بررسی حقوق پرستاران در آلمان و عوامل موثر بر آن

بررسی حقوق پرستاران در آلمان و عوامل موثر بر آن

لازمه برنامه‌ریزی برای یک مهاجرت موفق، آگاهی از میزان درآمد احتمالی در کشور مقصد است. تمام افرادی که قصد مهاجرت دارند، باید نسبت به میزان درآمد در کشور مورد نظر خود، اطلاعات کاملی کسب کنند. از این رو، مقایسه حقوق دریافتی با هزینه‌های احتمالی ماهانه، می‌تواند در انتخاب درست مقصد مهاجرتی و شغل مورد نظر شما، موثر واقع شود. یکی از پرتکرارترین سوالات متقاضیان مهاجرت از مشاورین ما، میزان حقوق و درآمد ماهانه در موقعیت‌های شغلی مختلف است. در این مقاله می‌خواهیم به صورت جامع‌تری به حقوق پرستاران در آلمان بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

کشور آلمان در حال جذب نیروهای کادر درمان، به ویژه پرستاران است تا موقعیت‌های شغلی خالی در بیمارستان‌ها را جبران کند. اگرچه بالا بودن میزان حقوق پرستاران در آلمان، تنها دلیل آن‌ها برای مهاجرت به این کشور نیست، اما چون این عامل تاثیر بسیار زیادی بر رضایت شغلی دارد، می‌تواند بر تصمیم‌گیری پرستاران برای انتخاب آلمان به عنوان مقصد مهاجرتی خود، تاثیر بسیاری بگذارد. بر همین اساس ما در ادامه این مقاله، نگاهی بر میزان دستمزد و حقوق پرستاران در آلمان و همچنین عوامل موثر بر افزایش حقوق پرستاران در آلمان خواهیم داشت. البته در یک مقاله جداگانه به همه چیز در مورد شغل پرستاری در آلمان پرداخته ایم که میتوانید آن را مطالعه کنید.  

حقوق پرستاران در آلمان

قبل از این‌که به میزان حقوق پرستاران در آلمان بپردازیم، لازم است بدانید که همه مشاغل در آلمان از نظر نحوه دریافت حقوق، به دو دسته مشاغل با حقوق ثابت و مشاغل با حقوق ساعتی تقسیم می‌شوند. همانطور که از نامشان پیداست، در دسته اول، شاغلان فارغ از ساعات کار خود، مبلغ ثابتی را در ماه به عنوان حقوق کسب می‌کنند و در دسته دوم، افراد بر اساس ساعاتی که مشغول به کار هستند، دستمزد می‌گیرند. حقوق پرستاران در آلمان به طور متوسط 17 یورو به ازای هر ساعت کاری تعریف شده و ساعات کاری در این کشور، 8 ساعت در روز و 5 روز در هفته است. البته پارامترهای زیادی در تعیین میزان دستمزد پرستاران در آلمان موثر است که در ادامه مقاله به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

به طور کلی می‌توان گفت که حقوق پرستاران در آلمان، سالانه حدود 34800 یورو خواهد بود. محدوده حقوق دریافتی پرستاران در این کشور، در کمترین حالت 16000 یورو و در بیشترین حالت ممکن، حدود 55400 یورو برآورد شده است. از میان پرستارانی که در کشور آلمان مشغول به کار هستند، حدود 25 درصد از آن‌ها حقوقی کمتر از 24100 یورو و همچنین 75 درصد از آن‌ها حقوقی کمتر از 50200 یورو در طول یک‌سال دریافت می‌کنند. 

عکس از افزایش حقوق پرستاران در آلمان

عوامل تاثیرگذار بر حقوق پرستاران در آلمان 

پارامترهای زیادی وجود دارد که بر میزان حقوق پرستاران در آلمان موثر است. بررسی این پارامترها برای افرادی که قصد دارند به این کشور مهاجرت کنند، از ضریب اهمیت بالایی برخوردار است. مهمترین عوامل تاثیرگذار بر میزان درآمد پرستاران در آلمان عبارت‌اند از:

1. منطقه محل سکونت

منطقه‌ای که شما برای کار یا زندگی در کشور آلمان انتخاب می‌کنید، تاثیر کاملا مستقیمی بر میزان درآمد و حتی میزان مخارجی که در این کشور دارید، خواهد گذاشت. از این رو می‌توان گفت که میزان حقوق پرستاران در آلمان، در شهرهای مختلف و در مناطق مختلف مربوط به هر شهر، با یکدیگر متفاوت خواهد بود.

