7 گام برای مهاجرت کاری به آلمان

7 گام برای مهاجرت کاری به آلمان

شاید فرآیند مهاجرت قبل از شروع خیلی پیچیده به نظر برسد. این که از کجا باید شروع کنم؟ کل این فرآیند چقدر طول خواهد کشید؟ چقدر انرژی باید صرف این موضوع کنم؟ آیا اصلا موفق به مهاجرت خواهم شد؟ چه توانمندی‌هایی لازم دارم؟ و سوالات دیگری که در ابتدای مسیر می‌تواند بسیار گیج‌کننده باشد و در بعضی موارد شما را از گام برداشتن در این مسیر منصرف نماید. این مقاله می‌تواند مسیر را برای تمام افرادی که قصد مهاجرت کاری به آلمان را دارند، تا حد بسیار زیادی شفاف نماید.

این که بدانید در مسیر مهاجرت، چه گام‌هایی لازم است برداشته شود و اولویت‌بندی این گام‌ها به چه صورت است، می‌تواند در تصمیم‌گیری شما بسیار موثر باشد و همچنین بتوانید به مدیریت و بهینه‌سازی منابع زمانی، مالی و همچنین انرژی خود بپردازید. ما برای اینکه به شما کمک کنیم تا دید کامل‌تر و جامع‌تری در زمینه مهاجرت کاری به آلمان داشته باشید، این فرآیند را در 7 گام تقسیم‌بندی و اولویت‌بندی نموده‌ایم. به همین دلیل توصیه می‌کنیم برای آشنایی با مراحل مهاجرت کاری به آلمان، تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

عکسی از انتخاب یک موسسه کاریابی معتبر برای مشاوره

گام1: اولین گام برای مهاجرت کاری به آلمان، انتخاب یک موسسه کاریابی معتبر برای مشاوره

شاید بتوان گفت که اولین و اصلی‌ترین گام برای مهاجرت کاری به آلمان، انتخاب یک موسسه کاریابی و مهاجرتی معتبر است. شما برای کسب اطلاعات مورد نیاز مهاجرت از جمله اطلاع از شرایط مشاغل مورد نیاز در آلمان، مدارک مورد نیاز برای ارائه به کارفرمایان آلمانی(لیست دقیق مدارک تحصیلی و سابقه کار)، شهرهای مناسب برای زندگی در آلمان، روش‌های آماده‌سازی رزومه و انگیزه‌نامه، چگونگی ارسال رزومه برای کارفرمایان آلمانی، چگونگی موفقیت در مصاحبه کاری با کارفرما و .... نیاز دارید که از یک موسسه کاریابی معتبر مشاوره بگیرید. البته این به این معنی نیست که شما نمی‌توانید بدون این موسسات، برای مهاجرت کاری به آلمان اقدام کنید. در واقع به دلیل دشواری مکاتبات و ارتباطات با کارفرمایان آلمانی و همچنین کارهای اداری بسیار زیادی که در این مسیر وجود دارد و برای شما ناآشنا است، پیشنهاد می‌شود به یک موسسه مهاجرتی تخصصی و معتبر مراجعه نموده و با آن قرارداد ببندید. توصیه می‌کنیم مقاله «چگونه اعتبار موسسات مهاجرتی را ارزیابی کنیم؟» را مطالعه نمایید تا با روش‌های بررسی اعتبار موسسات مهاجرتی و کاریابی آشنا شوید.

 

گام2: زبان آموزی، مرحله دوم و بسیار مهم در مسیر مهاجرت کاری به آلمان

شما برای اقدام جهت مهاجرت کاری به آلمان، باید مدرک زبان آلمانی خود را دریافت کرده باشید و حداقل سطح زبان مورد نیاز برای کار کردن(خصوصا به عنوان کادر درمان)، مدرک زبان سطح B2 است. اما در نظر داشته باشید که برای مصاحبه با کارفرما، داشتن مدرک زبان سطح B1 نیز کفایت می‌کند. این یعنی شما می‌توانید با مدرک زبان سطح B1، به مصاحبه با کارفرمای آلمانی خود بپردازید. سپس در صورتی که پذیرش شغل مورد نظر شما با موفقیت انجام شد، می‌توانید تا زمان ورود به خاک آلمان، مدرک زبان آلمانی سطح B2 خود را دریافت نمایید.  پیشنهاد ما به شما دریافت مدرک زبان آلمانی B2 در ایران است. چرا که زمان و هزینه‌ای که شما برای آموزش زبان آلمانی در این کشور صرف خواهید کرد، بسیار بیشتر خواهد بود.

