گلدن ویزای آلمان 2024

گلدن ویزای آلمان 2024

آلمان با تاریخ غنی، فرهنگ پرجنب‌وجوش و اقتصاد قوی خود، نقش مهمی در شکل‌دادن به چشم‌انداز سیاسی و اقتصادی اروپا ایفا کرده است و غالباً با استانداردهای قابل ستایش برای زندگی و تأکید قوی بر رفاه اجتماعی، متمایز می‌شود. ویزای طلایی یا گلدن ویزای آلمان نوعی برنامۀ اقامت از طریق سرمایه‌گذاری است که به افراد و خانواده‌هایشان اجازه می‌دهد با سرمایه‌گذاری در اقتصاد این کشور، اقامت یا حتی تابعیت آن را دریافت کنند. نام «ویزای طلایی» از مزایای آن، مانند امکان سفر آزادانه در داخل کشور و مزایای بالقوه مالیاتی، ناشی می‌شود. در این مقاله قصد داریم درباره ویزای طلایی آلمان در سال 2024 صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

گلدن ویزا چیست؟

گلدن ویزا یا ویزای طلایی، برنامه‌ای است که متقاضیان را ملزم می‌کند تا در اقتصاد یک کشور سرمایه‌گذاری کنند، برای اینکه در نهایت بتوانند اقامت یا کارت شهروندی آن کشور را به‌دست بیاورند.

از مزایای اخذ ویزای طلایی می‌توان به اقامت، تحصیل، مراقبت‌های بهداشتی، مزایای مالیاتی و پاداش سرمایه‌گذاری اشاره کرد.

نکات منفی ویزای طلایی شامل ریسک سرمایه‌گذاری، بی‌ثباتی سیاسی و پیامدهای مالیاتی است. البته برای بسیاری از افراد، مطلوب‌ترین مزیت ویزای طلایی، کسب اقامت یا شهروندی است که طی آن می‌توانند همراه با خانواده‌شان در آن کشور زندگی و کار کنند.

حق سفر آزادانه در داخل کشوری که ویزای طلایی را ارائه می‌دهد نیز از این مزایا است. بسیاری از برنامه‌های گلدن ویزا، دسترسی به سیستم‌های آموزشی محلی از جمله مدارس دولتی و دانشگاه‌ها را فراهم می‌کنند. بااین‌حال، خطرهای بالقوه‌ای نیز در سیستم گلدن ویزا وجود دارد که باید پیش‌از سرمایه‌گذاری درنظر بگیرید و درباره آن‌ها هشیار باشید. به‌عنوان مثال، ویزای طلایی معمولاً نیازمند مقدار معینی سرمایه‌گذاری است؛ اما همیشه این خطر وجود دارد که سرمایه‌گذاری شما آن‌طور که انتظار می‌رود عمل نکند و سرمایه‌تان را از دست بدهید.

همچنین، گاهی دولت یک کشور، ویزای طلایی خود را می‌تواند لغو کند یا تغییر دهد که باز هم وجوه سرمایه‌گذاری‌شده را در معرض خطر قرار می‌دهد. متأسفانه مواردی از برنامه‌های تقلبی ویزای طلایی نیز گزارش شده است که از سرمایه‌گذارانِ از همه‌جا بی‌خبر سوء استفاده کرده‌اند؛ بنابراین، بهتر است پیش‌از سرمایه‌گذاری در مورد هر برنامه‌ای، به‌طور کامل تحقیق و با متخصصان معتبر مشاوره کنید.

شرایط دریافت ویزای طلایی آلمان

طرح گلدن ویزای آلمان به سرمایه‌گذاران خارجی وعدۀ گذرنامه دوم را در ازای سرمایه‌گذاری قابل‌توجه می‌دهد. برای واجد شرایط‌بودن ویزای طلایی آلمان، ابتدا باید یک طرح تجاری داشته باشید که دارای معیارهای زیر باشد:

تأثیر مثبت بر اقتصاد آلمان؛

برآورده‌کردن تقاضای اقتصادی یا منطقه‌ای در این کشور؛

خلق حداقل 5 موقعیت شغلی تمام‌وقت و دائمی.

علاوه‌براین، شما (به‌عنوان سرمایه‌گذار) باید شرایط زیر را داشته باشید:

حداقل سن 18 سال تمام؛

عدم وجود سابقه کیفری؛

تجربه در زمینه کسب‌وکاری که ایجاد خواهید کرد؛

ارائه تعهدنامه.

