شرایط ویزای بازنشستگی آلمان ۲۰۲۴ – مزایا و معایب

شرایط ویزای بازنشستگی آلمان ۲۰۲۴ – مزایا و معایب

آلمان با شرایط مطلوب زندگی شامل سیستم بهداشتی و درمانی پیشرفته، فرهنگ بالا و زیرساخت‌های عالی، یکی از بهترین مقاصد اروپایی برای مهاجرت بازنشستگان است. این کشور با فنّاوری‌های پیشرفته و اقتصاد پویا، یکی از بهترین کشورهای اروپا است. با وجود شهرهای زیبا، مناظر دیدنی و سیستم حمل‌ونقل پیشرفته، آلمان برای افراد بازنشسته یک مقصد ایدئال است. ویزای بازنشستگی آلمان، ویزایی مخصوص مهاجران مسن است. برای دریافت این ویزا به مدارک مشخصی نیاز دارید و ابتدا باید شرایط دریافت این ویزا را داشته باشید.

با توجه به افزایش هزینه‌های زندگی پس‌از درگیرشدن جهان با کرونا، مسئله کاهش درآمد در دوران بازنشستگی برای بسیاری از افراد به یک چالش اساسی تبدیل شده است و افرادی که قصد دریافت ویزای بازنشستگی این کشور را دارند، باید حقوق و مزایای دوران بازنشستگی خود را بررسی کنند تا تصمیم درستی بگیرند. در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد شرایط این ویزا در سال ۲۰۲۴ با شما صحبت کنیم.

انواع ویزای بازنشستگی در آلمان

برای مهاجرت به آلمان، افراد بازنشسته می‌توانند دو نوع ویزا دریافت کنند که شامل ویزای کوتاه‌مدت آلمان (Schengen) و ویزای بلندمدت آلمان (National)هستند.

ویزای کوتاه‌مدت آلمان (Schengen)

این نوع ویزای آلمان به شما امکان می‌دهد در آلمان و دیگر کشورهای عضو شینگن اروپا برای مدت کوتاهی اقامت کنید که حداکثر 90 روز در هر دوره 180 روزه است. این نوع ویزا، بیشتر از نوع ویزای توریستی است.

ویزای بلندمدت آلمان (National)

اگر شما بازنشسته هستید و قصد دارید به‌صورت دائم یا برای مدت زمان طولانی‌تری در کشور آلمان زندگی کنید، باید ویزای بلندمدت آلمان را دریافت کنید. این نوع ویزا شامل ویزای مهاجرت بازنشستگان به آلمان نیز می‌شود.

مراحل درخواست ویزای بازنشستگی آلمان

بیمه بازنشستگی در آلمان

در آلمان، حق بیمه بازنشستگان براساس درآمد شاغلان تعیین می‌شود. طبق قوانین این کشور، هر فردی که درآمدی بالای ۴۵۰ یورو یا حقوق معادل دریافت کند، می‌تواند از خدمات بیمۀ تأمین اجتماعی آلمان بهره‌مند شود. این بیمه برای بازنشستگان باید توسط فرد یا کارفرما پرداخت شود و مبالغ پرداختی به‌صورت کسر از حقوق شاغلان به حساب بازنشستگان واریز می‌شود.

مهمترین نکته این است که بیمه بازنشستگان توسط نسل جوان کارگر فعال در کشور تأمین می‌شود. به عبارت دیگر، مشغولین به کار به‌عنوان نسل فعلی، برای پرداخت هزینه‌های بازنشستگی افراد بازنشستۀ پس‌از خود، مسئولیت می‌پذیرند. البته، پرداخت حق بیمه برای افرادی که به‌عنوان مشاغل آزاد یا کارمندان دولت فعالیت می‌کنند، الزامی نیست؛ اما این افراد می‌توانند به‌صورت داوطلبانه برای پرداخت این سهم به جامعه کمک کنند.

