نحوه نوشتن رزومه آلمانی

نحوه نوشتن رزومه آلمانی

نوشتن رزومه آلمانی مناسب، در کنار رعایت نکات مربوط به مصاحبه شغلی، شانس شما را برای دریافت جاب‌آفر یا پیشنهاد شغلی در آلمان افزایش می‌دهد. برخی اصول و قواعد وجود دارد که شما برای نوشتن رزومه آلمانی، ملزم به رعایت آن‌ها هستید. ما در این مقاله به بیان این اصول پرداخته‌ایم و توصیه می‌کنیم تا پایان با ما همراه باشید.

کشور آلمان به دلیل برخورداری از اقتصاد پایدار و قرارگیری در مسیر توسعه، مقصد خوبی برای بسیاری از مهاجران است. شما برای یافتن شغل در این کشور، باید یک رزومه قوی و حرفه‌ای طراحی کنید. همچنین برای یافتن شغل مناسب در آلمان، لازم است در مورد چگونگی تطبیق رزومه با فرهنگ کاری این کشور، اطلاعات لازم را کسب کنید. چون در این صورت شانس بیشتری برای دریافت شغل در این کشور خواهید داشت. بسیاری از افراد فکر می‌کنند که نوشتن رزومه آلمانی، کار سخت و دشواری است، در صورتی که اینگونه نیست و تنها با رعایت اصول ابتدایی رزومه‌نویسی، می‌توانید یک رزومه به سبک آلمانی داشته باشید. می‌توان گفت نوشتن رزومه آلمانی، مهمترین گام برای اخذ اقامت این کشور است و به همین دلیل بر رعایت نکات و اصول لازم برای نوشتن آن، تاکید می‌کنیم. همچنین قصد داریم در این مقاله، نحوه نوشتن رزومه آلمانی را به شما آموزش دهیم.

 

نوشتن رزومه آلمانی و درخواست کار در آلمان

همان‌طور که گفته شد، آلمان یکی از کشورهایی است که متقاضیان زیادی برای مهاجرت کاری دارد و به همین دلیل برای یافتن شغل در این کشور، باید رزومه خوب و قابل قبولی تهیه و ارائه کنید. زمانی که شما برای یک شرکت یا نهاد درخواست کار می‌دهید، کارفرما هیچ پیش زمینه و شناختی از شما ندارد و تنها مدرکی که می‌تواند شما و توانمندی‌هایتان را به آن‌ها معرفی کند، رزومه شماست. حال اگر در نوشتن رزومه کاری خود، از زبان و فرهنگ کشور مورد نظر بهره بگیرید، می‌توانید شانس قبولی خود را دو چندان کنید. بر همین اساس اگر شما قصد دارید در کشور آلمان مشغول به کار شوید، باید اقدام به نوشتن رزومه آلمانی کنید و در آن به معرفی خود بپردازید. در نوشتن رزومه به سبک آلمانی لازم است به اطلاعاتی نظیر مشخصات فردی، سطح تحصیلات، سوابق شغلی، مهارت‌ها و دوره‌هایی که گذرانده‌اید، اشاره کنید. حال اینکه در نوشتن رزومه آلمانی باید به چه نکاتی توجه نمایید و در واقع چگونه یک رزومه به سبک آلمانی بنویسید، همان چیزی است که با مطالعه این مقاله به آن پی خواهید برد.

 

رزومه را آلمانی بنویسم بهتر است یا انگلیسی؟

اگر به دنبال یافتن شغل در آلمان هستید، پس طبیعتا نیاز دارید که به زبان این کشور مسلط باشید، مگر در مواردی که شغل شما نیاز به صحبت کردن به زبان دیگری داشته باشد. اگر با زبان آلمانی آشنایی دارید و می‌توانید با این زبان حرف بزنید و بنویسید، شروع به نوشتن رزومه آلمانی خود کنید و در نهایت از یک مترجم کمک بخواهید رزومه شما را بررسی نماید و در صورت وجود خطاهای نگارشی، آن را اصلاح کند.

