7 نکته مهم فرهنگ کاری آلمان

7 نکته مهم فرهنگ کاری آلمان

افراد غیر آلمانی که در کشور آلمان مشغول بکار هستند، ممکن است به دلیل آشنا نبودن با فرهنگ کاری آلمان و به طور کل تضادهای فرهنگی، در محل کار جدید خود با مشکلاتی روبه‌رو شوند و یا از قوانین کاری سخت آلمان احساس ناراحتی کنند. ما در این مقاله خصوصیات و فرهنگ کاری آلمان را برای سهولت انطباق شما با این کشور، بررسی می‌کنیم.

آداب و رسوم و فرهنگ کاری آلمان، می‌تواند مهاجران را سردرگم کند. به خصوص که شرکت‌های آلمانی بر اساس قوانین و مقررات متفاوتی نسبت به همتایان خود در سراسر دنیا، عمل می‌کنند. اصولا غیرآلمانی‌ها در مواجه با آلمانی‌ها، برخی ویژگی‌های اخلاقی را برای آن‌ها برشمرده‌اند که برخی از آن‌ها عبارتند از: معقول، با عملکرد محافظتی، صریح، دقیق، هدف محور، متکبر، با اعتماد به نفس، مطیع، منظم، برنامه‌ریز، معتبر، محکم، ناامیدکننده، هدایتگر به سمت هدف، بوروکراتیک، حرفه‌ای، درست، خود باور، بسیار منظم، قوی، بی‌روح، اصولگرا، قابل اعتماد، کمالگرا، سازمان یافته و ... .

خوشبختانه آلمان یکی از معروف‌ترین کشورهای مهاجرپذیر است و شما به راحتی می‌توانید با شرایط کاری این کشور، سازگاری پیدا کنید. از این رو، به 7 نکته مهم درباره فرهنگ کاری آلمان اشاره خواهیم کرد تا شما بتوانید دید بهتری نسبت به شرایط کار در این کشور به دست آورید. پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

 

1. خصوصیات رفتاری خاص در فرهنگ کاری آلمان

رفتارهای فرهنگی، ویژگی‌ها را در سطح انتزاعی و کلی توصیف می‌کنند. آن‌ها به عناصری مربوط می‌شوند که برای یک ملت خاص، مشترک است. این ارزش‌های محکم و مستحکم، که در طی قرن‌ها توسعه یافته است‌، با احساسات مثبت اعضای آن، ارتباط تنگاتنگی دارند. به بیان ساده‌تر، ارزش‌های یک جامعه، نیازی به تأمل ندارند، مورد تأیید عموم واقع می‌شوند و در نهایت توسط تمام اعضای آن فرهنگ، به عنوان رفتار درست پذیرفته می‌شود. از این رو می‌توان گفت ارزش‌ها و رفتارهایی نیز وجود دارد که در فرهنگ کاری آلمان مورد تایید و استفاده افراد قرار می‌گیرد.

 

2. تمرکز بر کار در فرهنگ کاری آلمان

تمرکز بر کار، موضوع اصلی و غالب در فرهنگ کاری آلمان و همچنین کلیه تعاملات تجاری است و به نوعی سطح و نوع ارتباطات را تعیین می‌کند. در واقع سطح روابط، نقش فرعی‌تری را در زندگی حرفه‌ای ایفا می‌کند. به بیان ساده‌تر، یکی از مهم‌ترین ارزش‌هایی که در فرهنگ کاری آلمان شناخته می‌شود، رسمی و منطقی بودن کارمندان در محیط کار است. یکی از دلایل بالا بودن بهره‌وری کاری در آلمان نیز به همین موضوع مربوط می‌شود. افراد سرکار زیاد با یکدیگر شوخی نمی‌کنند و تمرکز اصلی آن‌ها روی کار و انجام دادن آن به بهترین نحو است و تنها در زمان استراحت، برای انجام هر کاری آزاد هستند.

 

3. ارزشمندی ساختار‌ها و قوانین در محیط کاری آلمان

در فرهنگ و محیط کاری آلمان، ساختارها و قوانین، از ارزش بسیار زیادی برخوردارند. در واقع آلمانی‌ها به بروکراسی، قوانین راه و سیستم‌های کاری از پیش تعیین شده، علاقه‌مند هستند. در فرهنگ کاری آلمان اینگونه به نظر می‌رسد که هرچه قوانین جدی‌تر و بیشتر باشد، تمرکز بر روی کار و بهره‌وری شغلی نیز افزایش خواهد یافت. همچنین در فرهنگ کاری آلمان و به ویژه در شرکت‌های آلمانی، قوانین و مقررات بسیاری وجود دارد که عمدتا برای اطمینان از انجام کار باکیفیت و سودمند وضع شده‌اند. همچنین ترجیح آلمانی‌ها، عقد قراردادها و توافق‌نامه‌ها به صورت کتبی است. چون در متن قرارداد همه شرایط قید می‌شود و طرفین را پایبند به اجرای آن‌ها می‌کند. در نهایت اگر قصوری از جانب یکی از طرفین قرارداد سر بزند، به واسطه آن می‌توان مقصر را جریمه کرد