سن بازنشستگی در آلمان

با توجه به قوانین فدرال در آلمان، دولت محدوده سنی خاصی را برای بازنشستگی تعیین کرده است. طبق این قوانین، تمام افراد شاغل از سن ۶۵ سالگی، بازنشسته محسوب می‌شوند. بااین‌حال، شرایط خاصی وجود دارد که می‌تواند مسیر بازنشستگی را در سن ۶۳ سالگی فراهم کند. ازسوی‌دیگر، با پرداخت طولانی‌مدت حق بیمه، امکان بازنشستگی در سنین کمتر نیز وجود دارد.

به‌طور کلی، در آلمان، بازنشستگی به‌عنوان یک مرحله مهم در زندگی فرد درنظر گرفته می‌شود و شرایط مربوط به آن، با توجه به قوانین و مقررات معینی که توسط دولت تعیین می‌شود، تغییر می‌کند. افرادی که قصد بازنشستگی در سنین کمتر را دارند، باید شرایط مربوطه را به‌دقت مورد بررسی قرار دهند و از مشاوره‌های مالی و حقوقی مناسب استفاده کنند تا بهترین تصمیم را بگیرند.

مزایا و معایب ویزای بازنشستگی آلمان

ویزای بازنشستگی آلمان برای افرادی که به این کشور مهاجرت می‌کنند، مزایای زیادی دارد. این ویزا امکان زندگی دائم و بلندمدت در آلمان را فراهم می‌کند و به دارندگانش اجازه سفر به سایر کشورهای منطقه شنگن را نیز می‌دهد. علاوه‌براین، افرادی که ویزای بازنشستگی را دریافت می‌کنند، می‌توانند از بیمه‌های درمانی در کشور آلمان نیز استفاده کنند که این موضوع امنیت و راحتی بیشتری را برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد.

بااین‌حال، دریافت ویزای بازنشستگی آلمان معایبی نیز دارد. هزینه‌های زندگی در این کشور نسبتاً بالا است به‌ویژه در شهرهای بزرگ. همچنین، یادگیری زبان آلمانی برای افرادی که سن آن‌ها بالا است، چالش‌برانگیز خواهد بود. این ویزا همچنین محدودیت‌هایی مانند عدم اجازه کار تمام‌وقت و عدم امکان دریافت تابعیت آلمانی را به‌همراه دارد.

مزایا و معایب ویزای بازنشستگی آلمان

شرایط دریافت ویزای بازنشستگی آلمان

برای دریافت ویزای بازنشستگی آلمان، اثبات توانایی مالی بدون دریافت کمک‌های دولتی از اهمیت بسیاری برخوردار است. اثبات توانایی مالی از طریق دارایی‌های نقدی و غیرنقدی صورت می‌گیرد. این دارایی‌ها باید به متقاضی، اجازه تأمین هزینه‌های زندگی خود و خانواده‌اش در آلمان را بدون نیاز به اشتغال یا کسب درآمد از این کشور بدهند.

ارائه مدارک مربوط به دریافت سود بانکی، اجاره ملک یا موارد مشابه به‌عنوان منابع ثابت برای درآمد متقاضیان عمل می‌کند. برای افرادی که قصد دریافت شهروندی یا اقامت دائم در آلمان را دارند، توصیه می‌شود که ویزای کاری و جاب آفر آلمان را دریافت کنند. دریافت ویزای جاب سیکر آلمان بهترین گزینه برای بررسی موقعیت‌های شغلی و کارآفرینی در این کشور است. پس‌از اطمینان از انتخاب گزینه مناسب برای اشتغال یا کارآفرینی، می‌توان برای درخواست ویزای بازنشستگی آلمان اقدام کرد.

این ویزا شرایط خاصی دارد که تنها افراد بازنشسته می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. این شرایط شامل موارد زیر هستند:

رسیدن به سن بازنشستگی؛

اثبات توانایی مالی؛

داشتن بیمه‌نامه معتبر؛

تسلط به سطح پایه زبان آلمانی.

مراحل درخواست ویزای بازنشستگی آلمان

درخواست برای دریافت ویزای بازنشستگی آلمان شامل چند مرحله است که به‌شرح زیر هستند:

  1. ابتدا باید مدارک مورد نیاز را جمع‌آوری و سپس فرم درخواست ویزا را تکمیل کنید.
  2. هزینه‌های مربوط به دریافت ویزا را پرداخت کنید و مدارک خود را به سفارت یا کنسولگری آلمان ارائه دهید.
  3. پس‌از ارسال مدارک، ممکن است برای مصاحبه با آفیسر پرونده به سفارت آلمان دعوت شوید.
  4. پس‌از مصاحبه، باید منتظر تأیید درخواست ویزا باشید. در صورت تأیید درخواست، ویزای آلمان برای شما صادر می‌شود.

