تبدیل ویزای تحصیلی به کاری در آلمان

تبدیل ویزای تحصیلی به کاری در آلمان

آلمان یکی از مقاصد مورد تقاضا برای دانشجویان بین المللی است که می‌خواهند در خارج از کشور تحصیل کنند. این کشور در حال حاضر در فهرست کشورها با بیشترین تعداد دانشجوی بین‌ المللی در رتبه پنجم قرار دارد و پس از ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، کانادا و چین به رتبه نائل آمده است. این کشور نه تنها آموزش با کیفیت بالا را ارائه می‌دهد، بلکه فرصت‌های زیادی را برای شما فراهم می‌کند تا پس از اتمام تحصیلات خود به عنوان یک دانشجوی بین المللی در آلمان بمانید. اگر تحصیلات خود را در آلمان به عنوان یک دانشجوی بین المللی به پایان رسانده‌اید، ممکن است واجد شرایط تبدیل ویزای تحصیلی به کاری در آلمان خواهید بود. در این مقاله از موسسه مهاجرتی مونارک در مورد شرایط و نحوه تبدیل ویزای تحصیلی به کاری در آلمان صحبت می‌کنیم.

آیا تبدیل ویزای تحصیلی به کاری در آلمان امکان پذیر است؟

بله شما می‌توانید ویزای دانشجویی را به مجوز کار در آلمان تغییر دهید. با این حال، قبل از اینکه برای تغییر در نظر گرفته شوید، باید شرایط تعیین شده توسط اداره مهاجرت آلمان را داشته باشید. فرآیند تبدیل ویزای دانشجویی شما به مجوز کار می‌تواند پیچیده و چالش برانگیز باشد، اما غیرممکن نیست.

بسیاری از دانشجویان بین المللی موفق به دریافت مجوز کار و اقامت در آلمان می‌شوند، شما می‌توانید بخشی از این برنامه باشید. با کسب اطلاعات لازم و تهیه مدارک می‌توانید شانس خود را تبدیل ویزای تحصیلی به کاری در آلمان افزایش دهید؛ بنابراین، اگر با ویزای دانشجویی در آلمان تحصیل کرده‌اید و اکنون به شرایط هیجان انگیز کار در این کشور زیبا چشم دوخته‌اید، شما در جای مناسبی هستید!

تبدیل ویزای تحصیلی به کاری در آلمان بعد از فارغ التحصیلی

دانشجویان کشورهای غیر اتحادیه اروپا که می‌خواهند پس از فارغ التحصیلی در آلمان کار کنند باید مجوز اقامت خود را تمدید کنند. این مجوز به فارغ التحصیلان اجازه می‌دهد تا حداکثر 18 ماه در آلمان بمانند تا کار مرتبط با تحصیل خود پیدا کنند. یادگیری زبان آلمانی برای آماده شدن برای زندگی و کار در آلمان ضروری است. نه تنها زبان به شما کمک می‌کند تا سریع‌تر کار پیدا کنید، بلکه به شما کمک می‌کند دوستان جدید پیدا کنید. در حالی که این درست است که مشاغل انگلیسی زبان در آلمان وجود دارند، اما برای مشاغل منابع انسانی، حسابداری، بازاریابی، مشاوره، پزشکی یا حقوق معمولاً نیروهای ماهری که به زبان آلمانی تسلط دارند، استخدام می‌شوند.

بیمه درمانی برای کار در آلمان اجباری است. آلمان مقررات سختگیرانه‌ای را برای اطمینان از اینکه همه ساکنان از پوشش بهداشتی مناسب برخوردار هستند حفظ می‌کند. آلمان یکی از برترین سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی در جهان را دارد، پس داشتن بیمه درمانی از ارائه دهندگان آلمانی بسیار ارزشمند خواهد بود. طبق قانون، بیمه درمانی نه تنها برای نیروهای کار ماهر خارجی، بلکه برای افرادی که وارد آلمان می‌شوند و در آن اقامت دارند، صرف نظر از مدت اقامتشان الزامی است. طبق مقررات آلمان، کارگران خارجی به طور خودکار حق بیمه سلامت عمومی را دارند. با این حال، اگر حقوق سالانه آنها تا سال 2023 بیش از 66600 یورو باشد، ممکن است واجد شرایط دریافت بیمه خصوصی باشند.

