۱۰ فاکتور کلیدی برای اجاره خانه در آلمان

۱۰ فاکتور کلیدی برای اجاره خانه در آلمان

به جرئت می‌توان گفت که یکی از سخت‌ترین مراحل مهاجرت به آلمان، یافتن خانه‌ای مناسب برای زندگی است. رشد جمعیت در شهرهای بزرگ آلمان و افزایش تقاضای ملک، پیدا کردن و اجاره خانه در آلمان را سخت کرده است و این کار برای مهاجرانی که برای اولین بار به این کشور سفر می‌کنند، با سختی بیشتری همراه است. نکات و موارد بسیار زیادی وجود دارد که دانستن آن‌ها به شما در یافتن خانه‌ی مناسب و اجاره خانه در آلمان کمک خواهد کرد. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در خصوص اجاره خانه در آلمان به دست آورید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

اجاره و خرید خانه در آلمان و همینطور در اکثر نقاط اروپا، آمریکا، آسیای شرقی و استرالیا، به خصوص در شهرهای بزرگ، می‌تواند تا حدودی برای مهاجران چالش‌برانگیز و دردسرساز باشد. از این رو، یکی از دغدغه‌های مهاجران قبل و یا بعد از ورود به خاک این کشور اروپایی، اجاره یک خانه مناسب است که اگر از سر آگاهی انجام نپذیرد، می‌تواند تا حدودی برای آن‌ها مشکل‌ساز شود. حال اگر شما از شرایط، قوانین و همچنین روش‌های یافتن خانه برای اجاره یا خرید مطلع باشید، بسیار راحت‌تر و سریع‌تر می‌توانید این چالش را پشت سر بگذارید. ما در ادامه این مقاله به 10 نکته کلیدی در مورد اجاره خانه در آلمان اشاره می‌کنیم.

1. نیاز به فیش حقوقی برای اجاره خانه در آلمان

برای اجاره خانه در آلمان، شما حتما به فیش حقوقی نیاز دارید. اهمیت داشتن فیش حقوقی هنگام اجاره خانه در آلمان در این است که مالکان در این کشور به افرادی که فیش حقوقی ندارند، خانه اجاره نمی‌دهند. در برخی از مواقع، مالکان به غیر از فیش حقوقی، از متقاضیان قرارداد کاری نامحدود می‌خواهند و اگر شما این قرارداد را در اختیار نداشته باشید و به آن‌ها ارائه ندهید، نمی‌توانید خانه را اجاره کنید. در واقع در آلمان  بسیاری از کارفرمایان با کارمندان خود، قرارداد کاری امضا می‌کنند که به صورت نامحدود و بدون تاریخ پایان همکاری است و معمولا این اتفاق بعد از گذراندن 6 ماه دوره آزمایشی ابتدایی استخدام توسط کارمندان، انجام می‌پذیرد.

از این رو شما برای اجاره خانه در آلمان، به فیش حقوقی و در مواقع خاص به قرارداد کاری نامحدود نیاز دارید. اگر هنوز استخدام نشده‌اید یا در حال گذراندن دوره آموزشی هستید، می‌توانید در مورد نحوه و شرایط دریافت قرارداد کاری نامحدود با کارفرمای خود صحبت کنید. همچنین پیش از اجاره خانه در آلمان با مالک خانه بر سر ارائه فیش حقوقی یا قرارداد کاری نامحدود به توافق برسید.

2. میزان حقوق دریافتی، فاکتوری مهم در اجاره خانه در آلمان

هنگام اجاره خانه در آلمان می‌بایست خانه اجاره‌ای با میزان حقوق دریافتی شما مطابقت داشته باشد و شما باید با در نظر گرفتن درآمدی که کسب می‌کنید، به دنبال اجاره خانه در آلمان باشید. چرا که هرچه خانه‌ها از مساحت، امکانات و تسهیلات بیشتری برخوردار باشند، گران‌تر خواهند بود. از طرف دیگر هر چقدر حقوق و دستمزد ماهیانه شما بالاتر باشد، می‌توانید خانه‌ای بهتر با قیمتی بالاتر اجاره کنید. تمام مالکان نیز به این موضوع واقف هستند و این نکته را مد نظر قرار می‌دهند.

