آشنایی با شغل و وظایف پرستار در آلمان

آشنایی با شغل و وظایف پرستار در آلمان

یکی از اعضای اساسی و حیاتی سیستم بهداشتی و درمانی، پرستار است. با توجه به اینکه آلمان یکی از کشورهای پیشرفته اروپایی به شمار می‌رود که نگاه ویژه‌ای به سیستم بهداشت و درمان خود دارد، در این کشور، پرستاران نقشی پررنگ‌تر و وظایفی سنگین‌تر خواهند داشت. در این مقاله به طور خاص وظایف پرستار در آلمان را بررسی خواهیم کرد.

یکی از مشاغل مورد نیاز کشور آلمان، پرستاری به شمار می‌رود؛ به طوری که از سراسر دنیا در حال جذب نیروهای مجرب و تحصیل‌کرده پرستاری است. به همین دلیل اگر شما هم تحصیلات خود را در این رشته به اتمام رسانده‌اید و می‌خواهید در این کشور اروپایی به زندگی و فعالیت بپردازید، اکنون زمان مناسبی است. اگرچه کمی تفاوت میان وظایف پرستار در آلمان و ایران وجود دارد، اما به دلیل کسب درآمد مناسب و فرصت رشد شغلی، به عنوان یک مقصد مهاجرتی عالی برای شما خواهد بود. اگر می‌خواهید با وظایف پرستار در آلمان آشنایی بیشتری پیدا کنید، تا پایان این مقاله همراه ما بمانید.

وظایف پرستار در آلمان چیست؟

یک پرستار در سیستم بهداشتی و درمانی نقش مهمی را ایفا می‌کند و به همین دلیل نیز وظایفی مشخص و گاهی سنگین بر عهده دارد. وظایف پرستار در آلمان به یک یا چند مورد خاص محدود نمی‌شود و لیستی طولانی از وظایف را شامل می‌شود. لازم به ذکر است که وظایف پرستار در آلمان، به برخی پیش‌زمینه‌ها همچون تسلط بر زبان آلمانی، مهارت‌های کامل در زمینه مراقبت و درمان بیماران و … نیاز دارد. خدمات پرستاری در آلمان، طیف گسترده‌ای دارد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: مراقبت از بیماران در بیمارستان، درمانگاه، مراکز بهداشتی، منازل و مراقبت از بیماران سالمند و یا کودک در خانه. بر همین اساس می‌توان گفت که وظایف پرستار در آلمان، به نوع خدمتی که ارائه می‌دهد نیز بستگی دارد. به عبارتی، وظایف پرستارانی که در بیمارستان‌ها، مراکز درمانی، مراکز پزشکی، مراکز مراقبت از سالمندان، مراکز مراقبت از کودکان و مراکز مراقبت از بیماران خانگی کار می‌کنند، با یکدیگر متفاوت است. نکته‌ای که در خصوص پرستاری در آلمان وجود دارد، این است که پرستاران دو مرحله آموزشی را باید پشت سر بگذارند. در مرحله نخست، پرستاران آموزش‌های نظری و عملی را در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش پرستاری دریافت می‌کنند و سپس، باید طی مرحله دیگری، یک دوره آموزش عملی را در یکی از بیمارستان‌ها یا مراکز بهداشتی به پایان برسانند. هر چند پرستاران می‌توانند در طول دوره آموزشی خود در بیمارستان‌ها کار کنند، اما وظایف پرستار در آلمان با آن‌چه آن‌ها در طول دوره آموزشی خود انجام می‌دهند، کمی متفاوت خواهد بود. در واقع وظایف یک پرستار در آلمان در طول دوره دانشجویی و آموزش، به سنگینی حجم وظایف یک کارشناس یا متخصص پرستاری نخواهد بود. برخی از وظایف پرستار در آلمان به شرح زیر است:

  1. مراقبت از بیماران

اولین و مهمترین مورد از وظایف پرستار در آلمان، مراقبت و نگهداری از بیماران است. در واقع پرستاران مسئولیت مراقبت از بیماران را دارند و باید به آن‌ها تا زمان کسب بهبودی کامل، کمک کنند. این مورد از وظایف پرستار در آلمان، شامل تهیه و ارائه داروها، مراقبت از جراحی‌ها، تغذیه و مراقبت از بیمار در بیمارستان یا در منزل است.