تبدیل ویزای تحصیلی به کاری در آلمان بعد از فارغ التحصیلی

تبدیل ویزای تحصیلی به کاری در آلمان و بررسی بازار کار آلمان

آلمان به لطف اقتصاد قوی و امن خود فرصت‌های شغلی فراوانی را برای فارغ التحصیلان ارائه می‌دهد. شرکت‌ها در سراسر کشور فعالانه به دنبال افرادی با مدرک دانشگاهی آلمان هستند. در حالی که هنوز در دانشگاه هستید، می‌توانید از طریق تابلوهای اعلانات دانشگاه‌ها فرصت‌های شغلی را پیگیری کنید. این موضوع به شما امکان می‌دهد تا گزینه‌های استخدامی موجود را بهتر درک کنید و برای مواردی که در زمان فارغ ‌التحصیل شدن علاقه‌تان را برانگیخته‌اند، درخواست دهید.

وبسایت‌های متعددی دارای آگهی‌های استخدامی در آلمان هستند. یکی از این پلتفرم‌ها، پورتال شغلی EURES است که در آن می‌توانید هزاران فرصت را که با سطح تحصیلات، تجربه و علایق شما مطابقت دارند، کشف کنید. علاوه بر این، می‌توانید آگهی‌های شغلی را در نشریات محلی و ملی و در پاتوق‌های دانشجویی محبوب مانند کافه‌ها و محوطه دانشگاه پیدا کنید. اگر پس از فارغ التحصیلی بلافاصله شغلی در رشته مورد نظر خود پیدا نکردید، نگران نباشید. شما همچنان می‌توانید به دنبال کار پاره وقت یا موقت باشید، در حالی که به دنبال شغل عالی هستید. برخی از مشاغل مورد تقاضا در آلمان عبارتند از:

  • مالی و حسابداری
  • فنی و مهندسی
  • فناوری اطلاعات
  • فروش و بازاریابی
  • تدریس و آموزش
  • مراقبت‌های بهداشتی

بیشتر بدانید: لیست مشاغل مورد نیاز آلمان 

تغییر ویزای تحصیلی به اقامت آلمان

پس از یافتن شغلی که دوست دارید با حداقل قرارداد یک ساله باید برای کارت آبی اتحادیه اروپا درخواست دهید که اجازه اقامت اصلی برای فارغ التحصیلان دانشگاهی خواهد بود که از کشورهای غیر اتحادیه اروپا که از دانشگاه‌های آلمان فارغ التحصیل شده‌اند. برای واجد شرایط بودن برای کارت آبی، متقاضی باید دارای پیش نیازهای خاصی مانند داشتن مدرک دانشگاهی و قرارداد کاری باشد.

کارت آبی اتحادیه اروپا یک اجازه اقامت است که معمولا برای یک دوره چهار ساله صادر می‌شود. با این حال، اگر مدت قرارداد کوتاه‌تر باشد، مقامات آلمانی کارت آبی اتحادیه اروپا را برای آن مدت و با سه ماه دیگر صادر خواهند کرد. در صورت برآورده شدن شرایط، کارت قابل تمدید است. پس از 33 ماه اقامت در آلمان، کسانی که دارای کارت آبی اتحادیه اروپا هستند می‌توانند برای مجوز اقامت اقدام کنند که به آنها اجازه می‌دهد به طور دائم در آلمان بمانند.

شرایط تبدیل ویزای تحصیلی به کاری در آلمان

ابتدا باید بدانید که درخواست آنلاین امکان پذیر نیست و همیشه باید شخصاً در سفارت کشور خود یا در اداره مهاجرت (Ausländerbehörde) شهرتان در آلمان حضور پیدا کنید. برای هر مجوز اقامت، شرایط مختلفی وجود دارد، اما اصول اولیه این است که آلمان می‌خواهد ببیند آیا شما موارد زیر را دارید:

  • پول کافی برای اقامت در آلمان را دارید.
  • شما بیمه درمانی دارید.
  • شما سقفی بالای سرتان دارید.

