راهنمای جامع شغل پرستاری در آلمان

راهنمای جامع شغل پرستاری در آلمان

با توجه به نیاز گسترده‌ای که آلمان به متخصصان کادر درمان دارد، می‌توان گفت که شغل پرستاری در آلمان، یکی از پررونق‌ترین، بهترین و پرطرفدارترین مشاغل در این کشور است. با توجه به اهمیت شغل پرستاری در آلمان، در این مقاله به بررسی مدارک مورد نیاز، شیوه‌های مهاجرت و سایر جزئیات شغل پرستاری در آلمان می‌پردازیم.

شغل پرستاری در آلمان به شیوه مدرن، از قرن 19 میلادی شروع شد و از سال 1900 در سراسر جهان توسعه و گسترش پیدا کرد. در ابتدا پرستارانی که در مراکز مذهبی و با انگیزه‌های مذهبی آموزش‌های لازم را به دست می‌آوردند، قواعد پزشکی، مراقبتی و سلامتی را می‌آموختند و سپس در شغل پرستاری در آلمان مشغول به فعالیت در بیمارستان‌ها می‌شدند. در حال حاضر نیز جامعه پزشکی آلمان، پرستاران بسیاری را از سراسر کشور بر اساس سابقه و تخصص جذب می‌کند. اگر تمایل دارید با شغل پرستاری در آلمان بیشتر آشنا شوید، تا پایان مقاله با موسسه مهاجرتی مونارک همراه بمانید. 

شغل پرستاری در آلمان

شغل پرستاری در آلمان می‌تواند یک فرصت ایده آل برای آن دسته از افرادی باشد که می‌خواهند به کشور آلمان مهاجرت کنند و یک شغل پایدار، با امنیت شغلی و درآمد بالا و ایده‌آل به دست آورند. شروع کار برای شغل پرستاری در آلمان، اگر از دانشگاه‌ها یا هوخ‌شوله‌های آلمان فارغ‌التحصیل شده باشید، باید در آزمون دولتی پایان دوره آموزشی شرکت نمایید و بعد از قبول شدن در آزمون مجوز لازم را برای کار کردن به دست آورید. اگر می‌خواهید از ایران برای شغل پرستاری در آلمان اقدام کنید، باید ابتدا مدرک پرستاری خود را به زبان آلمانی ترجمه کنید و برای ارزشیابی و معادل‌سازی به آلمان بفرستید. درنهایت، بر اساس ارزیابی‌های انجام شده، تعیین می‌شود که چه مدت لازک است که دوره تکمیلی در آلمال بگذرانید.

این دوره‌های تکمیلی یا همان دوره‌های آموزشی، برای تطبیق دادن یافته‌ها و دانش پرستاری آموخته شده پرستاران در کشور مبدا خود و کشور آلمان برگزار می‌شود و برای هر فرد با دیگری متفاوت خواهد بود. با توجه به اینکه در طول دوره‌های آموزشی نیز به پرستاران حقوق پرداخت می‌شود، نیازی نیست بابت خرج و مخارج خود نگرانی داشته باشند. برگزاری این دوره‌ها برای شغل پرستاری در آلمان حتی نوعی مزیت هم محسوب می‌شود و پرستاران را برای کار کردن به صورت مستقل در این کشور آماده می‌کند.

پس از عبور از این مراحل، شما می‌توانید به دنبال شغل پرستاری در آلمان در بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی، خانه‌های سالمندان و سایر مکان‌های مراقبت از سلامت در آلمان مشغول به فعالیت شوید. همچنین شما برای پیدا کردن شغل پرستاری در آلمان، می‌توانید از موسسه‌ها و سایت‌های کاریابی در آلمان استفاده نمایید و یا به شرکت‌های پرستاری خصوصی مراجعه کنید.

بنابراین توجه داشته باشید که شغل پرستاری در آلمان یکی از شغل‌های پر درآمد به شمار می‌رود و لازم است سطح زبان آلمانی خود، ارتقا دهید تا بتوانید به خوبی در این شغل عمل کنید.

مدارک شغل پرستاری در آلمان

مدارک مورد نیاز برای شغل پرستاری در آلمان

شما برای شغل پرستاری در آلمان به برخی از مدارک نیاز پیدا خواهید کرد. این مدارک را معمولا باید پیش از ثبت درخواست خود جمع آوری کنید و سپس آن‌ها را ترجمه و برای معدل‌سازی به آلمان بفرستید. در ادامه به برخی از مدارک مورد نیاز شغل پرستاری در آلمان اشاره می‌کنیم:

  • مدرک پرستاری

شما برای اخذ شغل پرستاری در آلمان، باید دارای یک مدرک پرستاری از یک دانشگاه یا مدرسه معتبر باشید.

