معرفی کامل آزمون TestAs

معرفی کامل آزمون TestAs

برای اپلای آلمان و تحصیل در این کشور، آزمون‌های متعددی وجود دارد که یکی از مهم‌ترین و معتبرترین آن‌ها آزمون TestAs است. با توجه به اهمیت آزمون TestAs، سعی کردیم در این مقاله کلیه اطلاعاتی که لازم است درباره این آزمون بدانید مانند مفاد و ساختار آزمون، نحوه ثبت‌نام، برگزاری و شرکت در آن، مزایای کسب مدرک آزمون TestAs و مواردی از این قبیل، بیان کنیم.

پیش از هر چیز، باید بگوییم که آزمون TestAs، که از عبارت Test für Ausländische Studierende گرفته شده است، یکی از آزمون‌های ورودی دانشجویان بین‌الملل به دانشگاه‌های آلمان است. این آزمون به منظور بررسی استعداد عمومی متقاضیان جهت تحصیل در دانشگاه‌های آلمان برگزار می‌شود. 

به کمک آزمون TestAs، می‌توانید شانس موفق شدن خود برای تحصیل در آلمان را بررسی نمایید. اگر می‌خواهید با این آزمون بیشتر آشنا شوید، توصیه می‌کنیم این مقاله مونارک را تا انتها بخوانید.

آزمون TestAs چیست؟

همانطور که گفتیم، آزمون TestAs، آزمونی استاندارد برای سنجش استعداد تحصیلی دانشجویان در آلمان است که به دانشگاه‌ها کمک می‌کند تا استعداد تحصیلی دانشجویان آینده خود را بررسی کند. این آزمون دو بار در سال برگزار می‌شود و به دانشجویانی که قصد تحصیل در آلمان را دارند، توصیه می‌کنیم حتما پیش از رفتن خود به این کشور، در آزمون TestAs شرکت نمایند.

آزمون TestAs، به دو زبان انگلیسی و آلمانی برگزار می‌شود و در طول آزمون امکان تغییر زبان بین بخش‌ها ممکن نیست. به همین دلیل باید زمان مورد نظر خود برای شرکت در آزمون TestAs را پیش از هر چیزی مشخص کنید. سعی کنید زبانی که تسلط بیشتری بر آن دارید را انتخاب نمایید.

توجه داشته باشید که همه دانشگاه‌ها از شنا درخواست ارائه گواهی شرکت در آزمون TestAs را نمی‌کنند. به بیان ساده‌تر، ارائه گواهینامه آزمون TestAs برای دانشگاه‌ها اجباری نیست و هر دانشگاه برای این موضوع حق انتخاب دارد. از این رو اگر دانشگاه مورد نظر برای تحصیل را انتخاب کرده‌اید، سعی کنید درباره ضرورت ارائه گواهی آزمون TestAs سوال کنید. چنانچه نیاز به ارائه این مدرک داشتید، اقدامات لازم برای ثبت‌نام و شرکت در این آزمون را انجام دهید.

ساختار آزمون TestAs

آزمون TestAs که پشتیبانی آن را سرویس تبادل علمی دانشگاهی آلمان (DAAD) برعهده دارد، از سه بخش اصلی تشکیل می‌شود که عبارت‌اند از:

  1. آزمون زبان

این بخش از آزمون، به صورت آنلاین برگزار می‌شود و هدف از برگزاری آن نیز ارزیابی مهارت زبان عمومی به دو زبان آلمانی یا انگلیسی است. برای آن که بتوانید بخش زبان آزمون TestAs را با موفقیت پشت سر بگذارید، باید مهارت‌های زبانی حداقل در سطح B1 داشته باشید.

بیشتر بدانید: مدرک زبان B1 و مهاجرت کاری به آلمان

  1. آزمون اصلی

این بخش از آزمون TestAs که به آزمون اصلی شناخته می‌شود، مهارت متقاضیان را در زمینه‌های زیر مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهد:

  • حل مسائل کمی (SQP)

این قسمت، توانایی متقاضیان را در زمینه حل مسائل ریاضی و حساب می‌سنجد و توانایی حل مسائل اساسی ریاضی و به طور کلی اندیشه ریاضی دانشجویان را ارزیابی می‌کند. سطح محاسبات در این قسمت، ساده و ابتدایی است.

  • استنتاج روابط (IR)

در بخش استنتاج روابط، هر پرسش شامل دو جفت کلمه است که متقاضی باید به شناسایی کلمه منطبق بپردازد و هر دو جفت کلمه دارای رابطه مشابه را تشخیص دهد. این قسمت از آزمون TestAs، اندیشه زبانی منطقی آزمون‌دهندگان را اندازه‌گیری می‌نماید و شرکت‌کنندگان باید قدرت تشخیص روابط مشابه را داشته باشند.

