شرایط و فرایند دریافت مجوز پزشکی در آلمان

شرایط و فرایند دریافت مجوز پزشکی در آلمان

کشور آلمان به دلیل شرایط اقتصادی عالی و هزینه‌های مناسب برای زندگی، در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی و یا انگلیسی زبان، به عنوان یک مقصد مهاجرتی ایده‌آل برای پزشکان به شمار می‌رود. پزشکان مهاجر، برای اینکه بتوانند به صورت مستقل به کار طبابت مشغول شوند، باید مجوز پزشکی در آلمان را دریافت نمایند. فرایند دریافت مجوز پزشکی در آلمان به طور کامل در این مقاله مورد بررسی قرار می‌گیرد.

کشور آلمان از طرفی به حوزه بهداشت و درمان خود اهمیت زیادی می‌دهد و قوانین سخت‌گیرانه‌ای در این زمینه وضع کرده است و از طرف دیگر به دلیل مواجهه با کمبود نیروی پزشکی، شرایط را برای پزشکانی که قصد مهاجرت به این کشور را دارند، تسهیل نموده است. پزشکان غیرآلمانی برای دریافت مجوز پزشکی در آلمان، نیازمند داشتن مدرک زبان آلمانی معتبر، پشت سر گذاشتن مراحل صلاحیت پزشکی، اثبات مهارت در زبان تخصصی پزشکی، معادل‌سازی مدارک تحصیلی و… خواهند بود.

از این رو به پزشکانی که قصد مهاجرت به آلمان و دریافت مجوز پزشکی در آلمان را دارند، توصیه می‌کنیم اطلاعات خود را پیش از ورود به خاک این کشور تکمیل نمایند و با آگاهی کامل به آلمان مهاجرت کنند. این مقاله با هدف آشنایی بیشتر شما با شرایط و فرایند دریافت مجوز پزشکی در آلمان تهیه شده است و اگر به این موضوع علاقه‌مند هستید، تا پایان مقاله با موسسه مهاجرتی مونارک همراه بمانید.

نحوه دریافت مجوز پزشکی در آلمان

آن دسته از افرادی که می‌خواهند به عنوان یک پزشک در آلمان مشغول به طبابت شوند و در این کشور کار و زندگی کنند، باید برخی مراحل قانونی و آزمون‌های مشخص را پشت سر بگذارند. مجوز پزشکی در آلمان که تحت عنوان مجوز اپروباتسیون (Approbation) شناخته می‌شود، برای فعالیت و کار در حوزه پزشکی تمام پزشکانی که از سایر نقاط به آلمان مهاجرت می‌کنند، لازم و ضروری است و پزشکان مهاجر بدون داشتن آن، مجاز به طبابت در این کشور نخواهند بود. به بیان ساده‌تر، پزشکانی که تحصیلات و دوره‌های پزشکی خود را در کشوری به جز آلمان به اتمام رسانده و مدرک پزشکی خود را دریافت نموده‌اند، برای آن که بتوانند در حرفه پزشکی در خاک این کشور فعالیت کنند، نیازمند دریافت مجوز اپروباتسیون (مجوز پزشکی در آلمان) خواهند بود. در واقع بدون در دست داشتن این مجوز، امکان درمان بیماران به عنوان یک پزشک رسمی وجود نخواهد داشت.

 توجه داشته باشید که دریافت مجوز پزشکی در آلمان، مستلزم داشتن برخی از صلاحیت‌های شخصی و حرفه‌ای است و فاکتورهای تعیین‌کننده صلاحیت متقاضیان دریافت مجوز اپروباتسیون، توسط هر ایالت مشخص می‌شود. به عبارت دیگر، فاکتورهای مربوط به صلاحیت دریافت مجوز پزشکی در آلمان، در هر ایالت با ایالت دیگر متفاوت است و از سوی دیگر به کشور مبدا هر یک از متقاضیان وابسته است. از این رو نمی‌توان فاکتورهای مشخصی را به عنوان معیارهای دریافت مجوز پزشکی در آلمان معرفی کرد؛ با این وجود ما در ادامه مقاله، شرایط کلی دریافت مجوز پزشکی در آلمان را بیان می‌کنیم. اگر شما به عنوان یک پزشک قصد مهاجرت به آلمان را دارید، سعی کنید ضمن توجه به مواردی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود، از سایر معیارها، بر اساس ایالتی که برای مهاجرت انتخاب نموده‌اید، مطلع شوید.