البته در نظر داشته باشید که در آلمان، به خاطر نظام سیاسی و اقتصادی موجود، تفاوت فاحشی میان خانه‌ها وجود ندارد و همه آن‌ها از امکانات و ویژگی‌های مطلوب برای یک زندگی مناسب برخوردار هستند. پس در این مورد نگران نباشید.

3. اجاره خانه در آلمان و حداقل متراژ خانه برای گرفتن اقامت 

در کشور آلمان همه چیز یک مبنای محاسباتی دارد. متراژ خانه اجاره‌ای در این کشور هم از این قضیه مستثنی نیست. هرچند این محاسبات برای هر ایالتی متفاوت است، اما به طور کلی، حداقل مساحت لازم برای هر نفر در اجاره خانه در آلمان، بدون در نظر گرفتن فضای سرویس بهداشتی، حمام و آشپزخانه، حدود 9 مترمربع و برای هر کودک حدود 6 مترمربع است. اما این مبنا برای افرادی که به آلمان مهاجرت می‌کنند متفاوت‌تر است. یعنی برای مهاجرانی که به دنبال اجاره منزل در آلمان و گرفتن اقامت هستند، حداقل متراژ خانه برای هر نفر 45 تا 50 مترمربع و برای دو نفر 60 مترمربع در نظر گرفته می‌شود.

4. دشواری اجاره خانه در آلمان با داشتن حیوان خانگی

یکی از نکاتی که شما برای اجاره مسکن در آلمان باید مد نظر قرار دهید این است که در صورت داشتن حیوان خانگی مثل سگ یا گربه، با شرایط دشوارتری مواجه خواهید شد. این بدان معنا نیست که با داشتن حیوان خانگی اجاره خانه در آلمان غیرممکن است، اما باید زمان بیشتری برای پیدا کردن آن صرف کنید.

5. اجاره خانه در آلمان با وجود رقابت در بازار مسکن

همانطور که گفته شد، تقاضای اجاره خانه در آلمان به ویژه در شهرهای بزرگ این کشور بسیار زیاد و رقابت برای موقعیت‌های اجاره خانه در آلمان و خرید خانه در این کشور بسیار تنگاتنگ است. به همین دلیل ممکن است پیدا کردن خانه اجاره‌ای در آلمان زمان زیادی را از شما بگیرد. برای موفقیت در این رقابت بر سر اجاره مسکن در آلمان، شما باید کانال‌هایی که به اجاره و فروش خانه‌ها می‌پردازند، را به طور مدوام مورد بررسی قرار دهید تا موقعیت‌ها و فرصت‌های مناسب را از دست ندهید. در ادامه این مقاله، شما را با چند مورد از این روش‌ها آشنا خواهیم کرد.

اجاره خانه در آلمان با وجود رقابت در بازار مسکن

6. منظور از اجاره سرد و گرم در آلمان چیست؟

دو اصطلاح برای اجاره خانه در آلمان وجود دارد که عبارت‌اند از: اجاره سرد و اجاره گرم. اجاره سرد میزان مبلغ خالص اجاره، بدون در نظر گرفتن هزینه‌های جانبی است. اجاره گرم نیز میزان مبلغ خالص اجاره به علاوه پول شارژ و نگهداری ساختمان، پول آب، گاز و حمل زباله است. این نکته را در نظر داشته باشید که همواره پول برق به صورت مجزا برای هر واحد محاسبه می‌شود. به همین دلیل شما باید با یک شرکت تامین برق قرارداد ببندید و هزینه برق را به صورت ماهیانه پرداخت نمایید.

