آینده شغل پرستاری در آلمان

آینده شغل پرستاری در آلمان

پرستاری، حرفه‌ای پویا و آینده دار است و زمینه‌های کاری بسیار متنوعی دارد. افرادی که علاوه بر  کسب دانش، اشتیاق و انگیزه زیادی برای یاری و کمک رسانی به بیماران و افراد ناتوان دارند، ورود به بازار کار پرستاری فرصتی عالی برای آن‌ها به حساب می‌آید. فارغ التحصیلان این رشته فرصت‌های شغلی مطلوبی در کشورهای اروپایی، مخصوصا آلمان دارند. با افزایش پیری و عمر متوسط جامعه آلمان، تعداد جوانانی که مشاغل موجود در حوزه بهداشت و درمان این کشور را عهده‌دار می‌شوند، به شدت رو به کاهش است. همین موضوع سبب شده این کشور نیاز شدیدی به کادر درمان به ویژه پرستاران داشته باشد و در چند سال گذشته به یکی از  بهترین مقاصد مهاجرت شغلی پرستاران تبدیل شود. آینده شغل پرستاری در آلمان، فرصت‌های شغلی مناسب، کیفیت زندگی بالا و… از جمله عواملی هستند که پرستاران را برای مهاجرت به این کشور ترغیب‌ می‌کند. در این مقاله از وب سایت موسسه مهاجرتی مونارک قصد بررسی آینده شغلی پرستاری در آلمان را داریم. تا انتهای این مطلب با همراه باشید.

آینده شغل پرستاری در آلمان چگونه ارزیابی می‌شود؟

آلمان یکی از پیشرفته‌ترین و صنعتی‌ترین کشورهای اروپایی است که نرخ بیکاری بسیار پایینی نسبت به سایر کشورهای این کره خاکی دارد و در عین حال با کمبود نیروی متخصص و ماهر در پوزیشن‌های شغلی مختلفی مواجه است. از طرف دیگر، توجه و حمایت ویژه‌ای که دولت آلمان به کادر درمان از جمله پرستاران داشته، این کشور را به یکی از پرطرفدارترین مقاصد مهاجرتی برای پرستاران خارجی تبدیل کرده است. نیاز به نیروی کار ماهر در حوزه بهداشت و درمان به ویژه پرستاری در چند سال اخیر، با افزایش سن جمعیت آلمان و وضعیتی که بیماری کرونا در حوزه بهداشت و درمان به وجود آورد، بر آینده شغل پرستاری در آلمان تاثیری ویژه گذاشته و پرستاری را به یکی از محبوب‌ترین، امن‌ترین و بهترین حرفه‌ها در این کشور تبدیل کرده است. درواقع آینده شغل پرستاری در آلمان مطلوب و مثبت ارزیابی می‌شود؛ زیرا آمار جذب و استخدام پرستاران در آلمان در چند سال گذشته به شدت افزایش داشته است.

چرا رشد شغلی پرستاران در آلمان رو به افزایش است؟

کشور آلمان به طور مدام در صدد جذب نیروهای کار ماهر از جمله پرستاران است تا از این طریق بتواند موقعیت‌های شغلی خالی در بیمارستان‌‌ها و مراکز درمانی را پر کند. درآمد بالا تنها عامل تاثیرگذار بر رشد شغلی و آینده شغل پرستاری در آلمان نیست، بلکه عوامل دیگری نیز برای رشد این شغل در آلمان وجود دارند که عبارت‌اند از:

  • فرصت‌های شغلی فراوان

  • امکان ارتقا و پیشرفت شغلی

  • امکان دریافت مرخصی‌های با حقوق

  • مرخصی زایمان برای بانوان

  • حقوق‌ها و دریافتی‌های بالا

  • و …

تاثیر حقوق پرستاران بر آینده شغل پرستاری در آلمان

 آلمان در میان کشورهای اروپایی یکی از بالاترین میانگین‌های درآمدی را برای پرستاران دارد. این موضوع یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر مهاجرت و آینده شغل پرستاری در آلمان می‌باشد (در این کشور، میانگین درآمد یک پرستار نزدیک به بیش از 3,000 یورو در ماه است). همچنین با توجه به افزایش میزان سابقه کاری پرستار، درآمد و حقوق آن‌ها به همان نسبت بالا می‌رود. از این رو افرادی که سابقه کار بیشتری دارند، درآمد بهتر و بالاتری خواهند داشت. همچنین طبق قوانینی که آلمان برای استخدام کادر درمان دارد، تمامی پرستاران پس از استخدام بیمه می‌شوند و این بیمه تمامی هزینه‌های مربوط به سلامت و درمان این کارکنان را تحت پوشش قرار می‌دهد. این شرایط برای تمامی کادر درمان آلمان صدق می‌کند.

تاثیر حقوق پرستاران بر آینده شغل پرستاری در آلمان

آینده شغل پرستاری در آلمان و شانس استخدام پرستاران 

بخش بهداشت و سلامت یکی از مهم‌ترین بخش‌های این کشور محسوب می‌شود. آمارها نشان می‌دهند، بیشتر پرستاران شاغل در آلمان، نزدیک به سن بازنشستگی هستند. این مورد باعث شده دولت آلمان به فکر نیروی کار جوان، متخصص، ماهر، و تحصیل کرده برای جذب و جایگزینی این جمعیت بازنشسته است. این مورد نشان‌دهنده کمبود نیروی پرستار در این کشور است. بنابراین با توجه به وضعیت موجود در آلمان، استخدام پرستاران در آلمان و آینده شغل پرستاری در آلمان روند روبه رشدی دارد. همچنین این امر شانس شما را برای اعزام رایگان از طریق موسسه مهاجرتی مونارک و استخدام در آلمان بالا می‌برد.

تضمین آینده شغل پرستاری در آلمان با شرکت در دوره‌های آموزشی

افرادی که در حوزه سلامت و بهداشت فعالیت می‌کنند، همواره باید تلاش کنند تا سطح علمی و تجربی خود را بالا ببرند. اگر شما هم پرستار هستید و قصد دارید تخصص‌های بیشتری در حوزه کاری خود به دست آورید، پیشنهاد می‌کنیم در دوره‌های آموزش حین کار که در آلمان فراوان هستند، شرکت کنید. ارمغان شرکت در این دوره‌ها افزایش پیشرفت شغلی پرستاران در آلمان و آینده شغل پرستاری در آلمان می‌باشد. افزایش تخصص و تجربه کاری، فرصت‌های شغلی بیشتر و حقوق‌ بالاتری برای پرستاران به همراه خواهد داشت. در ادامه به چند مورد از این دوره‌ها اشاره می‌کنیم:

  • دوره‌های پرستار بیهوشی و مراقبت‌های ویژه

  • دوره‌های پرستار قسمت جراحی و آندوسکوپی

  • مراقبت‌های بالینی از سالمندان

  • دوره های توانبخشی و مراقبت‌های طولانی مدت

  • مراقبت‌های آسایشگاهی و تسکینی

  • دوره های مربوط به بهداشت

  • دوره نفرولوژی

  • پرستار بخش مراقبت از بیماران روانی و روحی

تضمین آینده شغل پرستاری در آلمان با شرکت در دوره‌های آموزشی

عوامل تاثیر گذار بر آینده شغل پرستاری در آلمان

همانطور که در ابتدای این مطلب اشاره کردیم، تنها بحث حقوق و درآمد بر آینده شغل پرستاری در آلمان تاثیرگذار نیست و فاکتورهای مهم و قابل تامل دیگری نیز بر این مورد اثرگذار هستند که در ادامه به بررسی و توضیح بیشتر آن‌ها می‌پردازیم.

امنیت اجتماعی و شغلی

همانطور در مقالات قبلی اشاره کردیم، در آلمان، شغل پرستاری از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. این مورد موجب افزایش مهاجرت پرستاران به آلمان در چند سال گذشته شده است. همچنین فرصت‌های شغلی پرستاران در آلمان بسیار زیاد است. پرستاران در کشور آلمان از بیمه بیکاری، بیمه بازنشستگی، بیمه درمانی، امنیت شغلی و اجتماعی بالایی برخوردار هستند. تمامی این موارد آینده شغل پرستاری در آلمان را مثبت و مطلوب نشان می‌دهد.

