چگونه در آلمان شغل مناسب پیدا کنیم؟ راهنمای پیدا کردن شغل در آلمان

چگونه در آلمان شغل مناسب پیدا کنیم؟ راهنمای پیدا کردن شغل در آلمان

با مطالعه این مقاله به آشنایی اولیه در جهت یافتن کار در آلمان که بخشی از مسیر مهاجرت به این کشور است می‌پردازیم. در مورد بازار کار و شغل‌های مورد نیاز در این کشور صحبت ‌می‌کنیم. همچنین فرهنگ کاری در آلمان، ویزای اقامت و کار را در آن را بررسی می‌کنیم و در آخر لزوم تسلط کافی بر زبان آلمانی در پیدا کردن شغل در این کشور را یادآور می‌شویم.

در اینجا قصد داریم تا اطلاعاتی در مورد بازار کار فعلی، الزامات شغلی و مجوزهای کار در آلمان صحبت کنیم. اگر به عنوان یک فرد غیر آلمانی در حال یافتن شغل در آلمان هستید، ممکن است پیداکردن کار برای شما خیلی سخت به نظر برسد. به خصوص که در این کشور مشاغل انگلیسی زبان نیز بسیار محدود هستند. با این وجود اگر مدرک دانشگاهی یا فنی‌حرفه‌ای خوبی دارید، تجربه کار دارید و می‌توانید مقداری آلمانی صحبت کنید، شانس خوبی برای پیدا کردن شغل دارید، خصوصا که در حال حاضر کشور آلمان در برخی بخش‌ها با کمبود نیرو مواجه است.

آلمان دارای بزرگترین اقتصاد اروپا است، بنابراین ازدیاد شغل در آلمان برای افراد غیر آلمانی با مهارت‌های خاص وجود دارد، همچنین یافتن مشاغل انگلیسی زبان نیز در آلمان امکان‌پذیر است، اما بازهم به مقدار کمی دانستن زبان آلمانی نیاز دارید.

 

بازار کار در آلمان

آلمان یکی از کشورهایی است که پایین‌ترین نرخ بیکاری در اتحادیه اروپا را دارا می‌باشد و در سال 2017 این رکورد به نرخ 5.8 درصد رسیده است. البته در برخی ایالت‌ها مانند باواریا (ایالتی که شهر مونیخ در آن واقع است) نرخ بیکاری به صورت قابل‌توجهی پایین است. یک مطالعه توسط موسسه فدرال آلمان نشان می‌دهد که یک سوم مهاجران غیر اتحادیه اروپا در آلمان در سال 2010 در مدت 12 ماه کار در آلمان پیدا کردند. اگرچه این وضعیت پس از هجوم پناهندگان به آلمان از سال 2015 به صورت قابل‌توجهی تغییر کرده است، اما در صورت واجد شرایط بودن، نظیر داشتن مدرک دانشگاهی یا مدرک حرفه‌ای نظیر کارآموزی و داشتن تجربه کار در کنار دانش پایه زبان آلمانی، شانس بسیار بالاتری برای یافتن شغل در آلمان دارید.

 

کمبود شغل در آلمان

کمبود نیروهای ماهر در برخی حرفه‌ها در آلمان شامل مهندسین واجد شرایط (مکانیک، خودرو، برق و ساختمان)، متخصصان فناوری اطلاعات، مددکاران بهداشتی و اجتماعی و سمت‌های تولیدی وجود دارد. با توجه به جمعیت سالمند، کارمندان حرفه‌ای در خصوص بهداشت و پرستاری سالمندان نیز از نیازمندی‌های شغل در آلمان است. همچنین شغل‌هایی نظیر آموزش زبان انگلیسی، مشاغل پاره‌وقت و بیمارستانی نیز در دسترس است.

با این حال، وجود مشاغل کوچک و متوسط یک ویژگی اساسی اقتصادی در آلمان است، به صورتی که بیش از 90 درصد شرکت‌های آلمانی، مشاغل خرد و متوسط یا SME هستند و دوسوم مشاغل را به خود اختصاص داده‌اند.