2. میزان سابقه کاری

یکی از عوامل مهم در تعیین حقوق پرستاران در آلمان، میزان سابقه کار است. چه بسا که این عامل بر طول دوره‌ای که پرستاران پس از ورود به این کشور می‌گذرانند نیز تاثیر خواهد گذاشت. در واقع هرچه میزان سابقه فعالیت پرستار بیشتر و در کار خود حرفه‌ای‌تر باشد، حقوق بیشتری دریافت خواهد کرد.

3. زمان و روزهای کاری

یکی دیگر از عوامل تعیین کننده میزان حقوق پرستاران در آلمان، زمان و روزهایی است که آن‌‌ها در بیمارستان‌ها مشغول به کار هستند. به طور مثال حقوق دریافتی بابت شیفت شب، بیشتر از دستمزد ساعات معمولی و شیفت روزانه است.

4. تحصیلات

در کشوری که نظام پزشکی و بهداشتی آن، اهمیت زیادی دارد، طبیعی است به پرستارانی که از سطح تحصیلات بالاتری برخوردار هستند، حقوق بیشتری اختصاص داده شود. به عبارت دیگر، حقوق پرستاران در آلمان به سطح تحصیلات وابسته است، به طوری که حقوق پرستاران دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد، بیشتر از پرستاران دارای مدرک کارشناسی است. میانگین درآمد پرستاران با مدرک کارشناسی، در این کشور حدود 1760 یورو در ماه و پرستاران دارای مدرک کارشناسی ارشد حدود 3400 یورو در ماه (یعنی حدود 93% افزایش) خواهد بود.

5. جنسیت

از دیگر عواملی که بر میزان حقوق پرستاران در آلمان تاثیر می‌گذارد، جنسیت است و در واقع پرستاری یکی از مشاغل آلمان به شمار می‌رود که جنسیت در میزان حقوق دریافتی آن، تاثیر دارد. به بیانی دیگر، در آلمان پرستاران زن حقوق بیشتری نسبت به پرستاران مرد دریافت می‌کنند. میانگین حقوق دریافتی پرستاران مرد حدود 2820 یورو و پرستاران زن حدود 2990 یورو در ماه برآورد شده است.

6. تخصص

دانش و مهارت بیشتر یا به عبارتی تخصص در زمینه خاص، می‌تواند منجر به افزایش حقوق پرستاران در آلمان شود. پرستارانی که برای ارتقای دانش خود، دوره‌های آموزشی را پشت سر می‌گذارند و مدارک مربوطه را دریافت می‌کنند، می‌توانند انتظار افزایش حقوق داشته باشند.

7. مالیات

حقوق و دستمزدی که برای پرستاران اعلام می‌شود، مبلغ درآمد ناخالص یعنی درآمد خالص به همراه مالیات و سایر هزینه‌های مشارکت اجتماعی است. بنابراین حقوق پرستاران در آلمان به شدت به مالیاتی که باید بپردازند بستگی دارد و نرخ مالیات نیز برای هر فرد، با دیگری متفاوت و به شرایط زندگی آن‌ها وابسته است.

8. مراکز یا کلینیک محل اشتغال

نکته دیگری که در خصوص حقوق پرستاران در آلمان باید مد نظر قرار دهید، ارتباط مستقیم میان سطح دستمزد با مرکز یا کلینیکی است که پرستاران در آن کار می‌کنند. حقوق پرستاران در آلمان در مراکز دولتی و خصوصی با یکدیگر متفاوت است و حقوق پرداختی مراکز دولتی بیشتر و حدود 33 هزار یورو در سال بیان شده که این حقوق با افزایش مهارت و سابقه، بیشتر خواهد شد. اما به طور کلی سطح حقوق پرستاران در آلمان، بر اساس یک توافق جمعی مشخص می‌گردد. 