  1. ارائه مشاوره به بیماران

مورد دوم وظایف پرستار در آلمان به مشاوره دادن به بیماران و خانواده‌های آنان مربوط می‌شود؛ به طوری که باید به آن‌هادرک بهتری در مورد بیماری و درمان آن بدهند و به آن‌ها از نظر روحی و روانی برای پذیرش وضعیت موجود کمک کنند.

  1. انجام آزمایشات و اندازه‌گیری‌ها

انجام آزمایشات و اندازه‌گیری‌های مورد نیاز، از دیگر وظایف پرستار در آلمان است. در واقع پرستاران باید آزمایشات مهم و مرتبط با بیماری را انجام دهند و نتایج آن‌ها را ضمیمه پرونده آن‌ها نمایند یا آن‌ها را گزارش دهند. همچنین، آن‌ها باید به صورت پیوسته وضعیت بیمار را مانیتور کرده و بررسی‌ها و اندازه‌گیری‌های مختلفی را انجام دهند.

  1. آموزش دادن به بیماران

پرستاران به بیماران و خانواده‌های آنها آموزش می‌دهند که چگونه باید از بیمار مراقبت کنند و به درمان بیماری کمک کنند. این مورد از وظایف پرستار در آلمان شامل رعایت تغذیه، ایمنی و بهداشت شخصی است.

شرح وظایف پرستار در آلمان

  1. همکاری با سایر پرستاران و پزشکان

یکی از مهمترین وظایف پرستار در آلمان، همکاری صحیح با دیگر همکاران است تا بتوانند با یکدیگر روند بهبودی بیماران را سرعت ببخشند و بهترین مراقبت را برای آن‌ها فراهم کنند.

  1. ارائه مشاوره و خدمات به بیماران پس از درمان

این مورد از وظایف پرستار در آلمان، به مرحله پس از درمان بیماران مربوط می‌شود. در واقع پرستاران مسئولیت ارائه مشاوره و خدمات درمانی بیماران در مرحله پس از درمان را نیز بر عهده دارند به آن‌ها کمک می‌کنند تا به طور کامل بهبود پیدا کنند و به زندگی روزمره خود بازگردند.

  1. مدیریت اورژانس

مورد بعدی از وظایف پرستار در آلمان مدیریت اورژانس است؛ به این معنا که پرستاران در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مسئولیت مدیریت اورژانس‌های پزشکی را بر عهده دارند و باید به سرعت و با دقت به بیماران در حالت اورژانس کمک کنند.

  1. مراقبت از بیماران سالمند

پرستاران مسئولیت مراقبت و نگهداری از بیماران سالمند را نیز بر عهده دارند و به آن‌ها کمک می‌کنند تا در صورت وجود بیماری، بهبودی یابند و از زندگی با کیفیت برخوردار شوند. این مورد از وظایف پرستار در آلمان، مختص آن دسته از پرستارانی خواهد بود که پرستار سالمند هستند و برای این قشر از افراد خدمات ارائه می‌دهند.

  1. مدیریت و کنترل درد

یکی از وظایف پرستار در آلمان، مدیریت و کنترل درد است. در واقع پرستاران موظف‌اند در صورت نیاز بیمار، درمان‌های مختلفی همچون ماساژ، ارائه دارو، تکنیک‌های تنفسی و … را به منظور تسکین درد بیمار ارائه دهند.

  1. نگهداری و مراقبت از تجهیزات پزشکی

مورد بعدی از وظایف پرستار در آلمان این است که پرستاران باید نگهداری و مراقبت لازم را از تجهیزات پزشکی به عمل آورند و برای استفاده بهینه از آن‌ها، اطمینان حاصل کنند.

مدیریت و مراقبت از بیماری‌های مزمن، بررسی پرونده و سوابق پزشکی بیماران، ارائه اطلاعات و جزئیات وضعیت بیماران و بیماری آن‌ها به پزشکان، مشارکت در تصمیم‌گیری‌های پزشکی مرتبط با بیمار، نظارت بر پیشرفت بیماری و روند درمان آن و رسیدگی به وضعیت شخصی و بهداشتی بیماران از دیگر وظایف پرستار در آلمان است که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد. البته در نظر داشته باشید که موارد گفته شده، تنها تعدادی از وظایف پرستاران در آلمان است و پرستار باید برای انجام هر یک از آن‌ها دانش و تجربه کافی داشته باشد و همچنین با قوانین و مقررات مربوط به حرفه پرستاری در آلمان آشنا باشند.