با وجود اینکه پیشنهاد می‌شود رزومه به سبک آلمانی نوشته شود، اما در صورتی که هیچ مهارتی در زبان آلمانی ندارید، رزومه خود را به زبان انگلیسی بنویسید. چون اگر شما تسلطی بر زبان آلمانی نداشته باشید و کارفرمای شما، به یک کارمند مسلط به زبان آلمانی نیاز داشته باشد، ممکن است در مرحله مصاحبه با مشکل مواجه شوید. در هر صورت، به هر زبانی که رزومه خود را تنظیم می‌کنید، مطمئن شوید هیچ خطای املایی یا نگارشی در آن وجود نداشته باشد.

 

همراه با نوشتن رزومه آلمانی نیاز به نمونه کار دارید

شرکت‌های آلمانی، اغلب از متقاضیان دریافت شغل می‌خواهند که یک نمونه کار از خود (که در آلمان به die Mappe معروف است)، را ارائه دهند. این نمونه کار باید شامل موارد زیر باشد:

  • انگیزه نامه (anschreiben)
  • روزمه (lebenslauf)
  • کپی گواهی‌های آموزشی
  • کپی تاییدیه‌ها و سایر مدارک
  • تصویر گذرنامه

 این مجموعه از مدارک باید روی کاغذ A4 چاپ شده و از کیفیت بالایی برخوردار باشند. به جز انگیزه‌نامه (anschreiben)، تمامی مدارک باید بدون هیچ‌گونه تاخوردگی در یک پاکت قرار بگیرند و از طریق پست به مقصد مورد نظر ارسال شوند. در حال حاضر اکثر شرکت‌ها رزومه متقاضیان را به صورت آنلاین و در قالب فایل PDF دریافت می‌کنند و هیچ تفاوتی میان ارسال پستی مدارک یا ارسال آن‌ها به صورت آنلاین وجود ندارد. در واقع نحوه ارسال رزومه و مدارک شما را کارفرما می‌تواند تعیین کند. همچنین شرایط انگیزه‌نامه (anschreiben)، باید به صورت مختصر و واضح و در حد یک صفحه A4 نوشته شود. دقت داشته باشید که از نوشتن این نامه به صورت دستی بپرهیزید و آن را تایپ کنید.

 

نکات و مراحل نوشتن رزومه آلمانی

مهم است که رزومه (CV) شما که در زبان آلمانی به آن lebenslauf گفته می‌شود، به روشی که کارفرمایان آلمانی انتظار دارند، نگارش شود. چون در غیر این صورت، احتمال نخواندن و پرت کردن آن به سطل زباله وجود دارد. برای نوشتن رزومه آلمانی (lebenslauf) که حکم یک برگه اطلاعاتی نهایتا 2 صفحه‌ای را دارد و در آن از یک جدول دو ستونی استفاده می‌شود، باید نکاتی را رعایت کنید که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

طراحی

برای نوشتن رزومه آلمانی، به قالبی که برای رزومه خود در نظر گرفته‌اید، توجه داشته باشید. طراحی رزومه شما باید به گونه‌ای انجام شود که برای کارفرما و خواننده آن جذاب باشد و بتواند به راحتی آن را بخواند. در زمان نوشتن رزومه آلمانی، باید برای رعایت فرم و طراحی آن برخی قوانین را رعایت کنید. به طور مثال باید بتوانید تمام اطلاعات مربوط به خود را در یک یا نهایتا دو صفحه A4 تنظیم کنید، چون رزومه‌های طولانی‌تر اصلا خوانده نمی‌شوند. از فونت و اندازه استاندارد حدود 11-12 استفاده کنید و از نوشتن مطالب رنگی و همچنین ایتالیک و بلد بپرهیزید. متدوال‌ترین فرمتی که برای نوشتن رزومه آلمانی از آن استفاده می‌شود، دارای یک هدشات در بالای صفحه و تقسیم قسمت‌های موجود به دو ستون است. سپس تاریخ‌های فعالیت را در سمت چپ و جزئیات مربوط به آن‌ها را در سمت راست می‌نویسید.

 محتوا

علاوه بر طراحی رزومه آلمانی، محتوای آن نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. با توجه به اینکه کارفرمایان زمان کمی را به خواندن رزومه شما اختصاص می‌دهند، پس در نوشتن محتوای رزومه آلمانی خود نهایت دقت را به کار ببرید و از ذکر مطالب جزئی و بی‌اهمیت بپرهیزید. در واقع نباید همه اطلاعات و جزئیات زندگی شخصی و شغلی خود را بیان کنید. بلکه در نوشتن رزومه آلمانی، باید تنها به ذکر اطلاعات مفید و مرتبط با شغلی که به دنبال آن هستید، بسنده کنید.

