اقامت دائم آلمان با کارت ICT

اقامت دائم آلمان با کارت ICT

کارت انتقال درون شرکتی یا به اختصار کارت ICT از قوانین اروپا سرچشمه می‌گیرد و در قانون اقامت آلمان (AufenthG) نیز تنظیم شده است. اقامت آلمان با کارت ICT راهی برای متخصصان، مدیران و کارآموزان کشورهای ثالث است تا برای مدت محدودی در یک شعبه اروپایی کار کنند؛ بنابراین کارت ICT یک مجوز اقامت موقت برای کارکنان جهت اشتغال موقت در شعبه داخلی یک شرکت مستقر در خارج از اتحادیه اروپاست. در این مقاله از «موسسه مهاجرتی مونارک» در مورد مهاجرت به اتحادیه اروپا با کارت ICT صحبت می‌کنیم.

کارت ICT آلمان چیست؟

اصطلاح ICT مخفف عبارت Intra Company Transfer است. مجوز ICT در صورتی که کارکنان از یک شرکت خارجی به شعبه آلمانی همان شرکت اعزام شوند، مجوز مناسبی است. اگر نیروی کار به طور موقت به یک شرکت آلمانی که بخشی از همان شرکت است، استخدام شود، می‌تواند برای مجوز ICT درخواست دهد.

یکی از ویژگی‌های اصلی مجوز ICT این است که نیروی کار فعال در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات در قرارداد کار کشور خود باقی می‌ماند به طوری که همچنان حقوق خود را از کارفرمای کشورشان دریافت می‌کند. شرکت آلمانی فضای کار را برای نیروی کار فراهم می‌کند و همچنین ممکن است مزایای دیگری مانند حمایت مسکن، خودرو یا پرداخت اضافی به او را ارائه دهد. با این حال، هیچ رابطه کاری بین نیروی کار و نهاد آلمانی ایجاد نمی‌شود.

انواع کارت ICT آلمان: کارت ICT و کارت ICT Mobility

کارت ICT Mobility برای رفت و آمد راحت‌تر نیروهای کار در بلوک اروپایی طراحی شده است. این کارت به نیروی کاری که در شرکت خود در یک کشور اروپایی مستقر بوده است اجازه می‌دهد تا در یک شرکت تابعه دیگر در کشور اروپایی دیگر کار کند. کارت ICT Mobility برای نیروهای کاری در نظر گرفته شده است که برای مدت بیش از 90 روز در کشور دوم اقامت خواهند داشت.

به عنوان مثال، یک مدیر از ایالات متحده آمریکا که دارای کارت ICT برای کار در فرانسه است، می‌تواند با استفاده از کارت ICT Mobility بیش از 90 روز در آلمان کار کند. با این حال، مدت زمانی که نیروی کار مورد نظر در کشور دوم مستقر است بیشتر از کشوری که خواهد بود کارت اصلی ICT را دریافت کرده است. در مثال بالا، مدیر آمریکایی نمی‌تواند زمان بیشتری را در آلمان که برای آن کارت ICT Mobility دارد از فرانسه که کارت ICT آن را دارد بگذراند. در مواردی که نیروی کار در یک دوره ۱۸۰ روزه برای کمتر از ۹۰ روز در شعبه دیگر مستقر می‌شود، نیاز به کارت ICT Mobility است.

شرایط لازم برای اخذ کارت ICT

برای برخی از کارکنان می‌توان کارت ICT برای انتقال داخلی به یک شرکت تابعه آلمانی صادر کرد. با این حال، آنها باید شرایط خاصی را برای این کار داشته باشند که این شرایط عبارتند از:

  • وابستگی به گروه شرکت‌ها
  • انتقال درون شرکتی بیش از 90 روز
  • صلاحیت حرفه‌‌ای
  • حداقل 6 ماه شاغل بودن
  • عدم دوره آزمایشی در قرارداد کاری
  • شهروند غیر اتحادیه اروپا
  • داشتن مدرک دانشگاهی برای نشان دادن مهارت‌ها
  • داشتن قرارداد کاربر معتبر بین 90 روز تا یک سال (در مورد کارآموز) و 90 روز و سه سال (برای متخصص / مدیر)

شخصی که قرار است منتقل شود باید به عنوان مدیر یا متخصص هم توسط کارفرما و هم شعبه در آلمان استخدام شود. مدیر در این زمینه شخصی است که در یک موقعیت کلیدی به کار گرفته می‌شود و عمدتاً یک شعبه، بخش یا زیرمجموعه یک شرکت را مدیریت می‌کند. متخصص در مفهوم قانون اقامت فردی است که دارای دانش تخصصی ضروری در زمینه فعالیت شرکتی است که قرار خواهد بود در آن استخدام شود.

