درآمد داروسازی در آلمان چقدر است؟

درآمد داروسازی در آلمان چقدر است؟

داروسازی یکی از بزرگ‌ترین صنایع آلمان است که توانسته موقعیت‌ها و فرصت‌های شغلی بسیاری را برای افراد علاقه‌مند به این رشته، ایجاد کند. کارشناسان و متخصصان داروسازی، می‌توانند در شرکت‌های داروسازی، تحقیق و توسعه داروها، تولید و توزیع داروها، و همچنین در بخش‌های مرتبط با این صنعت مانند بخش بازاریابی و فروش در این صنعت فعالیت کنند و درآمد متنوعی را کسب کنند. با توجه به اینکه امروزه، شمار متقاضیان کار به عنوان داروساز در آلمان رو به افزایش است، می‌خواهیم در این مقاله درباره درآمد داروسازی در آلمان صحبت کنیم تا اطلاعات بیشتری درباره مهاجرت داروسازان به آلمان، کسب کنید.

کشور آلمان یکی از کشورهای معروف و مطرح در زمینه تولید دارو در سراسر جهان است و داروهای آلمانی، محبوبیت بسیار زیادی در سطح بین‌الملل دارند. شرکت‌های داروسازی آلمانی بسیاری همچون بایر، بوئرینگر اینگلهایم، و آی.بی.ام فارما وجود دارند که تولیدات خود را به بیش از 150 کشور جهان عرضه می‌کنند. این صنعت، به نوعی بخش از اقتصاد قوی آلمان را تشکیل می‌دهد و تاثیرات بسیاری بر اقتصاد آلمان، جامعه محلی و همچنین صنایع بهداشتی و پزشکی بر جای می‌گذارد. آن‌چه در این مقاله مورد بررسی قرار می‌دهیم، وضعیت درآمد داروسازی در آلمان است تا ببینیم آیا صنعت عظیم و قوی داروسازی، جای امنی برای مهاجرت کاری داروسازان ایرانی به شمار می‌رود یا خیر! اگر می‌خواهید به پاسخ این پرسش، دست پیدا کنید، این مقاله را تا انتها بخوانید.

نگاهی بر شغل داروسازی در آلمان

پیش از آن که درباره درآمد داروسازی در آلمان صحبت کنیم، لازم است بدانید که بر اساس آمار به دست آمده، در داروخانه‌های آلمان بیش از 68 هزار تکنسین داروسازی کار می‌کنند که می‌توان آن‌ها را به سه حرفه زیر تقسیم‌بندی کرد:

داروساز

داروساز یا Employed Pharmacist، در زبان آلمان تحت عناوین Apotheker(ویژه آقایان) و Apothekerin (ویژه بانوان) شناخته می‌شود، یکی از حرفه‌های اصلی داروسازی در این کشور است.

تکنسین داروسازی

یکی دیگر از حرفه‌های داروسازی در آلمان، تکنسین داروسازی (Pharmacy technician) است که در این کشور، با نام Pharmazeutisch-technische Assistent*in شناخته می‌شود. دستیار فنی داروساز، نام دیگری است که برای این شغل به کار می‌رود و کارشناسان آن، مسئولیت ارائه توضیحات لازم به مراجعه‌کنندگان را بر عهده دارند.

کارمند تجاری داروسازی

حرفه دیگر داروسازی Pharmaceutical commercial employee, PCE یا همان کارمند تجاری داروسازی است که به آلمانی، Pharmazeutisch-kaufmännische Angestellte نامیده می‌شود. این افراد، مسئولیت ارائه مشاوره، ثبت رسیدهای حسابداری، نگهداری از داروها و در دسترس قراردادن آن‌ها برای مراجعه‌کنندگان و… را بر عهده دارند.