برای درخواست هرگونه ویزای آلمان به مدرک بیمه درمانی معتبر در آلمان نیاز دارید. سفارت‌ها و دفاتر مهاجرت نیازی به پوشش جامع ندارند و یک بیمه ساده مهاجرتی ورودی از Feather کافی است. ثبات مالی را می‌توان به روش‌های مختلف زیر تامین کرد:

  • صورت حساب بانکی با حداقل 10 هزار یورو در حساب
  • حمایت‌های مالی از سوی خانواده و دیگران
  • یک قرارداد کاری با حقوق و دستمزد مشخص شده
  • درآمد، وجوه، دارایی و وضعیت مالی والدین
  • مدارک لازم برای تبدیل ویزای تحصیلی به کاری در آلمان

در زیر مدارکی که برای دریافت اجازه اقامت خود نیاز دارید آورده شده است:

  • پر کردن دو نسخه از فرم‌های درخواست
  • دو عکس پاسپورتی
  • پاسپورت معتبر نی
  • اثبات اقامت در آلمان (برگ قبض آب و برق یا آدرس محل سکونت)
  • بیمه درمانی
  • داشتن پیشنهاد شغلی یا قرارداد کاری
  • مدارک تحصیلی
  • عدم داشتن سابقه کیفری

شرایط تبدیل ویزای تحصیلی به کاری در آلمان

نحوه تبدیل ویزای تحصیلی به کاری در آلمان

در ادامه به مراحل تبدیل ویزای تحصیلی به کاری در آلمان اشاره می‌کنیم:

تحقیقات خود را کامل کنید

قبل از ورود به بازار کار باید دانشجو بودن را متوقف کنید. بدین معنا که قبل از تغییر ویزای دانشجویی به مجوز کار باید تحصیلات خود را تکمیل کنید یا معیارهای علمی لازم برای رشته تحصیلی خود را داشته باشید؛ بنابراین ابتدا مطمئن شوید که تحصیلات خود را به پایان رسانده‌اید یا تمام الزامات تعیین شده توسط مقامات آلمانی را برآورده کرده‌اید. شما نمی‌توانید ویزای دانشجویی خود را در زمانی که دانشجو هستید به ویزای کار تبدیل کنید.

یک پیشنهاد شغلی پیدا کنید

هنگامی که تحصیلات خود را تمام کردید، وقت آن است که کاریابی را شروع کنید. به دنبال فرصت شغلی خوب و مرتبط با رشته تحصیلی خود باشید. هرچه پیشنهاد شغلی یا جاب آفر با تخصص شما مرتبط‌تر باشد، شانس شما برای دریافت مجوز کار بیشتر است. بازار کار آلمان بسته به زمان سال و نوع شغلی که به دنبال آن هستید، از نظر تقاضا می‌تواند متفاوت باشد. شما برای کنار آمدن و موفقیت نیاز به خونسردی دارید، مخصوصاً اگر اصرار دارید فقط مشاغل مرتبط با رشته خود را انتخاب کنید. شما باید در بازار کار به طور کامل تحقیق کنید و فرصت‌های شغلی بالقوه را کشف کنید.

درخواست اجازه اقامت کنید

درخواست اجازه اقامت باید قبل از انقضای ویزای دانشجویی شما انجام شود. شما باید برای اجازه اقامت برای اشتغال (Aufenthaltserlaubnis zur Arbeitsplatzsuch) درخواست دهید. اجازه اقامت به شما این فرصت را می‌دهد که در آلمان بمانید و فرصت‌های شغلی را کشف کنید. این مجوز همچنین به شما امکان می‌دهد در آلمان بمانید و به دنبال کار بگردید.

به اداره ثبت نام اتباع خارجی محلی خود مراجعه کنید و مدارک لازم مانند گذرنامه معتبر، ویزای دانشجویی، مدرک تحصیلات تکمیل شده، پوشش بیمه درمانی و بودجه کافی برای پشتیبانی از خود در آلمان را ارائه دهید. توجه به این نکته مهم است که بازار کار آلمان معمولاً اولویت را به شهروندان محلی یا اتحادیه اروپا می‌دهد؛ بنابراین اگر شهروند اتحادیه اروپا نیستید باید نشان دهید که مهارت‌ها و صلاحیت‌های منحصر به فردی دارید و موقعیت شغلی شما توسط هیچ آلمانی قابل دستیابی نیست.

قرارداد کاری امضا کنید

هنگامی که پیشنهاد شغلی گرفتید، وقت آن است که قرارداد کاری خود را با کارفرمای احتمالی نهایی کنید. قرارداد را به دقت بررسی کنید و در صورت نیاز از دوستان یا متخصصانی که می‌توانند به شما در درک بهتر شرایط و ضوابط کمک کنند، مشاوره بگیرید. در قرارداد باید شرایط و ضوابط استخدام از جمله دستمزد، ساعات کار، مزایا و سایر جزئیات مرتبط مشخص شوند. با در دست داشتن پیشنهاد شغلی و سایر مدارک لازم، شما اکنون آماده درخواست برای ویزای کاری هستید.

