بررسی آزمون زبان آلمانی گوته

بررسی آزمون زبان آلمانی گوته

آشنایی با زبان هر کشوری مقدمه مهاجرت و مسافرت به آن کشور است. امروزه مهمترین دلیل افراد برای رفتن به کشور دیگر مهاجرت، ادامه تحصیل و یا اشتغال است. همچنین اولین شرط ورود به دانشگاه‌های معتبر در کشور‌های مطرح جهان، داشتن مدرک زبان رایج کشورشان است. برای یادگیری زبان‌های مختلف افراد مراحل مختلفی را طی کرده و سرانجام توسط آزمون‌ها گوناگون سطح توانایی و مهارت آن‌ها سنجیده می‌شود. ما در این مطلب قصد داریم در مورد یکی از زبان‌های مهم دنیا یعنی آلمانی و آزمون مربوط به تسلط بر این زبان با شما صحبت کنیم. از مهمترین آزمون‌های رایج برای ارائه مدرک زبان آلمانی، آزمون گوته است. در ادامه، مطلب مهمی را در مورد این آزمون، نحوه برگزاری آن، هزینه آزمون و غیره در اختیار شما قرار خواهیم داد. چنانچه قصد یادگیری و کسب مدرک زبان آلمانی را دارید، بهتر است با آزمون زبان آلمانی گوته به طور کامل آشنا شوید. پس تا پایان ما را همراهی کنید.

آزمون گوته چیست؟

جالب است بدانید گوته نام یکی از شاعران محبوب و مشهور در کشور آلمان است. آزمون زبان آلمانی گوته آزمونی بین‌المللی است که هدف از اجرای آن ترویج زبان آلمانی در اکثریت کشور‌های جهان است. همانطور که می‌دانید زبان آلمانی علاوه بر کشور آلمان، زبان رسمی کشور‌های دیگری مانند اتریش، لیختن اشتاین، سوئیس و غیره است. بنابراین برای مهاجرت و یا حتی سفر‌های تفریحی دانستن این زبان الزامی است.

این آزمون توسط مؤسسه گوته آلمان برگزار می‌شود. برای تعریف بهتر آزمون زبان آلمانی گوته می‌توان آن را به آزمون‌های تافل و آیلتس تشبیه کرد. این آزمون به صورت کاملاً حرفه‌ای و تخصصی می‌تواند مهارت افراد را در زمینه‌های مختلف زبان آلمانی مورد بررسی قرار داده و میزان توانایی آن‌ها را بسنجد. این آزمون می‌تواند سطح دانش زبان آلمانی داوطلبان و همچنین نقاط قوت و ضعف آن‌ها را بسنجد.

با استفاده از آزمون زبان آلمانی گوته و نمره کسب شده در آن می‌توان نیاز‌های آموزشی داوطلبان در مهارت‌های مختلف زبانی را شناسایی کرده و در آن زمینه به تقویت آن‌ها پرداخت. افرادی که بتوانند مدرک آزمون گوته را کسب کنند، نسبت به افراد عادی برای ثبت نام در دانشگاه‌های معتبر آلمان و غیره اولویت خواهند داشت.

اهمیت آزمون گوته برای ویزای آلمان

برای مهاجرت و ادامه زندگی در آلمان و سایر کشور‌هایی که به زبان آلمانی صحبت می‌کنند، باید ویزای آن کشور را تهیه کرد. برای دریافت ویزا نیز ارائه مدرک زبان آلمانی ضروری و الزامی خواهد بود. برای داشتن این مدرک نیز افراد بعد از طی کردن دوره‌های مختلف آموزشی می‌توانند در آزمون‌های مختلفی از قبیل آزمون Telc و آزمون Test Daf و غیره شرکت کنند. که در این میان آزمون زبان آلمانی گوته از اعتبار و ارزش علمی بالاتری برخوردار است.

