انواع مالیات در آلمان و قوانین آن

انواع مالیات در آلمان و قوانین آن

در کشور آلمان، در سوپر مارکت‌ها، کافه‌ها، پمپ بنزین، هنگام دریافت حقوق و دستمزد، همیشه و همه جا، مالیات پرداخت می‌شود. مالیات در آلمان، منبع اصلی درآمد دولت این کشور است که برای انجام وظایف خود، به آن نیاز دارد. همچنین مالیات در آلمان تحت عناوین مختلفی از شهروندان این کشور دریافت می‌شود که اگر به شمارش انواع آن بپردازیم، تعدادشان به 40 نوع خواهد رسید. در این مطلب به بررسی انواع مالیات در آلمان و قوانین آن در این کشور اشاره خواهیم کرد.

شهروندان آلمان و حتی افرادی که به این کشور مهاجرت کرده‌اند و در آلمان مشغول به کار هستند، موظف به پرداخت مالیات در آلمان هستند. در واقع همه افرادی که در آلمان اقامت دارند، باید بابت زندگی در آلمان، مالیات بپردازند. اداره مرکزی مالیات فدرال (Bundeszentralamt für Steuern)، مسئولیت اداره سیستم مالیاتی را در سطح آلمان بر عهده دارد. در سطح منطقه‌ای نیز مالیات توسط ادارات مالیات منطقه‌ای (Finanzämter) مدیریت می‌شود. از آن‌جایی که سیستم مالیاتی در آلمان با ایران تفاوت زیادی دارد، افرادی که قصد مهاجرت به این کشور را دارند، باید آشنایی کاملی در خصوص مالیات در آلمان کسب کنند. این مقاله به منظور آشنایی شما با سیستم مالیاتی این کشور اروپایی تهیه شده است. پس تا پایان آن با ما همراه باشید.

 

نرخ مالیات در آلمان

نرخ مالیات در آلمان برای افراد مختلف، متفاوت است. اما به طور کلی می‌توان گفت افرادی که درآمد بیشتری دارند، موظف به پرداخت مالیات بیشتر هستند. کسب اطلاعات درباره نرخ مالیات در آلمان، برای افرادی که این کشور را به عنوان مقصد مهاجرتی خود برگزیده‌اند، امری ضروری است. در جدول زیر، نحوه محاسبه نرخ مالیات در آلمان تا ابتدای سال 2023 مشخص شده است:

نرخ مالیات در آلمان در سال 2023

میزان درآمد (بر حسب یورو)

درصد مالیات

پایین‌تر از 9,984

0%

از 9,984 تا 58,596

14% تا 42%

از 58,597 تا 277,825

42%

مبالغ بالاتر از 277,826

45%

 

انواع مالیات در آلمان

احتمالا شما هم وقتی نام مالیات را می‌شنوید، به یاد مالیاتی که در هنگام خرید اجناس پرداخت می‌شود، می‌افتید. این نوع مالیات، مالیات بر فروش است و در کنار آن، انواع دیگری از مالیات در آلمان وجود دارد. همانطور که گفته شد، مالیات در آلمان به شیوه‌های مختلفی پرداخت می‌شود. یکی از مرسوم‌ترین انواع مالیات در این کشور، مالیات بر درآمد است. همه افرادی که در آلمان درآمدی دارند، موظف به پرداخت این نوع از مالیات هستند. مالیات بر درآمد برای کارمندان، مالیات بر حقوق است و نرخ آن بر اساس کلاس‌های مالیاتی (در ادامه مقاله به آن‌ها اشاره خواهیم کرد)، محاسبه می‌شود. همچنین صاحبان شرکت‌ها در کشور آلمان، موظف به پرداخت مالیات بر درآمد شرکتی هستند. دیگر انواع مالیات در آلمان کاملا به شرایط افراد مربوط می‌شود. به طور مثال افراد دارای وسایل نقلیه، مالیات خودرو و یا صاحبان سگ، مالیات حیوان خانگی می‌پردازند. به طور کلی، انواع مالیات در آلمان که توسط دولت فدرال تعیین شده‌اند، شامل موارد زیر هستند:

مالیات بر درآمد در آلمان 

مالیات بر درآمد (Einkommenssteuer)، مهم‌ترین نوع مالیات در آلمان است و اصلی‌ترین منبع درآمد دولت آلمان به شمار می‌رود. این نوع مالیات تنها مربوط به درآمد شغلی نیست و درآمد حاصل از هر منبع دیگری از جمله سرمایه‌گذاری و … را نیز در بر می‌گیرد. در آلمان هفت نوع ردیف شغلی مشمول پرداخت مالیات بر درآمد هستند، که عبارتند از:

  • مشاغل مستقل
  • تجارت
  • کشاورزی و جنگل‌داری
  • کارکردن برای یک کارفرما
  • درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری
  • رهن یا اجاره ملک
  • سایر منابع درآمدی که در قانون مالیات بر درآمد ذکر شده است؛ حقوق بازنشستگی و …

 مالیات املاک در آلمان

کلیه افرادی که در آلمان صاحب املاک یا مستغلات هستند، باید مالیات املاک (Grundsteuer) بپردازند. نرخ مالیاتی که لازم است برای املاک پرداخته شود، به ارزش ملک و نرخ مالیات منطقه بستگی دارد. افرادی که قصد خرید ملک دارند، در زمان خرید نیز موظف به پرداخت مالیات نقل و انتقال ملک (RETT) هستند. نرخ این مالیات، بر اساس ایالتی که ملک در آن واقع است، بین 3.5 تا 6.5 درصد قیمت خانه خواهد بود.

مالیات وسایل نقلیه در آلمان

در آلمان از ابتدای جولای در سال 2009، مالیات به تمامی خودروها و وسایل نقلیه موتوری (KFZ-Steuer) تعلق گرفت. درآمدی که از این نوع مالیات در آلمان به دست می‌آید، بخشی از هزینه‌های مربوط به ساخت و ساز جاده‌ها را تامین می‌کند. همچنین میزان این مالیات در آلمان، بر اساس نوع وسیله نقلیه به شرح زیر محاسبه می‌شود:

نرخ مالیات وسایل نقلیه در آلمان

میزان انتشار کربن‌دی‌اکسید

2 یورو در هر گرم بر کیلومتر

حجم موتور

2 یورو در هر 100 سانتی‌مترمکعب برای موتورهای بنزینی

9.5 یورو در هر 100 سانتی‌مترمکعب برای موتورهای دیزلی

لازم به ذکر است که از ابتدای ژانویه 2021، مبلغ مالیاتی جدیدی برای وسایل نقلیه تعیین شده است و طبق آن، انتشار Co2 بیشتر با بالاتر رفتن هزینه مالیات تا 4 یورو برای هر گرم بر کیلومتر همراه خواهد بود. این در حالی است که صاحبان وسایل نقلیه سازگار با محیط زیست، حدود 30 یورو پاداش مالیاتی به صورت سالانه دریافت می‌کنند.

مالیات حقوق و دستمزد در آلمان

برای کارمندان آلمانی، مالیات بر درآمد به صورت مالیات بر حقوق و دستمزد (Lohnsteuer) تعریف شده است. این نوع از مالیات در آلمان، به صورت خودکار توسط کارفرما از حقوق کارمندان کسر و به اداره امور مالیات منتقل می‌شود. نرخ این مالیات وابسته به برخی از عوامل از جمله وضعیت تعهد، معافیت‌های مالی و کلاس مالیاتی افراد است.

مالیات بر فروش در آلمان

مالیات بر فروش که اصطلاحاً به Umsatzsteuer شناخته می‌شود، همان مبلغی است که به عنوان مالیات افزوده شده بر اجناس، پرداخت می‌شود. میزان این مالیات اصولا 19% و گاهی نیز 7% است و خریداران هنگام خرید اجناس آن را می‌پردازند، سپس فروشندگان به اداره امور مالیات پرداخت می‌نمایند. این مالیات در آلمان به طور مستقیم بر قیمت اجناس لحاظ می‌شود و از دیگر منابع دولت برای کسب درآمد به شمار می‌رود. 