ساختار

برای نوشتن رزومه آلمانی باید با فرمت و ساختار کلی آن آشنا باشید. در واقع ساختار یک رزومه آلمانی شامل موارد زیر است:

  • اطلاعات شخصی (Persönliche Daten)

این بخش مربوط به اطلاعات و مشخصات شخصی شما است و در آن، باید به بیان اطلاعاتی بپردازید که به کارفرما برای شناختن شما، کمک کند. برای نوشتن اطلاعات شخصی در رزومه آلمانی، شما باید از یک عکس پرسنلی باکیفیت استفاده کنید و آن را در سمت چپ بالای صفحه قرار دهید. سپس سایر اطلاعات مربوط به خود را از جمله نام و نام‌خانوادگی، سن و تاریخ تولد، آدرس محل سکونت، کشور مبدا، وضعیت تاهل و تعداد فرزندان، شماره تماس و آدرس ایمیل، در کنار عکس بنویسید.

  • خلاصه رزومه (Kurzprofil)

برای نوشتن رزومه آلمانی، اجباری به درج خلاصه رزومه نیست. با این وجود شما می‌توانید یک متن کوتاه، خلاقانه و خواندنی بنویسید و در آن به طور خلاصه به بیان تجربیات کاری و تحصیلی، مهارت‌ها و علایق خود بپردازید. این بخش که شامل یک یا دو پاراگراف است، باید در ابتدای رزومه و قبل از تجربیات کاری نوشته شود.

  •  تجربه و سابقه کاری (Berufserfahrung)

توجه داشته باشید که ترتیب نوشتن سوابق کاری و سوابق تحصیلی در رزومه آلمانی، به اولویت کارفرمای شما بستگی دارد. یعنی اگر کارفرمای شما به تحصیلات بیشتر اهمیت می‌دهد، باید اول تحصیلات را بنویسید و اگر توجه بیشتری به سوابق کاری شما دارد، باید قبل از پرداختن به سوابق تحصیلی، به تجربه کاری خود اشاره کنید. برای نوشتن سابقه کاری در رزومه آلمانی، باید به ترتیب زمانی معکوس عمل کنید و تجربیات کاری خود را، به ترتیب از جدیدترین به قدیمی‌ترین آن‌ها، بیان کنید. برای هر تجربه کاری، باید در ستون سمت چپ، تاریخ استخدام و در ستون سمت راست، اطلاعات جزئی‌تر شامل نام کمپانی، آدرس، مدت اشتغال، سمت شغلی و مسئولیت‌های خود را بنویسید.

  • سابقه تحصیلی (Ausbildung)

سوابق تحصیلی نیز مانند سوابق کاری، از جدیدترین به قدیمی‌ترین مدرک نوشته می‌شود. به یاد داشته باشید که سوابق تحصیلی شما باید شامل نام محل تحصیل، مدرک و رتبه تحصیلی و همچین مدت زمان اشتغال به تحصیل باشد. همچنین در صورت داشتن پروژه و افتخارات در این زمینه، حتما به آن‌ها اشاره کنید. با توجه به تفاوت سیستمهای آموزشی در جهان، توصیه می‌شود که در زمان نوشتن رزومه آلمانی، معادل مدارک تحصیلی خود را بنویسید.

  • مهارت‌ها و توانمندی‌ها (Kenntnisse und Fähigkeiten)

مهارت‌ها و توانمندی‌های شما، از دیگر مواردی است که هنگام نوشتن رزومه آلمانی باید به آن‌ها اشاره کنید. نکته‌ای که شما باید هنگام نوشتن مهارت‌های خود مورد نظر قرار دهید، این است که حقایق را به درستی بیان کنید و از اغراق و بزرگ‌نمایی بپرهیزید. در این بخش، مهارت‌های مربوط به شغل مورد نظر، برنامه‌هایی که از آن‌ها استفاده کرده‌اید و سطح توانمندی در آن‌ها را لحاظ کنید. مهارت‌های کامپیوتری و نرم‌افزاری، از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که در این بخش باید بنویسید.