اهمیت آزمون گوته برای ویزای آلمان

سطح و الزامات آزمون گوته

مانند همه آزمون‌ها، آزمون زبان گوته نیز دارای سطوح مختلفی است. هر کدام از این سطوح نشان دهنده میزان توانایی و مهارت افراد در بخش‌های مختلف زبان آلمانی هستند. در ادامه به معرفی سطوح مختلف آزمون زبان آلمانی گوته و میزان توانایی مورد نظر در آن مرحله خواهیم پرداخت:

• سطح A۱: در این سطح فرد با کلمات مهم و کاربردی در این زبان آشنا شده و عبارت ساده و محاوره‌ای را یاد گرفته است. این سطح از آزمون زبان آلمانی گوته بسیار ابتدایی بوده و فرد بعد از پایان این سطح در برقراری ارتباط با دیگران و مکالمات روزمره مشکلی نخواهد داشت.

• سطح A۲: در سطح A۲ فرد به درک اولیه از زبان آلمانی رسیده و می‌تواند از جملاتی ساده برای گفتگو‌های روزانه و یا کمی رسمی خود استفاده کند. معمولاً این سطح از آزمون زبان آلمانی گوته برای نوجوانان و بزرگسالان اجرا می‌شود. افرادی که مدرک سطح A۲ آزمون گوته را دارند، یعنی توانایی لازم برای درک مفاهیم پایه و ابتدایی زبان آلمانی را فرا گرفته‌اند.

• سطح B۱: این سطح از آزمون زبان آلمانی گوته مربوط به کسانی است که درک بیشتری نسبت به این زبان پیدا کرده‌اند و می‌توانند به صورت پیوسته در مورد موضوعات مختلف به زبان آلمانی صحبت کنند. دوره متوسطه زبان آلمانی با این سطح آغاز می‌شود. افرادی که این سطح را گذرانده‌اند قادر به صحبت کردن در مورد اتفاقات گذشته و یا حتی برنامه‌ها و اهداف خود در آینده خواهند بود.

• سطح B۲: این سطح آخرین سطح از دوره متوسه آزمون زبان آلمانی گوته است. در این سطح نیز فرد می‌تواند به صورت روان و صریح به زبان آلمانی صحبت کرده و درک درستی از جملات سخت‌تر خواهد داشت. همچنین فرد می‌تواند در مورد مسائل تخصصی‌تر هم اظهار نظر کرده و در بحث‌های گروهی شرکت کند. علاوه بر صحبت کردن، با قوانین گرامری این زبان نیز به طور کامل آشنا خواهد شد.

• سطح C۱: سطح C سطح اول پیشرفته آزمون زبان آلمانی گوته می‌باشد. افرادی که در این سطح قرار می‌گیرند می‌توانند بدون تامل و فکر کردن به صورت روان به زبان آلمانی صحبت کنند. علاوه بر صحبت کردن افراد در این سطح قادر به نوشتن مطالب به زبان آلمانی با رعایت ساختار‌های پیچیده و دشوار گرامری خواهند بود.

• سطح C۲: ششمین سطح از آزمون زبان آلمانی گوته، سطح C۲ است. در سطح C۲ فرد به تسلط کامل بر زبان آلمانی رسیده و هیچگونه مشکلی در زمینه مکالمه و درک معنی کلمات نخواهد داشت. افرادی که مدرک آزمون زبان گوته در این سطح را کسب می‌کنند، همانند افراد آلمانی زبان می‌توانند به راحتی صحبت کرده و همچنین مطالب دشوار و تخصصی را به راحتی خواهند نوشت.

نکاتی برای آمادگی آزمون گوته

یادگیری زبان آلمانی برای شرکت و قبولی در آزمون بسیار متفاوت از یادگیری معمولی این زبان است. افرادی که قصد شرکت در این آزمون را دارند، باید تکنیک‌های مخصوص به آزمون را یاد بگیرند. در کنار این مهارت باید توانایی مدیریت زمان را یاد گرفته و بتوانند در عین سرعت، دقت زیادی در پاسخ دادن به سؤالات آزمون زبان گوته داشته باشند.

برای موفقیت بیشتر باید آمادگی لازم برای این آزمون را کسب کنید. برای آمادگی و تسلط کافی بر مهارت‌های این زبان نیز می‌توانید در آزمون‌های آزمایشی که توسط مؤسسات مختلف برگزار می‌شوند، شرکت کنید. کتاب‌ها و جزوه‌های بسیار زیادی هم برای یادگیری زبان آلمانی وجود دارند که با مطالعه و بررسی آن‌ها می‌توانید منابع جامع و کاملی را انتخاب کنید.