مالیات شرکت‌ها در آلمان

افرادی که یک شرکت تجاری سهامی به ثبت رسانده باشند، موظف به پرداخت مالیات شرکت‌ها(Körperschaftssteuer) هستند. در واقع مالیات شرکت‌ها در آلمان، مالیات بر درآمد برای اشخاص حقوقی است.

مالیات تجارت در آلمان

مالیات تجارت یا (Gewerbesteuer)، نوع دیگری از مالیات در آلمان است و مشمول افرادی می‌شود که در آلمان یک تجارت را به‌ ثبت‌ رسانده‌اند. وکلا، گرافیست‌ها، روزنامه‌نگاران، پزشکان و هنرمندان از جمله افرادی هستند که از پرداخت این نوع مالیات در آلمان معاف‌اند. مالیات تجارت در آلمان، مهمترین منبع درآمد برای شهرداری‌های این کشور محسوب می‌شود.

مالیات کلیسا 

همه افرادی که در آلمان زندگی کرده‌اند و عضوی از یک جامعه مذهبی هستند، موظف‌اند مالیات کلیسا (Kirchensteuer) را پرداخت نمایند. جالب است بدانید که این نوع از مالیات در آلمان، منبع اصلی درآمد کلیساهای مسیحی در این کشور به شمار می‌رود. همچنین مبلغ این مالیات در آلمان در برخی از کلیساها، توسط خودشان جمع‌آوری می‌شود و در برخی موارد، این کار بر عهده اداره مالیات است. 

 

کلاس‌های مالیاتی در آلمان

افرادی که در آلمان به عنوان کارمند با کارفرمای مشخصی قرارداد کاری دارند، در کلاس‌های مالیاتی مختلفی طبقه‌بندی می‌شوند. کلاس‌های مالیاتی (Steuerklassen) به کارفرمایان کمک می‌کند تا مالیات بر حقوق و دستمزد کارمندان خود را محاسبه کنند. افراد با توجه به شرایط زندگی شخصی خود، در یکی از شش دسته‌بندی کلاس‌های مالیاتی زیر قرار می‌گیرند:

کلاس مالیاتی یک: این کلاس شامل کلیه کارکنانی می‌شود که مجرد، مطلقه و بیوه هستند و به تنهایی زندگی می‌کنند.

کلاس مالیاتی دو: افرادی که همراه با پارتنر خود زندگی می‌کنند و یا پدر و مادر مجرد هستند و به همراه فرزندشان به تنهایی زندگی می‌کنند، در کلاس مالیاتی دو قرار می‌گیرند.

کلاس مالیاتی سه: زوجین متاهل در صورتی که شریک زندگی‌شان کار نکند یا درآمد پایین داشته باشد، می‌توانند این کلاس مالیاتی را انتخاب کنند. سپس شریک زندگی‌شان به طور خودکار در کلاس مالیاتی پنجم طبقه‌بندی می‌شود.

کلاس مالیاتی چهار: زوج‌هایی که به صورت تقریبی دارای درآمد یکسانی هستند در کلاسه مالیاتی چهارم قرار می‌گیرند.

کلاس مالیاتی پنج: افرادی که همسرشان در کلاس مالیاتی سوم قرار دارند، در این کلاسه قرار می‌گیرند، یعنی کسانی که از درآمد بیشتری نسبت به همسر خود برخوردار هستند.

کلاس مالیاتی شش: کسانی که بیشتر از یک منبع درآمد دارند و یا به عبارتی شغلی در کنار شغل اصلی خود دارند.

کلاس‌های مالیاتی برای هر شخص بر اساس تغییر شرایط زندگی، تغییر می‌کند. توجه داشته باشید کسانی که کارمند نیستند، مالیات بر حقوق و دستمزد پرداخت نمی‌کنند، بلکه مالیات بر درآمد را پرداخت می‌کنند. بنابراین آن‌ها در دسته‌بندی کلاس‌های مالیاتی قرار نمی‌گیرند. شما با مراجعه به سایت https://www.gehalt.de و با وارد کردن اطلاعات خواسته‌شده، می‌توانید دریابید چقدر از درآمد شما صرف مالیات و کسورات می‌شود و چقدر از آن به‌عنوان درآمد خالص، به شما تعلق می‌گیرد.