روند افزایش سالانه حقوق پرستاران در آلمان 

یکی از مهمترین دغدغه‌هایی که پرستاران هنگام مهاجرت دارند، روند رشد حقوق در دیگر کشورها، به ویژه مقصد مهاجرتی آن‌ها است. همانطور که گفته شد، عوامل متعددی در رشد و افزایش حقوق پرستاران در آلمان تاثیر دارد که برخی از این عوامل به پرستاران و ویژگی‌های مربوط به آنان مربوط است و در برخی دیگر از آن‌ها، پرستاران هیچ نقشی ندارند. یکی از این عوامل، افزایش حقوق سالانه ملی است که توسط دولت آلمان برای تمام نیروها در تمامی مشاغل در نظر گرفته شده است. اگرچه نام آن افزایش حقوق سالانه ملی است، اما هر 16 ماه یک‌بار رخ می‌دهد و طی آن همه مشاغل حدود 8 درصد از کل حقوقشان، افزایش دستمزد خواهند داشت. این افزایش حقوق سالانه برای پرستاران کمی متفاوت است. در واقع افزایش حقوق پرستاران در آلمان، هر 18 ماه یک بار اتفاق می‌افتد و حدود 9 درصد از درآمد کل پرستاران را شامل می‌شود.

حقوق پرستاران در آلمان در شهرهای مختلف

رتبه‌بندی شهرها از نظر حقوق پرستاران در آلمان

یکی از پرتکرارترین سوالاتی که متقاضیان مهاجرت به آلمان از مجموعه ما می‌پرسند، این است که پرستاران در کدام شهرهای آلمان حقوق بیشتری دریافت می‌کنند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم تفاوت دستمزد پرستاران در شهرهای مختلف آلمان، جزئی به نظر می‌رسد. با وجود این تفاوت جزئی، حقوق پرستاران در آلمان در برخی از شهرها از جمله هامبورگ، کلن و برلین نسبت به سایر شهرها، بیشتر است. در جدول زیر می‌توانید حقوق پرستاران در آلمان را بر اساس شهرهای مختلف و به ترتیب ببینید:

 

میزان ماهانه حقوق پرستاران در آلمان، بر اساس شهرهای مختلف

1

هامبورگ (Hamburg)

3250 یورو

2

کلن (Koln)

3230 یورو

3

برلین (Berlin)

3100 یورو

4

مونیخ (Munchen)

3080 یورو

5

فرانکفورت (Frankfurt)

3060 یورو

6

برمن (Berman)

2900 یورو

7

دوسلدورف (Dusseldorf)

2890 یورو

8

اسن (Essen)

2870 یورو

9

دورتموند (Dortmund)

2860 یورو

10

اشتوتگارت(Stuttgart)

2840 یورو

حقوق پرستاران در آلمان بر اساس سابقه و تحصیلات

حقوق پرستاران در آلمان، در بخش‌های خصوصی و دولتی

اگر شما جزء آن دسته از پرستارانی هستید که قصد مهاجرت به آلمان را دارید، لازم است بدانید که حقوق پرستاران در آلمان در بخش‌های خصوصی و مراکز دولتی با یکدیگر متفاوت است. بخش‌های خصوصی مانند بیمارستان‌های خصوصی، مراکز درمانی خصوصی، پرستاری سالمندان و ... است که در گروه مشاغل غیردولتی برای پرستاران در آلمان قرار می‌گیرند. حقوق پرستاران در آلمان و در بخش‌های خصوصی، به طور متوسط 3720 یورو در ماه برآورد شده است.

نکته حائز اهمیتی که در خصوص مراکز دولتی و غیردولتی وجود دارد، این است که متوسط درآمد پرستاران در مراکز دولتی نسبت به بخش‌های خصوصی بیشتر است. حقوق پرستار در آلمان در یک بیمارستان یا درمانگاه دولتی، حدود 3900 یورو در ماه عنوان شده که این مبلغ بیشتر از حقوق پرستاران در آلمان که در بخش‌های خصوصی فعالیت می‌کنند، است.