  • ترجمه مدرک پرستاری به زبان آلمانی

پس از دریافت مدرک پرستاری خود، نیاز دارید که آن را به زبان آلمانی ترجمه کنید و پس از تایید شدن آن توسط سفارت آلمان در کشور خودتان، آن را ارائه نمایید.

  • تایید مدرک توسط سازمان پرستاری آلمان

پس از آن که مدرک پرستاری شما ترجمه شد، باید گام دیگری بردارید و آن، ارسال مدارک خود به سازمان پرستاری آلمان (Pflegekammer) است و تایید آن را بگیرید.

  • گواهی سلامت

یکی دیگر از مدارکی که برای شغل پرستاری در آلمان نیاز دارید، گواهی سلامت جسم و روان از یک پزشک معتبر است. البته توجه داشته باشید که همه ایالت‌ها این مدرک را لازم ندارند و باید بر اساس ایالت انتخابی، برای دریافت گواهی سلامت اقدام کنید.

  • ویزای کار

یکی از مهمترین مدارکی که برای شغل پرستاری در آلمان به آن نیاز خواهید داشت، ویزای کار است. شما ویزای پیشنهاد کاری را می‌توانید به صورت شخصی و از طریق ارتباط گرفتن مستقیم با کارفرمایان دریافت کنید و یا به کمک موسسات و وکیلان مهاجرتی، یک کارفرمای آلمانی و پیشنهاد کاری دریافت کنید. توجه داشته باشید که ما در موسسه مهاجرتی مونارک، صفر تا صد فرایند مهاجرت شما را به صورت کاملا رایگان انجام می‌دهیم و راهنمایی‌های لازم را نیز برای دریافت ویزا و… به شما می‌دهیم.

  • بیمه‌ی پرستاری

توجه داشته باشید که شما برای شغل پرستاری در آلمان باید بیمه پرستاری خود را تأمین کنید تا در صورت وقوع هر گونه حادثه و یا ابتلا به انواع بیماری‌ها، تحت پوشش بیمه‌ی خود باشید و از خدمات آن استفاده کنید.

این موارد، اسناد و مدارک کلی است که شما برای داشتن شغل پرستاری در آلمان به آن‌ها نیاز پیدا می‌کنید. توجه داشته باشید که اسناد و مدارکی که شما برای شغل پرستاری به آلمان لازم دارید، در هر ایالت با ایالت دیگر متفاوت است. به همین دلیل توصیه می‌کنیم ابتدا ایالتی که قصد مهاجرت به آن دارید را مشخص نمایید و سپس مدارک مورد نیاز آن را جمع‌آوری کنید. همچنین توصیه می‌کنیم که پیش از شروع به کار در شغل پرستاری در آلمان، با سفارت آلمان در کشور خود تماس بگیرید و از جزئیات مورد نیاز برای کار در آلمان اطلاعات کامل را به دست آورید. در ادامه لیستی از متدوال‌ترین مدارکی که برای شغل پرستاری در آلمان به آن‌ها نیاز پیدا می‌کنید را آورده‌ایم:

  • گذرنامه معتبر

  • پر کردن فرم درخواست 

  • مدرک فارغ‌التحصیلی به همراه ریزنمرات

  • مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی

  • مدرک اتمام طرح پرستاری

  • مدرک مبنی بر سوابق کاری و بیمه‌ای

  • گواهی عدم سوء پیشینه

  • مدارک تحصیلات تکمیلی

  • گواهی نظام پرستاری

  • ترجمه شناسنامه، در صورت داشتن توضیحات

اهمیت شغل پرستاری در آلمان

اهمیت شغل پرستاری در آلمان

همانطور که اشاره کردیم شغل پرستاری در آلمان، یکی از مشاغل مهمی است که به دلیل نیاز شدید به متخصصان آن، اهمیت بسیار زیادی دارد. با توجه به جمعیت پیر و نیازهای بهداشتی جامعه آلمان، حضور کارشناسان پرستاری و کمک پرستاری در سیستم بهداشتی و درمانی این کشور بسیار حیاتی محسوب می‌شود.از سوی دیگر، با توجه به کمبود نیروی کادر درمان، برخورداری از شغل پرستاری در آلمان، مزیت‌های بسیاری را از جمله حقوق و امنیت شغلی بالا، ساعت کاری پایین و منعطف، در اختیار داشتن به‌روزترین و پیشرفته‌ترین تجهیزات، مزایای تامین اجتماعی همچون بیمه بیکاری، بیمه بازنشستگی و… در پی دارد.

