مزایای پرستاران در آلمان: فرصت‌های شغلی و زندگی بهتر

مزایای پرستاران در آلمان: فرصت‌های شغلی و زندگی بهتر

مهاجرت پرستاران به آلمان در سال‌های اخیر، یکی از موضوعات پرطرفدار و قابل تامل در حوزه مهاجرت محسوب می‌شود؛ زیرا تعداد پرستارانی که تصمیم و اقدام به مهاجرت به این کشور را داشته‌اند، کماکان رو به افزایش است. اما این خبر نباید متعجبتان کند؛ به هر حال مزایای پرستاران در آلمان بسیار فراتر از چیزی است که ما در ایران مشاهده می‌کنیم. به همین دلیل سرزمین ژرمن‌ها، در فهرست محبوب‌ترین کشورهای اروپایی برای مهاجرت پرستاران قرار دارد. شرایط کاری و مزایای پرستاران در آلمان بسیار مناسب است. مقامات آلمانی حساسیت‌های شغل پرستاری را درک کرده و اهمیت ویژه‌ای به این شغل می‌دهند. به همین علت همواره در تلاش هستند تا شاخص‌های رضایت شغلی پرستاران بهبود پیدا کند. هدف مقامات آلمانی این است، که پرستاران بهترین عملکرد و کارایی را داشته باشند. در واقع مهاجرت کاری پرستاران به آلمان، وضعیت اقتصادی و درآمدی مطلوب، شان و منزلت و پرستیژ اجتماعی بسیاری بالایی به همراه دارد. اما در کنار تمامی مواردی که مطرح شد، مهاجرت پرستاران به آلمان روندی نسبتا پیچیده و زمانبر است. اما شما می‌توانید با موسسه مهاجرتی مونارک که به صورت تخصصی در حوزه مهاجرت پرستاران فعالیت می‌کند، در ارتباط باشید تا سختی‌ها و ابهامات این مسیر برای شما آسان‌تر و روشن شود. در ادامه این مطلب نگاهی خواهیم داشت به حقوق و مزایای پرستاران در آلمان با ما همراه باشید.

حقوق و مزایای پرستاران در آلمان به چه صورت است؟

طبق داده‌هایی که اداره فدرال آلمان منتشر کرده است، میانگین درآمد ناخالص یک پرستار در این کشور به صورت ماهانه، 3510 یورو (معادل 4150 دلار آمریکا) می‌باشد. میزان درآمد و مزایای پرستاران در آلمان به عوامل مختلفی مانند تجربه کاری، تحصیلات، نوع مراکزی که پرستار در آن مشغول به کار است و… بستگی دارد. در ادامه به عوامل تاثیر گذار بر حقوق و مزایای پرستاران در آلمان می‌پردازیم.

عوامل تاثیر گذار بر حقوق و مزایای پرستاران در آلمان

همانطور که اشاره کردیم، عوامل مختلفی برا افزایش حقوق و مزایای پرستاران در آلمان تاثیر دارند، در ادامه به صورت جزئی به توضیح و بررسی هر کدام می‌پردازیم.

  • تاثیر تجربه کاری بر افزایش مزایای پرستاران در آلمان

تجربه کاری نقشی بسیار مهم در تعیین حقوق و مزایای پرستاران در آلمان دارد. پرستارانی که به تازگی وارد بازار کار شده‌اند و تجربه کمتری در کار دارند، حقوق‌های پایه‌تری دریافت می‌کنند که به طور میانگین دریافتی آن‌ها  بین 30,000 تا 35,000 یورو در سال است. با اضافه شدن سال‌های تجربه کاری و کسب مهارت‌هایی بیشتر، حقوق و مزایای آن‌ها به طور مطلوب و قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند. همچنین پرستارانی که بین 5 الی 10 سال تجربه کاری دارند، به طور معمول حقوق دریافتی آن‌ها بین 40,000 تا 50,000 یورو در سال می‌باشد. به علاوه پرستارانی که بیشتر از 10 سال سابقه و تجربه دارند و یا در پوزیشن‌های مدیریتی فعالیت می‌کنند، حقوق دریافتی آن‌ها بین 55,000 تا 70,000 یورو و در بسیاری موارد بیشتر از این مبالغ در سال است. تجربه کاری همچنین موجب می‌شود، پرستاران در موقعیت‌های تخصصی و پردرآمدی، مانند پرستاری مراقبت‌های ویژه جراحی مشغول شوند که این موقعیت‌ها نیز به نوبه خود منجر به افزایش قابل توجه حقوق و مزایای آن‌ها می‌شود.