نکاتی برای آمادگی آزمون گوته

شرکت در آزمون گوته

برای شرکت در آزمون زبان آلمانی گوته ابتدا باید به دانشگاه مورد نظر خود مراجعه کرده تا از مدرک و سطح مورد قبول آن‌ها اطلاع پیدا کنید. برخی از دانشگاه‌ها در کشور آلمان و یا سایر کشور‌ها، مدرک آزمون زبان گوته در سطح خاصی را می‌پذیرند. بنابراین برای ورود به آن دانشگاه باید مدرک آزمون زبان آلمانی گوته را در همان سطح مورد نظر کسب کنید. برای کسب مدرک آزمون گوته در هر سطحی نیاز به تلاش مداوم خواهید داشت. می‌توانید به صورت فشرده در تایم کمی دوره‌های آموزشی را بگذرانید و تمامی منابع معرفی شده را مطالعه کنید.

ثبت نام در آزمون گوته

برای ثبت نام در آزمون زبان آلمانی گوته باید به سایت رسمی این آزمون مراجعه کنید. بعد از ورود به سایت باید کشور یا سنتر مورد نظر خود را انتخاب کنید. همچنین اکانت مخصوص به خود را نیز بسازید. در این مرحله هزینه آزمون با توجه به سطح انتخابی شما تعیین می‌شود.

افرادی که می‌توانند هزینه آزمون زبان آلمانی گوته را با واحد پولی یورو پرداخت کنند، بعد از مراجعه به سایت اطلاعات شخصی مورد نظر را وارد کرده و هزینه را با استفاده از مستر کارت یا ویزا کارت خود پرداخت می‌کنند. برای ثبت نام در این آزمون باید حتماً یک ماه قبل از تاریخ برگزاری آزمون اقدام به ثبت نام کرده باشید.

اما افرادی که نمی‌توانند هزینه مربوط را به صورت یورو پرداخت کنند، باید از طریق مؤسساتی که در این زمینه فعالیت دارند اقدام به ثبت نام نمایند. مؤسسات معتبر زیادی در این زمینه فعال هستند که به راحتی هزینه مورد نظر برای شرکت در آزمون زبان آلمانی گوته را پرداخت کرده و ثبت نام شما را نهایی و کامل خواهند کرد.

ثبت نام در آزمون گوته

ساختار سؤالات آزمون گوته

سؤالاتی که در آزمون زبان آلمانی گوته وجود دارند دارای ساختار بوده و بر اساس اصولی خاصی دسته‌بندی می‌شوند. ساختار سؤالات این آزمون به گونه‌ای است که می‌تواند چهار مهارت اصلی زبانی یعنی مهارت گفتاری، مهارت شنیداری، مهارت درک مطلب و مهارت نوشتاری افراد را بسنجد. به طور کلی ۷۵% نمره‌ای که در این آزمون کسب می‌کنید، مربوط به سؤالات کتبی و ۲۵% آن مربوط به سؤالات شفاهی در این آزمون خواهد بود.

مهارت‌های نوشتاری درک مطلب و شنیداری با استفاده از سؤالات کتبی در آزمون زبان گوته سنجیده خواهد شد. هر کدام از این بخش‌ها زمان‌بندی خاص خود را داشته و افراد باید بتوانند در مدت زمان معلوم به سؤالات پاسخ دهند. سؤالات نوشتاری خود به دو بخش مجزا و سؤالات مربوط به مهارت شنیداری و درک مطلب به سه بخش تقسیم می‌شوند.

 اما مهارت گفتاری با استفاده از سؤالات شفاهی مورد بررسی قرار می‌گیرد. سؤالات آزمون شفاهی در سه قسمت ارائه می‌شوند و به صورت مکالمات گروهی انجام خواهد شد. علاوه بر این‌ها ۷۵ امتیاز به آزمون کتبی و ۲۵ امتیاز به آزمون شفاهی تعلق خواهد گرفت. افراد برای قبولی در آزمون زبان آلمانی گوته باید بتوانند حداقل ۶۰ امتیاز را کسب کنند.