 

قوانین مالیات در آلمان

مالیات در آلمان و در کشورهای اروپایی بر اساس عدالت اجتماعی از شهروندان دریافت می‌شوند. در این کشور قوانین مالیاتی به گونه‌ای وضع شده است که به افراد هیچ‌گونه فشار اقتصادی وارد نشود. به همین منظور مالیات برای افراد دارای درآمد بالاتر، بیشتر خواهد بود و همچنین افرادی که به صورت یک‌جا توانایی پرداخت مالیات را ندارند، می‌توانند آن را به صورت اقساط پرداخت نمایند.

به تمامی افرادی که در آلمان مشغول به فعالیت هستند، یک کد مالیاتی 11 رقمی تعلق می‌گیرد که برای هر فرد این عدد یکتا بوده و به واسطه آن در نظام مالیاتی آلمان شناخته می‌شود. از این کد مالیاتی (Steuerliche Identifikationsnummer)، برای ارائه گزارش مالیاتی و پرکردن اظهارنامه مالیاتی استفاده می‌شود. از راه‌های متفاوتی می‌توان برای دریافت کد مالیاتی اقدام کرد. به طور مثال افرادی که کارمند اداره یا مشاغل آزاد هستند، می‌توانند این کد را به واسطه کارفرمای خود دریافت کنند. سایر افرادی که خود اشتغال هستند، می‌توانند شخصا به اداره مالیات منطقه مراجعه نمایند و با ارائه اطلاعات محل زندگی خود، این کد را دریافت نمایند.

از دیگر موارد مهم مربوط به مالیات در آلمان، قوانین مربوط به عدم پرداخت مالیات و فرارهای مالیاتی است. در واقع افرادی که مالیات خود را پرداخت نمی‌کنند، علاوه بر جریمه‌های مالی ممکن است به حبس از 6 ماه تا 10 سال در زندان و در موارد خاص اخراج از این کشور محکوم شوند.

همچنین آلمان تخفیفات مالیاتی را تحت شرایط مشخص و برای برخی از افراد مجاز می‌داند. برای اطلاع از این تخفیفات باید اظهارنامه مالیاتی ارائه دهید.

 

مالیات پرستاران در آلمان

همانطور که گفته شد، نرخ مالیات در آلمان برای مشاغل، بر اساس حقوق دریافتی آن‌ها تعیین می‌شود. حقوق کادر درمان در این کشور نیز مبلغ ثابت و واحدی نبوده و عوامل بسیاری در تعیین حقوق خالص آن‌ها تاثیرگذار است.

اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتر درباره حقوق پرستاران در این کشور هستید، می‌توانید مقاله «بررسی حقوق پرستاران در آلمان و عوامل موثر بر آن» را مطالعه نمایید. ما در این مقاله نیز بیان کرده‌ایم که حقوق پرستاران بسته به نوع مراکزی که در آن مشغول به فعالیت هستند (دولتی یا خصوصی)، منطقه محل سکونت، سابقه کاری، روزها و شیفت‌های کاری و … متغیر است. بر اساس همین فاکتورها پرستاران در آلمان در بدترین حالت 16000 یورو و در بهترین حالت 55400 یورو، در سال درآمد خواهند داشت. 

در نتیجه پرستاران بر اساس حقوقی که دریافت می‌کنند، موظف به پرداخت مالیات بر درآمد هستند. به بیان ساده‌تر، مالیات در آلمان برای پرستاران به صورت تصاعدی و براساس میزان درآمدشان به آن‌ها تعلق می‌گیرد. اما به طور کلی می‌توان گفت مالیات پرستاران در آلمان حدود 30 الی 40 درصد خواهد بود.