  • تاثیر نوع بیمارستان و محل کار بر حقوق و مزایای پرستاران در آلمان

محل کار و نوع بیمارستان، تاثیری قابل توجه بر حقوق و مزایای پرستاران در آلمان دارد. پرستارانی که در بیمارستان‌های تخصصی و دانشگاهی بزرگ در شهرهایی مانند برلین یا فرانکفورت مشغول به کار هستند، معمولا حقوق و مزایای بیشتری دارند. این بیمارستان‌ها به این دلیل که خدمات تخصصی ارائه می‌دهند، حقوق بیشتری برای کارکنان خود در نظر می‌گیرند. این حقوق برای پرستاران تقریبا 60,000 یورو در سال برآورد شده است. در مقابل، آن دسته از پرستارانی که در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کوچک‌تری فعالیت می‌کنند، حقوق و مزایای کمتری دریافت می‌کنند که میانگین حقوق آن‌ها بین 35,000 تا 45,000  یورو در سال است. همچنین آن دسته از پرستارانی در خانه‌های سالمندان و یا برخی از کلینیک‌های سرپایی فعالیت می‌کنند، ممکن است حقوق دریافتی آن‌ها بین 30,000 تا 50,000 یورو در سال باشد. بنابراین محل کار، موقعیت جغرافیایی و نوع بیمارستان، تاثیری قابل توجه بر حقوق و مزایای پرستاران در آلمان دارد.

  • تاثیر میزان تحصیلات و تخصص بر حقوق و مزایای پرستاران در آلمان

میزان تحصیلات و تخصص نقشی تعیین کننده بر حقوق و مزایای پرستاران در آلمان دارند. آن دسته از پرستارانی که تحصیلات آنان دیپلم پرستاری است، در سطح پایه‌تر و کمتری از حقوق قرار می‌گیرند. متوسط حقوق دریافتی آن‌ها بین 30,000 تا 40,000 یورو در سال می‌باشد. در مقابل پرستارانی که مدرک کارشناسی یا ارشد پرستاری را دارند، به علت تخصص و توانایی‌های بیشتر، طبیعتا حقوق بالاتری دریافت می‌کنند که مبلغی حدود 40,000 تا 60000 یورو در سال خواهد بود. همچنین پرستاران دارای تخصص خاص مانند پرستاری جراحی مراقبت‌های ویژه یا پرستاری قلب و عروق، به دلیل دارا بودن دانش و مهارت‌های ویژه حقوق و مزایای بیشتری دارند که ممکن است میانگین دریافتی آن‌ها به 70,000 یورو یا حتی بیشتر در سال برسد. بر این اساس می‌توان گفت که سطح تحصیلات و میزان تخصص‌های ویژه تاثیری مستقیم بر حقوق و مزایای پرستاران در آلمان دارد.

عوامل تاثیر گذار بر حقوق و مزایای پرستاران در آلمان

نحوه افزایش حقوق و مزایای پرستاران در آلمان

راه‌های متنوعی برای افزایش حقوق پرستاران در کشور آلمان وجود دارد که برحی از پرطرفدارترین و رایج‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  1. کسب تخصص‌های جدید و ارتقا شغلی

ارتقا شغلی و کسب تخصص و مهارت جدید تاثیری چشمگیر بر افزایش حقوق و مزایای پرستاران در آلمان دارد. پرستارانی که تمایل به پیشرفت شغلی دارند، بایستی با گذراندن دوره‌های تخصصی مانند مراقبت‌های ویژه جراحی بیهوشی و یا پرستاری کودکان به دنبال افزایش مهارت‌های خود باشند، تا بتوانند حقوق بیشتری دریافت کنند و از شرایط مساعد پرستاران در آلمان برخوردار شوند. همچنین ادامه تحصیل برای مقاطع بالاتری مانند ارشد و دکتری در رشته‌های مرتبط با پرستاری موجب فراهم شدن فرصت‌های شغلی مدیریتی و آموزشی می‌شود. ارتقا شغلی نه تنها موجب افزایش حقوق و امتیازات پرستاران در آلمان می‌شود، بلکه به پرستاران این امکان را می‌دهد تا با فعالیت در محیط‌های چالش‌ برانگیز‌تر و با مسئولیت‌های بیشتر رضایت شغلی بالاتری داشته باشند.

  1. شرکت در کارگاه‌های تخصصی و دوره‌های آموزشی

افزایش مهارت با شرکت در دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های تخصصی نیز نقشی بسیار مهم در افزایش حقوق و مزایای پرستاران در آلمان دارد. شرکت در این دوره‌ها که توسط بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی برگزار می‌شوند، به پرستاران کمک می‌کنند تا مهارت‌های خود را افزایش دهند و دانش خود را به روز کنند. محبوب‌ترین و پرتقاضاترین دوره‌هایی که پرستاران می‌تواندد در آن‌ها شرکت کنند عبارت‌اند از: دوره پرستاری مراقبت‌های ویژه، پرستاری جراحی، پرستاری بیهوشی و پرستاری کودکان. همچنین شرکت در کارگاه‌های روانشناسی، مانند کارگاه مدیریت استرس، بهبود ارتباطات بین فردی و فناوری‌های جدید پزشکی نیز، تاثیری شگرف بر بهبود عملکرد و کارایی پرستاران دارد و موجب افزایش فرصت‌های شغلی برای پرستاران در آلمان می‌شود. بنابراین این روند نه تنها موجب افزایش حقوق و مزایای پرستاران در آلمان می‌شود، بلکه انگیزه بیشتری برای توسعه حرفه‌ای پرستاران فراهم می‌کند.

