چالش‌های اصلی پرستاران مهاجر پس از ورود به آلمان و مدیریت آنها

چالش‌های اصلی پرستاران مهاجر پس از ورود به آلمان و مدیریت آنها

آلمان به دلیل سیستم مراقبت‌های در ماین پیشرفته خود در سطح جهانی خود شناخته می‌شود، اما حتی در این مدینه فاضله نیز حرفه پرستاری با چالش‌های سختی مواجه است. با جمعیت سالخورده، کمبود پرستاران واجد شرایط، دستمزد پایین و شرایط کار پرفشار، نمی‌توان انکار کرد که حوزه پرستاری در آلمان همچنان به پیشرفت نیاز دارد. برای اطمینان از آینده پرستاری در آلمان، راه حل‌های نوآورانه مورد نیاز هستند و این دقیقا همان چیزی است که ما در این مقاله بررسی خواهیم کرد. ما چالش‌های اصلی پرستاران مهاجر را بررسی خواهیم کرد تا ببینیم چه راهکارهای برای مدیریت وضع موجود در آلمان وجود دارد. با «موسسه مهاجرتی مونارک» همراه ما باشید.

چالش‌های اصلی پرستاران مهاجر بعد از ورود به آلمان

حرفه پرستاری در آلمان مانند بسیاری از کشورها با طیف وسیعی از چالش‌ها مواجه است که می‌تواند بر کیفیت مراقبت از بیمار و رفاه متخصصان پرستاری تأثیر بگذارد. ادامه به مهمترین چالش پرستاران مهاجر در آلمان اشاره می‌کنیم:

موانع زبانی و معادل سازی مدرک

بسیاری از پرستاران مهاجر ممکن است در برقراری ارتباط موثر به زبان آلمانی با چالش‌هایی مواجه شوند. مهارت در زبان آلمانی برای ارائه مراقبت‌های با کیفیت و رعایت الزامات قانونی ضروری است. پرستاران برای اخذ پذیرش یا دریافت جاب آفر باید مدرک زبان آلمانی را حداقل در سطح B2 ارائه کنند. همچنین معادل سازی مدرک ممکن است چالش برانگیز باشد. پرستاران مهاجر اغلب باید مدارک و تجربه کاری آنها توسط مقامات مربوطه در آلمان به رسمیت شناخته شود. این فرآیند می‌تواند پیچیده و زمان‌بر باشد و منجر به تاخیر در یافتن شغل و ورود به بازار کار شود.

سازگاری با فرهنگی مردم آلمان

سازگاری با محیط فرهنگی جدید از چالش‌های اصلی پرستاران مهاجر است. آنها ممکن است با تفاوت‌هایی در شیوه‌های مراقبت‌های درمانی، فرهنگ کاری و انتظارات بیماران مواجه شوند. این امر می‌تواند بر توانایی آنها در ارائه مراقبت موثر و برقراری ارتباط با بیماران و همکاران تأثیر بگذارد. به ویژه برای پرستاران ایرانی که از یک جامعه دوستانه و گرم وارد یک جامعه ماشینی و تا حدودی سرد می‌شود، هضم فرهنگ جدید دشوار خواهد بود. پرستاران مهاجر ممکن است انزوای اجتماعی و کمبود ارتباطات را تجربه کنند. بنابراین پرستاران قبل مهاجرت به آلمان باید فرهنگ این کشور را بررسی کنند.

بالا بودن جمعیت سالخورده

اتاقی پر از مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها با مشکلات متعدد جسمی را تصور کنید، به نظر می‌رسد خانه سالمندان است تا بیمارستان یا درمانگاه! درحقیقت، آلمان یکی از مسن‌ترین جمعیت جهان را به خود اختصاص داده است، به طوری که 22.17 درصد از شهروندان آن 65 سال و بالاتر دارند. با توجه به اینکه افراد مسن بیش از هر زمان دیگری به مراقبت نیاز دارند، پرستاران با چالش ارائه مراقبت با کیفیت به جمعیتی با نیازهای درمانی پیچیده و متنوع روبرو هستند. ارتباط با افراد سالخورده به انرژی زیادی نیاز دارد و روبرو شدن با این نوع از چالش‌های اصلی پرستاران مهاجر از توان بسیاری از پرستاران خارج است.