7. مقدار ودیعه یا پول پیش اجاره خانه در آلمان

در آلمان، مالکان می‌توانند حداکثر تا 3 برابر اجاره یک ماه را به عنوان ودیعه یا پول پیش، از مستاجران دریافت کنند. به عنوان مثال اگر اجاره خالص یا سرد یک خانه اجاره‌ای در آلمان 500 یورو باشد، یک مالک می‌تواند حداکثر 1500 یورو پول پیش از مستاجر مطالبه نماید. دریافت پول پیش نیز با این هدف است که اگر در هنگام تحویل خانه، خسارتی از سمت مستاجر به وجود آمده باشد، از مقدار ودیعه کاسته شود. بنابراین توجه داشته باشید برای اجاره خانه در آلمان مبلغ ودیعه نهایتا تا سقف سه برابر اجاره ماهانه است و طبق قانون نباید هزینه‌ای بیش از این بپردازید.

8. روش‌های پیدا کردن خانه برای اجاره در آلمان

به غیر از روش‌های حضوری که کم‌کم در حال منسوخ شدن هستند، استفاده از پلتفرم‎‌های دیجیتالی و اپلیکیشن‌ها بیشترین کاربرد را در خرید و اجاره خانه در آلمان دارند. همچنین چندین اپلیکیشن برای اجاره خانه در آلمان توسعه داده شده است که در ادامه به معرفی چند مورد از آن‌ها می‌پردازیم:

- اپلیکیشن WG-Gesucht.de: با استفاده از این اپلیکیشن، کاربران می‌توانند خانه‌های مجردی، ارزان تر و کوچک‌تر پیدا کنند.

- اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌های immobilienscout24.de - immowelt.de - ebay-kleinanzeigen.de: این اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌ها جزء معروف‌ترین و پرکاربردترین ابزارها به منظور پیدا کردن یک گزینه مناسب برای اجاره خانه در آلمان هستند. شما برای آن‌که یک خانه مناسب پیدا کنید، باید زمان زیادی را در این اپلیکیشن‌ها بگذرانید تا بتوانید موقعیت‌های مختلف را بررسی کنید و در نهایت بهترین گزینه را برای اجاره انتخاب نمایید.

9. هزینه اجاره خانه در آلمان

یکی از مهمترین موضوعات درباره اجاره مسکن در آلمان، بحث مبلغ اجاره ماهانه آن است. عوامل و فاکتورهای بسیار زیادی در تعیین مبلغ اجاره خانه در آلمان موثر هستند. یکی از مهم‌ترین فاکتورها، محلی است که شما برای زندگی انتخاب می‌کنید. در واقع مبلغ اجاره خانه در شهرهای مختلف آلمان و همچنین در محله‌های مختلف در هر شهر با هم بسیار متفاوت است. به طور مثال قیمت اجاره مسکن در شهرهای غربی آلمان بیشتر از شهرهای شرقی این کشور هستند. همچنین فاکتورهای دیگری نظیر موقعیت مکانی خانه، امکانات، متراژ، متریال به کار رفته در ساخت خانه، عمر ساختمان و ... نیز در تعیین مبلغ اجاره تاثیرگذار هستند. به طور کلی، اجاره خانه در آلمان با هر قیمتی امکان‌پذیر است و تنها لازم است بر اساس درآمدی که دارید، به دنبال خانه‌ای برای زندگی بگردید. برای اطلاع از هزینه زندگی در آلمان به مقاله بررسی جامع هزینه زندگی در آلمان مراجعه کنید.

10. مدارک مورد نیاز برای اجاره خانه در آلمان

شما برای اجاره خانه در آلمان، به اسناد و مدارکی نیاز دارید که با ارائه آن‌ها به صاحب ملک، اعتبار خود را به او ثابت کنید و همچنین بتوانید از کامل‌ترین حقوق مستاجری برخوردار شوید. به طور کلی اسناد و مدارکی که شما برای اجاره مسکن در آلمان به آن‌ها احتیاج دارید، عبارت‌اند از:

  1. کپی شناسنامه و پاسپورت

اولین مدرکی که شما برای اجاره خانه در آلمان به آن نیاز دارید، کپی شناسنامه و پاسپورت است. در واقع برای امضای اجاره‌نامه، لازم است یک نسخه کپی از آن‌ها را نزد خود داشته باشید و به مشاور املاک یا مالک ارائه دهید.