هزینه آزمون گوته

هزینه آزمون زبان آلمانی گوته با توجه به سطحی که در آن شرکت می‌کنید، متغیر خواهد بود. به عنوان نمونه هزینه سطحA1  آزمون گوته 105 یورو و هزینه سطح A2  این آزمون 125 یورو تعیین شده است. بنابراین در ابتدای ثبت نام باید عنوان کنید که متقاضی شرکت در کدام سطح از آزمون زبان گوته هستید. هزینه تعیین شده نیز به صورت بین‌المللی خواهد بود. به عبارت دیگر هزینه شرکت در آزمون زبان گوته برای افراد در کشور‌های مختلف یکسان است. این هزینه باید به واحد رسمی پول کشور آلمان یعنی یورو پرداخت شود.

بیشتر بدانید: بررسی جامع هزینه زندگی در آلمان

زمان برگزاری آزمون گوته

زمان برگزاری آزمون زبان آلمانی گوته در هر سال متفاوت بوده و با توجه به تعداد متقاضیان دفعات برگزاری این آزمون در طول سال ممکن است متغیر باشد. در برخی از کشور‌ها مانند ایران این آزمون به دفعات زیادی اجرا خواهد شد. این امر به دلیل وجود متقاضیان زیاد برای تحصیل و یا اقامت در آلمان است. زمان برگزاری این آزمون نیز در سایت رسمی آزمون گوته اعلام می‌شود.

جالب است بدانید که زمان برگزاری آزمون کتبی متفاوت از زمان برگزاری آزمون شفاهی است. در حالت استاندارد ابتدا آزمون کتبی اجرا می‌شود و بعد از دو هفته باید آزمون شفاهی انجام شود. اما در شرایط خاص ممکن است این دو آزمون در طول یک روز برگزار شوند.

مراکز برگزاری آزمون گوته

دانستن این نکته نیز ضروری است که آزمون زبان آلمانی گوته فقط در آموزشگاه رسمی زبان آلمانی گوته که در شهر تهران واقع شده، برگزار می شود. همچنین سفارت آلمان نظارت دقیقی بر مراحل مختلف اجرای این آزمون خواهد داشت. برای برگزاری آزمون گوته هیچ شعبه و مکان دیگری وجود ندارد. همه افرادی که می خواهند در این آزمون شرکت کنند باید به این مرکز مراجعه کنند.

مدرک زبان گوته

همانطور که گفتیم مدرک زبان آزمون آلمانی گوته از سایر مدارک یادگیری این زبان معتبر تر خواهد بود و ارزش علمی بالاتری دارد. افراد با اهداف مختلفی از قبیل تحصیل، اشتغال، مهاجرت، مسافرت و غیره می توانند در این آزمون شرکت کرده و مدرک خود را دریافت کنند. مزیت مهم این مدرک، ایجاد فرصت تحصیل رایگان در آلمان و سایر کشور های آلمانی زبان است. به همین دلیل است که این آزمون متقاضیان زیادی دارد. ایران پنجمین کشور از نظر میزان شرکت در این آزمون است.

نحوه نمره دهی در آزمون گوته زبان آلمانی

همانطور که گفته شد در آزمون زبان آلمانی گوته چهار مهارت اساسی زبانی به صورت مجزا سنجیده می شود. هر بخش دارای 100 امتیاز بوده که فرد با توجه به مهارت و توانایی خود نمره خاصی را کسب می کند. اما حداقل نمره قبولی در هر بخش 50 نمره است. بدیهی است که نمره بالاتر در هر بخش نشان دهنده تسلط بیشتر بر زبان آلمانی است.

بعد از قبولی در این آزمون، مدرک زبان آلمانی آزمون گوته به فرد اعطا خواهد شد. در مقابل نمره عددی که به فرد داده می شود، هر بخش از آزمون دارای نمره کیفی نیز هست. هر امتیاز دارای نمره کیفی مختص به خود خواهد بود. به این صورت که نمره 0 تا 59 مردود محسوب می شود. نمره 60 تا 69 نمره کیفی کافی را کسب می کند. همچنین امتیاز 70 تا 79 راضی کننده بوده و نمره 80 تا 89 خوب تلقی می شود.