دلایل اهمیت و توجه به وظایف پرستار در آلمان

دلایل اهمیت وظایف پرستار در آلمان

همانطور که اشاره کردیم، پرستار یکی از اعضای مهم در سیستم بهداشتی و درمانی است که مسئولیت ارائه مراقبت به بیماران را بر عهده دارد. به همین دلیل نیز می‌توان گفت که انجام وظایف پرستار در آلمان اهمیت زیادی دارد. در واقع با توجه به افزایش جمعیت سالمند در این کشور، نیاز به کارشناسان پرستاری برای مراقبت از این قشر به شدت احساس می‌شود و شاید به همین دلیل است که مهاجرت پرستاران به آلمان در سال‌های اخیر با رشد چشمگیری مواجه شده است. همچنین به دلیل پیچیده و مزمن‌تر شدن بیماری‌ها، برای مراقبت از بیماران با انواع بیماری‌ها و از نوزاد و کودک گرفته تا میانسال و سالمند، این کشور به پرستارانی با دانش و تجربه کافی نیاز دارد؛ پرستارانی که به وظایف خود به طور کامل واقف هستند و در جهت انجام آن‌ها به بهترین شیوه ممکن تلاش می‌کنند.

به طور کلی، انجام وظایف پرستار در آلمان، در راستای بهبود وضعیت سلامتی بیماران و اقشار مختلف جامعه و همچنین ارتقای کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی در سطح کشور، اهمیت دارد. یکی از دلایل اینکه کشور آلمان به پرستاران با سابقه کاری و تجربه زیاد اهمیت می‌دهد، تسلط کامل و کافی آن‌ها بر این مهم و همچنین آشنایی آن‌ها با وظایف پرستاری است.

تفاوت وظایف پرستار در آلمان و کمک پرستار

احتمالا نام پرستار و کمک پرستار (بهیار) را بارها شنیده‌اید. برخی از شما ممکن است با تفاوت وظایف پرستار در آلمان و کمک پرستار آشنا نباشید. در ادامه به بررسی وظایف این دو رده شغلی می‌پردازیم.

در آلمان، پرستاران و کمک پرستاران دو نوع از کارکنان حوزه بهداشت و درمان هستند که نقش‌ها و وظایف متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند. وظایف پرستار در آلمان ارائه خدمات مراقبتی و بهداشتی به بیماران است. در واقع پرستاران در آلمان آن دسته از افرادی هستند که در رشته پرستاری تحصیل کرده‌اند و مجوز حرفه‌ای در این رشته را اخذ نموده‌اند. با توجه به حساسیت وظایف پرستار در آلمان، آن‌ها باید ضمن آشنایی با اصول حرفه‌ای پرستاری، دارای دانش، مهارت و تجربه کافی باشند تا بتوانند نقش موثری در روند درمان بیماران ایفا کنند.

این در حالی است که کمک پرستاران، مجوز حرفه‌ای ندارند و وظیفه آن‌ها، کمک کردن به پرستاران در ارائه خدمات مراقبتی و بهداشتی به بیماران و همچنین کمک کردن به آن‌ها برای انجام وظایف پرستاری در آلمان است. مساعدت بیمار برای حمام یا توالت رفتن، ارائه خدمات نظافتی و بهداشتی شخصی، تعویض لباس‌های بیماران، تغذیه بیماران و آماده کردن غذای آن‌ها، انتقال بیمار به بخش‌های مختلف بیمارستان و … است. بنابراین می‌توان گفت که تفاوت اصلی بین پرستاران و کمک پرستاران، داشتن تحصیلات، تجربه و مجوز حرفه‌ای پرستاران است که در نهایت منجر به تفاوت وظایف پرستار در آلمان و کمک پرستار می‌شود. وظایف پرستار در آلمان بیشتر حول موضوعات مراقبتی و بهداشتی بیماران است؛ در حالی که کمک پرستاران بیشتر خدمات مربوط به نظافت و نیازهای شخصی بیماران را ارائه می‌دهند. اما به طور کلی، پرستاران و کمک پرستاران در آلمان به عنوان دو نوع از کارمندان حوزه بهداشت و درمان آلمان، با همکاری و تعامل پیوسته موثر با یکدیگر، به ارائه خدمات مراقبتی و بهداشتی بهتر به بیماران کمک می‌کنند.