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، یکی از پارامترهایی که بر میزان درآمد پرستاران در آلمان تاثیر مستقیمی دارد، سابقه کار متقاضیان است. هرچه میزان سابقه کاری یک پرستار بیشتر باشد، میزان حقوقی که دریافت می‌کند نیز بیشتر خواهد بود. حقوق پرستاران در آلمان، در بدو ورود آن‌ها به بازار کار، کمترین میزان ممکن خواهد بود و هر چه سابقه کاری آن‌ها بیشتر شود، حقوقشان نیز افزایش خواهد یافت. همچنین در مورد پرستارانی که هیچ‌گونه سابقه کاری مرتبطی نداشته‌اند و یا به هر دلیلی سوابق کاری آن‌ها در فرآیند تایید و معادل‌سازی کشور آلمان اعمال نشده است، به عنوان پرستار با ۱ سال سابقه در آلمان، شروع به کار خواهند کرد.

علاوه بر تاثیر مستقیم سابقه کار بر میزان حقوق پرستاران در آلمان، مواردی مانند موقعیت شغلی نیز بر میزان حقوق موثر است. موقعیت شغلی پرستاران دارای سابقه کار بیشتر، به درجات بالاتر ارتقا می‌یابد و این امر می‌تواند به طور مستقیم بر میزان دستمزد پرستاران در آلمان تاثیر بگذارد.

در ادامه جدولی قرار داده‌ایم که مطابق با آن، می‌توانید تفاوت حقوق پرستاران در آلمان را نسبت به میزان تجربه کاری آن‌ها بسنجید.

 

میزان ماهانه حقوق پرستاران در آلمان بر اساس سابقه کاری

1

0 تا 2 سال

1520 یورو

2

2 تا 5 سال

2020 یورو

3

5 تا 10 سال

2990 یورو

4

10 تا 15 سال

3650 یورو

5

15 تا 20 سال

3980 یورو

6

بالای 20 سال

4300 یورو

 

یکی دیگر از مواردی که بر حقوق پرستاران در آلمان تأثیر می‌گذارد، سطح تحصیلات متقاضیان است. همانطور که می‌دانید افراد می‌توانند در مقاطع مختلف دانشگاهی در آلمان، در رشته پرستاری تحصیل کنند. نکته حائز اهمیتی که در این زمینه وجود دارد این است که امکان شرکت در دوره‌های آوسبیلدونگ پرستاری در آلمان برای افرادی متقاضی وجود دارد. در دوره لیسانس پرستاری، متقاضیان بیشتر موارد عمومی را آموزش می‌بینند. اما اگر مایل باشند، می‌توانند در مقاطع بالاتر به تحصیل موارد تخصصی پرستاری بپردازند. طبیعی خواهد بود که با افزایش میزان تحصیلات، حقوق پرستاران در آلمان نیز افزایش پیدا کند. البته باید توجه داشته باشید که حقوق پرستاران در آلمان، تنها به صرف داشتن مدرک دانشگاهی افزایش نمی‌یابد و زمانی به سطح درآمد بالاتر می‌رسید که در آن زمینه مهارت لازم را کسب کرده باشید.

حقوق پرستاران در آلمان و پاداش‌های کاری

راهکارهای افزایش حقوق پرستاران در آلمان

حالا که با عوامل تاثیرگذار بر حقوق پرستاران در آلمان آشنا شده‌ایم، پیدا کردن راهکارهای افزایش حقوق پرستاران در آلمان، کار دشواری نخواهد بود. ادامه تحصیل تا مقطع کارشناسی ارشد و یا گذراندن دوره‌های تخصصی در زمینه‌های مختلف مانند بیهوشی و مراقبت‌های ویژه، انکولوژی، توانبخشی، خدمات آندوسکوپی، بالینی سالمندان، بهداشت، نفرولوژی، مراقبت‌های روانپزشکی، مراقبت‌های تخصصی در منزل و … یکی از بهترین راهکارهای افزایش حقوق پرستاران در آلمان به شمار می‌رود. پرستارانی که به دریافت حقوق بیشتر اهمیت می‌دهند، می‌توانند در بیمارستان‌های دولتی مشغول به فعالیت شوند و یا بیمارستان‌ها، مراکز و کلینیک‌هایی را که در شهرها و مناطق گران‌قیمت آلمان واقع هستند و یا سطح حقوق پرداختی آن‌ها بالا است، انتخاب نمایند. از دیگر راهکارهایی که می‌تواند به افزایش حقوق پرستاران در آلمان کمک کند، افزایش شیفت‌های کاری و همچنین انتخاب شیفت شب به جای روز است. البته در نظر داشته باشید که برای انتخاب شیفت‌های کاری، محدودیت‌هایی نیز وجود دارد که قوانین آن برای هر بیمارستان و مراکز درمانی متفاوت است.