شرایط دریافت مجوز پزشکی در آلمان

شرایط دریافت مجوز پزشکی در آلمان (اپروباتسیون)

همانطور که اشاره کردیم، پزشکان خارجی که قصد کار کردن در حرفه پزشکی در کشور آلمان را دارند، باید مجوز Approbation یا همان مجوز پزشکی در آلمان را دریافت نمایند. به طور کلی برای دریافت این مجوز، شرایط زیر لازم است:

  1. فارغ التحصیل شدن در رشته پزشکی از یکی از کشورهای اتحادیه اروپا، کشورهای منطقه اقتصادی اروپا و…

  2. فارغ التحصیل شدن در رشته پزشکی از سایر کشورها در سراسر جهان (توجه داشته باشید که تطابق تحصیلات رشته پزشکی در کشور آلمان اهمیت دارد)

  3. قبول شدن در آزمون Kenntnisprüfung که به منظور معادل‌سازی دانش پزشکان خارجی برگزار می‌شود

  4. داشتن مدرک زبان آلمانی و انگلیسی و اثبات اعتبار، سلامت و صلاحیت کافی

طبیعتا مورد اول شامل حال پزشکان ایرانی که تحصیلات خود را در دانشگاه‌های سراسر کشور به اتمام رسانده‌اند، نخواهد شد. به همین دلیل ایرانیانی که متقاضی دریافت مجوز پزشکی در آلمان هستند، باید مورد ارزیابی قرار بگیرند و در آزمون معادل‌سازی دانش پزشکان خارجی شرکت نمایند. در واقع آزمون Kenntnisprüfung برای دریافت مجوز اپروباتسیون الزامی است و طی آن، صلاحیت متقاضیان توسط مقامات مربوطه و با همکاری مرکز ارزیابی دانش پزشکان خارجی (GfG) مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. نتایج این آزمون نیز که از آن با نام Gleichwertigkeitsprüfung یاد می‌شود، مشخص می‌کند که میان سطح دانش تخصصی پزشکی متقاضی در مقایسه با آموزش پزشکی در کشور آلمان تفاوت زیادی وجود دارد یا خیر.

فرایند دریافت مجوز پزشکی در آلمان

پیش‌تر با شرایط کلی دریافت مجوز پزشکی در آلمان آشنا شدیم و اکنون می‌خواهیم درباره فرایند دریافت این مجوز توضیح دهیم. مجوز پزشکی در آلمان، یک فرایند چند مرحله‌ای است که شامل برخی از اقدامات، گذراندن برخی از آزمون‌ها و تهیه برخی از مدارک مورد نیاز است. در ادامه، مروری کلی بر مسیر اخذ مجوز اپروباتسیون خواهیم داشت:

  1. دریافت و ارائه مدرک زبان آلمانی (حداقل سطح B2)

افرادی که به دنبال دریافت مجوز پزشکی در آلمان و کار کردن در این حرفه هستند، باید زبان آلمانی را حداقل تا سطح B2 بیاموزند و مدرک آن را ارائه نمایند. توجه داشته باشید که مدرک زبان آلمانی را باید از موسسات معتبر آموزشی و بر اساس چارچوب مرجع مشترک اروپا برای زبان‌ها (CEFR) دریافت کنید. برای اطلاع از سطوح زبان آلمانی می‌توانید مقاله «مدرک زبان آلمانی مورد تایید سفارت برای مهاجرت» را مطالعه نمایید.

  1. انتخاب کردن ایالت فدرالی مورد نظر

دومین مرحله برای دریافت مجوز پزشکی در آلمان، مربوط به انتخاب ایالت فدرالی در آلمان است. در واقع متقاضیان باید تصمیم بگیرند که می‌خواهند درخواست خود را برای کدام یک از 16 ایالت فدرال ارسال کنند. توصیه می‌کنیم که اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید و از کارشناسان حقوقی یا کارشناسان موسسات مهاجرتی درباره اینکه در کدام ایالت شانس بیشتری برای دریافت مجوز پزشکی در آلمان دارید، سوال کنید. با توجه به اینکه شرایط کار، زندگی و حتی فاکتورهای پذیرش در هر یک از ایالت‌ها با دیگری متفاوت است، سعی کنید پیش از انتخاب، مقایسه‌ای کامل و جامع انجام دهید و در نهایت با توجه به شرایطی که دارید، بهترین گزینه را انتخاب نمایید. 