حقوق کم و شرایط کاری سخت

این یک حقیقت تلخ است که پرستاران در آلمان اغلب بیش از حد کار می‌کنند و دستمزد کمتری نسبت به سختی کار خود می‌گیرند. شیفت‌های طولانی، برنامه‌های درمانی غیرقابل پیش‌ بینی و کارهای سخت از نظر جسمی و روحی بر سلامت پرستاران تأثیر می‌گذارند. گاهی اوقات پرستاران در آلمان وظایف پزشکان را انجام می‌دهند؛ اما وقتی این شرایط را با کشورهایی مانند ایران مقایسه می‌کنیم، آلمان بهشتی برای پرستاران محسوب می‌شود. درست است شغل پرستاری در آلمان دشواری‌های مخصوص به خود را دارد، اما مزایای این حوزه کاری در آلمان بسیار بیشتر از برخی کشورهاست، به خصوص وقتی صحبت از حقوق پرستاران در آلمان می‌شود.

سطح بالای استرس و فرسودگی شغلی

سطح بالای استرس و فرسودگی شغلی از چالش‌های اصلی پرستاران مهاجر است. پرستاران در آلمان با فرسودگی شغلی مواجه هستند. پرستاران با ساعات طولانی کار، بیماران سخت گیر و فشار بالا برای انجام سریع کارها در معرض خطر افسردگی، اضطراب و سایر مسائل مربوط به سلامت روان هستند. این مشکل نه در آلمان، بلکه در اکثر کشورهای وجود دارد. به خصوص بعد از همه گیری کووید-19 بود که توجهات دوباره به شغل پرستاری معطوف شد. بسیاری از کشورها مانند آلمان با تجربیاتی که در همه گیری به دست آورند، دست به اصطلاحات زدند تا بتوانند نظام پرستاری را بهبود ببخشند.

چالش‌های اصلی پرستاران مهاجر بعد از ورود به آلمان

راهکارهایی برای چالش‌های اصلی پرستاران مهاجر 

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، حرفه پرستاری در آلمان در طول سال‌ها با چالش‌های متعددی روبرو بوده است؛ راه حل‌های زیادی برای بهبود وضعیت حوزه پرستاری و رفع چالش‌های اصلی پرستاران مهاجر  در آلمان وجود دارند که در ادامه مورد بحث قرار می‌دهیم:

گسترش برنامه‌های آموزشی پرستاری

آموزش مهم است، به خصوص برای پرستارانی تازه به آلمان مهاجرت کرده‌اند. آلمان باید برنامه‌های آموزشی پرستاری را گسترش دهد تا اطمینان حاصل شود که پرستاران تازه وارد دانش و مهارت‌های لازم برای ارائه تطبیق با فرهنگ سازمانی آلمان را دارند. مراکز درمان مانند بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و سایر موارد باید بخشی به عنوان آموزش کارکنان داشته باشند. در این بخش می‌تواند مهارت‌های زبانی و شغلی را آموزش داد.

افزایش سرمایه گذاری در نیروی کار

راستش را بخواهید، بدون پرستار کافی نمی‌توان سیستم درمانی را به حول حرکت داد. اینجاست که سرمایه گذاری وارد عمل می‌شود! آلمان باید با ایجاد انگیزه برای افراد برای دنبال کردن مشاغل پرستاری، بیشتر روی نیروی کار پرستاری سرمایه گذاری کند. شاید به ازای هر 100 ساعت کار، بهتر است یک پاداش ارائه شود. سرمایه گذاری در نیروی کار به معنای توجه به روحیه و معیشت کارکنان است.

بهبود شرایط کار و پرداخت دستمزد مناسب

قبل‌تر بیان کردیم که کار سخت از چالش‌های اصلی پرستاران مهاجر است؛ بنابراین آلمان باید شرایط کاری را بهبود بخشد و به پرستاران حقوق بیشتری بدهد تا آنها را خوشحال و با انگیزه نگه دارد. این موضوع می‌تواند به معنای ساعات کار معقول، غذای بهتر و صندلی‌های ارگونومیک برای جلوگیری از کمر درد باشد. در مورد پرداخت دستمزد، چه کسی پول بیشتری نمی‌خواهد؟ بخشی از پاداش کار پرستاران می‌تواند افزایش حقوق آنها باشد.

بهبود کارایی و اثربخشی با فناوری

آلمان باید از فناوری برای کمک به پرستاران برای کار موثرتر و بهینه‌تر استفاده کند. این امکان وجود دارد که ربات‌هایی را برای انجام مراقبت‌های درمانی کنار تخت بیماران ارائه شوند. همچنین اپلیکشن‌هایی روی گوشی پرستاران نصب شود که به آنها یادآوری می‌کند که زمان استراحت است یا میزان آب بدنشان کم شده است و باید آب نوش جان کنند! اگر بتوان بسیاری کارها را به فناوری سپرد، بار زیادی از روی دوش پرستاران برداشته می‌شود.