 

اظهارنامه مالیاتی یا ارائه گزارش مالیات در آلمان

اظهارنامه مالیاتی برای افرادی که مشاغل آزاد دارند و یا کارآفرین هستند، برای اطمینان از اعلام درآمد و پرداخت مالیات در آلمان ضروری است. به طور کلی برای ارائه اظهارنامه مالیاتی برخی شرایط وجود دارد که عبارت‌اند از:

  • کارمند بودن زوجین و انتخاب کلاس‌های 3 و 4 مالیاتی
  • برخورداری از منبع درآمد دیگر به جز حقوق ماهانه (اجاره خانه و …)
  • ثبت هزینه‌های سفر، اوسبیلدونگ یا کمک هزینه معلولیت توسط یکی از زوجین در اداره امور مالیات در آلمان
  • کار کردن با چندین کارفرما و مشخص نبودن درآمد نهایی
  • طلاق گرفتن و ازدواج مجدد در یک سال
  • سکونت همسر در یکی از کشورهای اروپا
  • و …

البته کارمندان نیز می‌توانند برای ثبت و ارائه اظهارنامه مالیاتی خود اقدام نمایند. در واقع آن‌ها می‌توانند هزینه‌های اضافی که معاف از مالیات هستند را با ارائه مدارک و صورتحساب‌های مربوط به آن‌ها به اداره امور مالیات در آلمان گزارش دهند و در نهایت مقدار مالیات تعیین شده را کاهش دهند. هزینه‌هایی که در کاهش مالیات برای کارمندان و صاحبان مشاغل آزاد موثر هستند به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند:

  • هزینه‌های مراقبت از کودک
  • هزینه‌های تبلیغاتی (هزینه‌های مربوط به توسعه شغل مانند هزینه‌های سفر، یادگیری و ظرفیت‌سازی)
  • هزینه‌های خاص (هزینه‌هایی همچون کمک مالی به دیگران، هزینه بیمه و مراقبت‌های طولانی‌مدت)
  • هزینه‌های غیرمنتظره (هزینه‌های غیرمعمولی که فرد موظف به پرداخت است، مانند هزینه بیماری)

 

عواقب فرار مالیاتی در آلمان

در صورتی که افراد موظف به پرداخت مالیات هستند، اما به هر دلیلی بدهی مالیاتی خود را تسویه نکنند، اداره مالیات آلمان مجاز به انجام برخی اقدامات اجرایی علیه آن‌‌ها است. به طور مثال توقیف موجودی نقدی افراد در بانک‌های آلمان و همچنین ضبط حقوق بازنشستگی و جلوگیری از پرداخت آن به افراد از جمله مواردی است که اداره مالیات در آلمان می‌تواند نسبت به انجام آن‌ها اقدام نماید. فرار از مالیات در آلمان، جزء جرائم کیفری است و افرادی که جرم فرار مالیاتی آن‌ها تایید شود، به جریمه نقدی و تا نهایتا 5 سال حبس محکوم می‌شوند.

مالیات در آلمان، اصلی‌ترین منبع درآمد دولت این کشور به شمار می‌رود و به همین دلیل توجه ویژه‌ای به آن می‌شود. مالیات در این کشور انواع مختلفی دارد، از جمله مالیات بر درآمد، مالیات تجارت، مالیات بر حقوق، مالیات بر فروش و …. با توجه به متفاوت بودن قوانین و شرایط مالیات در آلمان و ایران، افرادی که قصد مهاجرت به این کشور را دارند، باید به بررسی نرخ مالیات و انواع آن در آلمان بپردازند تا با مشکل مواجه نشوند.

بنابراین تمامی شهروندان و افرادی که در آلمان زندگی می‌کنند، موظف به پرداخت مالیات در آلمان هستند. در واقع قوانین سخت‌گیرانه‌ای در خصوص مالیات در آلمان وجود دارد افرادی که از پرداخت آن سر باز زنند، با عواقب سنگینی مواجه خواهند شد. از این رو لازم است کلیه متقاضیان مهاجرت کاری و تحصیلی به این کشور، با شرایط و قوانین مربوط به مالیات در آلمان آشنا باشند.

در صورتی که پس از مطالعه این مقاله به اطلاعات بیشتری نیاز داشتید و یا هر سوال دیگری در خصوص مهاجرت به آلمان را دارید، می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

عکسی از پیامد فرار مالیاتی درآلمان

 

 

تیم تولید محتوا
منتشر شده توسط تیم تولید محتوا