عکس از درآمد داروسازی در آلمان

درآمد داروسازی در آلمان

 همانطور که می‌دانید، آلمان یکی از پرخرج‌ترین و بهترین کشورهای دنیا در حوزه پزشکی و سلامت است که هزینه‌های نسبتا بالایی را در زمینه درمان و هزینه دارو در نظام بهداشتی به ثبت رسانده است. داروسازی نیز به عنوان یکی از بزرگ‌ترین صنایع آلمان شناخته می‌شود که سهم نسبتا زیادی از اقتصاد این کشور اروپایی را تشکیل می‌دهد. به همین دلیل، طبیعی است که درآمد داروسازی در آلمان، به عنوان یکی از شاخه‌های پزشکی در این کشور بالا باشد. 

بر اساس آمارها و گزارشات به دست آمده، درآمد داروسازی در آلمان در سال 2020، حدود 50 میلیارد یورو بوده که شامل درآمدهای شرکت‌های داروسازی از فروش داروها، تحقیق و توسعه داروها، و همچنین پرداخت‌های بیماران و نظام بهداشتی در مورد هزینه‌های داروهای مورد استفاده می‌شود.

جالب است بدانید که در آلمان، سیستم قیمت‌گذاری دارو بر اساس یک سیستم قیمت نهایی است که توسط دولت تعیین می‌شود. این سیستم، قیمت مرجع برای هر دارو را مشخص می‌کند و سپس به عنوان قیمت پاینه برای تعیین قیمت نهایی در بازار تجاری مد نظر قرار داده می‎شود. به این صورت دولت آلمان، به مثابه یک ناظر، بر سیستم قیمت‌گذاری دارو در این کشور نظارت می‌کند و سعی می‌کند هزینه درمان و دارو را در این کشور کنترل کند. 

عوامل موثر بر درآمد داروسازی در آلمان

هر شغلی تحت تاثیر برخی از عوامل، درآمد متنوعی را برای کارشناسان خود به همراه دارد و شغل داروسازی نیز از این قائده مستثنی نیست. درآمد داروسازی در آلمان نیز مانند هر شغل دیگری، تحت تاثیر عوامل متعددی قرار دارد که در این بین، 4 عامل به عنوان عوامل اصلی موثر بر درآمد داروسازی در آلمان شناخته می‌شوند. در ادامه به این 4 عامل اشاره می‌کنیم.

عامل اول موثر بر درآمد داروسازی در آلمان: تحصیلات

سطح تحصیلات را می‌توان به عنوان یکی از کلیدی‌ترین عوامل موثر بر درآمد داروسازی در آلمان نام برد. بر اساس اطلاعاتی که از وب‌سایت erudera به دست آمده است، یک فارغ‌التحصیل رشته داروسازی در کشور آلمان، به طور متوسط 4600 یورو در ماه درآمد خواهد داشت. این در حالی است که درآمد پایه یک فردی که هیچ‌گونه تحصیلات آکادمیک در زمینه داروسازی ندارد، به طور متوسط 2100 یورو در ماه است.

بیشتر بدانید: آشنایی با سیستم آموزشی آلمان

عامل دوم موثر بر درآمد داروسازی در آلمان: نوع شغل

همانطور که اشاره کردیم، سه ردیف شغلی (داروساز، تکنسین داروسازی و کارمند تجاری داروسازی) برای رشته داروسازی در آلمان وجود دارد که درآمد هر یک از آن‌ها، با دیگری متفاوت است. به همین دلیل نیز گفته می‌شود که نوع شغل فعالان حوزه داروسازی می‌تواند بر درآمد داروسازی در آلمان تاثیر بگذارد؛ در واقع هر چه مسئولیت و تجربه کاری افراد بیشتر شود، درامد آن‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند. به عنوان مثال، وظایف شغلی یک دکتر داروساز با تکنسین داروسازی متفاوت و بیشتر است؛ به همین دلیل طبیعی است که درآمد بیشتری نیز دریافت کند.

عامل سوم موثر بر درآمد داروسازی در آلمان: سابقه کار

یکی دیگر از عواملی که بر میزان درآمد داروسازی در آلمان تاثیر می‌گذارد، سابقه کار و سال‌های تجربه کار در حوزه داروسازی در کشور آلمان است. هرچه میزان تجربه کاری داروسازان در آلمان بیشتر شود، می‌توانند انتظار دریافت درآمد بیشتری را نیز داشته باشند. به همین دلیل اگر شما به عنوان یک داروساز به آلمان مهاجرت کرده‌اید و از درآمد داروسازی در آلمان راضی نیستید، می‌توانید به آینده امیدوار باشید، چون با افزایش سابقه کاری شما، حقوقتان نیز افزایش خواهد یافت.