همچنین شما می‌توانید هم‌زمان با پیشرفت فرایند اداری مربوط به مهاجرت کاری به آلمان، به آموختن زبان بپردازید. این دو منافاتی با یکدیگر ندارند و می‌توانند در راستای یکدیگر پیش بروند.

البته توجه داشته باشید که در صورتی که شما با یکی از موسسات مهاجرتی قرارداد امضا کنید، تنها کار و وظیفه‌ای که بر دوش شما خواهد بود، زبان آموزی است. در واقع شما با مراجعه به یکی از این موسسات، کلیه کارهای مربوط به مهاجرت کاری به آلمان را به آن‌ها می‌سپارید.

 

گام3: ترجمه مدارک تحصیلی و کاری، قدم سوم از مسیر مهاجرت کاری

همانطور که گفته شد، موسسه مهاجرتی که شما انتخاب نموده‌اید، موظف است کلیه کارهای مربوط به مهاجرت کاری به آلمان را انجام دهد. در واقع موسسه طرف قرارداد شما موظف است بعد از گرفتن مدارک تحصیلی و سوابق کاری شما، اقدام به ترجمه اصل مدارک نماید و آن‌ها را برای ارائه به کارفرمای آلمانی لیست و دسته‌بندی کند.

 

گام4: چهارمین مرحله مهاجرت کاری به آلمان، معادل‌سازی مدارک 

پس از آن‌که مدارک تحصیلی و سوابق شغلی شما ترجمه شد، این مدارک باید جهت معادل‌سازی به کشور آلمان ارسال شود. این فرآیند آنرکونگ نامیده می‌شود و در آن مدارک شما با مدارک مشابه آلمانی مقایسه می‌شود. در صورتی که مدارک شما با مشابه آلمانی آن، معادل باشد، مدرک رسمی برای شما صادر خواهد شد و در غیر این صورت، شما مجبور به گذراندن دوره‌های کارآموزی در کشور آلمان خواهید بود. معادل‌سازی مدارک، یکی از مراحل حساس کل مسیر مهاجرت کاری شما به آلمان است که باید توسط موسسه طرف قرارداد شما با دقت و کیفیت بالایی انجام شود تا در نهایت بتواند تایید یا به اصطلاح بشاید آن را بگیرد. اگر اطلاعات بیشتری درمورد معادل‌سازی مدارک خود نیاز دارید، می‌توانید مقاله «آنرکنونگ چیست؟» را مطالعه نمایید.

 

گام 5: مصاحبه با کارفرما مهم‌ترین مرحله در مهاجرت کاری به آلمان

پس از انجام مراحل قبلی و معادل‌سازی مدارک، نوبت به مرحله مصاحبه با کارفرما می‌رسد. موسسه مهاجرتی که شما پیش‌تر آن را انتخاب کرده‌اید، وظیفه انجام هماهنگی‌های لازم و برقراری جلسه مصاحبه با کارفرمای آلمانی را بر عهده دارد. همچنین این موسسه باید به شما برای کسب آمادگی لازم جهت حضور در این جلسه مهم کمک کند. شما باید قبل از برگزاری این جلسه، با سوالات و شرایط مصاحبه با کارفرما آشنا شوید تا بتوانید آمادگی لازم را کسب کنید و بدون استرس و ناراحتی این مرحله حساس را پشت سر بگذارید. در واقع در این جلسه که به صورت آنلاین برگزار می‌شود، کارفرمایان آلمانی با شما مصاحبه شغلی انجام می‌دهند و برخی سوالات را برای استخدام از شما می‌پرسند. از این طریق هم سطح تسلط شما بر زبان آلمانی و هم میزان آشنایی و تخصص شما با حرفه کاری‌تان را محک می‌زنند. از این رو شما باید در این مصاحبه آنلاین، خود را واجد شرایط و کاملا مسلط نشان دهید.

