شرایط جدید مهاجرت معلولین به آلمان ۲۰۲۴

شرایط جدید مهاجرت معلولین به آلمان ۲۰۲۴

کشور آلمان شرایط بسیار مناسبی را برای زندگی معلولین فراهم کرده است و در برخی موارد به افراد معلول، ویزای ورود و اقامت در خاک آلمان را ارائه می‌دهد. در سال‌های اخیر، بسیاری از کشورهای پیشرفته بر مبنای کمک‌های بشردوستانه، حمایت‌های متنوعی از افراد معلول در زمینه مهاجرت و اسکان در این کشورها انجام داده‌اند. این سیستم به‌گونه‌ای طراحی شده است که سعی دارد دنیا را به مکانی بهتر برای افراد معلول تبدیل کند. این برنامه‌ها در نهایت باعث می‌شوند تا بسیاری از افراد معلول زندگی بی‌دردسر و مطلوبی داشته باشند. آلمان با توجه به این سیاست‌ها و برنامه‌های حمایتی، به یکی از بهترین مقاصد برای مهاجرت معلولین تبدیل شده است و امکانات گسترده‌ای را برای بهبود کیفیت زندگی آن‌ها فراهم کرده است. به‌همین‌دلیل در این مقاله قصد داریم شرایط مهاجرت معلولین به آلمان در سال ۲۰۲۴ را بررسی کنیم. پس با ما همراه باشید.

چرا مهاجرت معلولین به آلمان؟

آلمان یکی از معدود کشورهای جهان است که در برنامه‌های کشورداری خود، حمایت‌های ویژه‌ای از مهاجران معلول درنظر می‌گیرد. دولت آلمان معتقد است که باید از افراد معلول حمایت شود تا آسیب‌هایی که به‌دلیل شرایط جسمی محدود با آن‌ها روبه‌رو هستند، جبران شود. این قانون، قانون حمایتی از معلولین با عنوان جبران ضرر (Nachteilsausgleich) شناخته می‌شود؛ بنابراین می‌توان گفت که آلمان یکی از بهترین مقاصد برای مهاجرت معلولین به‌شمار می‌آید. برخی از خدماتی که دولت آلمان به این دسته از مهاجران ارائه می‌دهد به‌شرح زیر هستند:

  • مراقبت‌های پزشکی خاص: ارائه خدمات پزشکی و درمانی تخصصی برای مهاجران معلول.
  • کمک در کسب شغل یا محافظت از آن‌ها در برابر اخراج: حمایت از معلولین در پیداکردن شغل و حفظ آن.
  • امکان بهره‌مندی از کمک‌های مداوم یک مددکار خانگی: ارائه خدمات مددکاری خانگی برای کمک به امور روزمره.
  • اعطای کمک هزینه یا تقبل هزینه‌های مراقبت از کودک: حمایت مالی برای مراقبت از فرزندان معلولین.
  • استفاده رایگان از اتوبوس و قطار: فراهم کردن امکان استفاده رایگان از حمل‌ونقل عمومی.
  • بازنشستگی زودتر از موعد: امکان بازنشستگی پیش‌از موعد برای افراد معلول.
  • اخذ مالیات کمتر: کاهش مالیات برای افراد معلول.

این خدمات و حمایت‌ها، نشان‌دهندۀ تعهد دولت آلمان به بهبود کیفیت زندگی مهاجران معلول و تلاش برای جبران چالش‌های پیش روی آن‌ها است و به‌همین‌دلیل، شرایط را برای مهاجرت معلولین به آلمان هموار می‌کند.

چرا مهاجرت معلولین به آلمان؟

تعریف کشور آلمان از معلولیت

براساس قوانین کشور آلمان، معلول به شخصی گفته می‌شود که در توانایی‌های جسمی، روانی یا ذهنی خود محدودیت‌هایی دارد و این ناتوانی بیش‌از شش ماه طول کشیده ‌باشد. این محدودیت‌ها باید به‌گونه‌ای باشند که فرد را از یک زندگی معمولی هم‌سن‌ و سال‌های خود باز دارند.

ناتوانی‌های جسمی، روحی و بیماری‌های مزمن مانند روماتیسم، ام‌اس، سرطان و سایر شرایط مشابه، جزء معلولیت به‌حساب می‌آیند و طبق قوانین آلمان، مشمول مقررات حمایت از معلولین می‌شوند. این قوانین به‌منظور حمایت و فراهم‌کردن شرایط مناسب برای زندگی بهتر افراد معلول تدوین شده‌اند.