به طور کلی اگر قصد افزایش حقوق خود را دارید، سعی کنید بر ادامه تحصیل و گذراندن دوره‌های آموزشی تخصصی تمرکز کنید تا بتوانید ضمن افزایش سابقه کاری، مهارت‌ها و دانش خود را نیز ارتقا ببخشید. همچنین در صورت فعالیت در مراکز درمانی این کشور، از قوانین آن مجموعه در خصوص شرایط افزایش حقوق مطلع شوید. چرا که افزایش حقوق پرستاران در آلمان، به دلیل توجه ویژه این کشور به حوزه بهداشت و درمان، امری بدیهی و وقوع آن آسان خواهد بود.

 

مزایا و پاداش‌های پرستاران در آلمان

همانطور که اشاره کردیم و می‌دانید، دولت آلمان توجه ویژه‌ای به کارمندان خود و میزان رضایت شغلی آن‌ها دارد و همواره سعی می‌کند سطح مطلوبیت مشاغل را بالا نگه دارد. به همین دلیل است که بسیاری از افراد در سراسر جهان، این کشور را به عنوان مقصد مهاجرتی خود انتخاب می‌کنند تا بتوانند از مزایای اشتغال در این کشور بهره‌مند شوند. در واقع علاوه بر سطح مطلوب حقوق پرستاران در آلمان، مزایا و پاداش‌هایی نیز برای آن‌ها نظر گرفته شده تا شرایط کادر درمان و مهاجرت آن‌ها به این کشور، به سطح مطلوب‌تری برسد.

از آن‌جایی که کار کردن در شیفت شب دشوار‌تر است، کارفرمایان موظفند حقوق بیشتری برای آن در نظر بگیرند. در واقع دستمزدی که یک پرستار شیفت شب نسبت به شیفت روز دریافت می‌نماید، به ازای هر ساعت 25 تا 30 درصد بیشتر خواهد بود و این مبلغ اضافه، معاف از مالیات خواهد بود.

همچنین به ازای کار در روز یکشنبه که تعطیلی رسمی به شمار می‌رود، پرستاران 50 درصد درآمد بیشتر و معاف از مالیات خواهند داشت. دستمزد کار در ایام تعطیل رسمی نیز، 150 درصد روزهای عادی است که 40 درصد آن برای شیفت شب معاف از مالیات خواهد بود. به طور کلی، یک نیروی پرستار می‌تواند با کار در ساعت‌های غیر کاری تا 190 درصد بیشتر از دستمزد عادی خود را دریافت نماید.

علاوه بر میزان حقوق پرستاران در آلمان، از دیگر سوالات رایج و پرتکرار متقاضیان مهاجرت کاری به آلمان این است که: هزینه مهاجرت پرستاران به آلمان چقدر است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که صفر تا صد فرایند مهاجرت به آلمان با کمک موسسه مونارک به صورت رایگان انجام خواهد شد. تنها کافی است از طریق شماره تماس درج شده در سایت، با کارشناسان ما ارتباط برقرار نمایید.

 

بنابر آنچه در این مقاله گفته شد، حقوق پرستاران در آلمان به عوامل و فاکتورهای متعددی بستگی دارد. عمده این عوامل مربوط به پرستاران و ویژگی‌های مربوط به آن‌ها است که عبارت‌اند از: تحصیلات، تجربه کاری، جنسیت، شیفت‌هایی که پرستاران انتخاب می‌کنند و …. بسیاری از پرستارانی که قصد مهاجرت به کشورهای اروپایی به ویژه آلمان را دارند، به میزان دستمزد دریافتی اهمیت زیادی می‌دهند. به همین دلیل لازم است قبل از انتخاب مقصد مهاجرتی خود، شرایط را به طور کامل بسنجید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید. اطلاع از عوامل موثر بر افزایش حقوق پرستاران در آلمان، می‌تواند به شما در برنامه‌ریزی‌ها و سطح انتظارات شما پس از مهاجرت کمک کند تا بتوانید با انگیزه و تمرکز بیشتر بر ارتقای مهارت‌ها و دانش خود، بیفزایید.>>

تیم تولید محتوا
منتشر شده توسط تیم تولید محتوا