مهاجرت به آلمان و اتریش: چالش‌ها و فرصت‌ها را کشف کنید!

مهاجرت به آلمان و اتریش: چالش‌ها و فرصت‌ها را کشف کنید!

افرادی که قصد مهاجرت به آلمان یا اتریش را دارند، به دنبال شاخصی قابل اعتماد و درست برای مهاجرت بین دو کشور هستند. اتریش و آلمان دو کشور همسایه و آلمانی زبان هستند که در مرکز اروپا قرار دارند. این دو کشور شباهت‌ها و تفاوت‌هایی زیادی با یکدیگر دارند. آلمان به علت دارا بودن بزرگترین اقتصاد دنیا، فرصت‌های شغلی فراوان در تمامی حوزه‌ها و همچنین امکانات بهداشتی و رفاهی فراوان یک مقصد جذاب برای مهاجرت نیروهای ماهر بسیاری از جمله پرستاران است. از طرف دیگر، اتریش نیز با دارا بودن بهترین دانشگاه‌ها، امکان کار با تحصیل همزمان، معماری و ساختار شهری جذاب، فرصت‌های شغلی فراوان و امکانات رفاهی که در اختیار مهاجرین متخصص قرار می‌دهد، تبدیل به یک مقصد مهاجرتی محبوب برای بسیاری از افراد شده است.  در این نوشتار از وب سایت موسسه مهاجرتی مونارک قصد بررسی و مقایسه مهاجرت اتریش یا آلمان را داریم. بنابراین اگر قصد مهاجرت به اتریش یا آلمان را دارید تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

شرایط و روند اخذ ویزا برای مهاجرت به آلمان یا اتریش

قبل از اینکه به سراغ سایر فاکتورها برای مقایسه مهاجرت به اتریش یا آلمان بریم، به بررسی اولین و مهم‌ترین قدم برای ورود و مهاجرت اتریش یا آلمان می‌پردازیم.

 مدارک لازم و شرایط ویزای اتریش

برای مقایسه اخذ ویزا و مهاجرت به آلمان یا اتریش باید گفت که ویزای اتریش یکی از محبوب‌ترین، جذاب‌ترین و البته خوش نام‌ترین ویزا برای مهاجرت تحصیلی، کاری و توریستی بین کشورهای اروپایی است. کشوری که با هنر، بناهای تاریخی جذاب، موسیقی، فلسفه و جاذبه‌های فراوان توریستی شناخته می‌شود، قطعا شرایطی سخت‌تر به نسبت شرایط ویزای آلمان و سایر کشورهای اروپایی دارد. همچنین  ویزای اتریش به سه نوع تحصیلی، کاری و توریستی تقسیم می‌شوند که با توجه به هدف فرد متقاضی، صادر می‌شود. همچنین شرایط و روند دریافت هر یک از این سه ویزا تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند.

ویزای توریستی اتریش

این نوع ویزا برای افرادی صادر می‌شود که قصد مسافرت و بازدید از این کشور را دارند. همچنین برای مسافرت به این کشور باید ویزای شینگن داشته باشید. با داشتن این نوع ویزا، می‌توانید در بازه زمانی 6 ماه به مدت 90 روز در این کشور مستقر باشید.

ویزای کاری اتریش

لازمه اخذ این نوع ویزا، دریافت دعوتنامه‌ای قانونی از یک کارفرمای اتریشی است.

ویزای تحصیلی اتریش

برای اخذ ویزای تحصیلی اتریش باید بتوانید از یکی از دانشگاه‌ها و کالج‌های این کشور دعوتنامه دریافت کنید. لازمه این کار ارسال رزومه و مدارک تحصیلی به دانشگاه مورد نظر است. سپس اساتید و مقامات دانشگاه مقصد رزومه شما را بررسی می‌کنند و پس از تایید رزومه، دعوتنامه‌ای جهت تحصیل در این کشور برای شما ارسال می‌شود. پس از این می‌توانید مدارک لازم را به سفارت ارائه دهید و ویزای تحصیلی اخذ کنید.

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای اتریش

همانطور که اشاره کردیم، برای مهاجرت به اتریش یا آلمان انواع مختلفی ویزا وجود دارد که هر یک دارای شرایط و مدارک متفاوتی هستند، اما مهم‌ترین مدارک برای  اخذ ویزای اتریش به شرح زیر است؛ 

  • فرم درخواست ویزا

  • داشتن شناسنامه ایرانی

  • ارائه گذرنامه؛ اعتبار گذرنامه شما باید 6 ماه بیشتر از تاریخ اتمام اعتبار ویزای درخواستی باشد.