حمایت از معلولین در آلمان و راه‌های مهاجرت معلولین به این کشور

معلولیت‌های جسمی می‌توانند از جمله عواملی باشند که باعث ایجاد اختلالات در حرکت‌کردن فرد می‌شوند. ازاین‌رو، اطلاعات در مورد تمهیدات مربوط به معلولیت در کشور آلمان بسیار اهمیت دارد. در واقع، آلمان به‌عنوان یک کشور پیشتاز در این زمینه، تمهیداتی را برای پذیرش و حمایت از افراد معلول درنظر گرفته است.

معیارهایی که باید برای پذیرش افراد معلول در آلمان درنظر گرفته شوند، شامل موارد زیر است:

  • استعداد یا مهارت خاص: این شرط به‌عنوان یک فرصت برای پذیرش فرد معلول در آلمان مطرح می‌شود.
  • مهارت زبان کشور مقصد: آشنایی با زبان آلمانی از جمله عوامل مؤثر در پذیرش فرد است.
  • تمکن مالی: این معیار نیز درنظر گرفته می‌شود تا فرد بتواند هزینه‌های زندگی خود را تأمین کند.
  • سن بالای ۱۸ سال: این موضوع نیز یکی از معیارهای پذیرش است.
  • عدم تحمیل هزینه‌های درمانی زیاد به دولت به‌دلیل معلولیت‌های شدید: این نکته نیز در پذیرش فرد معلول موردتوجه قرار می‌گیرد.

توجه داشته باشید که آلمان به‌عنوان کشوری با دید باز، تمهیدات لازم را برای پذیرش و حمایت از افراد معلول درنظر گرفته است و در صورت داشتن شرایط مناسب، این افراد را می‌پذیرد.

حمایت از معلولین در آلمان و راه‌های مهاجرت معلولین به این کشور

مهاجران معلول حمایت شده توسط دولت آلمان

با اینکه کشور آلمان خدمات و حمایت‌های بی‌نظیری را به معلولین ارائه می‌دهد؛ اما همه افراد دارای معلولیت، حق استفاده از این حمایت‌ها را ندارند. شرایط شخصی افراد و میزان معلولیت آن‌ها تعیین می‌کند که آیا مشمول دریافت حمایت‌های آلمان می‌شوند یا خیر. همچنین، افراد مهاجر برای دریافت این حمایت‌ها باید درخواست اخذ کارت معلولیت تحت عنوان Schwerbehindertenausweis دهند.

در روند مهاجرت معلولین به کشور آلمان، سطوح مختلف مراقبت برای افراد دارای معلولیت شامل موارد زیر هستند:

سطح مراقبت 0

این سطح مراقبت برای افرادی انجام می‌شود که به‌شکل قابل‌توجهی، معلولیت، انجام امور روزمره را برایشان مختل کرده است. این افراد برای مراقبت‌های اولیه (مانند بهداشت شخصی، غذاخوردن یا تحرک) در خانه به کمک نیاز دارند.

سطح مراقبت ۱

این سطح برای افرادی است که نیاز به مراقبت کمتری نسبت به افراد معلول در سطح ۰ دارند. به‌عنوان مثال، حداقل یک بار در روز برای انجام حداقل دو فعالیت از یک یا چند حوزه مراقبت اولیه نیاز به کمک دارند یا اینکه چندین بار در هفته به کمک در خانه نیاز خواهند داشت. زمان مراقبت مورد نیاز باید به‌طور متوسط، ​​حداقل 90 دقیقه در روز باشد که حداقل 45 دقیقه از آن، باید به مراقبت‌های اولیه اختصاص داده شود.

سطح مراقبت ۲

این سطح برای افرادی است که وابستگی شدیدی به مراقبت توسط افراد دیگر دارند. به‌عنوان مثال، آن‌ها حداقل سه بار در روز در ساعات مختلف به کمک برای مراقبت اولیه نیاز دارند یا چندین بار در هفته باید از خدمات کمک در خانه استفاده کنند. زمان مورد نیاز باید به‌طور متوسط ​​حداقل سه ساعت در روز باشد که حداقل دو ساعت از آن، باید به مراقبت‌های اولیه اختصاص داده شود.

