نگاهی به مراحل مهاجرت پرستاران به آلمان

نگاهی به مراحل مهاجرت پرستاران به آلمان

اگر شما هم دنبال‌‌کننده اخبار مربوط به مهاجرت به آلمان باشید، احتمالا اطلاعاتی درباره افزایش آمار و شمار مهاجرت پرستاران به این کشور نیز دریافت کرده‌اید. این آمار و ابراز نگرانی‌های مسئولان مربوطه، گواه بر این موضوع هستند که پرستاران در ایران از شرایط کاری و وضعیت مطلوبی برخوردار نیستند. به همین دلیل، این قشر مجبور می‌شوند مسیر شغلی و فعالیت حرفه‌ای خود را در کشوری دیگر ادامه و سپری کنند. از طرف دیگر، آلمان به دلیل نیاز شدید به کادر درمان و همچنین وضعیت مطلوب اقتصادی، یکی از محبوب‌ترین مقاصد مهاجرتی است. مراحل مهاجرت پرستاران به آلمان، موضوعی است که می‌خواهیم در این مقاله از وب‌سایت موسسه مهاجرتی مونارک به آن بپردازیم. اگر به این موضوع علاقه‌مند هستید، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

شرایط مهاجرت پرستاران به آلمان

پیش از بررسی مراحل مهاجرت پرستاران به آلمان، لازم است مروری بر شرایط مهاجرت پرستاران به آلمان داشته باشیم. از میان پرستارانی که قصد مهاجرت به آلمان را دارند، آن دسته از پرستارانی در اولویت پذیرش این کشور هستند که مهارت و تخصص‌های لازم برای فعالیت در آلمان را داشته باشند. اگر شما هم به عنوان یک پرستار قصد مهاجرت به آلمان را دارید، بیش از هر چیزی باید اطلاعات خود را درباره مراحل مهاجرت پرستاران به آلمان و شرایطی که باید پرستاران برای مهاجرت به این کشور را  داشته باشند، به کامل و به‌روز کنید تا بتوانید شرایط خود را با قوانین مهاجرتی این کشور همسو کنید. در ادامه شرایط کلی پرستاران برای مهاجرت به این کشور اروپایی را بررسی می‌کنیم:

  • داشتن مدرک تحصیلی مرتبط

یکی از مهم‌ترین مراحل اخذ ویزای کار پرستاری و شرایط لازم برای مهاجرت پرستاران به آلمان، داشتن و ارائه مدرک تحصیلی مرتبط  است. یعنی شما برای مهاجرت به این کشور باید حداقل مدرک کارشناسی پرستاری را داشته باشید و یا دو سال به صورت تمام وقت در یکی از رشته‌های مرتبط با پرستاری تحصیل کرده باشید.

  • داشتن دانش و مدرک زبان آلمان

از دیگر الزامات که در مراحل مهاجرت پرستاران به آلمان نیز به آن اشاره می‌کنیم، داشتن مهارت‌های زبان آلمانی در سطح حداقلB1 است. این سطح مطابق با چارچوب مرجع مشترک اروپایی برای زبان‌های CEFR می‌باشد.

  • ارزشیابی یا انرکنونگ مدرک پرستاری

 یک دیگر از شرایط لازم در فرآیند مهاجرت پرستاران به آلمان، ارزشیابی مدرک پرستاری یا انرکنونگ است. به این معنا که یک نهاد قانونی و معتبر در آلمان، تایید می‌کند مدرک تحصیلی پرستار خارجی که متقاضی فعالیت در آلمان است، با استانداردهای مشخص شده با شغل پرستاری در این کشور مطابقت دارد. ارزشیابی مدرک پرستاری شاید یکی از سخت‌ترین یا پیچیده‌ترین کارهایی به نظر برسد که باید انجام دهید، اما نگران نباشید. کارشناسان ما در هلدینگ مهاجرتی مونارک در خدمت شما هستند تا راهنمایی‌ها و اقدامات لازم برای مهاجرت رایگان پرستاران به آلمان را ارائه و انجام دهند. 

  • داشتن سابقه کار

در روند مهاجرت پرستاران به آلمان، داشتن سابقه کار حداقل 1 الی 3 سال برای شما یک مزیت خواهد بود. هرچند مونارک در بسیاری از موارد، پرستارانی را بدون داشتن سابقه کار نیز به آلمان اعزام کرده است، اما داشتن سابقه کار، فرآیند مهاجرت پرستاران به آلمان را هم برای مونارک و هم برای شما آسان‌تر می‌کند.