  • کپی از صفحات 1 تا 5 گذرنامه و همچنین صفحاتی که مهر ویزا خورده‌اند

  • ارائه سه قطعه عکس رنگی

  • ارائه اسناد رسمی شغلی و مالی

  • برای زنان خانه‌داری که تحت تکفل هستند؛ گواهی کار و صورت حساب بانکی

  • گواهی اشتغال به تحصیل برای افراد در حال تحصیل

  • ارائه یک سند مالکیت ترجمه شده

  • ارائه بیمه مسافرتی

  • بلیط هواپیما یا رزرواسیون قطعی رفت و برگشت به مقصد اتریش

  • فاکتور پرداخت شده هتل در صورت لزوم

نکته قابل توجه این است که تمامی مدارک فارسی برای اخذ ویزا و مهاجرت به اتریش یا آلمان باید به زبان انگلیسی ترجمه رسمی شده باشند و مهر وزارت خارجه و تاییدیه دادگستری را نیز به همراه داشته باشند.

شرایط و روند اخذ ویزا برای مهاجرت به آلمان یا اتریش

شرایط مورد نیاز برای اخذ ویزای اتریش

  1. ارائه تاریخچه سفر: ارائه تاریخچه سفر برای اخذ ویزا و مهاجرت به اتریش یا آلمان  برای آن دسته از افرادی که ویزای توریستی دارند، بسیار مهم  است. زیرا تاریخچه سفر به افسرانی که مسئول بررسی ویزا هستند ثابت می‌کند که شما توریست هستید و قبل از سفر به اتریش، از کشورهای دیگری نیز بازدید داشته‌اید. همچنین این تاریخچه ثابت می‌کند که شما پس اتمام مدت سفر به کشور محل اقامت خود بازخواهید گشت.

  2. ارائه گردش حساب: برای مهاجرت به اتریش یا آلمان ارائه گردش حساب الزامی می‌باشد. منظور از گردش حساب، مبالغی که وارد و یا از حساب خارج می‌شود نیست، بلکه تعداد تراکنش‌های شش ماه اخیر متقاضی ملاک است. گردش حساب به این منظور انجام می‌شود که مراودات مالی فرد متقاضی بررسی شود.

  3. تمکن مالی: جهت مهاجرت به اتریش یا آلمان تمکن مالی یکی از شروط اساسی برای اخذ ویزا می‌باشد. تمکن مالی ایده آل برای ویزای اتریش، به ازای هر نفر 300 تا 350 میلیون تومان می‌باشد. همچنین به این نکته توجه داشته باشید؛ زمانی که مبلغ بالایی به یکباره وارد حساب شما می‌شود، باید سندی مبنی بر معامله مطابق با همان مبلغ به سفارت ارائه دهید.

  4. نامه‌ای مبنی بر سابقه کار و بیمه تامین اجتماعی: این نامه به منظور اعتماد کشور مقصد به فرد متقاضی برای بازگشت به کشور خود بعد از به پایان رسیدن تاریخ ویزا می‌باشد.

  5. ارائه دعوت نامه: دعوت نامه شانس شما را برای مهاجرت به آلمان یا اتریش افزایش می‌دهد. دعوت نامه ممکن است از سمت یک دوست، اعضای خانواده، دانشگاه یا کالجی معتبر و یا حتی یک کارفرما و شرکت باشد.

شرایط ویزای آلمان

آلمان یکی از مهم‌ترین کشورهای اروپایی است و در سال‌های گذشته مهاجرین زیادی که پرستاران از جمله مهم‌ترین آن‌ها بوده‌اند را جذب کرده است. افراد زیادی رویای کار، تحصیل و مهاجرت به این کشور را دارند، اما برای تبدیل این رویا به واقعیت باید شرایط خاصی برای اخذ ویزای این کشور اروپایی را داشته باشند. برای مهاجرت به  آلمان نیز  3 نوع ویزای تحصیلی، کاری و توریستی وجود دارد که شرایط اخذ این سه نوع ویزا تقریبا مشابه اتریش است. شرایط ویزای آلمان به صورت کلی عبارت‌اند از:

  1. تمکن مالی: تمکن مالی برای اخذ ویزا و مهاجرت به آلمان یا اتریش یکی از  مهم‌ترین شروط محسوب میشود. تمکن مالی برای آلمان برای هر نفر 300 تا 350 میلیون تومان می‌باشد. در صورتی تمکن مالی شما کمتر از این مبلغ باشد، درخواست اخذ ویزا برای شما رد خواهد شد. همچنین تمکن مالی به یورو صادر می‌شود و باید مهر و امضای شعبه صادر کننده را داشته باشد.

  2. گردش حساب: گردش حساب نیز یکی از مهم‌ترین شرایط برای مهاجرت به اتریش یا آلمان است. منظور از گردش حساب، مبالغی که وارد و یا از حساب خارج می‌شوند نیست، بلکه تراکنش‌های حساب فرد متقاضی در 3 ماه اخیر است. باید بین گردش حساب و نامه تمکن مالی متقاض همخوانی و تطابق وجود داشته باشد، در غیر این صورت ویزای شما ریجکت خواهد شد.