سطح مراقبت ۳

این سطح برای افرادی است که به مراقبت شبانه‌روزی یا چندین بار در هفته به کمک در خانه نیاز دارند. زمان مورد نیاز باید به‌طور متوسط ​​حداقل پنج ساعت در روز باشد که حداقل چهار ساعت از این میزان، شامل مراقبت‌های اولیه است.

این طبقه‌بندی برای متقاضیان مهاجرت معلولین به آلمان مشخص می‌کند که کدام خدمات را از بیمه مراقبت دریافت کنند. علاوه‌براین، با استفاده از این سطوح مراقبت، می‌توان برای افراد دارای معلولیت، خدمات مراقبت سرپایی و مزایای مراقبت غیرنقدی در قالب کمک هزینه مراقبت، دریافت کرد.

مراکز حمایت از مهاجران معلول در آلمان

مراکز حمایتی مختلفی در آلمان از افراد دارای معلولیت حمایت می‌کنند. به‌عنوان مثال، مرکز مشاوره مهاجرت برای بزرگسالان و مرکز خدمات مهاجرت جوانان (JMD) به افراد زیر ۲۷ سال مشاوره ارائه می‌دهد.

در جدول زیر، نام پنج سازمان و انجمن را که به افراد دارای معلولیت در آلمان کمک می‌کنند، مشاهده می‌کنید:

نام سازمان

عنوان آلمانی

انجمن فدرال نابینایان و کم‌بینایان

Deutscher Blinden – und Sehbehindertenverband

انجمن فدرال برای افراد دارای معلولیت‌های جسمی و چندگانه

Bundesverband für Körper und Mehrfachbehinderte

انجمن فدرال برای معلولان

Bundesverband Selbsthilfe Körperbehinderter e. V.

انجمن ناشنوایان آلمان

Deutscher Gehörlosenbund

انجمن فدرال کمک مادام‌العمر برای افراد دارای معلولیت ذهنی

Bundesvereinigung Lebenshilfe für Menschen mit geistiger Behinderung

این سازمان‌ها و انجمن‌ها، نقش مهمی در حمایت و ارائه خدمات به افراد دارای معلولیت در آلمان دارند و کمک می‌کنند تا این افراد بتوانند به‌شکل مستقل و با کیفیت بالا زندگی کنند.

مراکز حمایت از مهاجران معلول در آلمان

روش‌های مختلف مهاجرت معلولین به آلمان

روش‌های مختلفی برای مهاجرت معلولین به آلمان وجود دارد که از طریق آن‌ها می‌توان اقامت آلمان را دریافت کرد. این روش‌ها عبارت‌اند از:

  1. تحصیل در آلمان: معلولین می‌توانند با اخذ پذیرش از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی آلمان، ویزای تحصیلی را دریافت و در این کشور تحصیل کنند. بسیاری از دانشگاه‌ها، امکانات و حمایت‌های ویژه‌ای برای دانشجویان معلول فراهم می‌کنند.
  2. سرمایه‌گذاری در آلمان: از طریق سرمایه‌گذاری و ایجاد کسب‌وکار در آلمان، افراد معلول می‌توانند ویزای سرمایه‌گذاری را دریافت و در این کشور اقامت کنند. این روش شامل سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی آلمان می‌شود.
  3. کار در آلمان: معلولین می‌توانند با پیدا کردن شغل و دریافت پیشنهاد کاری از کارفرمایان آلمانی، ویزای کاری دریافت کنند. دولت آلمان حمایت‌های ویژه‌ای برای تسهیل اشتغال افراد معلول در بازار کار فراهم کرده است.
  4. خرید ملک در آلمان: خرید ملک در آلمان نیز یکی از روش‌های مهاجرت به این کشور است. اگرچه خرید ملک به‌تنهایی تضمین‌کننده دریافت اقامت نیست؛ اما می‌تواند یکی از عوامل مؤثر در فرایند مهاجرت باشد.
  5.  
  6. پناهندگی در آلمان: در شرایط خاص، افراد معلول می‌توانند با ارائه دلایل مستند و اثبات‌شده از وضعیت خود، درخواست پناهندگی در آلمان داشته باشند. این روش، نیازمند ارائه مستندات و گذراندن مراحل قانونی مربوطه است.

ارزان‌ترین روش مهاجرت معلولین به آلمان

ارزان‌ترین روش‌های مهاجرت برای معلولین که در نهایت منجر به اخذ اقامت می‌شوند، مهاجرت کاری و مهاجرت تحصیلی هستند.