ضمناً نیروی کار مورد انتقال باید حداقل شش ماه قبل از انتقال نیروی کار بدون وقفه گروه شرکت‌ها بوده باشد. خود انتقال باید برای بیش از 90 روز برنامه ریزی شود. یک قرارداد کار معتبر نیز باید برای این مدت در دسترس باشد، در صورت لزوم، نامه اعزام به خدمت ضروری خواهد بود. علاوه بر این، یک صلاحیت حرفه‌ای نیز باید اثبات شود که مربوط به کار در آلمان است.

تایید آژانس کار فدرال مورد نیاز است. این تایید را از اداره ثبت اتباع خارجی یا از نمایندگی آلمان در خارج از کشور دریافت خواهد شد. در صورت احراز این شرایط، کارت ICT می‌تواند برای مدت انتقال درون شرکتی، اما حداکثر برای سه سال صادر شود. همچنین لازم به ذکر است که حداقل باید شش ماه از آخرین اقامت به عنوان بخشی از انتقال درون شرکتی و اقامت جدید مورد نظر گذشته باشد.

اگر برنامه ریزی شده است که در طول انتقال درون شرکتی، فعالیتی در چندین کشور عضو اتحادیه اروپا انجام شود، کارت ICT لازم نیست برای هر ایالت به صورت جداگانه درخواست شود، بلکه فقط برای ایالتی که طولانی‌ترین اقامت در آن برنامه ریزی شده است. احتمالات مختلفی برای اقامت در سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا وجود دارند. می‌توان در چارچوب تحرک کوتاه‌ مدت برای کارکنان منتقل ‌شده، اطلاعیه‌ای به اداره فدرال مهاجرت و پناهندگان (BAMF) ارسال کرد یا برای کارت ICT Mobility درخواست داد.

کارت ICT برای کارآموزان

برای کارآموزان یک کشور ثالث غیر اتحادیه اروپا نیز می‌توان کارت ICT صادر کرد. برای انجام این کار، آنها باید مدرک دانشگاهی داشته باشند و بیش از 90 روز به عنوان کارآموز در شرکت تابعه آلمان کار کنند. کارآموزی که توسط دستورالعمل ICT تعریف شده است، فارغ التحصیل دانشگاهی است که یک برنامه توسعه جوانان متخصص را طی می‌کند تا واجد شرایط فعالیت‌های بعدی در داخل شرکت یا گروه شرکت‌ها باشد. در صورت وجود این شرایط، کارت ICT ممکن است برای مدت انتقال صادر شود (حداکثر یک سال).

کارت ICT برای کارآموزان

 آشنایی با نحوه درخواست برای اخذ کارت ICT آلمان

کارت ICT باید زمانی اعمال شود که شرکت بخواهد نیروهای کار غیر اتحادیه اروپا را از شعب خارج از اتحادیه اروپا به داخل اتحادیه اروپا بفرستد. با این حال، این معیار باید در مواردی استفاده شود که ارسال بیش از 90 روز باشد. اعتبار کارت ICT بستگی به سطح متقاضی دارد (مانند مدیران و متخصصان). این کارت بین 90 روز تا سه سال اعمال می‌شود، در حالی که برای کارآموزان بین 90 روز تا یک سال است. مزیت ICT Card این است که سهولت حرکت را برای افراد متخصص افزایش می‌دهد.

در مقایسه با شرایط پیچیده‌تر برای سایر فرم‌های ویزا، کارت ICT بسیار ساده‌تر است. همچنین به نیروهای کار اجازه می‌دهد تا در سراسر مرزهای اروپا کار کنند. در درخواست برای ICT Card، فرد باید شرایط لازم را بداند. اگرچه ممکن است درخواست قبل از این مهلت بررسی شود، اما باید 90 روز قبل برای دریافت کارت خود اقدام کنید. درخواست‌ها در صورتی که شرایط ذکر شده را برآورده نکنند رد می‌شوند. علاوه بر این، نیرو کار باید شرایط کاری و حقوقی که برای نیروهای کار ماهر آلمانی اعمال می‌شود نیز داشته باشد.