مدارکی که برای درخواست ویزای بازنشستگی آلمان لازم است شامل موارد زیر هستند:

پاسپورت؛

مدارک شناسایی؛

گواهی تمکن مالی؛

بیمه درمانی؛

مدارک زبان آلمانی؛

گواهی عدم سوءپیشینه.

دقیق و کامل‌بودن این اطلاعات در روند پذیرش شما بسیار مهم است. پس‌از تکمیل فرم درخواست، آن را به سفارت یا کنسولگری آلمان یا شرکت پیمانکار مربوطه تحویل دهید.

مراحل درخواست ویزای بازنشستگی آلمان

نکاتی در مورد ویزای بازنشستگی آلمان

در مورد دریافت ویزای بازنشستگی آلمان، برخی نکات مهم وجود دارد که باید درنظر بگیرید. این نکات به‌شرح زیر هستند:

دریافت پاسخ برای درخواست ویزای بازنشستگی آلمان ممکن است مدتی زمان‌بر باشد؛ بنابراین صبور باشید. معمولاً، صدور این ویزا حدود چند ماه زمان می‌برد و در شرایط عادی، ممکن است مدت زمان طولانی‌تری نیز نیاز باشد.

یکی از ویژگی‌های خاص ویزای بازنشستگی آلمان این است که پس‌از صدور آن، شما می‌توانید خانواده خود را نیز با ویزای همراه وارد کشور آلمان کنید؛ اما این موضوع نیازمند اثبات تمکن مالی است. همچنین برای اقامت دائم، باید پنج سال از صدور ویزای بازنشستگی آلمان طی شود.

اگر قصد زندگی در قلب اروپا و مرکز صنعتی جهان را دارید، با ویزای بازنشستگی می‌توانید حتی در سنین بالا نیز برای اقامت در آلمان اقدام کنید. این ویزا فرصتی عالی برای آغاز یک زندگی جدید و پویا در کشور آلمان را به شما می‌دهد، به‌شرطی که شرایط لازم را داشته باشید.

هزینه‌های زندگی بازنشستگی در آلمان

با دریافت ویزای بازنشستگی، شما مجوز کار نخواهید داشت و باید از طریق سرمایه‌گذاری یا راه‌اندازی کسب‌وکار تجاری، هزینه‌های زندگی خود را تأمین کنید. در شهرهای مختلف آلمان، هزینه زندگی ماهانه بین دو تا سه هزار یورو متغیر است. این مقدار به عواملی مانند موقعیت جغرافیایی، نوع مسکن، سبک زندگی، حمل‌ونقل، خدمات بهداشتی، تفریح‌ها و سایر عوامل بستگی دارد.

ازآنجاکه میزان درآمد بازنشستگان از حقوق کارگری در آلمان بیشتر است، برای تأمین هزینه‌های زندگی در اغلب شهرهای این کشور به مشکل بر نمی‌خورید. برای درخواست ویزای بازنشستگی، شرایط مالی و سرمایه شخص بازنشسته از جمله موارد مهم در این روند محسوب می‌شود. دولت آلمان تعیین کرده است که فرد بازنشسته بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ یورو باید درآمد ماهانه داشته باشد. البته این مقدار ممکن است با توجه به شرایط زندگی تغییر کند و کاهش یا افزایش یابد.

هزینه دریافت ویزای بازنشستگی آلمان

هزینه‌های دریافت ویزای بازنشستگی آلمان شامل هزینه ویزا، هزینه ترجمه مدارک، هزینه معاینه پزشکی و هزینه بیمه درمانی می‌شود. هزینه‌ها با درنظرگرفتن تعداد افراد درخواست‌دهنده، روش درخواست، و نوع ویزا متغیر هستند.