مهاجرت کاری

این روش یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین راه‌ها برای مهاجرت به آلمان است. افراد معلول می‌توانند با پیداکردن شغل و دریافت پیشنهاد کاری از کارفرمایان آلمانی، ویزای کاری دریافت کنند. در این روش، متقاضیان علاوه‌بر دریافت حقوق، می‌توانند از حمایت‌ها و خدمات ویژه‌ای که برای معلولین درنظر گرفته شده است، بهره‌مند شوند. بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های آلمانی امکانات مناسبی برای تسهیل اشتغال و زندگی افراد معلول فراهم کرده‌اند.

مهاجرت تحصیلی

این روش نیز یکی از کم‌هزینه‌ترین راه‌ها برای مهاجرت معلولین به آلمان است. افراد معلول می‌توانند با اخذ پذیرش از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی آلمان، ویزای تحصیلی دریافت و در این کشور تحصیل کنند. بسیاری از دانشگاه‌های آلمان دارای امکانات و حمایت‌های ویژه برای دانشجویان معلول هستند که به آن‌ها کمک می‌کند تا در محیطی مناسب و بدون دغدغه مشغول تحصیل شوند.

علاوه‌براین، پس‌از اتمام تحصیلات، دانشجویان می‌توانند با پیداکردن شغل در آلمان، ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل و در نهایت اقامت دائم این کشور را دریافت کنند.

این دو روش به‌دلیل هزینه‌های پایین‌تر و امکانات حمایتی گسترده‌ای که برای معلولین درنظر گرفته شده است، از محبوب‌ترین و ارزان‌ترین راه‌های مهاجرت معلولین به آلمان به شمار می‌آیند.

ارزان‌ترین روش مهاجرت معلولین به آلمان

مهاجرت معلولین در آلمان و هزینه زندگی در این کشور

یکی از مهم‌ترین مواردی که افراد معلول برای مهاجرت به آلمان باید درنظر بگیرند، هزینه‌های زندگی در این کشور است. داشتن یک درک کلی از هزینه زندگی در آلمان برای هر کسی که قصد مهاجرت به آلمان را دارد، بسیار ضروری و مهم است. در واقع، یکی از بخش‌های اصلی برنامه‌ریزی برای مهاجرت، محاسبه درست هزینه‌ها و مخارج است و این مورد برای افراد معلول که باید خدمات اضافه و مراقبتی نیز دریافت کنند اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

جدول زیر، هزینه زندگی یک فرد مجرد در آلمان را در شهرهای مختلف بدون درنظرگرفتن هزینه مسکن به‌صورت ماهیانه نشان می‌دهد:

شهر محل زندگی

هزینه زندگی فرد مجرد (بدون هزینه مسکن) یورو

آخن (Aachen)

745

مونیخ (Munich)

923

برلین (Berlin)

854

دورتموند (Dortmund)

878

دوسلدورف (Dusseldorf)

827

فرانکفورت (Frankfurt)

949

هامبورگ (Hamburg)

954

به این هزینه‌ها، باید هزینه مسکن و مراقبت‌های درمانی و شخصی را هم اضافه کرد که با توجه به میزان معلولیت، سطح مراقبت و شرایط فردی، متفاوت هستند.

مدارک مورد نیاز برای مهاجرت معلولین

  • برای دریافت ویزا، افراد معلول باید مدارک زیر را تهیه کنند و به مقامات مربوطه در سفارت آلمان ارائه دهند:
  • ارائه مدارک معتبر اثبات معلولیت و ارزیابی شرایط فرد: این مدارک، شامل تأییدیه‌های پزشکی و گزارش‌های مربوط به نوع و میزان معلولیت هستند که توسط پزشکان و متخصصان معتبر تأیید شده‌اند.
  • مدرک زبان: اثبات مهارت‌های زبانی در حد نیاز برای زندگی و کار در آلمان، معمولاً از طریق ارائه مدارک زبان معتبر مانند مدرک آزمون‌های زبان آلمانی (مانند TestDaF یا Goethe-Zertifikat) انجام می‌شود.
  • اثبات تمکن مالی برای تأمین هزینه‌های زندگی در کشور آلمان: متقاضیان باید مدارکی را ارائه دهند که نشان‌دهنده توانایی مالی برای پوشش هزینه‌های زندگی در آلمان باشد. این مدارک شامل صورت‌حساب‌های بانکی یا مدارک مربوط به حمایت مالی از طرف خانواده یا سازمان‌های حامی هستند.
  • گواهی عدم سوءپیشینه: این گواهی از مراجع قضایی یا انتظامی کشور محل اقامت فعلی متقاضی صادر می‌شود و نشان‌دهندۀ عدم وجود سابقۀ کیفری است.
  • پاسپورت معتبر: پاسپورت باید حداقل تا مدت زمان اقامت در آلمان معتبر و صفحات کافی را  برای ثبت ویزا و مهرهای ورودی و خروجی داشته باشد.
  • مدارک پزشکی مشخص‌کننده نوع و میزان معلولیت فرد: این مدارک، شامل گزارش‌های پزشکی و ارزیابی‌های تخصصی است که نوع و میزان معلولیت را به‌طور دقیق توصیف می‌کنند.