  • داشتن شرط سنی

برای اقامت پرستاران در آلمان، محدودیت سنی خاصی تا به امروز از سوی آلمان تعریف نشده است. با این وجود، پرستارانی که کمتر از 45 سال سن دارند، همیشه در اولویت استخدام بوده‌اند. نکته دیگر حائز اهمیت این است که سن بازنشستگی در آلمان 64 سال می‌باشد. سن بازنشستگی این کشور گواه این است که هر چقدر با سن کمتری برای مهاجرت به این کشور اقدام کنید، شانس بیشتری برای اقامت خواهید داشت.

  • اثبات تمکن مالی

آن دسته از پرستارانی که از طریق مسیرهایی غیر از ویزای کار پرستاری و یا آوسبیلدونگ قصد مهاجرت به آلمان را دارند، باید بتوانند توانایی خود را مبنی بر امکان پرداخت هزینه‌ها زندگی در آلمان در طول اقامت اثبات نمایند. برای این کار، می‌توانید با ارائه اسناد و مدارکی که نشان از تمکن مالی و تعهد شما داشته باشد، به سفارت آلمان ارائه دهید. 

شرایط مهاجرت پرستاران به آلمان

مرور مراحل مهاجرت پرستاران به آلمان

در میان کشورهای اروپایی پیشرفته، آلمان همواره به دنبال نیروهای متخصص و ماهر در حوزه‌های مختلف از جمله پرستاری بوده است. کادر درمانی که تجربه و مهارت بالایی دارند، می‌توانند در آلمان فرصت‌های شغلی فراوان با شرایط مطلوب داشته باشند. این فرصت طلایی برای پرستاران نیز وجود دارد. لازمه موفقیت در این مسیر نیز پشتکار و آشنایی داشتن با مراحل مهاجرت پرستاران به آلمان است. در ادامه به صورت کلی مراحل مهاجرت پرستاران به آلمان را بررسی می‌کنیم:

  1. اخذ مدرک پرستاری

یکی از حیاتی‌ترین گام‌های مهاجرت پرستاری به آلمان، دریافت مدرک پرستاری است. برای دریافت این مدرک، شما می‌توانید با آزمون و یا بدون آزمون وارد یکی از دانشگاه‌های ایران شده و پس از تحصیل در رشته پرستاری، مدرک خود را دریافت کنید.

  1. دریافت مدرک زبان

فرآیند مهاجرت پرستاران به آلمان بدون مدرک زبان، کاری سخت و در بسیاری از موارد غیر ممکن است. در مرحله اخذ مدرک زبان، شما باید حداقل مدرک B2 زبان آلمانی را از موسساتی معتبر دریافت کرده و تلاش نمایید تسلط خود به زبان آلمانی را به سفارت اثبات کنید.

  1. مدرک تحصیلی خود را معادل‌سازی کنید

یکی از مراحل مهاجرت پرستاران به آلمان، معادل‌سازی مدرک پرستاری است که شما به عنوان یک پرستار باید انجام دهید تا مدرک پرستاری شما در این کشور به رسمیت شناخته شود. به این صورت که مدرک پرستاری خود را به همراه سایر مدارکی که دارید، به مقامات ایالتی که از قبل برای سکونت و کار در آن انتخاب کرده‌اید، ارسال کنید تا فرآیند معادل‌سازی مدارک شما انجام شود. در نهایت، تصمیم‌گیری در مورد این مسئله به مقامات و قوانین هر ایالت در آلمان بستگی دارد. همچنین در این مرحله، شما باید مبلغی را برای معادل سازی به سفارت پرداخت کنید.

  1. دریافت جاب آفر

یکی دیگر از گام‌های مهاجرت پرستاری به آلمان، دریافت جاب آفر یا پیشنهاد شغلی است. جاب آفر یک گام بسیار مهم در فرآیند مهاجرت و استخدام پرستاران محسوب می‌شود؛ زیرا این کار مبنایی برای ارتباط بین کارفرما و پرستار است. برای این کار، شما باید یک پیشنهاد شغلی معتبر از سوی یک کارفرمای آلمانی (بیمارستان، درمانگاه و یا حتی یک مطب) دریافت نمایید. برای این کار می‌توانید از موسسات کاریابی خارج از کشور که مجوز ایران را دارند و همچنین موسسه مهاجرتی مونارک کمک بگیرید.

