آنرکنونگ(Anerkennung) و فرآیند معادل‌سازی مدارک تحصیلی و کاری در کشور آلمان

آنرکنونگ(Anerkennung) و فرآیند معادل‌سازی مدارک تحصیلی و کاری در کشور آلمان

در این مقاله با مفهوم آنرکنونگ و مراحل آن در مسیر مهاجرت به آلمان می‌پردازیم. فرآیند آن را بررسی می‌کنیم، تفاوت آن با "بشاید" را بازگو می‌کنیم.

هر آنچه باید درمورد آنرکنونگ یا معادل‌سازی مدارک تحصیلی و کاری خود در کشور آلمان بدانید

اگر قصد مهاجرت به کشور آلمان را دارید و یا تصمیم گرفته‌اید به صورت فریلنس(freelance) و یا حتی دورکاری در کشور آلمان مشغول به کار شوید، قطعا با این علامت سوال در ذهنتان روبه‌رو شده‌اید که مدارک حرفه‌ای که در ایران کسب کرده‌اید تا چه حد در کشوری مثل آلمان اعتبار دارد؟

آیا امکان دارد مدارک شما معادل‌سازی نشود و نیاز باشد مجددا در کشور مقصد تحصیل کنید؟

خیر، شما می‌توانید مدارک خود را در کشور آلمان معادل‌سازی کنید و برای استفاده از مدارک حرفه‌ای که در ایران کسب کرده‌اید، تنها نیاز به یک تاییدیه دارید. در این مقاله با هم با روند معادل‌سازی مدارک که یکی از مراحل حائز اهمیت در مسیر مهاجرت به کشور آلمان محسوب می‌شود، آشنا می‌شویم و به سوالات پرتکرار شما پاسخ می‌دهیم. همراه ما باشید.

آنرکنونگ(Anerkennung) یا معادل‌سازی چیست؟

پس از طی ‌شدن فرآیند تاییدیه مدارک و ارزشیابی تحصیلی و حرفه‌ای که آنرکنونگ(Anerkennung) نام دارد، مدارک در سازمان مورد نظر، معاد‌ل‌سازی می‌شود و با توجه به شرایطی که در ادامه به آن می‌پردازیم برای فرد متقاضی تاییدیه صادر می‌شود که در سراسر کشور آلمان مورد تایید خواهد بود.

برای طی شدن فرآیند آنرکنونگ(Anerkennung) برای بررسی مدارک چه اقداماتی لازم است؟

۱. جمع آوری مدارک کاری و تحصیلی مورد نیاز(با توجه به شرایط)

 در مرحله اولیه مربوط به آنرکنونگ یا معادل‌سازی مدارک، باید فاکتورهایی مثل شرایط، تحصیلات و سوابق فرد بررسی شود و سپس برای جمع‌آوری مدارک و گواهی‌های مورد نیاز کاری و تحصیلی اقدام شود.

۲. ترجمه مدارک 

 برای ارائه مدارک، یک مترجم حرفه‌ای و آشنا به فرآیند معادل‌سازی باید مدارک و گواهی‌های مهم را ترجمه کند.

۳. تایید مدارک ترجمه شده توسط سفارت آلمان

 صحت درستی ترجمه مدارک تحصیلی و کاری باید توسط سفارت آلمان در تهران تایید شوند.

 ۴. ارسال مدارک

 پس از آماده‌سازی مدارک، زمان ارسال مدارک کاری و تحصیلی برای ایالت مورد نظر می‌رسد. 

۵. طی‌شدن مراحل آنرکنونگ

 پس از ارسال، نوبت به بررسی و مقایسه‌سازی مدارک توسط سازمان است.

۶. اعلام نتیجه

 در نهایت نتایج اعلام خواهد شد که آیا مدارک ارسال شده مورد تایید کشور آلمان است یا خیر.

پس از معادل‌سازی، آیا مدارک تحصیلی و سوابق کاری فرد متقاضی، همانند یک فرد بومی در کشور آلمان اعتبار خواهد داشت؟  

طبق قانون کشور آلمان تمام اشخاص از سراسر جهان این اجازه را دارند تا با طی کردن مراحل قانونی، مدارک حرفه‌ای تحصیلی و کاری خود را به تایید کشور آلمان برسانند.

بعد از طی شدن مراحل آنرکنونگ در صورتی که تمام سوابق کاری و تحصیلی با استاندارد‌های آلمان مطابقت داشته باشد، شخص تاییدیه دریافت می‌کند و یا به عبارتی فول‌آنرکنونگ می‌شود.