  • علایق و سرگرمی‌ها (Interessen und hobbys)

در نوشتن رزومه آلمانی یک بخش دیگر نیز وجود دارد که در آن باید به بیان علایق و سرگرمی‌های شخصی خود بپردازید. شاید بتوان گفت که این بخش، جذاب‌ترین و محبوب‌ترین بخش در رزومه نویسی آلمانی است. چون به کارفرما این امکان را می‌دهد که درک کامل‌تری از شخصیت متقاضی کسب کند. برای نوشتن این بخش، تنها به این نکته توجه داشته باشید که علایق و سرگرمی‌های مرتبط با مهارت‌های خود را ذکر کنید.

زبان

از دیگر مواردی که در نوشتن رزومه آلمانی باید در نظر بگیرید، بیان میزان تسلط‌ شما به زبان‌های خارجی است. سعی کنید سطح تسلط خود بر زبان‌های خارجی را دقیق و درست بنویسید، چون ممکن است سطح توقع کارفرما را از شما بالا ببرد و در صورت اشتباه نوشتن، در آینده برای شما مشکل ایجاد کند. دقت داشته باشید که یکی از عوامل مهم در اخذ اقامت در آلمان، تسلط به زبان آلمانی است، پس هم به میزان تسلط خود به این زبان اشاره کنید و هم رزومه خود را به زبان آلمانی بنویسید. برای بیان سطح مهارت زبان آلمانی خود، می‌توانید از اصطلاحات زیر استفاده کنید:

زبان آلمانی، زبان مادری شماست: Muttersprache

verhandlungssicher or business fluent :در امور و کسب و کار و تجارت به آن وارد هستید

fließend :سطح زبان آلمانی شما به ویژه در شنوایی، روان است

Grundkenntnisse :سطح زبان آلمانی شما به اندازه دانش عمومی یا مبتدی است

از کامل و به‌روز بودن اطلاعات رزومه آلمانی خود اطمینان حاصل کنید و از بیان جزئیات غیرمرتبط به شدت پرهیز نمایید. پایان دادن به رزومه با ذکر نام، مکان، تاریخ و امضای شما نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. همچنین می‌توانید CV آلمانی خود را در سایت https://www.topcv.com/ بررسی کنید. اگر به اطلاعات بیشتری برای نوشتن رزومه به منظور دریافت شغل نیاز دارید، مقاله «چطور برای گرفتن جاب آفر رزومه بنویسیم؟» را مطالعه نمایید.

 

ارسال گواهی مدارک همراه با رزومه آلمانی

سعی کنید یک نسخه کپی از مهم‌ترین و مرتبط‌ترین مدارک خود را همراه با درخواست و رزومه خود ارسال کنید. در نظر بگیرید که اصل مدارک را نزد خود نگه دارید، چون ممکن است شما به اصل مدرک برای تایید نهایی مدارک توسط نهاد صادر کننده، کپی برابر اصل و یا ترجمه به زبان آلمانی، نیاز داشته باشید.

بنابر آنچه گفته شد، نوشتن رزومه کاری آلمانی، یکی از مولفه‌های مهم و تاثیرگذار بر اخذ موقعیت شغلی در این کشور است. برای رزومه‌نویسی آلمانی باید برخی نکات را در نظر داشته باشید. طراحی، ساختار، محتوا و زبان رزومه شما از مهم‌ترین فاکتورهایی هستند که در حرفه‌ای بودن رزومه شما موثر هستند. با توجه به اینکه رزومه شما، برگه معرفی شما به کارفرمای آلمانی است، باید نهایت دقت را در نوشتن آن به کار ببرید تا شانس کسب یک موقعیت شغلی خوب در یک کشور ایده‌آل را از دست ندهید.

ما سعی کردیم در این مقاله به مهم‌ترین نکات نوشتن رزومه آلمانی اشاره کنیم تا اگر قصد مهاجرت به این کشور را دارید، بتوانید رزومه بهتری بنویسید و شانس قبولی خود را دو برابر کنید. البته در نظر داشته باشید که ما در موسسه مهاجرتی خود، برای نوشتن رزومه به سبک آلمانی مشاوره‌های ویژه و تخصصی ارائه می‌دهید. تنها کافی است که با کارشناسان ما تماس بگیرید. ممنون که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید.

 

تیم تولید محتوا
منتشر شده توسط تیم تولید محتوا