راهکارهایی برای چالش‌های اصلی پرستاران مهاجر 

نقش دولت آلمان در رفع چالش‌های اصلی پرستاران مهاجر و شکل دادن به آینده پرستاری

دولت آلمان سابقه طولانی در سرمایه گذاری برای بخش مراقبت‌های درمانی دارد و حوزه پرستاری نیز از این قاعده مستثنی نیست. دولت برای رفع چالش‌های اصلی پرستاران مهاجر بودجه‌ای برای آموزش، تحقیقات و زیرساخت‌های پرستاری فراهم می‌کند. این بودجه به جذب و حفظ پرستاران مستعد که به دانش و مهارت‌های مورد نیاز برای ارائه بهترین مراقبت ممکن مجهز هستند کمک می‌کند.

سیاست‌ها و بودجه به تنهایی کافی نیستند! کارفرمایان همچنین باید روی نیروی کار پرستاری خود سرمایه گذاری کنند تا مطمئن شوند که منابع مورد نیاز برای ارائه بهترین خدمات به بیماران را دارند. اینجاست که مشوق‌ها وارد میدان می‌شوند. کارفرمایان در آلمان برای سرمایه گذاری در نیروی کار پرستاری خود مشوق‌های مالی دریافت می‌کنند. این مشوق‌ها شامل بودجه برای ادامه تحصیل، حمایت از پیشرفت شغلی و پاداش برای دستیابی به بهترین خدمات درمانی است. این مشوق‌ها به ایجاد فرهنگ یادگیری و بهبود مستمر شغلی کمک می‌کنند که در نهایت به نفع بیماران و به طور کلی آینده پرستار مهاجران در آلمان است.

دولت از نزدیک با سازمان‌های مراقبت‌های درمانی همکاری می‌کند تا مطمئن شود که سیاست‌ها و بودجه با نیازهای بیماران و ارائه ‌دهندگان همسو هستند. این همکاری به ویژه برای رسیدگی به چالش‌های اصلی پرستاران مهاجر در آلمان مهم است. به عنوان مثال، با افزایش جمعیت، تقاضا برای پرستاران رو به افزایش است. دولت و سازمان‌های مراقبت‌های درمانی با همکاری یکدیگر می‌توانند استراتژی‌هایی را برای جذب و حفظ پرستاران مستعد ایجاد کنند.

با جمعیت رو به رشد پرستاران مهاجر از پیشینه‌های فرهنگی و قومی مختلف، جامعه پرستاری در آلمان به طور فزاینده‌ای متنوع‌تر از قبل می‌شود. انتظار می‌رود این تنوع با معرفی انواع دیدگاه‌ها و تجربیات متمایز در زمینه پرستاری و همچنین ارتقاء آگاهی فرهنگی و تخصص بیشتر در مراقبت‌های بهداشتی، شغل پرستاری جذاب‌تر از قبل شود. آینده پرستاری در آلمان با داشتن پایه قوی سیاست‌ها و بودجه دولتی، انگیزه‌های کارفرمایان برای سرمایه ‌گذاری در نیروی کار پرستاری و همکاری بین دولت و سازمان‌های بهداشت و درمان، روشن به نظر می‌رسد.

راهکارهایی برای چالش‌های اصلی پرستاران مهاجر 

کلام آخر

بررسی چالش‌های اصلی پرستاران مهاجر پس از ورود به آلمان مهم است. شما به عنوان یک پرستار می خواهید سال های بعدی زندگی خود را در این کشور بگذرانید، بنابراین باید با زبان، فرهنگ مردم، فرهنگ شغلی و سایر موارد سازگار شوید. مزایای شغل پرستاری در آلمان بسیار بیشتر از معایبش است.

پرستاری در این کشور با تقاضای بسیار بالایی همراه است، بنابراین به سرعت می‌توانید ویزای کار بگیرید و به آلمان مهاجرت کنید. دستمزد در آلمان نسبت به برخی از کشورها بالاتر است و همچنین به پرستاران خدمات خوبی برای داشتن زندگی بهتر ارائه می‌شود. در هر صورت، با سرمایه گذاری در نیروی کار پرستاری، بهبود شرایط کار و دستمزد، گسترش آموزش پرستاران، ترویج همکاری و استفاده از فناوری، می‌توان به وضعیت پرستاری را در آلمان امیدوار بود. برای کسب اطلاعات بیشتر با تیم مشاوران ما در موسسه مهاجرتی مونارک تماس بگیرید.

تیم تولید محتوا
منتشر شده توسط تیم تولید محتوا