  1. صورت حساب بانکی

شما برای اجاره منزل در آلمان، باید ثابت کنید که از درآمد ماهانه کافی برای پرداخت اجاره برخوردار هستید. برای اثبات آن نیز کافی است صورت حساب بانکی سه ماه قبلی یا فیش حقوقی خود را به صاحب‌خانه ارائه دهید.

  1. اثبات عدم بدهی به صاحب‌خانه قبلی

در کشور آلمان فرمی برای اثبات پرداخت اجاره وجود دارد که به آن Mietschuldenfreiheitsbescheinigung گفته می‌شود. افرادی که قصد دوباره برای اجاره خانه در آلمان را دارند، باید از صاحب خانه قبلی خود بخواهند این فرم را پر کند. این فرم نشان می‌دهد که شما در پرداخت اجاره بهای ماهانه منزل خود، هیچ بدهی ندارید و آن را به موقع پرداخت می‌کردید.

  1. مدارک سوابق اعتباری

مدرک سابقه اعتباری شما که به آن schufa record گفته می‌شود، از دیگر مدارک مورد نیاز برای اجاره خانه در آلمان بوده و برای افرادی که سابقه زندگی در خانه‌های اجاره‌ای داشته‌اند، لازم است. در صورتی که این مدرک را ندارید، کافی است صورت حساب بانکی خود را به مالک تحویل دهید تا از توانایی شما برای پرداخت اجاره‌بها اطمینان حاصل کند.

  1. ضامن

در صورتی که شما نتوانید مدارک لازم برای اجاره خانه در آلمان را جمع‌آوری و به مالک ارائه دهید، باید یک ضامن پیدا کنید. نسبت ضامن با شما اهمیتی ندارد و تنها نکته‌ای که باید در نظر بگیرید این است که ضامن شما حتما باید فردی آلمانی باشد.

اجاره کردن خانه در آلمان جزء مهم‌ترین اقداماتی است که باید پس از مهاجرت به این کشور انجام دهید. هزینه اجاره خانه در آلمان در مقابل درآمدی که افراد به صورت ماهانه دریافت می‌کنند، بسیار کم و مقرون به صرفه است. شاید به دلیل همین تناسب هزینه مسکن و درآمد است که بسیاری از افراد به جای خرید، مایل به اجاره خانه در آلمان هستند. ممکن است پیدا کردن و اجاره خانه در آلمان برای افرادی که به تازگی به این کشور مهاجرت کرده‌اند، کار دشواری به نظر برسد، اما در اصل با توسعه تکنولوژی و با وجود قوانین زیادی که در این کشور وجود دارد، جای هیچ نگرانی نیست. فقط کافی است پیش از اجاره کردن خانه، اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید و به دقت به بررسی موقعیت‌های مختلف بپردازید و در نهایت بر اساس درآمدی که دارید، خانه مناسب خود را انتخاب نمایید. در مقاله پردرآمدترین مشاغل در آلمان را می‌شناسید؟ به معرفی پردرآمدترین مشاغل در آلمان پرداخته ایم.

مدارک مورد نیاز برای اجاره خانه در آلمان

قرارداد اجاره خانه در آلمان

قرارداد اجاره یک سند بین دو طرفین است که قوانین اجاره یک آپارتمان را مشخص می‌کند. دو طرف مستاجر و موجر (صاحب خانه) هستند که می‌توانند مالک خانه باشند. در قرارداد اجاره نکات ضروری مانند تاریخ نقل مکان، مبلغ اجاره ماهانه، مبلغ سپرده، جزئیات ملک، مشخصات طرفین، هزینه‌های آب و برق، شرایط استفاده و بندهای فسخ مشخص می‌شود. همچنین مستاجر در آلمان هر اول ماه اجاره کامل را پرداخت می‌کند.