  1. اخذ ویزای کار آلمان

از دیگر مراحل مهاجرت پرستاران به آلمان، اخذ ویزای کار آلمان است. برای اخذ ویزای کار پرستاری آلمان، شما به پیشنهاد کار یا جاب آفر نیاز خواهید داشت. برای دریافت جاب آفر نیز همانطور که اشاره کردیم، شما می‌توانید از طریق موسسات کاریابی خارج از کشور و یا ویزای جست و جوی کار اقدام کنید.

  1. مهاجرت به آلمان

پس از دریافت ویزا، شما دیگر آماده مهاجرت به آلمان هستید و می‌توانید کار خود را در این کشور شروع کنید و از تمامی خدماتی که دولت آلمان به پرستاران ارائه می‌دهد، بهره‌مند شوید.

مرور مراحل مهاجرت پرستاران به آلمان

مدارک مورد نیاز مراحل مهاجرت پرستاران به آلمان

یکی از مهم‌ترین مراحل مهاجرت پرستاران به آلمان، تهیه و گردآوری مدارک مورد نیاز برای ورود به این کشور است. مدارک مورد نیاز برای مهاجرت پرستاران به آلمان به شرح زیر می‌باشد:

  • مدارک هویتی: ارائه مدارک هویتی با ترجمه رسمی و تاییدیه سفارت آلمان، همچنین در صورت انتخاب ویزای همراه، مدارک، پاسپورت و شناسنامه همراهان به علاوه سند ازدواج برای ارائه لازم و ضروری است.

  • گذرنامه: ارائه پاسپورت معتبر که با حداقل 6 ماه اعتبار. گذرنامه باید طی ده سال اخیر صادر شده باشد.

  • عکس: ارائه دو قطعه عکس رنگی با پس زمینه سفید که از تاریخ گرفتن آن‌ها سه ماه بیشتر نگذشته باشد، همچنین اندازه هر عکس باید 35 در 45 میلی متر باشد

  • بیمه سفر: بیمه سفر ارائه شده باید تمامی هزینه‌های  مربوط به حوادث احتمالی پزشکی را در سرتاسر اروپا  پوشش دهد و سقف آن نیز حداقل 3,0000 یورو می‌باشد

  • مدارک تحصیلی در رشته پرستاری: آماده کردن و ارائه تمامی مدارک تحصیلی و دانشگاهی پرستار به همراه تمام ساعات آموزشی گذرانده شده 

  • مدارک مربوط به کفالت فرزند: توجه داشته باشید که اگر والدی مجرد هستید، مدارکی دال بر اجازه سفر فرزندتان را نیز باید به سفارت ارائه دهید.

  • تمامی مدارک مربوط به فعالیت‌های پرستار و سوابق کاری آن

  • پر کردن و ارائه فرم تقاضای ویزا

  • رزومه معتبر و امضا شده

  • کارت نظام پرستاری، گواهی اشتغال به کار و پایان طرح

  • ارائه سوابق بیمه

  • گواهی مبنی بر عدم سوء‌پیشینه

  • کارت واکسن

مدارک مورد نیاز مراحل مهاجرت پرستاران به آلمان

هزینه‌های مرتبط با روند مهاجرت پرستاران به آلمان 

از دیگر موضوعاتی که ذهن بسیاری از متقاضیان مهاجرت به آلمان را درگیر کرده است، بحث هزینه‌های مربوط به مراحل مهاجرت پرستاران به آلمان می‌باشد. پرستاران برای مهاجرت به آلمان باید هزینه‌هایی را متحمل شوند که شامل مواردی مانند ترجمه مدارک، هزینه معادل‌سازی مدرک پرستاری در آلمان، هزینه‌های مربوط به دستمزد کاریابی، کلاس‌های زبان آلمانی و هزینه‌های مربوط به ویزای کار پرستاری در آلمان و سفر می‌شود. علاوه بر این، هزینه‌های جانبی دیگری مانند بیمه و هزینه‌های مرتبط با اسکان در آلمان نیز وجود دارند. با این حال، بسیاری از موسسات و کارفرمایان این هزینه‌ها را برای پرستار پوشش می‌دهند. مانند موسسه مهاجرتی مونارک که کلیه اقدامات مربوط به مهاجرت پرستاران را به صورت رایگان انجام می‌دهد. این موسسه علاوه بر خدمات گسترده‌ای که در ایران ارائه می‌دهد، پس از سفر به آلمان نیز به شما برای انجام کارهای اولیه اقامت و زندگی در این کشور مانند افتتاح حساب بانکی، ثبتنام در اداره اقامت، ثبتنام بیمه و… کمک می‌کند.