 

گام6: یک قدمی مهاجرت کاری به آلمان، گرفتن قرارداد کاری و وقت سفارت

بعد از انجام مصاحبه با کارفرمای آلمانی، اخذ پذیرش و قرارداد کاری از جانب وی، نوبت به دریافت اجازه کار از اداره کار می‌رسد، که پس از انجام کارهای اداری طی چند هفته صادر می‌شود. پس از آن متقاضی می‌تواند اقدام به گرفتن وقت از سفارت آلمان کند و به احتمال زیاد بعد از مدت بسیار کوتاهی ویزای کاری برای ورود به خاک آلمان صادر خواهد شد.

در واقع برای دریافت ویزای کاری شما باید چند مرحله را پشت سر بگذارید. مرحله اول پیدا کردن موقعیت شغلی مناسب در آلمان است که شما با کمک موسسه مهاجرتی منتخب، این موقعیت شغلی را پیدا کرده‌اید و قرارداد کاری میان شما و کارفرمای آلمانی منعقد شده است. دومین مرحله مهاجرت کاری به آلمان، شما باید اقدام به دریافت وقت سفارت آلمان را در کشور خود نمایید. در نظر داشته باشید که مدارک خود را به طور کامل و تحت نظر موسسه مهاجرتی مورد نظر جمع‌آوری کرده باشید، چون در این مرحله، افسر پرونده مدارک شما را مطالعه و نظر نهایی را برای صدور ویزای کاری در آلمان، صادر می‌کند. پس از آن‌که نوبت سفارت شما فرا رسید، باید با مدارک خود در زمان تعیین‌شده در سفارتخانه آلمان حاضر شوید و به برخی از پرسش‌ها پاسخ دهید. در نهایت، در صورت نبود هیچ نقص و مشکلی در مدارک شما و پشت سر نهادن مصاحبه، ویزای کاری شما برای مهاجرت کاری به آلمان صادر خواهد شد.

عکسی از گرفتن بلیط پرواز و رزرو محل اقامت

 

گام7: مرحله نهایی مهاجرت کاری به آلمان، گرفتن بلیط پرواز و رزرو محل اقامت

پس از اخذ ویزای کاری آلمان، شما دیگر آماده سفر به کشور آلمان هستید و باید برای رزرو بلیط و تهیه محل اقامت خود در آلمان اقدام کنید. توجه داشته باشید که پس از ورود به خاک آلمان، باید حضور خود را به پلیس آلمان اطلاع دهید و برخی مراحل را نیز در آن‌جا پشت سر بگذارید.

اما نگران نباشید. در صورتی که شما موسسه مهاجرتی مونارک را برای مهاجرت کاری به آلمان انتخاب کرده باشید، در این مرحله فقط کافیست چمدان‌های خود را ببندید. چون بلیط پرواز و محل اقامت شما در آلمان توسط تیم ما رزرو شده است. در واقع ما سفر و اقامت خوبی را برایتان آرزو می‌کنیم و در فرودگاه آلمان به استقبال شما خواهیم آمد.

به طور کلی می‌توان گفت اقتصاد رو به رشد و نرخ بیکاری پایین در آلمان، این کشور را به یکی از پرطرفدارترین مقصدهای مهاجرتی تبدیل کرده است. برای مهاجرت کاری به آلمان، لازم است برخی از مراحل به صورت اصولی و به ترتیب انجام شود، تا نتیجه مطلوب حاصل شود. در این مقاله به 7 گام اصلی برای مهاجرت کاری به آلمان پرداختیم.

بنابراین اگر قصد مهاجرت کاری به آلمان را دارید، توصیه می‌کنیم مطالعه کافی درباره روند انجام آن داشته باشید تا بتوانید به شکل اصولی با مراحل و گام‌های مهاجرت کاری به آلمان آشنا شوید. 

متقاضیانی که به دنبال مهاجرت کاری به آلمان هستند می‌توانند به موسسه مهاجرتی مونارک مراجعه نمایند و با اطمینان خاطر از صفر تا صد مراحل مهاجرت کاری خود به کشور آلمان را به ما بسپارند. همچنین اگر سوالی در خصوص مراحل یا شرایط مهاجرت کاری به آلمان دارید، می‌توانید از طریق پرکردن فرم مشاوره، با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

تیم تولید محتوا
منتشر شده توسط تیم تولید محتوا