شرایط دریافت ویزای طلایی آلمان

حداقل مبلغ برای اخذ ویزای طلایی آلمان

برنامه گلدن ویزای آلمان، به سرمایه‌گذاران خارجی و خانواده‌های آن‌ها، راهی برای اقامت از طریق سرمایه‌گذاری در اوراق قرضه دولتی یا املاک و مستغلات، ارائه می‌دهد. شما با حداقل سرمایه‌گذاری 512 هزار یورو می‌توانید حقوق اقامت در این کشور را به‌دست آورید که منجر به واجد شرایط بودن برای شهروندی ظرف 5 سال می‌شود. این طرح، دسترسی بدون ویزا به کشورهای شنگن را فراهم و فرصت‌های تجاری را تسهیل می‌کند. هدف این برنامه، جذب سرمایه‌گذاری، تقویت اقتصاد و افزایش پویایی برای شرکت‌کنندگان است.

متقاضیان موفق از موقعیت استراتژیک آلمان در اروپا، میراث فرهنگی غنی و محیط مالیاتی مطلوب بهره‌مند می‌شوند. پس‌از انجام الزام‌های سرمایه‌گذاری، به سرمایه‌گذاران اقامت دائم و آزادی حرکت در سراسر اتحادیه اروپا داده می‌شود.

شرایط و مدارک لازم برای ویزای طلایی آلمان

برنامه ویزای طلایی آلمان که به‌عنوان مجوز اقامت آلمان برای سرمایه‌گذاران نیز شناخته می‌شود، به شهروندان غیراتحادیه اروپا (EEA) که سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی در این کشور انجام می‌دهند، اقامت می‌دهد. هرچند، گاهی شرایط خاص ممکن است براساس شرایط فردی و سیاست‌های مهاجرتی آلمان متفاوت باشد. برخی از شرایط عمومی برای گلدن ویزای آلمان شامل موارد زیر است:

آستانۀ سرمایه‌گذاری: حداقل آستانۀ سرمایه‌گذاری بسته به مسیر سرمایه‌گذاری انتخاب‌شده، مانند املاک و مستغلات، سرمایه‌گذاری تجاری، اوراق قرضه دولتی یا سایر گزینه‌های سرمایه‌گذاری، متفاوت است.

عدم سوءسابقه کیفری: متقاضیان باید مدرکی دال بر عدم سوءسابقه کیفری از کشور محل اقامت خود و سایر کشورهایی که برای مدت طولانی در آن زندگی کرده‌اند، ارائه دهند.

●  ثبات اقتصادی: متقاضیان باید ثبات مالی و توانایی حمایت از خود و افراد تحت تکفل خود را در طول اقامت خود در آلمان نشان دهند که ممکن است شامل ارائه شواهدی مبنی بر وجوه، درآمد یا دارایی‌های مالی کافی برای پوشش هزینه‌های زندگی و الزامات سرمایه‌گذاری باشد.

بیمه سلامت: متقاضیان ملزم به دریافت پوشش بیمه درمانی مطابق با استانداردهای تعیین‌شده توسط مقامات آلمانی هستند.

اثبات سرمایه‌گذاری: متقاضیان باید اسنادی را ارائه دهند که سرمایه‌گذاری خود را در آن ثابت کنند.

مهارت زبانی: اگرچه داشتن مهارت زبان در آلمان همیشه اجباری نیست؛ اما ممکن است از متقاضیان خواسته شود که مهارت پایه در زبان آلمانی داشته باشند. به‌ویژه اگر قصد دارند در آلمان کار یا تحصیل کنند یا اقامت طولانی مدت داشته باشند.

رعایت قوانین مهاجرت: متقاضیان باید تمام قوانین و مقررات مربوط به مهاجرت آلمان را در طول فرایند درخواست و در طول اقامت خود در این کشور رعایت کنند تا مشکلی برای روند دریافت ویزای طلایی ایجاد نشود.

شرایط و مدارک لازم برای ویزای طلایی آلمان

لیست مدارک موردنیاز برای ویزای طلایی آلمان به شرح زیر است:

اثبات اشتغال؛

پاسپورت معتبر؛

عکس سایز پاسپورت؛

رزومه جزئیات مدارک تحصیلی و حرفه‌ای، گواهینامه‌ها و مدارک دیگر؛

گواهی تولد و ازدواج؛

طرح کسب‌وکار؛

فرم درخواست (تکمیل و امضاشده)؛

اثبات پرداخت هزینه درخواست؛

مدارک اقامت در آلمان (گواهی مالکیت خانه یا قرارداد اجاره)؛

گواهی بیمه سلامت صادرشده توسط یک بیمه‌گر آلمانی.