وضعیت آلمان برای استخدام پرستاران

حالا که با مراحل اخذ ویزای پرستاری آلمان آشنا شدیم، بد نیست مروری نیز بر وضعیت آلمان برای استخدام پرستاران داشته باشیم. پیش‌تر اشاره کردیم که آلمان به دلیل افزایش میانگین سنی و جمعیت سالمندی، در چند سال اخیر با رشد منفی جمعیت مواجه شده است. از طرف دیگر، به علت سطح بالای استانداردهای زندگی و کیفیت بالای خدمات سیستم درمانی این کشور، نیاز و تقاضا استخدام پرستاران در آلمان نیز به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرده است. به بیان ساده‌تر، به دلیل کاهش نیروی انسانی جوان و کارآمد در آلمان، نیاز این کشور به کادر درمان افزایش یافته و این موضوع باعث بهبود بازار کار پرستاران در آلمان شده است.

با توجه به شرایط موجود، میتوان اینگونه ارزیابی کرد که روند مهاجرت پرستاران به آلمان و همچنین شرایط استخدام پرستار در آلمان، وضعیت مناسب و رو به رشدی دارد. بنابراین آن دسته از پرستارانی که قصد مهاجرت به آلمان با مدرک ایرانی را دارند، نباید نگران باشند. تنها لازم است اطلاعات خود را در زمینه مراحل مهاجرت پرستاران به آلمان تکمیل نمایید و از یک مشاور یا موسسه مهاجرتی کمک بگیرید. 

کلام آخر

مهاجرت پرستاران به آلمان فرصت بی نظیری برای پرستاران و خانواده آن‌ها فراهم کرده است تا بتوانند به یکی از مدرن‌ترین و پیشرفته‌ترین نظام‌های بهداشت و سلامت جهان ورود پیدا کنند. در واقع اقامت پرستاران در آلمان یک مسیر عالی برای تحقق اهداف حرفه‌ای و شخصی این قشر محسوب می‌شود، زیرا حقوق پرستاران در آلمان نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر بسیار بالاتر بوده و امکان رشد شخصی و حرفه‌ای آنان را فراهم می‌کند. برای پست سر گذاشتن بدون دغدغه فرآیند مهاجرت پرستاران به آلمان با کارشناسان هلدینگ مهاجرتی مونارک در ارتباط باشید و از مشاوره‌ها و خدمات رایگان برای اعزام پرستار به آلمان استفاده کنید.

سوالات متداول

  • مراحل مهاجرت پرستاران به آلمان را نام ببرید؟

گام‌های مهاجرت پرستاری به آلمان عبارت‌اند از: دریافت مدرک پرستاری، اخذ مدرک زبان، معادل سازی مدرک تحصیلی، دریافت پیشنهاد شغلی، دریافت ویزای کار پرستاری آلمان و در نهایت مهاجرت به آلمان.

  • چند نمونه از مدارک لازم در روند مهاجرت پرستاران به آلمان را نام ببرید؟

مدارک لازم جهت مهاجرت پرستاران به آلمان شامل مدارک هویتی، گذرنامه، دو قطعه عکس رنگی با پس زمینه سفید، ارائه بیمه سفر، مدارک تحصیلی، رزومه، کارت نظام پرستاری، کارت واکسن و… می‌باشد.

  • آیا برای استخدام پرستار در آلمان شرط سنی وجود دارد؟

تا به امروز برای استخدام پرستاران در آلمان شرط سنی خاصی اعلام نشده است. با این وجود، پرستارانی که کمتر از 45 سال سن دارند، از شانس بیشتری برای استخدام و ورود به این کشور برخوردار خواهند بود.

تیم تولید محتوا
منتشر شده توسط تیم تولید محتوا