کارت ICT برای مدیران و متخصصان سه سال اعتبار دارد، در حالی که برای کارآموزان فقط یک سال اعتبار دارد. استفاده از کارت ICT دوم پس از انقضای نسخه اصلی امکان پذیر است. روند درخواست این کارت به شرح زیر است:

  • ممکن است فرآیند ارائه درخواست از طریق اینترنت انجام شود. دریابید که آیا دفتر مهاجرت شما درخواست الکترونیکی را ارائه می‌دهد یا خیر.
  • اگر درخواست به صورت حضوری امکان پذیر است، با اداره ثبت نام اتباع خارجی وقت بگیرید. در طول قرار ملاقات باید مدارک خود را ارائه دهید تا بررسی شوند. اثر انگشت شما برای کارت ICT گرفته خواهد شد.
  • در صورت درخواست الکترونیکی، اداره ثبت نام اتباع خارجی پس از دریافت درخواست آنلاین شما با شما تماس می‌گیرد تا در صورت لزوم از اداره ثبت اتباع خارجی وقت بگیرید. در طول قرار ملاقات باید مدارک خود را ارائه دهید تا بررسی شوند. اثر انگشت شما برای کارت ICT گرفته خواهد شد.
  • اگر با درخواست شما موافقت شد، اداره ثبت اتباع خارجی ترتیبات لازم برای ارائه کارت ICT را می‌دهد. پس از حدود شش تا هشت هفته، می‌توانید کارت ICT را از شخصاً اداره مهاجرت دریافت کنید.

 نکته: شما می‌توانید درخواست را از طریق سرور به اداره فدرال مهاجرت و پناهندگان ارسال کنید. پس از آن مرجع صالح مهاجرت در مورد درخواست شما تصمیم می‌گیرد.

درخواست برای اخذ کارت ICT آلمان

چه نوع ویزایی برای اخذ کارت ICT لازم است؟

برای اخذ کارت ICT نیاز به ویزا ویزای ملی نوع D است. این ویزا برای اقامت طولانی مدت بیش از سه ماه صادر خواهد شد. ویزای نوع D برای کاربردهای زیر استفاده می‌شود:

  • ویزای دانشجویی آلمان
  • ویزای آلمان برای دوره‌های فنی حرفه‌ای
  • ویزای آلمان برای جستجوی کار
  • ویزای آلمان برای جستجوی دوره‌های فنی حرفه‌ای
  • ویزا آلمان برای تایید مدارک کاری خارجی
  • کارت آبی اتحادیه اروپا یا بلوکارت آلمان
  • ویزای آلمان برای تحقیق

هزینه‌های لازم برای استفاده از کارت ICT آلمان

هزینه ویزا برابر با 75 یورو است. همچنین هزینه اخذ کارت ICT بین 70 تا 113 یورو خواهد بود. اگر هم درخواست شما رد شود، هزینه 75 یورو قابل استرداد نیست.

هزینه‌های لازم برای استفاده از کارت ICT آلمان

اقامت دائم آلمان با کارت ICT

کارت ICT یک اقامت موقت به شما می‌دهد و اگر قصد دارید برای اقامت دائم درخواست دهید باید مراحل قانونی را طی کنید. امکان تبدیل کارت ICT به اقامت دائم وجود ندارد. مجوز اقامت ICT یک مجوز محدود زمانی است و برای سال‌های مورد نیاز برای دریافت وضعیت اقامت دائم محاسبه نمی‌شود. برای اقامت دائم آلمان باید از طریق راه‌های مهاجرتی مانند انواع ویزای کار اقدام کنید.

کلام آخر

کارت ICT (انتقال درون شرکتی) یک مجوز اقامت موقت برای مدیران، متخصصان یا کارآموزان شاغل در شرکت‌های مستقر در خارج از اتحادیه اروپاست تا این نیروهای کار بتوانند به شرکت‌های تابعه در اتحادیه اروپا منتقل شوند. این انتقال ممکن است فقط تا سه سال و برای کارآموزان فقط یک سال طول بکشد. شما می‌توانید برای کارت ICT جدید تنها پس از پایان انتقال قبلی خود برای حداقل شش ماه درخواست دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر با تیم مشاوران ما در موسسه مهاجرتی مونارک تماس بگیرید.

تیم تولید محتوا
منتشر شده توسط تیم تولید محتوا