 مراحل درخواست ویزای طلایی آلمان

برای روند درخواست ویزای طلایی آلمان باید به‌ترتیب زیر عمل کنید:

    1. پیش‌از درخواست برای گلدن ویزای آلمان، مطمئن شوید که واجد تمام شرایطی که در بالا گفته شد، هستید.
    2. در مورد مسیر سرمایه‌گذاری که می‌خواهید دنبال کنید، تصمیم بگیرید و عواملی مانند سطح سرمایه‌گذاری، آستانه تحمل ریسک و مدت سرمایه‌گذاری را مدنظر قرار دهید.
    3. تمام مدارک لازم را برای درخواست ویزای خود، جمع‌آوری کنید.
    4. درخواست ویزای طلایی را به سفارت، کنسولگری یا مرکز رسیدگی به ویزای آلمان در تهران یا کلان‌شهرهای دیگر ایران ارسال کنید. اطمینان حاصل کنید که درخواست شما کامل و دقیق است.
    5. هزینه‌های درخواست ویزا را که توسط مقامات آلمانی مشخص شده است، پرداخت کنید.
    6. بسته به شرایط، ممکن است از شما خواسته شود در مصاحبه ویزا در سفارت آلمان شرکت کنید. برای پاسخ‌گویی به سؤالات در مورد برنامه‌های سرمایه‌گذاری، سابقه و اهداف خود برای اقامت در آلمان، آماده باشید.
    7. زمان پردازش ممکن است بسته به حجم برنامه‌ها و پیچیدگی پروندۀ شما متفاوت باشد. صبور باشید و تا زمانی که تأییدیه ویزای خود را دریافت نکرده‌اید از برنامه‌ریزی برای سفر خودداری کنید.
    8. در صورت دریافت تأییدیه ویزای طلایی آلمان می‌توانید برای مدتی که در ویزا مشخص شده است، وارد آلمان شوید و در آنجا اقامت کنید.
    9. پس‌از دریافت ویزای طلایی، مقدمات سفر به آلمان را فراهم کنید. تمام مدارک لازم از جمله ویزا و پاسپورت خود را به‌همراه داشته باشید.
    10. پس‌از ورود به آلمان، طبق قوانین این کشور، اقامت خود را ثبت کنید. این مرحله برای اخذ مجوز اقامت و قانونی‌کردن اقامت شما در آلمان ضروری است.
    11. در طول اقامت خود در آلمان، اطمینان حاصل کنید که تمام شرایط و مقررات ویزا را رعایت می‌کنید. تعهدات سرمایه‌گذاری خود را حفظ کنید، به تعهدات اقامت پایبند باشید و قوانین مهاجرت آلمان را رعایت کنید.
    12. اگر ویزای طلایی شما مدت زمان محدودی دارد، به شرایط تمدید توجه داشته باشید.

زمان پردازش ویزای طلایی آلمان 

زمان پردازش ویزای طلایی سرمایه‌گذاری آلمان 4 تا 6 ماه است که شامل زمان موردنیاز برای تأیید طرح تجاری شما توسط اتاق بازرگانی آلمان و دریافت تصمیم در مورد درخواست ویزای شما می‌شود.

زمان پردازش ویزای طلایی آلمان

مزایای اخذ اقامت دائم و شهروندی آلمان از طریق ویزای طلایی

گلدن ویزای آلمان، علاوه‎‌بر اخذ اقامت دائم و شهروندی این کشور، مزایای زیاد دیگری هم دارد که در ادامه، دربارۀ آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

آزادی سفر: دارندگان پاسپورت آلمانی از دسترسی بدون ویزا به 189 کشور در سراسر جهان بهره‌مند می‌شوند و فرصت‌های بی‌نظیری را برای سفرهای تجاری و سیاحتی در اختیار خواهند داشت.

حقوق جابه‌جایی آزاد: با کمک ویزای طلایی آلمان از امتیاز حرکت آزاد در آلمان و همچنین در تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا (EU) و منطقه شنگن بهره‌مند خواهید شد و برای اقامت و سفر در این کشورها، مشکلی نخواهید داشت.

مسیر شهروندی: شرکت‌کنندگان در برنامه ویزای طلایی آلمان پس‌از 10 سال اقامت قانونی در این کشور (این زمان تحت شرایط خاص به‌طور بالقوه به 6 سال کاهش می‌یابد)، می‌توانند واجد شرایط درخواست شهروندی آلمان شوند و جایگاه خود را در این کشور مستحکم‌تر کنند.