بیشتر بدانید: آیا سابقه کاری پرستاران در مهاجرت به آلمان اعمال خواهد شد؟

عامل چهارم موثر بر درآمد داروسازی در آلمان: جنسیت

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید جنسیت یکی از عوامل موثر بر میزان درآمد داروسازی در آلمان است. در واقع داروسازان مرد در آلمان، درآمد بیشتری نسبت به داروسازان زن کسب می‌کنند. به عنوان مثال، یک داروساز مرد در آلمان، به طور میانگین حدود 56 هزار و 500 یورو و درآمد یک داروساز زن متوسط حدود 5 هزار و 800 یورو در سال حقوق دریافت می‌کند. این یعنی درآمد داروساز مرد در آلمان، حدود 7 درصد بیشتر از داروساز زن است.

میانگین درآمد داروسازی در آلمان

میانگین درآمد داروسازی در آلمان

بر اساس آمار و اطلاعاتی که از وب‌سایت salaryexpert به دست آورده‌ایم و همانطور که پیش‌تر از این نیز بیان نمودیم، درآمد یک پزشک داروساز در آلمان، نسبت به تکنسین داروسازی بیشتر است. به عنوان مثال، کمترین میزان درآمد داروسازی در آلمان برای پزشکان داروساز، حدود 2110 یورو و بیشترین میزان آن، حدود 7310 یورو در ماه است. این در حالی است که حقوق تکنسین‌های داروخانه در آلمان، در کمترین حالت ممکن 1660 یورو و در بهترین حالت ممکن، 5750 یورو در ماه دریافت می‌کنند.

تجربه نیز یکی دیگر از عوامل موثر بر درآمد داروسازی در آلمان بود که عنوان کردیم. مهارت تخصصی افراد و سال‌های کاری آن‌ها، می‌تواند به طور مستقیم بر حقوق داروسازی در آلمان تاثیر بگذارد و میزان آن را افزایش دهد. تاثیر میزان سابقه کاری و سال‌های کاری را بر درآمد داروسازی در آلمان به حدی است که افرادی که دارای صفر تا دو سال سابقه کاری هستند، درآمدی حدود 28 هزار و 900 یورو، با 2 تا 5 سال سابقه، درآمدی حدود 36 هزار و 720 یورو، با 5 تا 10 سال سابقه، درآمدی حدود 57 هزار و 80 یورو، با 10 تا 15 سال سابقه، حدود 70 هزار و 260 یورو، با سابقه 15 تا 20 سال حدود 74 هزار و 380 یورو و با سابقه کاری بیش از 20 سال، حداقل 80 هزار و 520 یورو در سال دریافت نمایند.

یکی دیگر از عواملی که بر درآمد داروسازی در آلمان تاثیر می‌گذارد، میزان و سطح تحصیلات کارشناسان است. هر چه میزان تحصیلات یک داروساز بیشتر باشد، می‌تواند انتظار دریافت درآمد بیشتری را نیز داشته باشد. طبق اطلاعات وب‌سایت world salaries، درآمد داروسازی در آلمان، بر اساس سطوح مختلفی که برای آن‌ها تعریف شده است، با یکدیگر متفاوت است و هر فرد با مدرکی که در اختیار دارد، می‌تواند درآمدی متفاوت کسب کند. به عنوان مثال، یک داروساز آلمانی با در اختیار داشتن مدرک کارشناسی (لیسانس)، می‌تواند حدود 34 هزار و 980 یورو در سال درآمد داشته باشد. این در حالی است که داروسازان دارای مدرک کارشناسی ارشد (فوق لیسانس)، می‌تواند درآمد داروسازی در آلمان خود را تا 64 هزار و 180 یورو در سال افزایش دهند.