مرخصی زایمان برای بانوان و مراقبت از کودکان خردسال

یکی از مواردی که تاثیری مثبت بر آینده شغل پرستاری در آلمان دارد، مرخص‌های زایمان به مادران شاغل است. دولت آلمان به مادرانی که جزء کادر درمان این کشور هستند، مرخصی سه ساله می‌دهد. بعد از به اتمام رسیدن این مدت زمان، پرستار می‌تواند به صورت پاره وقت فعالیت خود را شروع کند. این مورد، نشان دهنده چشم انداز شغلی پرستاران در آلمان است.

امکان به همراه بردن اعضای خانواده

یکی از مواردی که موجب ارتقای آینده شغل پرستاری در آلمان شده است. ویزای همراه می‌باشد. پرستارانی که ویزای کار آلمان را اخذ می‌کنند، در صورت تمایل و واجد شرایط بودن می‌توانند برای اعضای خانواده خود (همسر و فرزند زیر 18 سال) ویزای همراه دریافت کنند. همچنین  پس از اخذ ویزای همراه، همسر و فرزندان پرستاران اجازه کار و تحصیل در این کشور را خواهند داشت. 

 دریافت اقامت دائم

از دیگر مواردی که موجب شده آینده شغل پرستاری در آلمان امیدوار کننده باشد، امکان اقامت دائم برای پرستاران  است. پرستاران بعد از 5 سال، می‌توانند برای اخذ اقامت دائم و تابعیت آلمان درخواست دهند. یکی از مواردی که باید برای اقامت دائم در نظر گرفت، این است که تلاش کنید زبان آلمانی شما پیشرفت کند؛ زیرا هنگام درخواست اقامت دائم، باید این مورد را به کشور آلمان ثابت کنید. علاوه بر این، باید نشان دهید که در طول 5 سال، با قوانین، شرایط و فرهنگ زندگی در این کشور منطبق شده‌اید.

برقرای تعادل بین کار و زندگی

پرستاری یکی از سخت‌ترین مشاغل در دنیا به شمار می‌رود. ساعات کاری زیاد، و الزام به فعالیت در ایام تعطیل از مواردی هستند که اغلب پرستاران از آن شاکی هستند. آلمان در این مورد منعطف‌ترین و در عین حال قانونمند‌ترین کشور است. به عنوان مثال پرستارانی که شیفت شب هستند، 5 شب کاری و 5 روز تعطیلات دارند. چنین سیستمی باعث ایجاد تعادلی عالی بین کار و زندگی شده است. به طور کلی، تعادل بین کار و زندگی یکی از مواردی است که باعث شده آینده شغل پرستاری در آلمان مثبت و مطلوب به نظر برسد.

عوامل تاثیر گذار بر آینده شغل پرستاری در آلمان

آینده شغل پرستاری در آلمان با فرصت‌های شغلی فراوان

 فرصت‌های شغلی فراوان موجب شده تا آینده شغل پرستاری در آلمان رو به رشد باشد. محل کار هر پرستار با توجه به تجربه، تحصیلات و تسلطی که به زبان آلمانی دارد، متفاوت خواهد بود. در ادامه به برخی از مراکزی که پرستاران می‌توانند در آن مشغول به کار شوند، به صورت خلاصه اشاره‌ای خواهیم داشت:

بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها: پر متقاضی‌ترین مراکز

بیشترین فرصت‌های شغلی پرستاران در آلمان، فعالیت در بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها است. این مراکز همیشه به پرستار جدید نیاز دارند تا بتوانند خدمات با کیفیتی به بیماران و سالمندان ارائه دهند. با فعالیت در این مراکز شما از بهترین زیرساخت‌ها، مدرن‌ترین امکانات و طرح حمایت از کارکنان و ساعات کاری منظمی برخوردار خواهید شد. این فرصت شغلی در آلمان یکی از عوامل تاثیرگذار بر رشد آینده شغل پرستاری در آلمان است و محیط‌های اینچنین، انگیزه پرستاران را برای مهاجرت و فعالیت در این مراکز دو چندان می‌کند.