سبک زندگی استثنایی: با ویزای طلایی می‌توانید بدون هیچ دغدغه‌ای خود را با سبک زندگی جذاب آلمان که با ترکیبی از فرهنگ غنی، مناظر زیبا و محیطی دلپذیر برای مهاجران و سرمایه‌گذاران مشخص می‌شود، تطبیق دهید و نگرانی نداشته باشید.

استفاده از زیرساخت‌های قوی حمل‌ونقل: با این ویزا می‌توانید از شبکه‌های حمل‌ونقل و ارتباطات کارآمد آلمان بهره‌مند شوید و از اتصال و دسترسی یکپارچه به مقاصد کلیدی در داخل و خارج از کشور اطمینان حاصل کنید.

حفظ حریم خانواده: متقاضیان برنامه ویزای طلایی آلمان می‌توانند همسر و فرزندان زیر 21 سال خود را در برنامه‌های خود بگنجانند که باعث تحکیم بنیان و اتحاد خانواده می‌شود و فرصت‌های بسیار زیادی برای هریک از اعضای خانواده در کسب تجربیات عالی در آلمان فراهم می‌کند.

حق اقامت، کار و تحصیل: شرکت‌کنندگان در برنامه ویزای طلایی آلمان به‌همراه اعضای خانواده خود، حق اقامت، کار و تحصیل در آلمان را به‌دست می‌آورند که یکی از مهم‌ترین دلایل احساس راحتی و عدم نگرانی برای آینده مالی و تحصیلی فرزندان است.

مدت زمان: با اخذ ویزای طلایی آلمان، به شما اقامت موقت آلمان داده می‌شود. مدت این اقامت تابع شرایط خاصی است که توسط برنامه و مقامات مربوطه، مشخص شده است. به‌این‌ترتیب، سرمایه‌گذاران و خانواده‌هایشان حق دارند در مدت زمانی که در مقررات ویزا مشخص شده است، بدون نگرانی در آلمان اقامت داشته باشند.

مسیر رسیدن به اقامت دائم: شما می‌توانید اقامت دائم آلمان را از طریق انطباق مستمر با شرایط اقامت که در برنامه مشخص شده است، دنبال کنید. پس‌از مدت معینی از اقامت قانونی، معمولاً 5 سال، احتمالاً واجد شرایط درخواست اقامت دائم خواهید شد.

کسب امتیازات شهروندی: پس‌از یک دوره مشخص اقامت قانونی (معمولاً 10 سال)، شرکت‌کنندگان در برنامه ویزای طلایی آلمان می‌توانند واجد شرایط درخواست شهروندی آلمان شوند که البته مشروط به رعایت معیارهای اضافی است که توسط قوانین تابعیت آلمان، تعیین شده است.

تابعیت مضاعف: آلمان به‌طور کلی، تابعیت مضاعف را تحت شرایط خاصی مجاز می‌داند و به افراد این امکان را می‌دهد که تابعیت آلمان را در کنار تابعیت یک کشور دیگر با رعایت قوانین و مقررات قابل اجرا، داشته باشند. شما می‌توانید با داشتن گلدن ویزای آلمان از این امتیاز ویژه و کم‌نظیر هم برخوردار شوید.

البته توجه به این نکته مهم است که شرایط و رویه‌های خاص برای ویزای طلایی آلمان ممکن است در معرض تغییر باشند و به متقاضیان توصیه می‌شود برای دریافت به‌روزترین اطلاعات و راهنمایی‌ها در مورد روند درخواست ویزای طلایی با مقامات مهاجرت یا متخصصان حقوقی در ایران مشورت کنند.

آیا برای اخذ امتیاز شهروندی آلمان می‌توانیم فقط در املاک و مستغلات سرمایه‌گذاری کنیم؟

خیر، شما نمی‌توانید تابعیت یا اقامت آلمان را صرفاً با سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات (یعنی خرید ملک) دریافت کنید. به‌عبارت دیگر، شما باید یک کسب‌وکار موجه و کارآفرین راه‌اندازی کنید که نیاز منطقه به آن نوع خدمات یا تولیدات را مرتفع کند.

چه کشورهایی ویزای طلایی ارائه می‌دهند؟

درحال‌حاضر، تقریباً 40 کشور برنامه‌های ویزای طلایی را ارائه می‌دهند و بیش‌از 100 کشور دارای نوعی قانون مهاجرت سرمایه‌گذاری هستند. کانادا، یونان، پرتغال، اسپانیا و ایالات متحده از محبوب‌ترین مقاصد برای دریافت ویزای طلایی به شمار می‌روند. در ادامه مقایسه مختصری درمورد شرایط گلدن ویزا در برخی کشورها و برنامه‌های ویزای طلایی آن‌ها ارائه خواهیم کرد.