دریافت کارت معلولیت برای مهاجرت به آلمان

دولت آلمان از افراد دارای معلولیت حمایت می‌کند تا آسیب‌هایی را که به‌دلیل شرایط خود با آن مواجه هستند، جبران کند. به‌عنوان مثال، افراد معلول می‌توانند از مزایای زیر بهره‌مند شوند:

  • مزایای حمایتی؛
  • مراقبت‌های پزشکی خاص؛
  • کمک در سافتن شغل یا محافظت در برابر اخراج؛
  • استفاده از یک مددکار خانگی؛
  • حمایت از هزینه‌های مراقبت از کودک؛
  • استفاده رایگان از اتوبوس و قطار؛
  • بازنشستگی زودهنگام؛
  • مالیات کمتر.

اما همه افراد دارای معلولیت از این حمایت‌های ویژه بهره‌مند نمی‌شوند. شرایط شخصی افراد دارای معلولیت تعیین می‌کند که آیا چنین گزینه‌های پشتیبانی برای آن‌ها اعمال می‌شود یا خیر و در چه زمانی می‌توانند از کدام گزینه‌ها بهره‌مند شوند.

پس‌از مشخص‌شدن ناتوانی متقاضیان مهاجرت به آلمان، پزشکان مسئول، اغلب به افراد مربوطه در مورد نحوه و مکان درخواست برای تشخیص معلولیت اطلاع می‌دهند. درخواست برای تشخیص معلولیت (به‌معنای حقوقی) و درجه معلولیت افراد را می‌توان مستقیماً به سازمان منطقه‌ای امور اجتماعی، جوانان و خانواده یا از طریق مرکز مشاوره پشتیبانی‌کنندۀ متقاضی، ارائه کرد. میزان معلولیت توسط کارشناس پزشکی برای مدیران مسئول بهزیستی تعیین می‌شود.

مدت اعتبار کارت معلولیت به اعتبار مجوز اقامت متقاضی بستگی دارد. به عبارت دیگر، اگر مجوز اقامت افراد در آلمان منقضی شود، کارت معلولیت آن‌ها دیگر معتبر نیست. البته لازم به ذکر است که از سال ۲۰۲۱، چنین قانونی (سندی که به شما اجازه می‌دهد به مدت محدود در آلمان بمانید) برای افراد مبتلا به دالدونگ اعمال نمی‌شود. این بدان معنا است که اگر متقاضی مهاجرت معلولین به آلمان «دالدونگ» داشته باشد، اعتبار کارت معلولیت او، مستقل از مدت اعتبار مجوز اقامت در آلمان درنظر گرفته می‌شود.

سخن پایانی

افراد بسیاری در جهان آرزوی مهاجرت به آلمان را در سر دارند. بااین‌حال مهاجرت برای افرادی که دارای ناتوانی ذهنی یا جسمی هستند، چالش‌برانگیزتر خواهد بود؛ اما معلولیت، عامل بازدارنده از مهاجرت نیست و بسیاری از معلولین توانسته‌اند به کشورهای پیشرفته مهاجرت کنند. در سال‌های اخیر، مهاجرت معلولین به آلمان از طریق تحصیل، کار و سرمایه‌گذاری امکان‌پذیر شده است. کشور آلمان شرایط خوبی را برای زندگی معلولان ایجاد کرده است. افرادی که از سایر کشور‌های جهان دارای معلولیت هستند، می‌توانند بر همین مبنا ویزای ورود به آلمان را دریافت کنند و با ورود به خاک این کشور از مزایای حمایتی دولت آلمان برای معلولان بهره‌مند شوند.

تیم تولید محتوا
منتشر شده توسط تیم تولید محتوا