  1. انتقالی به بیمارستان‌ها و شهرهای بزرگ‌تر

نقل مکان پرستاران به بیمارستان‌ها و شهرهای بزرگ‌تر نقشی قابل توجه بر افزایش حقوق و مزایای پرستاران در آلمان دارد. بدیهی است در شهرهای پرجمعیت و بزرگی مانند برلین، مونیخ و فرانکفورت تقاضا برای استخدام نیروهای ماهر بیشتر است. به علت رقابت شدیدی که بین بیمارستان‌ها برای جذب نیروی کار ماهر وجود دارد، حقوق و مزایای بیشتری نیز به پرستاران ارائه می‌دهند. نقل مکان به شهرها و مناطق بزرگ‌تر، هر چند که هزینه‌های بیشتری به همراه دارد، اما بیمارستان‌هایی که در شهرهای بزرگ واقع شده‌اند، برنامه‌ها توسعه حرفه‌ای و آموزشی پیشرفته‌تری به پرستاران ارائه می‌دهند.این برنامه خود، موجب افزایش حقوق، و ارتقای جایگاه شغلی پرستاران می‌شود. بنابراین اگر بهبود وضعیت مالی و حرفه‌ای برای پرستاران یک اولویت است، نقل مکان به شهرهای بزرگ‌تر یک گزینه کاربردی خواهد بود.

نحوه افزایش حقوق و مزایای پرستاران در آلمان

پاداش‌های اضافی برای افزایش حقوق و مزایا پرستاران در آلمان

اگر این سوال برای شما مطرح شده است که پرستاران شاغل در آلمان، علاوه بر حقوق، چه پاداش‌هایی دریافت می‌کنند، باید بدانید که موارد زیر از جمله مزایای پرستاران در آلمان هستند که بعضا حتی ارزشی بیشتر از درآمد پرستاران دارند:

  • بیمه سلامت و بازنشستگی

بیمه سلامت و بازنشستگی یکی از مزایای پرستاران در آلمان است. این بیمه‌ها توسط دولت و کارفرمایان ارائه می‌شود. تمامی پرستاران به طور خودکار و قانونی تحت پوشش این بیمه‌ها (GKV) قرار می‌گیرند، که تمامی هزینه‌های دارویی، درمانی، بستری در بیمارستان و مراقبت‌های پیشگیرانه را پوشش می‌دهد. همچنین یکی دیگر از سودمندی‌های شغل پرستاری در آلمان، بهره مندی از بیمه سلامت خصوصی (PKV) است که خدماتی گسترده ارائه می‌دهد، هرچند که هزینه‌های بالاتری دارد. بیمه بازنشستگی( DRD) پرستاران نیز یکی دیگر از بخش‌های مهم سیستم درمانی تامین اجتماعی آلمان است. این سیستم بیمه بازنشستگی، مزایا و منافع پرستاران در آلمان را پس پایان دوران کاری فراهم می‌کند.

  • مرخصی‌های سالانه و تعطیلات

یکی دیگر از مزایای پرستاران در آلمان، تعطیلات و مرخصی‌های سالانه‌ای است که بر اساس قوانین کار این کشور تنظیم می‌شود. در واقع پرستاران شاغل در آلمان، این حق را دارند حداقل 24 روز مرخصی سالانه با حقوق داشته باشند که در بسیاری از موارد بر اساس توافقات جمعی و شرایط کارفرما این تعداد به 30 روز هم می‌رسد. علاوه بر این، پرستاران در روزهای بیماری و استراحت‌های پزشکی نیز از مرخصی‌های بیمارستانی استفاده می‌کنند. یکی دیگر از مزایای کار پرستاری در آلمان استفاده از تعطیلات رسمی است که تعداد آن‌ها به 9 الی 13 روز در سال می‌رسد. مرخصی‌های ویژه‌ای مانند زایمان، مرخصی پدر و مادر، تحصیلی و آموزشی نیز از دیگر فواید پرستاری در آلمان است که این قشر از آن بهره‌مند می‌شوند. این گونه آپشن‌ها برای پرستاران موجب ایجاد تعادل بین کار و زندگی می‌شود، از فرسودگی شغلی جلوگیری می‌کند و رضایت شغلی پرستاران را به همراه دارد.