بیشتر بدانید: درآمد و حقوق پزشکان در آلمان 2023

میزان درآمد داروسازی در آلمان

شرایط موثر بر درآمد داروسازی در آلمان

علاوه بر عوامل موثر بر درآمد داروسازی در آلمان که پیش‌تر از این بیان کردیم، شرایط دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند موجب افزایش درآمد داروسازی در آلمان شود. برخی از این شرایط عبارت‌اند از:

  • رشد صنعت داروسازی در آلمان

یکی از شرایطی که می‌تواند موجب رشد درآمد داروسازی در آلمان شود، رشد صنعت داروسازی است. در واقع با رشد این صنعت و تولید داروهای جدید و موثر، تقاضا برای داروسازی نیز بیشتر می‌شود که در نهایت افزایش درآمد داروسازی در آلمان برای متخصصان را در پی خواهد داشت.

  • کمبود داروسازان

یکی از عواملی که می‌تواند بر رشد حقوق داروسازی در آلمان تاثیر بگذارد، کمبود تعداد داروسازان جهت پاسخگویی به نیاز و تقاضای بیماران و صنعت داروسازی است. با توجه به نیاز شدید آلمان به نیروهای متخصص، این احتمال وجود دارد که در صورت کاهش تعداد داروسازان این کشور، درآمد داروسازی در آلمان افزایش پیدا کند تا بتوانند افراد متخصص در این زمینه را جذب نمایند.

  • تحقیق و توسعه در حوزه داروسازی

هزینه‌های بالای مربوط به تحقیق و توسعه در زمینه داروها و به طور کلی در حوزه داروسازی، معمولا باعث افزایش درآمد داروسازی در آلمان می‌شود. زیرا تولید داروهای موثر و باکیفیت بالاتر، نیازمند هزینه بالایی است و داروسازانی که در بخش تحقیق و توسعه فعالیت می‌کنند، می‌توانند به نوعی از این هزینه‌ها بهره‌مند شوند.

  • قوانین دولت آلمان

یکی دیگر از عواملی که بر درآمد داروسازی در آلمان تاثیر می‌گذارد، قوانین مربوط به کار و حقوق کارمندان در آلمان است. به عنوان مثال، اگر بر اساس قوانین، حداقل حقوق در کشور آلمان افزایش پیدا کند، حقوق داروسازان در آلمان نیز افزایش خواهد یافت.

بنابراین می‌توان اینگونه بیان کرد که عوامل و شرایط مختلفی وجود دارد که می‌تواند منجر به افزایش درآمد داروسازی در آلمان شود. شرایط بازار کار، قوانین مربوط به حقوق کارمندان، میزان تقاضای بیماران به دارو و داروسازی و به طور کلی شرایط صنعت داروسازی در آلمان، از جمله شرایط و عواملی هستند که می‌توانند بر میزان درآمد داروسازی در آلمان تاثیرگذار باشند.

همانطور که در این مقاله نیز بیان کردیم، درآمد داروسازی در آلمان می‌تواند بر اساس شرایط افراد تعیین شود. به عنوان مثال، رده شغلی داروسازان، میزان سابقه کاری، میزان تحصیلات و جنسیت از جمله عواملی هستند که به صورت مستقیم و مشخص، می‌توانند بر میزان درآمد داروسازی در آلمان تاثیر بگذارد. هرچه تحصیلات، سابقه کار و رده شغلی داروسازان بیشتر و بالاتر باشد، حقوق خالص دریافتی آن‌ها نیز بیشتر خواهد بود.

اگر شما هم قصد مهاجرت کاری به آلمان را به عنوان یک داروساز دارید، باید با درآمد داروسازی در آلمان آشنایی داشته باشید تا بتوانید راحت‌تر درباره این موضوع تصمیم‌گیری کنید. با توجه به اینکه آلمان نیاز شدیدی به نیروی متخصص و حرفه‌ای دارد، انتظار می‌رود با وضع قوانین جدید و توجه بیشتر دولت به صنعت داروسازی، درآمد داروسازان در آلمان نیز افزایش پیدا کند.

تیم تولید محتوا
منتشر شده توسط تیم تولید محتوا