برای مثال، هزینه ویزا برای اقامت درازمدت، بیشتر از هزینه ویزای شینگن است و همراهان و افراد زیر هجده سال ممکن است هزینه کمتری پرداخت کنند. همچنین، روش‌های مختلفی برای درخواست وجود دارد که هزینه‌های متفاوتی دارند. این روش‌ها شامل روش آنلاین و روش حضوری هستند.

هزینه‌های ویزای بازنشستگی آلمان شامل موارد زیر هستند:

هزینه ویزا: ۷۵ تا ۱۵۰ یورو؛

هزینه ترجمه مدارک: ۳۰ تا ۵۰ یورو برای هر مدرک؛

هزینه معاینه پزشکی: ۵۰ تا ۱۰۰ یورو؛

هزینه بیمه درمانی: ۸۰ تا ۱۵۰ یورو در ماه.

شرایط دریافت حقوق پس‌از بازنشستگی در آلمان

براساس قوانین، دولت آلمان دو شرط اصلی برای دریافت حقوق در دوران بازنشستگی تعیین کرده است. این دو شرط شامل پرداخت بیمه در یک بازه زمانی معین و رسیدن به سن قانونی بازنشستگی است. طبق قوانین، تنها افرادی که دارای حداقل پنج سال سابقه پرداخت حق بیمه هستند می‌توانند از حقوق و مزایای بازنشستگی بهره‌مند شوند؛ اما در برخی موارد، امکان بازنشستگی زودتر از سن معمولی وجود دارد که شامل موارد زیر است:

معلولیت یا ناتوانی جسمی؛

سالمندان یا افراد با سابقه کاری طولانی؛

● افراد با سابقه پرداخت حق بیمه بلندمدت.

در آلمان، افرادی که سابقه پرداخت حق بیمه آن‌ها کمتر از ۵ سال باشد، حقوق و مزایای بازنشستگی دریافت نمی‌کنند.

نحوه محاسبه حقوق بازنشستگی در آلمان

در آلمان، حقوق بازنشستگی با یک فرمول مشخص محاسبه می‌شود که عوامل مختلفی از جمله سابقه کاری و میزان پرداخت بیمه را درنظر می‌گیرد. مدت زمانی که یک فرد در طول دوره کاری خود حق بیمه پرداخت می‌کند، به‌عنوان معیار اصلی برای محاسبه حقوق بازنشستگی درنظر گرفته می‌شود. هرچه سابقه کاری و سابقه پرداخت به بیمه بیشتر باشد، میزان حقوق در دوره بازنشستگی نیز بیشتر خواهد بود. با افزایش درآمد و پرداخت پول بیشتر به بیمه، می‌توانید حقوق بازنشستگی خود را افزایش دهید. علاوه‌براین، سایر عواملی مانند میزان حقوق افراد و نوع بیمه‌های دیگر نیز در محاسبه حقوق بازنشستگی تأثیرگذار هستند.

در آلمان، تعداد زیادی از افراد، به‌ویژه افراد مسن و بازنشسته، ممکن است با مشکلات مالی مواجه شوند. این افراد ممکن است حقوق کافی برای تأمین هزینه‌های زندگی خود را نداشته باشند، حتی با دریافت حقوق بازنشستگی. برای حمایت از این افراد، دولت آلمان بستری از کمک‌های پایه ایجاد کرده است که شامل خدماتی مانند پرستاری، هزینه‌های درمانی، اجاره مسکن، لباس و سایر نیازهای اساسی می‌شود.

شرایط دریافت کمک‌های مالی از دولت آلمان برای بازنشستگان

تنها افرادی که می‌توانند از کمک‌های مالی در دوران بازنشستگی بهره‌مند شوند، افرادی هستند که دارای شرایط زیر باشند:

سن قانونی بازنشستگی: افراد باید سن قانونی بازنشستگی را داشته باشند.

اقامت دائمی در آلمان: افراد باید اقامت دائمی در آلمان داشته باشند.

تابعیت، شهروندی یا مجوز اقامت در آلمان: برای دریافت این کمک‌ها، افراد باید دارای تابعیت، شهروندی یا مجوز اقامت معتبر در آلمان باشند.