  3. ارائه یک دعوت نامه قوی: منظور از دعوت نامه‌ای قوی؛ دعوت نامه‌ای است که از سوی یک دانشگاه، کارفرما، اعضای خانواده و  یا یک شرکت معتبر باشد. همچنین اطلاعات شخصی فرد متقاضی، مدت زمان و محل اقامت وی باید به صورت کامل در متن دعوت نامه عنوان شود.

  4. ارائه تاریخچه سفر: برای اخذ ویزای آلمان لزومی ندارد تاریخچه سفر را ارائه دهید. همچنین اگر در پاسپورت خود ویزای معتبری مانند شینگن داشته باشید، شانس زیادی برای دریافت ویزا خواهید داشت.

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای آلمان

  • فرم درخواست برای ویزای آلمان

  • ارائه پاسپورت به همراه تمامی ویزاها و گذرنامه‌های قبلی

  • رسید مربوط به پرداخت هزینه ویزا

  • سند ازدواج برای افراد متاهل

  • ارائه تمامی اسناد ملکی

  • ارائه گواهی اشتغال به کار

  • گواهی اشتغال به تحصیل برای افراد در حال تحصیل

  • گردش حساب 3 ماه اخیر با ارائه تمکن مالی

  • ارائه اصل دعوت‌نامه‌ای معتبر

مهاجرت به اتریش یا آلمان از جهت هزینه‌های زندگی

آلمان و اتریش به علت داشتن فرهنگی غنی و تاریخچه‌ای طولانی، فرصت‌های بی‌نظیری جهت تجربه‌هایی مختلف برای مهاجرین فراهم می‌کند. برای مقایسه مهاجرت به آلمان یا اتریش از جهت هزینه‌های زندگی باید گفت که با توجه به اینکه آلمان شهرهای متنوع و مختلف زیادی دارد، گزینه‌ای مقرون به صرفه‌تری است. این در حالی است که وین، پایتخت کشور اتریش، جزء شهرهای گران و لاکچری اروپا محسوب می‌شود. در ادامه به چند فاکتور مربوط به هزینه زندگی در آلمان در مقابل هزینه زندگی در اتریش می‌پردازیم.

مهاجرت به اتریش یا آلمان از جهت هزینه‌های زندگی

مقایسه هزینه‌های زندگی در اتریش و آلمان

هزینه‌های زندگی در اتریش، مانند مواد غذایی و خوراک، مسکن و حمل نقل با توجه به محل سکونت و سبک زندگی که هر مهاجر دارد، متفاوت است. به طور میانگین، هزینه‌های ماهانه برای یک فرد مجرد تقریبا 1584 یورو و برای خانواده‌ای 4 نفره حدود 4400 یورو خواهد بود. همچنین اجاره مسکن در شهرهای بزرگتری مانند وین بسیار بالاست و آپارتمان‌های تک خوابه در مرکز شهر حدود 800 الی 1200 یورو در ماه می‌باشد. همچنین هزینه‌های خوراک در این کشور پس از پیوستن به اتحادیه اروپا، بالا رفته است. اما اجاره بها در شهر بزرگی مانند برلین یا مونیخ ارزان‌تر از وین است. همچنین هزینه‌های خوراک و مواد غذایی در آلمان به علت کاهش مالیات بر ارزش افزوده کمتر است. علاوه بر این، محصولات تنوع بالایی نیز دارند. با این حال، انتخاب بین مهاجرت به اتریش یا آلمان تنها به هزینه‌ها محدود نمی‌شود بلکه عوامل دیگری مانند کیفیت زندگی، فرهنگ، امکانات رفاهی و بهداشتی و فرصت‌های شغلی نیز فاکتورهایی بسیار مهم برای انتخاب بین این دو کشور هستند.

مزایای زندگی در آلمان و اتریش

مهاجرت به اتریش یا آلمان می‌تواند یکی از سخت‌ترین تصمیمات زندگی باشد. انتخاب یکی از این دو مقصد برای افراد بزرگترین چالش خواهد بود، زیرا یکی از اصلی‌ترین دلایل مهاجرت افراد رسیدن به یک زندگی مطلوب با استانداردهایی بالا است. معمولا کشورهای اروپایی از جمله آلمان و اتریش به علت رفاه مطلوب و ثبات اقتصادی بالا، جزء مهاجرپذیر‌ترین کشورهای اروپایی هستند که این خود باعث می‌شود انتخاب سخت شود. برخی از مزایای زندگی در اتریش و آلمان به شرح زیر است:

  • کیفیت زندگی در آلمان و اتریش بسیار بالاست

  • هر دو کشور دارای سیستم حمل و نقل عمومی مطلوبی هستند

  • دارای سیستم و شبکه بهداشت و درمان قوی هستند

  • نظام آموزشی بسیار هدفمند و قوی است

  • امنیت اجتماعی در هر دو کشور بسیار بالاست

  • جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و گردشگری زیادی دارند

  • زندگی در کنار مردمی با فرهنگ

  • امکان مسافرت به بسیاری از نقاط جهان

مقایسه مهاجرت به آلمان یا اتریش از جهت تفریح و سرگرمی

برای مقایسه مهاجرت به آلمان یا اتریش از جهت امکانات تفریحی و سرگرمی باید گفت که در آلمان گزینه‌های تفریحی و سرگرمی هیجان انگیز و جذابی وجود دارد. از کنسرت‌های مختلف گرفته تا جشنواره‌‌ها، مهمانی‌ها، مکان‌های طبیعی و دیدنی، کلیساهای بزرگ و بناهای تاریخی جذاب با معماری‌های بی‌نظیر، توجه هر گردشگری را به خود جلب می‌کند. در مقابل، اتریش به دلیل داشتن کوه‌ها و دریاچه‌های جذاب، مقصدی بسیار هیجان انگیز و محبوب برای دوستداران تفریحات زمستانی مانند اسکی و اسنوبرد است. همچین در وین شما شاهد رویدادهای فرهنگی و جشنوارهای موسیقی مختلفی خواهید بود.

مقایسه مهاجرت به آلمان یا اتریش از جهت تفریح و سرگرمی

مقایسه کیفیت زندگی در آلمان و اتریش

وقتی به مهاجرت به آلمان و اتریش نگاه می‌کنیم، هر دو کشور کیفیت زندگی بالایی دارند، اما آلمان با ویژگی‌های خاصش توجه را جلب می‌کند. در حالی که وین به عنوان پایتختی با بالاترین کیفیت زندگی شناخته می‌شود، آلمان با زیرساخت‌های پیشرفته و سیستم حمل‌ونقل کارآمدش، گزینه‌ای عالی برای زندگی است. آلمان محیطی تمیز و امن دارد و آمار جرم و جنایتش هم پایین است. همچنین، فرانکفورت در رتبه نهم جهانی از نظر بالاترین حقوق‌ها قرار دارد و این نشان می‌دهد که فرصت‌های شغلی در آلمان فوق‌العاده‌اند. هرچند که قدرت خرید در اتریش بالا است، اما آلمان با 13 پرداخت حقوق در سال و مزایای جذاب‌تر، انتخابی هوشمندانه‌تر برای افرادی است که به دنبال یک زندگی باکیفیت هستند.

سخن پایانی

این روزها بیش از پیش، تب مهاجرت و زندگی در کشورهای اروپایی بالا گرفته است. در سال‌های گذشته افراد به این شدت در پی اقامت و مهاجرت به کشورهای اروپایی مانند اتریش و آلمان نبوده‌اند، اما در چند سال اخیر صف سفارتخانه‌ها شاهد تغییراتی بزرگ در این حوزه هستند. در این میان، مهاجرت به آلمان یا اتریش آمار نسبتا زیادی را به خود اختصاص داده است. به این جهت ما در این نوشتار از وب سایت موسسه مهاجرتی مونارک به بررسی و مقایسه مهاجرت به آلمان و اتریش از جهات مختلفی اشاره کردیم. اگر شما جزء کادر درمان و مخصوصا پرستار هستید و فکر مهاجرت به آلمان یا اتریش را در سر دارید، موسسه مهاجرتی مونارک با کادری مجرب و کاربلد در کنار شماست و صفر تا صد مراحل و روند مهاجرت شما به آلمان را در کمترین زمان ممکن انجام خواهد داد.

سوالات متداول

1- برای مهاجرت پرستاران به آلمان از کدام موسسه‌ها مهاجرتی می‌توان کمک گرفت؟

موسسه مهاجرتی مونارک باسابقه‌ترین و بهترین موسسه برای مهاجرت پرستاران به آلمان می‌باشد.

2- برای مهاجرت به اتریش یا آلمان و اخذ ویزا چه شرایطی وجود دارد؟

مهم ترین شرایط مهاجرت به آلمان یا اتریش و اخذ ویزا عبارت‌اند از؛ داشتن تمکن مالی، ارائه تاریخچه سفر، ارائه گردش حساب و دعوتنامه‌ای قوی به سفارت است.

3- تمکن مالی برای مهاجرت به اتریش یا آلمان برای هر فرد چقدر است؟

تمکن مالی برای هر فرد 300 الی 350 میلیون تومان می‌باشد.

تیم تولید محتوا
منتشر شده توسط تیم تولید محتوا