توجه داشته باشید که برنامه ویزای طلایی هر کشور، دارای الزامات و مزایای منحصربه‌فردی است که باید رعایت شود؛ بنابراین ضروری است که در مورد هر برنامه برای هر کشور به‌دقت تحقیق کنید و پیش‌از تصمیم‌گیری در مورد سرمایه‌گذاری با کارشناسان این حوزه مشورت کنید. علاوه‌براین، توجه داشته باشید که حداقل سرمایه‌گذاری موردنیاز برای ویزای طلایی بسته به کشور ارائه‌دهنده برنامه می‌تواند متفاوت باشد؛ اما به‌طورکلی، میزان سرمایه‌گذاری می‌تواند از چند صد هزار تا چند میلیون دلار متغیر باشد.

گلدن ویزای کانادا

این کشور به‌ازای هزینه ایجاد و خلق یک کسب‌وکار نوآورانه (بدون حداقل سرمایه‌گذاری) برای شما ویزای طلایی صادر می‌کند که اقامت دائم کانادا و امکان سفر بدون ویزا در سراسر آمریکای شمالی از جمله مزایای آن است. سرمایه‌گذاران پس‌از 3 سال اقامت در کانادا می‌توانند برای شهروندی این کشور اقدام کنند.

گلدن ویزای یونان

برنامه ویزای طلایی یونان به حداقل سرمایه‌گذاری در حدود 263 هزار دلار (250 هزار یورو) در املاک و مستغلات نیاز دارد. این برنامه، امکان اقامت در یونان و امکان سفر بدون ویزا در سراسر منطقه شنگن را فراهم می‌کند. پس‌از 7 سال اقامت، سرمایه‌گذاران می‌توانند برای شهروندی یونان درخواست دهند.

گلدن ویزای پرتغال

برنامه گلدن ویزای پرتغال درحال‌حاضر به حداقل سرمایه‌گذاری حدود 295 هزار دلار (280 هزار یورو) در املاک و مستغلات نیاز دارد. زمانی که پرتغال، پذیرش سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات را در تاریخی نامعلوم متوقف کند، این گزینه از بین خواهد و سایر گزینه‌های املاک غیرمنقول نیز شامل این توقف خواهند شد. این برنامه اقامت در پرتغال و امکان سفر بدون ویزا را در سراسر اتحادیه اروپا فراهم می‌کند. سرمایه‌گذارای پس‌از 5 سال اقامت در این کشور می‌توانند برای شهروندی پرتغال درخواست دهند.

 کشورهایی ویزای طلایی

گلدن ویزای اسپانیا

حداقل سرمایه‌گذاری برای اخذ ویزای طلایی اسپانیا در حدود 527 هزار دلار (500 هزار یورو) در املاک و مستغلات این کشور است. این برنامه، اقامت اسپانیا و امکان سفر بدون ویزا در سراسر منطقه شینگن (27 کشور) را فراهم می‌کند. سرمایه‌گذاران پس‌از 10 سال اقامت می‌توانند برای شهروندی اسپانیا درخواست دهند.

گلدن ویزای ایالات متحده

برنامه EB5 ایالات متحده، نیازمند حداقل سرمایه‌گذاری 800 هزار دلار در یک شرکت تجاری جدید است که حداقل 10 شغل تمام وقت ایجاد کند. این برنامه اقامت مشروط در ایالات متحده را فراهم می‌کند و اجازه سفر بدون ویزا به 9 کشور از جمله کانادا، مکزیک و سنگاپور را می‌دهد.

سخن پایانی

آلمان یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای جهان است که با محیط زندگی جذاب، فرصت‌های کارآموزی، تحصیل و کار توانسته است به مقصدی مطلوب برای دانشجویان ایرانی تبدیل شود. گلدن ویزای آلمان یکی از راه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری در این کشور و هموارشدن مسیر به‌سمت اقامت دائم است. مزیت اصلی سرمایه‌گذاری در آلمان این است که شما در یکی از قوی‌ترین اقتصادهای جهان فعالیت خواهید کرد و سرمایه‌گذاری شما منجر به اخذ امتیاز شهروندی آلمان می‌شود؛ درنتیجه راهی به بازار آزاد اتحادیه اروپا و همچنین دسترسی بدون ویزا به 189 کشور در سراسر جهان خواهید داشت.

تیم تولید محتوا
منتشر شده توسط تیم تولید محتوا