  1. ترجمه رسمی مدارک و تاییدیه اسناد

شما به عنوان پزشک خارجی، پیش از ارائه درخواست برای مجوز پزشکی در آلمان، باید تمامی اسناد و مدارک مورد نیاز را تهیه و آن‌ها را به زبان آلمانی ترجمه رسمی کنید. توجه داشته باشید که مدارک باید توسط مترجم عمومی منصوب و یا مترجم رسمی که در دادگستری سوگند خورده است، ترجمه شوند. مهم‌ترین مدارکی که به آن‌ها نیاز خواهید داشت عبارت‌اند از:

  • مدارک شناسایی (شناسنامه)

  • مدارک تحصیلی

- لیستی دقیق و کامل از رشته تحصیلی و ساعت تدریس در هر واحد و موضوع

- لیست کامل دروس گذرانده به همراه ریز نمرات

- مدرک پایان دوره آموزش عملی یا همان دوره رزیدنتی

  • گواهی عدم سوء پیشینه کیفری و عدم سوء پیشینه در طول دوره خدمت

فرایند دریافت مجوز پزشکی در آلمان

  1. ارسال رزومه به زبان آلمانی

یکی دیگر از مراحل مربوط به دریافت مجوز پزشکی در آلمان، تهیه و ارسال رزومه است که باید به زبان آلمانی باشد. توجه داشته باشید که ترجمه صحیح و بدون مشکل، می‌تواند بر شانس شما برای پذیرش بیفزاید. برای یادگیری بهتر نحوه ی نوشتن رزومه برای گرفتن جاب آفر در آلمان میبایست تکنیک های متفاوت را یادگرفته و آنها را اجرا کنید. 

  1. ارائه گواهی پزشکی

توجه داشته باشید که برای دریافت مجوز پزشکی در آلمان یا صدور تاییدیه اپروباتسیون، نیازمند ارائه گواهی پزشکی خواهید بود. در این گواهی باید به طور دقیق ذکر شود که متقاضی سلامت کافی برای فعالیت در کشور آلمان را دارد.

  1. اثبات کردن قصد شروع فعالیت

در بیشتر ایالت‌های فدرال، شما باید مدرکی را مبنی بر اینکه قصد دارید فعالیت خود را شروع کنید، ارائه نمایید. بر اساس قوانین هر ایالت، نوع مدرک مورد نیاز برای اثبات این موضوع متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال در برخی از ایالت‌ها، برای اثبات این موضوع باید اقامت دائم ایالت را دریافت کرده باشید و در برخی دیگر، تنها ارائه مدرکی مبنی بر اشتغال کافی خواهد بود. بنابراین برای دریافت مجوز پزشکی در آلمان، ممکن است به تاییدیه استخدام یا مدرک اشتغال نیاز پیدا کنید.

  1. ارائه درخواست برای دریافت مجوز پزشکی در آلمان

پس از آن‌که مدارک مورد نیاز را برای دریافت مجوز پزشکی در آلمان جمع‌آوری نمودید، باید آن‌ها را از طریق پست به اداره دولتی مربوطه ارسال کنید. سعی کنید پیش از ارسال آن‌ها، از کامل و درست بودن مدارک اطمینان حاصل کنید و آن‌ها را با دستورالعمل‌های ایالت فدرالی مورد نظر تطبیق دهید.

  1. بررسی مدارک توسط سازمان دولتی

پس از آن‌که مدارک را به سازمان ایالتی مربوطه ارسال کردید، درخواست شما برای دریافت مجوز پزشکی در آلمان توسط مقامات مورد بررسی قرار می‌گیرد. توجه داشته باشید که اگر تشخیص داده شود که شما به زبان آلمانی سطح C1 نیاز دارید، باید در آزمون زبان شرکت نمایید. پس از آن، شما آزمون معادل‌سازی دانش پزشکان خارجی را پیش رو خواهید داشت. لازم به ذکر است که در برخی از موارد، ممکن است که تجربه حرفه‌ای پزشکان بتواند برخی از نواقص مربوط به پرونده آن‌ها را جبران نماید.