  • انواع پاداش‌ها و مزایای مالیاتی

یکی از برتری‌های شغلی پرستاران در آلمان، بهره‌مندی از مزایای مالیاتی و پاداش‌های مختلف است که موجب بهبود وضعیت مالی و شغلی پرستاران می‌شود. از جمله مزایای مالیاتی که پرستاران دارند، کسر هزینه‌های سفرهای کاری، کسر هزینه‌های مربوط به آموزش و پرورش، کسر هزینه‌های تجهیزات حرفه‌ای و… می‌باشد. علاوه بر این، پرستارانی که در شیفت‌های غیر معمول مانند شب کاری، تعطیلات و آخر هفته فعالیت می‌کنند، پاداش‌های ویژه‌ای به آن‌ها تعلق می‌گیرد که شامل پرداخت‌های اضافی می‌شوند. همچنین بسیاری از بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی آلمان، پاداش‌های عملکردی دارند که بر اساس ارزیابی عملکرد پرستاران به آن‌ها تعلق می‌گیرد. به علاوه، برخی از کارفرمایان مزایای دیگری، مانند کمک هزینه‌های مسکن، حمل و نقل، بیمه‌های تکمیلی بازنشستگی نیز به پرستاران ارائه می‌دهند. تمامی این مزایا باعث می‌شوند، پرستاران روحیه و انگیزه بالایی برای بهبود و افزایش عملکرد خود داشته باشند، از امنیت مالی بهتری برخوردار شوند و زندگی پرستاران در آلمان راحت‌تر و بی دغدغه‌تر باشد.

پاداش‌های اضافی برای افزایش حقوق و مزایا پرستاران در آلمان

آینده شغلی پرستاران در آلمان

آمارها نشان می‌دهند تقاضای آلمان برای پرستاران در سال‌های آینده به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت. این افزایش تقاضا، دلایل مختلفی دارد که مهم‌ترین آن‌ها پیری جمعیت آلمان، نیاز به خدمات درمانی و بهداشتی و کمبود نیروی کار پرستاری هستند. آلمان با پیرترین جمعیت جهان مواجه است که نیاز به مراقبت‌های طولانی مدت و تخصصی دارند. بنابراین بسیاری از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی درصدد جذب پرستاران هستند. همچنین با افزایش انواع بیماری‌های مزمن و پیچیده نیاز به استخدام و بکارگیری پرستاران متخصص در حوزه‌های مختلف رو به افزایش است. دولت آلمان و کارفرمایان در این راستا تلاش می‌کنند، با ارائه مشوق‌ها و پاداش‌های مالی، فرصت‌های آموزشی و شرایط کاری ایده آل نیروهای مورد نیاز خود را جذب و سپس حفظ کند. این روند، موجب ایجاد فرصت‌های شغلی بهتر و افزایش مزایای پرستاران در آلمان می‌شود.

سخن پایانی

از آن‌جایی که آلمان دارای بهترین امکانات بهداشتی و درمانی در اروپا است و فرصت‌های شغلی فراوانی برای پرستاران فراهم کرده، زندگی پرستاران در آلمان مزایای زیادی به همراه دارد. در این نوشتار از وب سایت موسسه مهاجرتی مونارک نگاهی داشتیم به برخی از مزایای پرستاران در آلمان  و عوامل تاثیرگذار بر آن‌ها. اگر شما هم پرستاری هستید که قصد مهاجرت به آلمان را دارید، می‌توانید هم اکنون با کارشناسان ما در موسسه مهاجرتی مونارک ارتباط برقرار کنید. این موسسه صفر تا صد کارهای مهاجرت و اقامت شما برای شغل پرستاری در آلمان را به صورت رایگان و در کمترین زمان ممکن انجام می‌دهد.

سوالات متداول

مرخصی‌های سالانه برای پرستاران در آلمان چند روز است؟

مرخصی‌های سالانه برای پرستاران در آلمان 24 روز در سال است که در بسیاری از موارد به 30 روز هم می‌رسد.

آیا نقل مکان پرستاران به شهرهای بزرگ تاثیر بر حقوق و مزایای پرستاران در آلمان دارد؟

 بله؛ انتقال پرستاران به شهرها و بیمارستان‌های بزرگ موجب افزایش حقوق آن‌ها می‌شود.

از چه موسساتی می‌توان برای مهاجرت پرستاران به آلمان کمک گرفت؟

از موسسات مهاجرتی مانند مونارک که به صورت تخصصی در حوزه مهاجرت پرستاران به آلمان فعالیت می‌کنند می‌توان کمک گرفت.

تیم تولید محتوا
منتشر شده توسط تیم تولید محتوا