 

محیط و فرهنگ مدیریت کار در آلمان

متوسط هفته کاری در آلمان حدود 38 ساعت و حداقل تعطیلات در سال 18 روز است. فرهنگ تجارت و کار در آلمان به طور سنتی سلسله مراتبی است و دارای یک مدیریت قوی است. آلمانی‌ها به صورت دقیق و برنامه‌ریزی شده کار می‌کنند. در جلسات منظم و کارآمد هستند و از دستورالعمل و برنامه زمانی دقیق پیروی می‌کنند. زمان یک مفهوم تعریف شده در فرهنگ تجاری و شغل در آلمان است و مردم بسیار دقیق هستند. شما نیز باید در هر محیطِ حرفه‌ای باشید. حداقل دستمزد ملی آلمان در سال 2017، 8.84 یورو در ساعت و در سال 2019 به ساعت 9.19 یورو افزایش یافته که هر دوسال مجدد بازبینی می‌شود.

 

ویزای اقامت و کار در آلمان

کسی که اهل اتحادیه اروپا (EU)، منطقه اقتصادی اروپا یا سوییس است، با داشتن پاسپورت یا کارت شناسایی معتبر نیاز به مجوز برای کار و اقامت ندارد. شهروندان استرالیا، ژاپن، کانادا، نیوزلند، کره جنوبی و آمریکا نیز می‌توانند بدون ویزا به آلمان سفر کنند. اما جهت اقامت و دریافت مجوز کار در آلمان می‌بایست به اداره اتباع بیگانه مراجعه کنند. سایر افراد برای کار در آلمان باید ویزا و اقامت آن را دریافت کنند و سپس شما امکان اخذ مجوز برای اقامت و کار در آلمان را وابسته به شرایط و بخش مورد درخواستتان خواهید داشت. همچنین ممکن است اخذ اجازه اقامت برای کار در آلمان سخت باشد، اما ارزش داشتن شغل در آلمان را دارد.

 

مهارت زبان مورد نیاز برای کار در آلمان

ممکن است که در آلمان شغل‌های انگلیسی زبان پیدا کنید، اما برای دستیابی به این شغل‌ها (حتی تدریس زبان انگلیسی) باید سطح حداقلی از زبان آلمانی را آموزش دیده باشید و در غیر این صورت بعید است بتوانید به سطح حرفه‌ای کار در آلمان برسید. با ثبت‌نام در آموزشگاه‌های زبان آلمانی می‌توانید مهارت زبان خود را بهبود ببخشید.

 

تاییدیه صلاحیت مدارک جهت کار در آلمان

در صورتی که می‌خواهید در مشاغل حرفه‌ای نظیر رشته‌های مهندسی در آلمان مشغول به کار شوید حتما می‌بایست از واجد صلاحیت بودن مدرک تحصیلی خود در آلمان مطمئن باشید. برای دریافت صلاحیت مدرک دانشگاهی غیرآلمانی باید با دفتر مرکزی آموزش خارجی (ZAB:Zentrale Stelle für die Bewertung ausländischer Qualifikationen) تماس بگیرید.

 

در خواست کار در آلمان

زمانی که برای یک شغل در آلمان درخواست می‌دهید، باید طبق انتظارات این کشور درخواست خود را تهیه کنید. درخواست کار در آلمان، به معنای جمع‌آوری پرونده رزومه یا CV شما و شامل کپی مدارک تحصیلی، گواهی کارفرمایان و حتی نمونه‌هایی از کار شماست. برای تهیه درخواست خود باید نامه‌ای بنویسید و به علاوه در صورتی که وارد مصاحبه شدید نیز باید بدانید که در یک مصاحبه شغلی چه انتظاراتی از شما دارند و چه کارهایی را در جلسه مصاحبه می‌بایست انجام دهید یا ندهید. در بحث‌های دیگری به این موضوع‌ پرداخته‌ایم و شما می‌توانید در خصوص سوالات متداول کارفرما از متقاضیان کار در آلمان اطلاعات کافی را کسب کنید.

 

 

تیم تولید محتوا
منتشر شده توسط تیم تولید محتوا