درآمد ماهانه کمتر از ۸۳۸ یورو در ماه: درآمد ماهانه افراد باید کمتر از ۸۳۸ یورو در ماه باشد.

اجازه کار در دوره بازنشستگی

یکی از مواردی که به بازنشستگان در آلمان کمک می‌کند، دریافت اجازه کار در دوره بازنشستگی است. براساس قوانین آلمان، هیچ اجباری برای بازنشستگی وجود ندارد و افراد می‌توانند براساس تمایل خود در دوران بازنشستگی نیز به کار ادامه دهند؛ فقط باید توجه داشت که این افراد موظف به پرداخت مالیات و حق بیمه مربوطه هستند که از حقوق آن‌ها کسر می‌شود.

برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی در مورد اجازه کار در دوره بازنشستگی، آگاهی نسبت به نیازهای بازار کار مهم است. افرادی که با سابقه کاری طولانی و پرداخت حق بیمه در طولانی‌مدت پیش‌از سن بازنشستگی، بازنشسته می‌شوند، می‌توانند پس‌از بازنشستگی نیز درآمد خوبی داشته باشند. حداکثر میزان درآمد معین برای آن‌ها تا ۶۳ هزار یورو در سال است و درصورتی‌که درآمدشان از این مبلغ بیشتر باشد، مالیات و سهم بیمه از اضافه درآمد آن‌ها کسر خواهد شد. در مواردی که قرارداد کاری افراد همزمان با سن بازنشستگی به پایان برسد، آن‌ها مشمول بازنشستگی اجباری می‌شوند.

اجازه کار در دوره بازنشستگی

بهترین شهر‌ها برای زندگی پس‌از بازنشستگی در آلمان

با توجه به نیازها و شرایط فردی، انتخاب بهترین شهر برای زندگی پس‌از بازنشستگی در آلمان به عوامل مختلفی بستگی دارد. اگر قصد دارید شهری با هزینه‌های زندگی، و آلودگی هوا و صوتی کمتر انتخاب کنید، شهر‌های کوچک گزینه مناسبی هستند. این شهرها اغلب محیطی آرام دارند و از مزایای زیادی برخوردارند.

اگر فرزندان دانشجو دارید، انتخاب شهری که دانشگاه‌های معتبر و امکانات آموزشی مناسب داشته باشد، باید در اولویت قرار گیرد. با درنظرگرفتن این عوامل، می‌توانید شهری را انتخاب کنید که با نیازها و سبک زندگی شما سازگار باشد و زندگی پس‌از بازنشستگی خوبی را در آلمان تجربه کنید.

دریافت تابعیت آلمان از طریق ویزای بازنشستگی

دریافت ویزای بازنشستگی آلمان یکی از بهترین روش‌های دریافت تابعیت این کشور است؛ اما برای شهروندان خارج از اتحادیه اروپا ممکن نیست. این افراد، برای دریافت تابعیت آلمان باید برای ویزای کار درخواست دهند.

شهروندان ایرانی با دریافت ویزای بازنشستگی مجوز اقامت یک‌ساله در آلمان کسب می‌کنند. پس‌از پایان این دوره یک‌ساله، می‌توانند مجوز اقامت خود را تا ۵ سال دیگر تمدید کنند. این دوره مجوز اقامت، امکان فراهم‌کردن شرایطی برای برای اقامت دائم پس‌از سن بازنشستگی را ایجاد می‌کند.

سخن پایانی

دولت آلمان به‌منظور افزایش رفاه بازنشستگان در سراسر جهان، ویزایی را برای این افراد درنظر گرفته است که با شرط تمکن مالی می‌توان آن را دریافت کرد. افرادی که شرایط لازم را دارند، می‌توانند به‌تنهایی یا با خانواده خود برای دریافت این ویزا درخواست دهند و به آلمان مهاجرت کنند. مهاجرت به آلمان برای یک فرد بازنشسته ممکن است همراه با ریسک بالا باشد. بااین‌حال، با اطلاعات کافی و رویکرد دقیق، می‌توانید ویزای بازنشستگی آلمان را دریافت کنید و از زندگی خود در آلمان در دوران بازنشستگی لذت ببرید.

تیم تولید محتوا
منتشر شده توسط تیم تولید محتوا