  • تکمیل الگوها (CP)

یکی دیگر از بخش‌های آزمون TestAs، تکمیل الگوها است که در آن، اشکال هندسی همچون خطوط، دایره‌ها، چهارضلعی و… بر اساس یک قاعده خاص یا موزون در زمینه‌های یک ماتریس چیده شده‌اند. شرکت‌کنندگان باید این قانون را دریابند و شکل مجهول را شناسایی و آن را اعمال کنند. به کمک این آزمون، اندیشه گرافیکی منطقی ارزیابی می‌شود.

  • سری عددی ادامه‌دار (CNS)

بخش سری عددی ادامه‌دار نیز ارائه‌دهنده مجموعه‌ای از اعداد است که بر اساس یک قاعده خاص، ساختار یافته‌اند. این قانون باید برای شناسایی عدد مجهول پیدا و سپس اعمال شود. به کمک این آزمون، اندیشه عددی منطقی محاسبه و ارزیابی می‌شود.

معرفی آزمون TestAs

  1. ماژول‌های آزمون موضوعی

بخش سوم از آزمون TestAS را ماژول‌های موضوعی تشکیل می‌دهد که در آن باید آزمونی را انتخاب کنید تا مهارت شما در زمینه موضوع خاص ارزیابی شود. ماژول‌ها به شرح زیر هستند:

  1. مهندسی

شامل 57 سوال است درباره:

  • شناسایی اجسام سه بعدی

  • تجزیه و تحلیل روابط متقابل فنی

  • تجزیه و تحلیل و تفسیر نمودارها ، نمودارها و جداول فنی

  1. اقتصاد

شامل 44 سوال است درباره:

  • تجزیه و تحلیل روابط اقتصادی

  • تجزیه و تحلیل نمودارها و جداول اقتصادی

  • تجزیه و تحلیل فرایندها

  1. علوم انسانی، مطالعات فرهنگی و اجتماعی

شامل 66 سوال است درباره:

  • درک و تفسیر متون

  • استفاده از سیستم‌های نمایشی انعطاف پذیر و سه بعدی

  • شناخت ساختارهای زبان

  1. ریاضیات، علوم کامپیوتر و علوم طبیعی

شامل 44 سوال است درباره:

  • تجزیه و تحلیل روابط متقابل علمی

  • درک و تفسیر تصاویر

مدت‌زمان برگزاری آزمون TESTAS

مدت زمان کلی برگزاری آزمون TestAS حدود 290 دقیقه است. بخش اول TestAS که به صورت آنلاین برگزار می‌شود، حدود 30 دقیقه زمان دارد. دو بخش دیگر این آزمون یعنی آزمون اصلی و ماژول‌های خآزمون موضوعی، به صورت کاغذی و به ترتیب 110 و 150 دقیقه زمان می‌برند.

مراکز برگزاری آزمون TESTAS در ایران

حالا که درباره آزمون TestAS به طور کامل صحبت کردیم، بد نیست درباره مراکز برگزاری این آزمون در ایران نیز اشاره‌ای داشته باشیم. لازم است بدانید که این آزمون در شهرهای مختلفی تحت نظر سفارت آلمان برگزار می‌شود تا متقاضیان تحصیل در دانشگاه‌های آلمان بتوانند در آن شرکت و گواهی حضور در این آزمون را دریافت کنند. در ادامه مراکزی که می‌توانید برای شرکت در آزمون آزمون TestAS انتخاب نمایید.

  • دانشگاه اصفهان، دپارتمان زبان‌های خارجی (اصفهان- خیابان هزارجریب)

  • آموزشگاه Deutsch-Iranische Industrie (تهران- خیابان بخارست)

  • آموزشگاه Deutsches Sprachinstitut (تهران- دیباجی جنوبی بعد از اتوبان صدر)

  • آموزشگاه Deutsches Sprachinstitut (تهران- خیابان یخچال قلهک، خیابان شریعتی)

  • آموزشگاه Divan-Kulturinstitut (تهران-دیباجی جنوبی، بعد از اتوبان صدر، ساختمان ورگل)

درباره آزمون TestAs

نحوه ثبت‌نام در آزمون TestAS

برای ثبت‌نام در این آزمون، ابتدا نیاز به ثبت‌نام اولیه و آنلاین در وب‌سایت TestAS دارید. پس از آن که مشخصات خود را وارد نمودید، یک ایمیل تأیید دریافت خواهید کرد. پس از دریافت ایمیل، می‌توانید برای رزرو تاریخ آزمون اقدام نمایید و مرکز مورد نظر خود برای شرکت در این آزمون را نیز با کمک نام کاربری و رمز عبور خود انتخاب کنید. حدود پنج هفته قبل از برگزاری آزمون TestAS برای رزرو و ثبت‌نام مهلت دارید. به همین دلیل سعی کنید پیش از این تاریخ، اقدامات لازم برای ثبت‌نام و رزرو مکان آزمون خود را انجام دهید. هزینه شرکت در این آزمون نیز در طول مراحل ثبت‌نام به متقاضیان اعلام می‌شود. این هزینه معمولا حدود 80 یورو خواهد بود.