 به نمره 90 تا 100 همانطور که مشخص است نمره کیفی خیلی خوب داده خواهد شد. افرادی که امتیاز لازم را در هر بخش کسب کنند، به راحتی مدرک مورد نظر خود را دریافت خواهند کرد. اما اگر فردی موفق به کسب امتیاز مورد نظر نشد باید یکبار دیگر آزمون را تکرار کند. جالب است بدانید در صورت عدم کسب امتیاز در یک بخش، آزمون مجدد از همان بخش گرفته خواهد شد.

مدت اعتبار مدرک زبان آزمون گوته

مدرک زبان آزمون زبان آلمانی گوته نیز مانند سایر آزمون‌ها دارای مدت اعتبار و انقضا است. تاریخ انقضای این مدرک زبان تا دو سال بعد از تاریخ اخذ مدرک خواهد بود. یعنی افراد فقط تا دو سال بعد از آن تاریخ می توانند این مدرک را به دانشگاه مورد نظر در کشور آلمان ارائه دهند. اما اگر قصد اقامت در آلمان یا سایر کشور ها را داشته باشید، می توانید حتی از مدرک منقضی شده آزمون زبان گوته برای گرفتن ویزا استفاده کنید.

چگونه نمره خود را بهبود ببخشید: قبولی مجدد در آزمون گوته

چنانچه بعد از شرکت در این آزمون موفق به کسب نمره قبولی نشدید، باید برنامه ریزی دقیقی برای شرکت مجدد در آزمون داشته باشید. بهتر است با توجه به نمره کسب شده در هر بخش از آزمون های کتبی و شفاهی نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کرده و به رفع و تقویت نقاط ضعف خود بپردازید. بهتر است بدانید در زمان ثبت نام برای آزمون زبان آلمانی گوته دو گزینه در اختیار شما قرار می دهند.

 این گزینه ها مربوط به نوع برگزاری آزمون است. آزمون زبان گوته به دو صورت برگزار می شود. اولین حالت به صورت یکجا و در یک روز است و دومین حالت اجرای آزمون در 4 روز متوالی است. افرادی که یکبار در آزمون گوته مردود شده اند و برای بار دوم قصد ثبت نام و شرکت در این آزمون بین المللی را دارند، بهتر است حالت دوم را انتخاب کنند.

جمع بندی

آزمون زبان آلمانی گوته معتبرترین آزمون بین المللی برای سنجش مهارت افراد در زبان آلمانی است. این آزمون اعتبار علمی بالایی نسبت به سایر آزمون های زبان آلمانی داشته و مورد قبول همه سازمان ها و دانشگاه های آلمانی زبان خواهد بود. برای موفقیت در این آزمون باید به طور مداوم و مرتب در کلاس های آموزشی شرکت کرده و منابع معتبری را مطالعه کنید. سایت مونارک اطلاعات کامل و جامعی را در مورد کلاس های آموزشی در اختیار شما قرار خواهد داد.

سوالات متداول

- آیا بعد از ثبت نام در آزمون گوته می توان انصراف داد و هزینه را دریافت کرد؟

بله. بعد از ثبت نام می توان انصراف داد اما هزینه برگشت داده نخواهد شد.

- نتیجه آزمون چه زمانی مشخص خواهد شد؟

نتیجه آزمون گوته بعد سه تا پنج روز کاری در سایت رسمی این آزمون اعلام خواهد شد.

- آزمون گوته چه مهارت های زبانی را می سنجد؟

این آزمون به طور تخصصی می تواند چهار مهارت اصلی زبانی یعنی خواندن، نوشتن، درک مطلب و صحبت کردن را بسنجد.

- حداقل نمره برای کسب موفقیت در آزمون گوته چند است؟

برای قبولی در این آزمون حداقل باید 60 امتیاز را کسب کنید.

تیم تولید محتوا
منتشر شده توسط تیم تولید محتوا