وظایف پرستار در آلمان و مهارت‌های پرستاری

وظایف پرستار در آلمان و مهارت‌های مورد نیاز

ممکن این سوال برای شما نیز مطرح شود که آیا برای انجام وظایف پرستار در آلمان به مهارت‌های خاصی نیاز است یا خیر؟ در پاسخ به این پرسش باید بگوییم بله. برای کار کردن به عنوان یک پرستار در آلمان، نیازمند برخی مهارت‌های خاص هستید. همانطور که اشاره کردیم، پرستاران برای ارائه مراقبت به بیماران، باید دارای مجوز حرفه‌ای باشند و برای دریافت این مجوز نیز باید به برخی الزامات حرفه‌ای و آموزشی پایبند بمانند. مهارت‌هایی که برای انجام وظایف پرستار در آلمان نیاز است شامل موارد زیر است:

  1. توانایی تشخیص علائم انواع بیماری و همچنین بررسی و ارزیابی وضعیت بیماری و بیمار

  2. ارائه خدمات مراقبتی به بیماران، از جمله تزریق داروها، تعویض لباس بیمار، تغذیه و آماده کردن غذای بیمار، رعایت بهداشت شخصی بیمار و کمک به تمیزی و کنترل بیماری‌های مزمن و محیطی

  3. توانایی مدیریت داروهای بیمار و اجرای تست‌ها و آزمایشات پزشکی

  4. همکاری با پزشکان و سایر عوامل و کارکنان حوزه بهداشت و درمان

  5. مدیریت و نظارت بر بیماران در بخش‌های مختلف بیمارستان

  6. برخورداری از مهارت‌های ارتباطی قوی به منظور ارتباط گرفتن با بیماران و خانواده آن‌ها

  7. توانایی مهارت‌های حل مسئله و تصمیم‌گیری سریع با توجه به وضعیت و نیاز بیمار

  8. توانایی کار کردن در شرایط سخت و پرفشار و استرس بالا

  9. برخورداری از روحیه قوی برای ارائه خدمات و مشاوره‌ها به بیماران و خانواده آن‌ها

 

لازم به ذکر است که علاوه بر تمام موارد ذکر شده در این مقاله، یکی از پیش‌نیازهای اصلی که حتی می‌توان آن را در گروه وظایف پرستار در آلمان برشمرد، آشنایی با قوانین و مقررات حرفه‌ای پرستاری در این کشور است و افرادی که قصد مهاجرت پرستاری به این کشور را دارند، باید تسلط لازم و کافی بر زبان آلمانی داشته باشند تا بتوانند با بیماران و همکاران خود، ارتباط برقرار نمایند و نیازهای آن‌ها را برطرف کنند. یکی از امکاناتی که در کشور آلمان برای پرستاران فراهم است، امکان ارتقای تحصیلات و تخصص آن‌ها با شرکت در دوره‌های آموزشی متنوع و متعدد است. در واقع پرستاران می‌توانند برای برای بهبود مهارت‌های حرفه‌ای خود، در دوره‌های آموزشی ثبت‌نام کرده و دانش خود را در این حوزه افزایش دهند. طبیعتا وظایف پرستار در آلمان به سطح تحصیلات و بخشی که در آن کار می‌کند وابسته است و در صورت اخذ تخصص در یکی از رشته‌های مربوط به پرستاری، امکان ایجاد برخی تغییرات در وظایف آن‌ها وجود دارد.

اگر شما هم در رشته پرستاری تحصیل کرده‌اید و می‌خواهید به یکی از کشورهای اروپایی مهاجرت کنید، باید بدانید که آلمان یکی از بهترین و پرمتقاضی‌ترین مقصدهای مهاجرتی برای پرستاران است. اگر چه ممکن است وظایف پرستار در آلمان با ایران تفاوت‌هایی داشته باشد، اما فراهم بودن امکان ارتقای شغلی و امکانات و تجهیزات به روز پزشکی در بیمارستان‌های این کشور باعث می‌شود تا انتخابی عالی برای مهاجرت پرستاران به نظر برسد. اگر قصد مهاجرت به این کشور را دارید، اما نگران مسائل مالی و هزینه‌های این مسیر پراسترس هستید، باید بدانید که موسسه مهاجرتی مونارک فرایند مهاجرت شما به آلمان را به صورت کاملا رایگان و با پشتیبانی کامل (حتی پس از ورود شما به خاک آلمان) انجام می‌دهد.

سنجش شانس موفقیت خود و دریافت مشاوره برای مهاجرت به آلمان را به ما با پرکردن فرم مشاوره به ما بسپارید. 

تیم تولید محتوا
منتشر شده توسط تیم تولید محتوا