آزمون دریافت مجوز پزشکی در آلمان

  1. شرکت کردن در آزمون زبان تخصصی

تمام پزشکان خارجی که تحصیلات پزشکی خود را در آلمان نگذرانده‌اند، باید برای دریافت مجوز پزشکی در آلمان، در آزمون زبان تخصصی Fachsprachprüfung یا FSP شرکت کنند. این آزمون به منظور تایید دانش لازم برای کسب اجازه فعالیت در این کشور برگزار می‌شود و داشتن مهارت عمومی زبان و حداقل مدرک زبان آلمانی در سطح B2 برای شرکت در آن، ضروری است. این آزمون که به صورت انفرادی و در 60 دقیقه برگزار می‌شود، نوعی شبیه‌سازی مکالمه و مستندسازی وضعیت حاضر در بیمارستان خواهد بود و تمرکز آن بر مهارت‌های شنیداری و گفتاری پزشکان است و دانش پزشکی ارزیابی نمی‌شود. هزینه این آزمون که برای دریافت مجوز پزشکی در آلمان الزامی تلقی می‌شود، بسته به ایالت انتخابی متفاوت و معمولا بین 390 تا 600 یورو است.

  1. شرکت کردن در آزمون معادل‌سازی دانش پزشکان خارجی

آزمون Kenntnisprüfung یا همان آزمون معادل‌سازی دانش پزشکان خارجی، از دیگر آزمون‌های مورد نیاز دریافت مجوز پزشکی در آلمان است. این آزمون معمولا بین 60 تا 90 دقیقه به طول می‌انجامد و در آن، پزشکان باید سطح مهارت‌های خود را رشته‌های داخلی و جراحی به نمایش بگذارند. توجه داشته باشید که محتوای این آزمون ممکن است از موارد پزشکی فراتر برود و سوالاتی درخصوص کمک‌های اولیه، نمات حفاظت در برابر اشعه، فارماکولوژی بالینی و… پرسیده شود. اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتر در زمینه قوانین و محتوای این آزمون هستید، می‌توانید از طریق وب‌سایت IQ Landesnetzwerken، عبارت «Kenntnisprüfung Ärzte» را جست و جو کنید. متقاضیان اجازه 3 بار شرکت در این آزمون را خواهند داشت و در صورت قبولی در آن، موفق به دریافت مجوز پزشکی در آلمان خواهند شد. این بدان معناست که پزشکان می‌توانند بدون محدودیت، مشغول به طبابت در آلمان شوند.

  1. صدور تاییدیه مجوز پزشکی در آلمان

در صورتی که تمام مراحل نام‌برده را با موفقیت پشت سر بگذارید و مدارک مورد نیاز را به صورت کامل ارسال کرده باشید، مانعی برای صدور مجوز پزشکی در آلمان نخواهید داشت. بر اساس قوانین، مجوز اپروباتسیون از طریق پست آلمان برای شما ارسال می‌شود و پس از دریافت آن، شما مجاز به فعالیت به عنوان یک پزشک در خاک این کشور خواهید بود. 

بنابراین دریافت مجوز پزشکی در آلمان، به عنوان کسب اجازه طبابت در آلمان محسوب می‌شود. آن دسته از پزشکانی که قصد دریافت مجوز پزشکی در آلمان را دارند، باید از شرایط و نحوه شرکت در این آزمون مطلع شوند. همانطور که اشاره شد، شرایط پذیرش پزشکان در ایالت‌های آلمان متفاوت است و هر یک از آن‌ها قوانین خاص خود را دارند. از این رو، پزشکان متقاضی مهاجرت به آلمان، باید ابتدا بر اساس شرایط و اهدافی که دارند، ایالت مورد نظر خود را انتخاب نمایند و سپس بر اساس قوانین آن ایالت، مراحل مربوط به دریافت مجوز پزشکی در آلمان را پشت سر بگذارند.

برای دریافت مجوز پزشکی در آلمان، باید بتوانید مهارت و تسلط بر زبان آلمانی و همچنین دانش پزشکی خود را به اثبات برسانید که هر یک از این موارد در غالب یک آزمون قابل اثبات است. اگر شما هم به دنبال شرایط مهاجرت پزشکان به آلمان هستید و می‌خواهید از ظرفیت‌های موجود اطلاع پیدا کنید، می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

تیم تولید محتوا
منتشر شده توسط تیم تولید محتوا