 

4. قطعیت و پرهیز از عدم اطمینان در فرهنگ کاری آلمان

در فرهنگ کاری آلمان، قطعیت و پرهیز از عدم اطمینان به عنوان ویژگی‌های پایه‌ای و مهم شناخته می‎‌شود. یعنی کارکنان آلمانی در محیط کار خود انتظار دارند که همه‌چیز روشن و واضح باشد. آن‌ها از عدم قطعیت و اطمینان در محیط کاری خود رنج می‌برند. قطعیت و اطمینان در فرهنگ کاری آلمان، باعث شده تا هیچ تبصره‌ای در قوانین دولت و شرکت‌ها وجود نداشته باشد. این امر نیز منجر به این خواهد شد که توجه به قوانین و رعایت آن‌ها در حین کار افزایش پیدا کند.

 

5. دقت آلمانی(برنامه ریزی زمان) ، اصل مهم در فرهنگ کاری آلمان

علاوه بر مواردی که تاکنون به شما گفته‌ایم، وقت‌شناسی و توجه به زمان نیز یکی دیگر از اصول مهم در فرهنگ کاری آلمان به شمار می‌رود. در واقع شرکت‌های آلمانی برای وقت خود و تک تک پرسنل و مشتریان خود، ارزش قائل هستند و به زمان‌بندی و انجام شدن کارها در ددلاین مشخص شده، بسیار اهمیت می‌دهند. بنابراین توجه داشته باشید که در زمان مصاحبه، به موقع حاضر شوید و پروژه‌ها و کارهایی که به شما می‌سپارند را در زمان و تاریخ مقرر شده تحویل دهید.

 

6. تفکیک حوزه‌های خصوصی و عمومی در فرهنگ کاری آلمان

مرز کاملا مشخصی میان حوزه‌های مختلف زندگی آلمانی‌ها وجود دارد. روابط آلمانی‌ها بر اساس حوزه‌های مختلف زندگی آن‌‌ها متفاوت است. یعنی آن‌ها در یک ارتباط، بسته به حوزه زندگی(خصوصی یا شغلی) و نسبتی که با افراد دارند(همکار یا دوست)، رفتارهای متنوعی از خود نشان می‌دهند. این امر غالباً منجر به این می‌شود كه آلمانی‌ها در محیط کار یا در محیط عمومی توسط افراد از فرهنگ‌های و کشورهای دیگر، افرادی سرد، خشک، جدی و حتی غیردوستانه دیده شوند.

 

7.فرهنگ کاری آلمان و مستقیم بودن ارتباطات در آن

یکی دیگر از ویژگی‌های بارز آلمانی‌ها که در محیط و فرهنگ کاری آلمان با آن مواجه خواهید شد، صراحت و اصطلاحاً رُک بودن آن‌ها است. در واقع آن‌ها در ارتباطات خود کاملا صریح هستند و با تعارفاتی که در فرهنگ‌های شرقی مرسوم است، تا حدودی بیگانه هستند و حتی بر این باورند که در محیط کاری، تعارفات به کار لطمه می‌زنند. به همین دلیل، ممکن است آلمانی‌ها گاهی افرادی بی‌ادب و تهدید کننده به نظر برسند. همچنین آن‎ها به راحتی نکات ظریف لفظی و غیرکلامی از جمله کنایه‌ها و طعنه‌ها را تشخیص و پاسخ نمی‌دهند.

رفتارهای خاصی که از مردم یک جامعه سر می‌زند را می‌توان بر اساس معیارهای فرهنگی آن‌ها تبیین کرد. به بیان ساده‌تر، شناخت و آشنایی با فرهنگ یک جامعه، می‌تواند به تفسیر و ارزیابی رفتارهایی که از مردم آن سر می‌زند، کمک کند. این آشنایی می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر همکاری سازنده و موفقیت‌آمیز میان فرهنگ‌های مختلف بگذارد. به همین دلیل است که بر اهمیت شناخت فرهنگ کاری آلمان برای مهاجران به این کشور، تاکید می‌شود.

ویژگی‌هایی که در این مقاله برای آلمانی‌ها و فرهنگ کاری آلمان بیان کردیم، بر اساس تجربه کاری بسیاری از مهاجران به این کشور جمع‌آوری شده است. ممکن است شما در برخورد با همکارانتان در این کشور، تجربه متفاوت‌تری کسب کنید. با این وجود توصیه می‌شود که قبل از مهاجرت خود، مطالعه بیشتری درباره فرهنگ و محیط کاری در آلمان داشته باشید و با داشتن یک پیش‌زمینه کلی با آن‌ها ارتباط برقرار کنید.

تیم تولید محتوا
منتشر شده توسط تیم تولید محتوا