معمولاً صاحبخانه قرارداد اجاره را صادر می‌کند و دو نسخه چاپ شده را از طریق پست برای مستاجر می‌فرستد تا امضا کند. مستاجر یک سند امضا شده را نگه می‌دارد و دیگری را به صاحبخانه خود بر می‌گرداند. برخی از صاحبخانه‌ها قرارداد اجاره را از طریق ایمیل می‌فرستند. قراردادهای اجاره بسته به شرایط ممکن است متفاوت به نظر برسند. در ادامه به انواع قرارداد اجاره خانه در آلمان اشاره می‌کنیم:

  • اجاره بی‌پایان: همانطور که از نامش پیداست، این قرارداد تاریخ پایان ندارد. بنابراین، می‌توانید تا زمانی که بخواهید در آپارتمان بمانید. درست مانند هر قرارداد دیگری، قرارداد اجاره بی‌پایان می‌تواند توسط هر دو طرف در یک بازه زمانی مشخص فسخ شود.

  • مدت ثابت: قراردادهای با مدت زمان ثابت پس از یک دوره خاص به طور خودکار خاتمه می‌یابد، بنابراین شما از قبل می‌دانید که چه زمانی باید ملک را خالی کنید. در آلمان، قراردادهای مدت معین فقط در صورتی الزام آور هستند که صاحبخانه دلایل موجهی داشته باشد.

  • اجاره مرحله‌ای: صاحبخانه‌ها می‌توانند اجاره بها را در فواصل زمانی مشخص افزایش دهند. در قراردادهای اجاره مرحله‌ای، افزایش سالانه در هنگام امضای اجاره نامه توافق می‌شود. با این قرارداد دقیقا می‌دانید که چقدر پول برای بودجه نیاز دارید و میزان افزایش اجاره شما به دقت کنترل می‌شود.

  • اجاره شاخص: اجاره شاخص از شاخص اجاره‌ای که در محله شما اعمال می‌شود پیروی نمی‌کند. در عوض از شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) به عنوان مرجع استفاده می‌کند که بر اساس هزینه‌های زندگی عمومی در آلمان است. اگر هزینه زندگی افزایش یابد، صاحبخانه می‌تواند اجاره را یک بار در سال افزایش دهد.

  • توافق شفاهی: همچنین می‌توانید قرارداد اجاره شفاهی ببندید (به جز قراردادهای مدت معین 12 ماهه یا بیشتر). این قرارداد اجاره تنها در صورتی معتبر است که صاحبخانه شما پیشنهادی را به شما ارائه دهد که شما صریحاً آن را بپذیرید. با این حال، اگر می‌خواهید قرارداد را فسخ کنید باید کتبی باشد.

نحوه یافتن ملک برای اجاره خانه در آلمان

علاوه بر پلتفرم‌ها و وبسایت‌های آنلاین، چندین آژانس اجاره‌ای مهم در آلمان وجود دارند که به مهاجران در یافتن املاک اجاره‌ای مناسب کمک می‌کنند. این آژانس‌ها اغلب دفاتر محلی در شهرهای بزرگ دارند. در ادامه به برخی از اصلی ‌ترین آژانس‌های اجاره خانه در آلمان اشاره می‌کنیم:

در حالی که پلتفرم‌های آنلاین و آژانس‌های اجاره گزینه‌های محبوبی برای یافتن املاک اجاره‌ای هستند، روش‌های جایگزینی برای مهاجران در آلمان عبارتند از:

  • روزنامه‌های محلی: برخی از روزنامه‌های محلی در آلمان بخش‌هایی انتشارات خود را با لیست‌های اجاره‌ای طبقه بندی کرده‌اند. مهاجران‌ می‌توانند این روزنامه‌ها را برای املاک موجود بررسی کنند.

  • تابلوهای اعلانات اجتماعی: بسیاری از شهرها و محله‌ها در آلمان دارای تابلوی اعلانات اجتماعی هستند که ساکنان و صاحبخانه‌ها در آن فهرست‌های اجاره را ارسال می‌کنند. این تابلوها اغلب در فضاهای عمومی مانند تالارهای شهر یا فروشگاه‌های مواد غذایی یافت‌ می‌شوند.

