‌ترین بیماری‌های روانی شامل اختلالات اضطرابی، اختلالات خلقی و بیماری‌های مرتبط با مصرف الکل و مواد مخدر است. در آلمان، بیماری روانی دومین دلیل شایع مرخصی استعلاجی و علت شماره یک بازنشستگی زودرس است.

ساکنان آلمان به مشاوره با روانپزشک، مراقبت‌های بستری و سرپایی، خدمات اورژانس و دارو دسترسی دارند. پزشک خانواده می‌تواند شما را به روانپزشک یا روان درمانگر ارجاع دهد. گزینه دیگر این است که مستقیماً با یک متخصص بهداشت روان مشورت کنید. بیمه دولتی یا خصوصی می‌تواند بر نوع و کیفیت خدمات تاثیر بگذارد. به عنوان مثال، پزشکان کمتری تحت پوشش بیمه عمومی هستند، بنابراین شاید لازم باشد هزینه بیشتری را پرداخت کنید.

برای کسانی که بیمه سلامت عمومی دارند، سیستم خدمات بهداشتی در آلمان و قانونی روان درمانی شرایط سرپایی را پوشش می‌دهد. با این حال، ابتدا باید الزامات خاصی از جمله تشخیص رسمی اختلال روانی انجام شوند. زمان انتظار ممکن است در بیمه دولتی بیشتر از خصوصی باشد. مرجع خدمات بهداشتی عمومی گزارش داده است که 93 درصد از بیماران در عرض چهار هفته پس از اولین تماس، درمان تحت روانشناس را دریافت می‌کنند.

پیشگیری و سبک زندگی سالم در آلمان: توصیه‌ها و راهکارها

آلمانی‌ها مدت‌هاست که اهمیت یک سبک زندگی کامل و متعادل را درک کرده‌اند. رویکرد آنها به سلامتی بسیار فراتر از سلامت جسمانی است و ذهن، بدن و روح را در بر می‌گیرد. در ادامه به توصیه‌ها و راهکارهایی برای پیشگیری و داشتن سبک زندگی سالم در آلمان اشاره می‌کنیم:

  • ذهن آگاهی: آلمانی‌ها تاکید زیادی بر حضور در لحظه دارند. برای کاهش استرس و بهبود وضوح ذهنی، تمرین‌های تمرکز حواس مانند مدیتیشن و تنفس عمیق را به کار ببرید.
  • تغذیه متعادل: غذاهای آلمانی متنوع هستند. برای کشف محصولات تازه و فصلی و لذت بردن از وعده‌های غذایی مقوی و متعادل، بازارهای کشاورزان محلی را کاوش کنید. غذاهای سنتی مانند کلم ترش و براتوورست نه تنها طعم لذیذی دارند، بلکه فواید تغذیه‌ای بالایی نیز ارائه می‌دهند.
  • زندگی در فضای باز: حومه زیبا و جنگل‌های وسیع آلمان راهی برای کاوش در فضای باز است. پیاده روی، دوچرخه‌ سواری و لذت بردن از هوای تازه می‌تواند به بخشی منظم از روتین روزانه شما تبدیل شود.
  • تعادل بین کار و زندگی: آلمانی‌ها به تعادل بین کار و زندگی اهمیت می‌دهند، بنابراین سعی کنید زمانی را برای زندگی شخصی در طول روز اختصاص دهید تا از مشغله و کار فارغ شوید.

کلام آخر

سیستم خدمات بهداشتی در آلمان و طرح تامین اجتماعی از شهرت خوبی برخوردار است. مراقبت‌های بهداشتی در آلمان به دو بخش بیمه سلامت عمومی و بیمه خصوصی تقسیم می‌شود. داشتن نوعی پوشش بهداشتی اعم از دولتی یا خصوصی یک الزام قانونی است و حتی هنگام شروع تحصیل و کار به عنوان مهاجر نیز الزامی قلمداد می‌شود. با داشتن بیمه می‌توانید نیازهای پزشکی خود را در سیستم درمانی پیشرفته آلمان برآورده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران در «موسسه مهاجرتی مونارک» تماس بگیرید.

تیم تولید محتوا
منتشر شده توسط تیم تولید محتوا