برای مجوز کار اقدام کنید

وقت آن است که برای مجوز کار خود (Arbeitserlaubnis) یا اجازه اقامت برای اهداف شغلی (Aufenthaltserlaubnis zur Erwerbstätigkeit) درخواست دهید. درخواست خود را برای مجوز کار همراه با مدارک مورد نیاز از جمله گذرنامه معتبر، اجازه اقامت برای اهداف شغلی، قرارداد کاری، پوشش بیمه درمانی، اسناد یا اظهارنامه‌های مربوط به مالیات و اثبات ثبات مالی ارسال کنید.

در مصاحبه شرکت کنید

مصاحبه اجباری نیست، اما در برخی موارد مقامات مهاجرت ممکن است از شما بخواهند در طول فرآیند درخواست مصاحبه انجام داده یا مدارک اضافی ارائه دهید. عصبی نباشید؛ این فقط فرصتی برای مقامات است تا شما را بهتر بشناسند و اطمینان حاصل کنند که تمام اطلاعات لازم در محل را دارید.

مجوز کار صادر می‌شود

پس از ارزیابی درخواست شما، مقامات مهاجرت در مورد مجوز کارتان تصمیم خواهند گرفت. اگر همه نیازهای را برآورده کردید، مجوز کار در دستان شما خواهد بود. مجوز کار ممکن است برای مدت خاصی معتبر باشد که معمولاً با مدت قرارداد کاری شما مطابقت دارد. با مجوز کار می‌توانید فصل جدیدی از زندگی خود در آلمان را تجربه کنید.

نحوه تبدیل ویزای تحصیلی به کاری در آلمان

مدت زمان تبدیل ویزای تحصیلی به کاری در آلمان

تغییر از ویزای دانشجویی به مجوز کار در آلمان بین چهار تا 10 هفته طول می‌کشد. در این مدت، مقامات باید مدارک شما را بررسی کنند، با شما مصاحبه انجام دهند و شرایط شما را برای مجوز کار تأیید کنند. این موضوع ممکن است زمان ببرد به خصوص اگر اطلاعات یا اسناد اضافی توسط مقامات از شما خواسته شوند.

هزینه تبدیل ویزای تحصیلی به کاری در آلمان

تبدیل ویزای تحصیلی به کاری در آلمان برابر با 75 یورو است. همچنین در صورت داشتن همسر، فرزند یا والدینی که شهروند آلمان هستند، این هزینه نصف می‌شود.

آیا ویزای دانشجویی آلمان به شما اجازه کار می‌دهد؟

بله ویزای دانشجویی به شما اجازه کار در آلمان را می‌دهد اما تحت شرایط محدود! اگر ویزای دانشجویی معتبر دارید، مجاز به کار پاره وقت هستید. با این حال، تعداد ساعاتی که مجاز به کار هستید و نوع کاری که مجاز به انجام آن هستید، محدود است. به عنوان یک دانشجوی بین المللی، شما مجاز به کار پاره وقت تا 120 روز کامل یا 240 نیمروز در سال هستید. علاوه بر این، شما می‌توانید حداکثر 20 ساعت در هفته در طول ترم کار کنید. در تعطیلات ترم می‌توانید بدون محدودیت به صورت تمام وقت کار کنید.

کلام آخر

تبدیل ویزای تحصیلی به کاری در آلمان امکان پذیر است. با اینکه ممکن است طاقت فرسا باشد، اما ارزشش را دارد. شما بعد از دریافت ویزای کار می‌توانید در آلمان کار کنید و آینده خوبی داشته باشید. مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل راهی برای زندگی و کار در خارج از کشور است. آلمان به دلیل ارائه فرصت‌های شغلی گسترده و اقتصاد پویا می‌تواند‌ چشم انداز شغلی خوبی را به روی چشم مهاجران باز کند. برای کسب اطلاعات بیشتر با تیم مشاوران ما در موسسه مهاجرتی مونارک تماس بگیرید.

تیم تولید محتوا
منتشر شده توسط تیم تولید محتوا