 در صورتی که مدارک حرفه‌ای در بخش‌هایی با استانداردهای کشور آلمان مغایرت داشته باشد، همچنان شخص تاییدیه دریافت خواهد کرد. اما باید به ازای بخش‌های متفاوت، با توجه به نظر سازمانی که برای آن مدارک ارسال شده، به مدتی معلوم(اغلب چند ماه)، دوره‌های تئوری و عملی را سپری کند.

هزینه‌های فرآیند آنرکنونگ

یکی دیگر از مواردی که نیاز دارید از آن اطلاع داشته باشید هزینه‌های معادل‌سازی مدارک در کشور آلمان است. به طور میانگین هزینه فرآیند بررسی و تایید مدارک در کشور آلمان ۷۰۰ یورو هزینه خواهد داشت.

فرآیند آنرکنونگ و معادل‌سازی مدارک در کشور آلمان چقدر زمان می‌برد؟

از زمانی که مدارک مورد نظر جمع آوری، ترجمه و ارسال شود، بررسی مدارک بین 1 تا 4 ماه زمان خواهد برد. 

sform

فرم درخواست مشاوره

لطفا تیک من ربات نیستم را بزنید.

آنرکنونگ و تاییدیه(بشاید) چه تفاوتی دارند؟ 

اگر وارد فرآیند مهاجرت شدید قطعا بارها این کلمات به گوشتان خورده و برایتان آشنا است. همانطور که پیش‌تر گفتیم آنرکنونگ مراحل بررسی و معادل‌سازی مدارک شما را شامل می‌شود. در حالی که بشاید تاییدیه نهایی است که بعد از طی شدن روند آنرکنونگ(معادل سازی) آن را دریافت خواهید کرد.

برای طی شدن فرآیند آنرکنونگ آیا می‌توان شخصا برای ارسال مدارک اقدام کرد و از موسسات مهاجرتی و مشاوران کمک نگرفت؟

بله، هر فرد می‌تواند به تنهایی اقدام کرده و مراحل معادل‌سازی را پیش ببرد. با این کار به احتمال زیاد از هزینه‌های مهاجرت خود کاسته است. اما این نکته باید در نظر گرفته شود با توجه به شرایط هر شخص، مدارکی که باید جمع‌آوری و ارائه شود نیز متفاوت خواهد بود، تا علاوه بر تایید مدارک، شخص کمترین دوره کارآموزی ممکن را دریافت کند.

در بسیاری از مواقع افراد با ارسال مدارک ناقص موفق به دریافت تاییدیه مدارک‌(بشاید) نمی‌شوند و یا دوره‌های سنگین و طولانی دریافت می‌کنند که فرآیند مهاجرت افراد را بسیار طولانی و پرهزینه‌تر از حالت معمول خواهد کرد.

در چنین مواردی فرد و یا تیمی که تجربه لازم را در حوزه مهاجرت داشته، می‌تواند در طی کردن این مسیر شما را همراهی کنند.

طی این مقاله آنرکنونگ(Anerkennung) یا معادل‌سازی مدارک در مسیر مهاجرت به آلمان و مراحل و اطلاعات مورد نیاز از روند آن را با هم بررسی کردیم و لزوم داشتن راهنما  و یا تیم با تجربه در این زمینه را یادآور شدیم. امیدواریم این مقاله در پاسخگویی به سوالات و ابهامات مهاجرتی شما، موثر بوده باشد.

بنابراین اگر قصد مهاجرت کاری به کشور آلمان را دارید و می‌خواهید در این کشور مشغول به فعالیت شوید، به آنرکنونگ یا همان معادل‌سازی مدارک نیاز دارید. با توجه به اینکه فرایند آنرکنونگ مدارک تحصیلی حدود 1 تا 4 ماه زمان می‌برد، سعی کنید هرچه سریع‌تر به جمع‌آوری مدارک مورد نیاز بپردازید.

چنانچه در زمینه آنرکنونگ سوالی دارید و می‌خواهید از مراحل و شرایط معادل‌سازی مدارک برای مهاجرت کاری به آلمان، اطلاعات بیشتری کسب کنید، می‌توانید با کارشناسان ما در موسسه مهاجرتی مونارک تماس بگیرید.

تیم تولید محتوا
منتشر شده توسط تیم تولید محتوا