فعالیت در خانه‌های سالمندان

همانطور که اشاره کردیم، جمعیت آلمان رو به پیری است؛ در نتیجه فرصت‌های شغلی پرستاران در آلمان به منظور خدمت رسانی به این قشر زیاد و در دسترس هستند. از جمله وظایف پرستارانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، رسیدگی به بهداشت شخصی و تغذیه، چک کردن فشار خون و کمک به مصرف داروهای تجویز شده و…  این قشر است. افزایش تقاضا برای فعالیت در این مراکز، یکی دیگر از عواملی است که به جرئت می‌توان گفت بر آینده شغل پرستاری در آلمان تاثیر مثبتی گذاشته است. 

مراکز توانبخشی یک فرصت شغلی مناسب برای پرستاران

مراکز توانبخشی وظیفه مراقبت و نگهداری از معلولان را دارند. این افراد شرایط رسیدگی به امور روزمره خود را ندارند و به همین دلیل، خانواده‌های آنان مبلغی پرداخت می‌کنند تا پرستاران از آن‌ها مراقبت کنند. این مورد، فرصت شغلی مطلوبی برای پرستاران در آلمان محسوب می‌شود که به خودی خود تاثیر فراوانی نیز بر آینده شغل پرستاری در آلمان دارد.

فعالیت در مطب خصوصی پزشکان متخصص

در آلمان نیز پزشکان متخصصی وجود دارند که به صورت مستقل فعالیت می‌کنند و برای مطب خود نیاز به دستیاران و پرستارانی آموزش دیده دارند. به این جهت، به دنبال استخدام پرستاران مجرب و ماهری هستند تا بتواند امور اولیه بیمار را انجام دهد. 

سخن پایانی

کشور آلمان یک انتخاب مناسب و عالی برای پرستارانی است که گسترش افق‌های شغلی، رفاه، کیفیت بالای زندگی و آینده شغلی برای آن‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد. در این مقاله سعی کردیم به عوامل تاثیر گذار بر آینده شغل پرستاری در آلمان، فرصت‌های شغلی، آینده کاری پرستاران در آلمان و اشاره کنیم. توجه داشته باشید که موسسه مهاجرتی مونارک فرصتی عالی برای پرستارانی که قصد مهاجرت به آلمان را دارند فراهم کرده تا شانس خود را برای مهاجرت رایگان به این کشور امتحان کنند. هم اکنون می‌توانید با ما در ارتباط باشید و از خدمات موسسه مهاجرتی مونارک برای مهاجرت به آلمان استفاده کنید.

سوالات متداول

  1. آینده شغل پرستاری در آلمان چگونه خواهد بود؟

چشم انداز شغلی پرستاران در آلمان با توجه به پیری جمعیت و بازنشستگی بخش بزرگی از پرستاران در این کشور مطلوب و مثبت ارزیابی می‌شود.

  1. شرکت در چه دوره‌های موجب بهبود آینده شغل پرستاری در آلمان می‌شود؟

پرستاران با شرکت در دوره‌هایی مانند: دوره‌های پرستار بیهوشی و مراقبت‌های ویژه، دوره‌های پرستار قسمت جراحی و آندوسکوپی،مراقبت‌های بالینی از سالمندان،دوره های توانبخشی و مراقبت‌های طولانی مدت و… موجب بهبود آینده شغل پرستاری در آلمان شوند.

  1. چه فرصت‌های شغلی برای پرستاران در آلمان وجود دارد؟

فعالیت در خانه‌های سالمندان، مطب‌های خصوصی، مراکز توانبخشی و بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها از جمله فرصت‌های شغلی هستند که برای پرستاران در آلمان وجود دارند.

تیم تولید محتوا
منتشر شده توسط تیم تولید محتوا