  • دفاتر املاک و مستغلات محلی: بازدید از دفاتر یا آژانس‌های املاک و مستغلات محلی در منطقه محل سکونت انتخابی‌ می‌تواند به مهاجران کمک کند تا املاک اجاره‌ای را پیدا کنند که اغلب در اینترنت تبلیغ نمی‌شود.

  • نمایشگاه املاک و مستغلات: شرکت در نمایشگاه‌های املاک و مستغلات در آلمان‌ می‌تواند فرصتی را برای مهاجران فراهم کند تا شخصاً با صاحبخانه‌ها، نمایندگان و مدیران املاک ملاقات کنند. این رویدادها اغلب دارای طیف گسترده‌ای از املاک اجاره‌ای هستند.

نحوه یافتن ملک برای اجاره خانه در آلمان

پیدا کردن مسکن موقت و اجاره خانه در آلمان

مسکن موقت سطحی از انعطاف پذیری را ارائه می‌دهد. وقتی برای اولین بار به آلمان نقل مکان می‌کنید، ممکن است دقیقاً ندانید که از نظر مسکن به دنبال چه چیزی هستید. شما با اجاره یک آپارتمان موقت، این آزادی را دارید که گزینه‌های مختلف را قبل از تعهد به اجاره بلندمدت بررسی کنید. مسکن موقت نیز از نظر مدت اجاره انعطاف پذیری دارند. اگر مطمئن نیستید که چه مدت در آلمان می‌مانید یا اگر نمی‌خواهید متعهد به اجاره بلندمدت شوید، اجاره موقت می‌تواند جایگزین خوبی باشد.

شما می‌توانید برای یک ماه یا تا یک سال مسکن موقت اجاره کنید که به شما زمان زیادی می‌دهد تا مراحل بعدی اقامت خود در آلمان را بررسی کنید. مسکن موقت در آلمان می‌تواند صرفه جویی قابل توجهی در هزینه‌ها به شما ارائه دهد. یکی از مهمترین مزایای مسکن موقت این است که معمولاً همه چیزهایی را که برای ادامه زندگی عادی روزانه‌تان نیاز دارید به همراه خواهید داشت. بسیاری از املاک موقت کاملاً مبله هستند و خدمات آب و برق دارند، به این معنی که در روزهای ابتدایی نگران خرید مبلمان، لوازم آشپزخانه یا پرداخت قبوض اضافی نخواهید بود.

یافتن یک مسکن موقت در آلمان می‌تواند کاری دلهره آور باشد، اما گزینه‌های زیادی وجود دارند. یکی از بهترین گزینه‌ها Homelike است، پلتفرمی که شما را به انواع املاک موقت متصل می‌کند. Homelike هزاران آپارتمان کاملاً مجهز از آپارتمان‌های استودیویی گرفته تا گزینه‌های بزرگ‌تر برای خانواده‌ها را ارائه می‌دهد. همچنین از طریق آژانس‌های املاک، روزنامه ها و سایر موارد می‌توانید برای اجاره ملک موقت استفاده کنید.

بهترین سایت‌های پیدا کردن خانه در آلمان

مهاجرانی که به دنبال اجاره خانه در آلمان هستند به چندین پلتفرم آنلاین و وبسایت دسترسی دارند که طیف گسترده‌ای از املاک اجاره‌ای را فهرست کرده است. این وب سایت‌ها اطلاعات دقیق و گزینه‌های املاک را در شهرهای مختلف در سراسر کشور ارائه می‌دهند. در ادامه به وبسایت‌های اصلی برای یافتن املاک برای اجاره در آلمان اشاره می‌کنیم:

از اینکه تا پایان این مطلب با ما همراه بودید، از شما متشکریم.

تیم تولید محتوا
منتشر شده توسط تیم تولید محتوا