سیستم نمره‌دهی در آزمون TestAS

نمره متقاضیان در آزمون TestAs، با استفاده از مقیاسی با میانگین ۱۰۰ و انحراف استاندارد ۱۰، تعیین می‌شود. می‌توان گفت که تقریبا تمامی آزمون‌دهندگان در بازه نمره 70 تا 130 قرار دارند و نمرات استاندارد نیز بین 90 تا 110 بیانگر عملکرد متوسط و خوب است. به همین ترتیب، شرکت‌کنندگانی که نمره‌ای کمتر از 90 دریافت می‌کنند، عملکردی ضعیف و شرکت‌کنندگانی که نمره‌ای بالاتر از 110 کسب می‌کنند، عملکردی عالی دارند. 

نمره استاندارد این امکان را برای متقاضیان فراهم می‌آورد که به مقایسه نتایج قسمت‌های مختلف آزمون با یکدیگر بپردازند. معمولا بالای 30 درصد از شرکت کنندگان در آزمون TestAs، نمره استاندارد بین 90 تا 100 و بالای 30 درصد دیگر، نمره استاندارد بین 100 تا 110 را اخذ می‌نمایند. معمولا حدود 15 درصد از شرکت کنندگان نیز به نتیجه‌ای میان 70 تا 89 و 15 درصد دیگر به نتیجه بین 111 تا 130 می‌رسند.

مزایای شرکت در آزمون TestAs

شرکت در آزمون TestAs و کسب مدرک آن، مزیت‌های بسیاری زیادی به همراه دارد. مهم‌ترین مزیت آن را می‌توان مورد بررسی قرار دادن مهارت‌های شناختی بیان کرد. از سوی دیگر، نتایج حاصل از این آزمون، می‌تواند به شما در داشتن انتخابی آگاهانه برای برنام‌های دانشگاهی بدهد. در ادامه برخی دیگر از مزیت‌های شرکت در آزمون TestAs را بیان می‌کنیم:

  • افرادی که در این آزمون شرکت می‌کنند، آشنایی بیشتری با  الزامات موضوعاتی که می‌خواهند بخوانند پیدا می‌کنند.

  • دانشگاه‌ها به کمک آزمون TestAs، متقاضیانی را برمی‌گزینند که الزامات موضوعی را به بهترین نحو انجام می‌دهند.

  • این آزمون شانس افراد را جهت تکمیل صحیح و موفقیت‌آمیز برنامه و مدرکی که انتخاب کرده‌اند، مورد بررسی قرار می‌دهد. 

  • با توجه به اینکه نتایج آزمون TestAs آلمان، توانمندی‌ها و دستاوردهای فکری دانشجویان را ارزیابی می‌کند، می‌توان از گواهی شرکت در آن برای اهداف مختلفی همچون درخواست برای شرکت در سایر موسسات استفاده نمود.

  • همچنین ممکن است دریافت مدرک آزمون به متقاضیان در زمینه دریافت بورسیه‌های تحصیلی آلمان کمک کند.

 بنابراین همانطور که در این مقاله نیز بیان کردیم، آزمون TestAs یکی از آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های آلمان است که به کمک آن استعداد دانشجویان آینده خود را می‌سنجند. متقاضیانی که در این آزمون ثبت‌نام می‌کنند می‌توانند با ورود به وب‌سایت رسمی TestAS، و وارد کردن نام کاربری و گذرواژه، نتیجه آزمون را ملاحظه نمایند. همچنین لازم به ذکر است که گواهی کسب شده از شرکت در آزمون TestAS، به صورت نامحدود است و منقضی نمی‌شود. شرکت‌کنندگانی که موفق به اخذ مدرک این آزمون شدند، می‌توانند هر موقع که نیاز دارند، از آن استفاده کنند.

 سوالات متداول

  • آیا همه دانشگاه‌های آلمان آزمون TestAS را قبول دارند؟

دانشگاه‌هایی که نتیجه این آزمون را نیاز و قبول دارند، در قسمت پذیرش خود به این موضوع اشاره می‌کنند. در برخی از دانشگاه‌ها این تست اجباری و برای برخی دیگر نیازی به ارائه این مدرک نخواهید داشت.

  • منبع آزمون TestAS چیست؟

این آزمون هیچ‌گونه منبع خاصی برای مطالعه ندارد چون جهت ارزیابی استعداد تحصیلی برگزار می‌شود. بنابریان باید تمام جنبه‌های آموزشی را تقویت نمایید و همچنین برای آشنایی بیشتر با این آزمون می‌توانید آزمون‌های دوره‌های قبلی آن را بررسی و تست کنید.

  • سطح زبان انگلیسی و آلمانی مورد نیاز برای شرکت در آزمون TestAS چیست؟

برای شرکت در این آزمون باید در سطح B1 براساس استاندارد اروپایی سنجش زبان باشید. هرچه سطح زبان شما بالاتر باشد، درک مطالب برای شما راحت‌تر و درنتیجه آزمون را آسان‌تر پشت سر خواهید گذاشت.

 

تیم تولید محتوا
منتشر شده توسط تیم تولید محتوا