لازم به ذکر است که شغل پرستاری در آلمان با مسئولیت‌های زیادی نیز همراه است که از این موارد می‌توان به مراقبت کردن از بیماران، انجام برخی از اقدامات و فعالیت‌های پزشکی، پایش و نظارت بر وضعیت بیماران، ارائه مشاوره به بیماران و خانواده‌ها، اجرای برنامه‌های درمانی، انجام تزریقات و… اشاره کرد. همچنین، پرستاران در آلمان به عنوان یکی از اعضای تیم درمانی و مراقبتی، با سایر اعضا همکاری لازم را انجام می‌دهند و با سایر متخصصان بهداشتی، پزشکان و مراقبین بیماران، ارتباط برقرار می‌کنند. این همکاری و هماهنگی در سیستم بهداشتی، حفظ سلامت و بهبود وضعیت بیماران را تضمین می‌کند.

جزئیات شغل پرستاری در آلمان

جزئیات بیشتر شغل پرستاری در آلمان

همانطور که گفتیم، شغل پرستاری در آلمان به عنوان یک شغل پر درآمد و مهم شناخته می‌شود و پرستاران در سیستم بهداشتی آلمان نیز نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند. در ادامه به برخی از جزئیات شغل پرستاری در آلمان اشاره خواهیم کرد:

  • حقوق و دستمزد

شغل پرستاری در آلمان، یکی از مشاغل مهم و حیاتی است و به همین دلیل نیز دولت توجه ویژه‌ای به آن دارد. از این رو می‌توان گفت که پرستاران در آلمان حقوق بالایی دارند دریافت می‌کنند و می‌توانند با شغل خود، درآمد خوبی کسب کنند. توجه داشته باشید که عوامل زیادی همچون سابقه و محل کار، شیفت‌های کاری، تحصیلات و … بر میزان دستمزد پرستاران در آلمان تاثیرگذار خواهد بود.

بیشتر بدانید: بررسی حقوق پرستاران در آلمان و عوامل موثر بر آن

  • ساعات کاری

ساعات کاری شغل پرستاری در آلمان، 8 ساعت در روز و 40 ساعت در هفته تعریف شده و معمولا شیفت‌بندی شده کار می‌کنند. البته در برخی از موارد، پرستاران می‌توانند با انجام هماهنگی‌های لازم، به صورت تمام وقت یا پاره‌وقت کار کنند.

  • امکانات شغلی

افرادی که با شغل پرستاری در آلمان آشنایی دارند، به خوبی می‌دانند که امکانات شغلی برای پرستاران در آلمان مهیا است و پرستارانی که در بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی، خانه‌های سالمندان و سایر مراکز بهداشتی و مراقبتی کار می‌کنند، با امکانات و تجهیزات بسیار زیاد و متنوعی مواجه هستند. هر چه شهرها و بیمارستان‌ها بزرگ‌تر باشند، امکانات و تجهیزات پزشکی نیز در این مراکز پیشرفته‌تر خواهند بود.

  • پیشرفت حرفه‌ای

پرستاران در آلمان می‌توانند پیشرفت زیادی در مسیر حرفه‌ای خود داشته باشند و به عنوان مدیران پرستاری، مشاوران پرستاری و یا به عنوان مشاوران تخصصی در حوزه‌های مختلف در بیمارستان‌ها کلینیک‌ها و مراکز درمانی به ادامه فعالیت بپردازند.

  • برنامه‌های آموزشی

پرستاران در آلمان می‌توانند در دوره‌های آموزشی مختلف شرکت کنند و از این طریق، به بهبود و ارتقای مهارت‌های خود در زمینه‌های مختلف کمک کنند.

  • تیم‌های درمانی

پرستاران در آلمان به عنوان یکی اعضای تیم‌های درمانی با سایر اعضای سیستم بهداشتی و مراقبتی همکاری می‌کنند و همچنین با سایر متخصصان بهداشتی، پزشکان و مراقبین مشتری‌ها نیز ارتباط برقرار می‌کنند.

به طور کلی می‌توان گفت که شغل پرستاری در آلمان یکی از شغل‌های پر درآمد، پویا و مهم به شمار می‌رود که به دلیل نیاز گسترده این کشور به کارشناسان پرستاری، موقعیت‌های خوبی را برای پرستارانی که قصد مهاجرت دارند، فراهم کرده است. برای اطلاعات بیشتر میتوانید فرم مشاوره ما را پر کرده و پاسخ سوالات خود را پیدا کنید. 

تیم تولید محتوا
منتشر شده توسط تیم تولید محتوا